Поиск по этому блогу

Вывучаем беларускі правапіс. Займеннік як часціна мовы: агульнае значэнне, марфалагічныя прыметы, сінтаксічная роля

 

ВЫВУЧАЕМ ЧАСЦІНЫ МОВЫ: ПРАКТЫКУМ

6 клас

              Тэма: Займеннік як часціна мовы: агульнае значэнне, марфалагічныя прыметы, сінтаксічная роля.

              Псіхалагічны настрой.            

                                                          Склады но, я; шта, не;

                                                          Кі, ней; калькі, не

                                                          Я старанна вымаўляю,

                                                          З іх займеннікі складаю.

                                                                            Аляксей Якімовіч.

Назавіце словы (займеннікі), у якія ўваходзяць склады но, я; шта, не; кі, ней; калькі, не. (Яно, нешта, нейкі, некалькі.) Запішыце іх.

Якую тэму мы сёння будзем вывучаць? Здагадаліся?

Вучымся разважаць.

Пастаўце пытанні да займеннікаў яно, нешта, нейкі, некалькі.

Прааналізаваўшы запісаныя займеннікі і пастаўленыя да іх пытанні, выберыце патрэбнае:

а) займеннік паказвае на прадметы, прыметы прадметаў, колькасць, не называючы іх;

б) займеннік называе прадметы, прыметы прадметаў, іх колькасць.

А д к а з: а.

Прачытайце ў вучэбным дапаможніку па беларускай мове для 6-га класа (2020) лінгвістычны матэрыял параграфа 65 і праверце, ці правільна вы разважалі.

Праца са словам.

Адгадайце загадку.

                                                    Чым больш з яе бярэш,

                                                    Тым большай яна робіцца. (Яма.)

                                                                              З народнага.

    Якім займеннікам можна замяніць назоўнік яма? (Яна.)

Назавіце слова, якое рыфмуецца з займеннікам яна.

Яе, яны, ёй, акна, ён. (Акна.)

         Ці ўсе гэтыя словы з'яўляюцца займеннікамі? Абгрунтуйце сваю думку.

Ці ўсе прапанаваныя займеннікі стаяць у пачатковай форме?

Складзіце і запішыце сказ з займеннікам яна.    

Д л я  д а в е д к і.

Пачатковая форма займенніка – Н. скл., м. р. (калі змяняецца па родах(, адз. л. (калі змяняецца па ліках).

Назавіце слова.

                                               Мы збіралі ягадкі,

                                               Нас яны чакалі.

                                               Мы свае збаночкі  

                                               Хутка … (напаўнялі).

                                                         Аляксей Якімовіч.

Якімі членамі сказа бываюць займеннікі? (Бываюць рознымі  членамі сказа.)  Пры неабходнасці звярніцеся да вучэбнага дапаможніка.

Вызначце, якімі членамі сказа з’яўляюцца займеннікі ў вершаваным тэксце.

У слове “чакалі”  пасля ч пішам а.  А як чытаем? (Цвёрда.) 

   Хвілінка кемлівасці.                                              

   Дапішыце прыказкі і прымаўкі, выбраўшы патрэбны варыянт з прапанаваных.

1. Быў квас, …(ды не было вас). 2. Гэтаму танцу … (не будзе канца). 3. З табой добра, … (а без цябе яшчэ лепей). 4. І курыца … (на сваім сметніку гаспадыня). 5. Каб нам жылося, былося, … (каб у нашым жыце калоссе вялося) [1, с. 243, 245, 249, 250, “Беларускія прыказкі” Я. Рапановіча].  

         Д л я  д а в е д к і: не будзе канца; каб у нашым жыце калоссе вялося; а без цябе яшчэ лепей; на сваім сметніку гаспадыня; ды не было вас.

   Назавіце займеннікі і вызначце іх склон. Як вы гэта зрабілі?

Што вам вядома пра напісанне займенніка “цябе”? (У першым складзе перад  націскам пішацца а.)

Працуем са спалучэннямі слоў.          

Да спалучэння слоў нехта падбег падбярыце спалучэнне з сінонімам-займеннікам.

Ці з’яўляюцца гэтыя спалучэнні слоў словазлучэннямі?

На якую асобу ці прадмет паказваюць займеннікі нехта, нешта: на пэўную ці на няпэўную? (На няпэўную асобу, на невядомы прадмет.)

Выберыце патрэбнае.

Займеннікі нехта, нешта ўжываюцца: а) замест назоўнікаў; б) замест прыметнікаў.

Што вам вядома пра напісанне слова “падбег”? (Прыстаўка пад- у беларускай мове пішацца нязменна.)

Д л я  д а в е д к і: нехта падбег – хтосьці падбег.

Праца з вершаваным тэкстам.

Вось што займеннік паведамляе пра сябе:

                                                     Іншыя часціны мовы

                                                     Вельмі часта замяняю.

                                                     Упрыгожваю я мову,

                                                     Ад паўтораў пазбаўляю.

                                                                  Аляксей Якімовіч.

Складзіце два сказы, выкарыстаўшы назоўнік лета і займеннік яно.

Праца са словам.

Складзіце займеннік з першых літар наступных слоў: імкнуцца, насенне, шаша, абавязак, ельнік. (Іншае.)

У словазлучэнні “нішто іншае” адзін займеннік ці два? (Два.)

Чаму ў слове “іншае” пасля ш пішам а? ([ш]  -- зацвярдзелы зычны.)

Гульня "Сказ-жартаўнік".

Ці згодны вы з наступным сцверджаннем?

Кожны праўду любіць, ды не кожны яе знае.

       Запішыце сказ у выпраўленым варыянце. (Кожны праўду знае, ды не кожны яе любіць.) [1, с. 108, “Беларускія прыказкі” Я. Рапановіча].

         Назавіце ў сказе займеннікі і вызначце іх род. Як вы гэта зрабілі?

Як вы адносіцеся да праўды?

Гульня “Шукаю сябра”.

         Падбярыце слова з такімі ж марфалагічнымі прыметамі, як у займенніка табой, ужытага ў рубрыцы “Хвілінка кемлівасці”.                                    

Фізкультхвілінка.

Успомніце, якія беларускія словы-займеннікі вы запісалі ў пачатку ўрока. (Яно, нешта.) На столі, на сцяне вачыма напішыце іх і лагодна ўсміхніцеся ім, добрым і ласкавым.

Пазнайце слова.

Пазнайце слова па яго апісанні: корань, як у слове “самы”, канчатак, як у слове “гара”.

Так, гэта слова “сама”. Дзякуючы кораню і канчатку мы здагадаліся, як яно гучыць. А да якой часціны мовы адносіцца? (Гэта займеннік.) Як вы дакажаце гэта?

Скорагаворка.

Вымаўляем правільна.

Цяпер езджу на іншым аўтамабілі.

Вызначце займеннік. (Іншы.) Ці змяняецца ён па родах, ліках і склонах, як прыметнік? Паразважайце.

Як вымаўляецца спалучэнне зычных у слове “езджу”?

Запомніце! Пішам езджу, а вымаўляем [й′эжджу].

Праца з дыялогам.

Выкарыстаўшы займеннікі, дапоўніце дыялог Аляксея Якімовіча адказамі суразмоўцы. Устаўце прапушчаную літару. У якой частцы слова яна знаходзіцца?

-- Васілёк, ты заўжды сам выконваеш хатні.. заданні? (Я заўжды сам выконваю хатнія заданні.)

         -- Якое тваё самае любімае захапленне?  (-- Я люблю гуляць у футбол, зімою катаюся на лыжах.)

         -- Ты ўсім любіш расказваць пра сябе? (Абы з кім не хочацца размаўляць.)

         Выпішыце займеннікі.

          Вучаніца сказала: “Займеннік паказвае на прадметы, прыметы прадметаў, колькасць”. Удакладніце сцверджанне вучаніцы.

З пазычаных складоў.

Прачытайце словы. Вазьміце па адным складзе з кожнага і ўтварыце займеннік.

Ураджай, павесь. (Увесь.)

Выберыце патрэбнае.

 Увесь (год, канцэрт, снег, урокі, пень).

Перакладзіце займеннік увесь  на рускую мову. (Весь.)  

      Параўнайце  гучанне і напісанне.

Назавіце слова.

Увесь дзень мы працавалі:

                                         Ў лесе ягадкі … (збіралі).

                                                           Аляксей Якімовіч.

Запомніце, як пішацца займеннік увесь.

Перакладчыкі.

Запішыце па-беларуску.

Сколько птиц на нашей планете? Сколько цветов растёт во всех уголках земного шара? Кто-нибудь когда-нибудь точно подсчитает их? Вы верите в это? (Аляксей Якімовіч). 

Назавіце займеннікі ў тэксце.

С л о ў н і к: уголок – куточак, точно – дакладна.

Сустрэча з пісьменнікам.

Ва ўрыўку з кнігі Аляксея Якімовіча “Сем гісторый пра Воўка і Вожыка” устаўце патрэбныя літары.

Са страхі дома звісаў Лядзяш. З..явіўся ён тут даўно, кожны  дзень пакрыху падрастаў і стаў тоўсты, доўгі і востры, як піка.

-- Я тут самы дужы! – набраўшыся гонару, аднаго разу заявіў.

-- Ты тут не самы дужы, -- падала голас Сініца Вялікая. Яна сядзела на маладзенькім клёне, які рос н..падалёку.

-- Але ж ты баішся мяне! – усклікну.. Лядзяш. Ён даўно заўважыў, што птушкі абмінаюць яго.

-- Баюся, бо ты вельмі халодны, -- прамовіла Сініца і страсянулася. Дрыжыкамі яе працяло.

Лядзяш засмяяўся, ды так гучна, што нават закалыхаўся (Аляксей Якімовіч) [2, с. 4, “Сем гісторый пра Воўка і Вожыка”].

Падбярыце сінонім да слова “страха”. (Дах.)

Падкрэсіце займеннікі як члены сказа.

Гульня “Шукаю сябра”.

Да займенніка самы, ужытага ў рубрыцы “Сустрэча з пісьменнікам”, падбярыце займеннік з такімі ж марфалагічнымі прыметамі.

Падбярыце патрэбнае.

Каб правільна вызначыць значэнне слова, з двух прапанаваных у дужках варыянтаў выберыце той, які падыходзіць да першага слова па сэнсе. 

Адзетак (з магазіна, з неба).

Якім словам можна замяніць назоўнік “адзетак” (размоўны)? Выберыце з двух варыянтаў: адзенне, гульня.

                                                  Верабейка ў магазіне

                                                  Накупляў адзетак.

                                                  У яго, мае сябры,

                                                  У гняздзе шмат дзетак.

                                                                    Аляксей Якімовіч.

Назавіце займеннікі, выкарыстаныя ў вершаваным тэксце. Што вы пра іх можаце сказаць?

Падбярыце сінонім да слова “шмат”.

Адказы (словы напісаны наадварот): анізагам з; еннезда; агонм.

               Праца са сказамі.

1. Дзеці любяць пабегаць, пагуляць. … надакучае стаяць на адным месцы (Аляксей Якімовіч). 2. Помні мудрае правіла: паважай і …, і іншых (Аляксей Якімовіч). 3. Рабі так, каб потым не саромеўся … учынкаў (Аляксей Якімовіч). 4. Кастусь прынёс у школу дзесяць кілаграмаў макулатуры. … ж здаў і я (Аляксей Якімовіч). 5. “Наперад!” – усклікнуў я. Слова … вырвалася з маіх грудзей (Аляксей Якімовіч). 6. “… гэты дом?” – запытаўся я ў Міхася (Аляксей Якімовіч).  7. У той дзень я так і не даведаўся, … хат у бабулінай вёсцы (Аляксей Якімовіч).  8. … агеньчык мільгануў за павароткам дарогі (Аляксей Якімовіч). 9. За вёскай мы ўбачылі невялікі дубок з паламанай верхавінкай. “Я …!” -- скалануўшыся, прашаптаў ён (Аляксей Якімовіч).

Устаўце ў сказы асабовы (1), зваротны (2), прыналежны (3), указальны (4), азначальны (5), пытальны (6), адносны (7), няпэўны (8), адмоўны (9) займеннікі.

Адказы да сказаў (выкарыстоўвайце толькі для кантролю; напісаны наадварот): мі, ебяс, хіавс, ікьлутэг, омас, йыч, ікьлок, ікйен, йычін.

Творчая хвілінка.

Якія займеннікі тут рыфмуюцца?

1. З назоўнікам барана

                                                Рыфмуецца займеннік я.. .

                                                   2. З назоўнікам рой

                                                   Рыфмуецца займеннік м.. .

                                                   3. З назоўнікам маслякі

                                                   Рыфмуецца займеннік т.. .

                                                   4. З назоўнікам вусамі

                                                   Рыфмуецца займеннік с.. .

                                                   5. З назоўнікам маякі

                                                   Рыфмуецца займеннік я.. .

                                                   6. З назоўнікам госці

                                                   Рыфмуецца займеннік хт.. .

                                                   7. З назоўнікам сабакі

                                                   Рыфмуецца займеннік ні.. .

Адказы да вершаванага тэксту (выкарыстоўвайце толькі для кантролю; напісаны наадварот): аня, йом, ікат, імас, ікя, іцьсотх, ікяін.

7. Падвядзенне вынікаў урока.

На ўроку Міколка выканаў практыкаванне, праверыў і хацеў здаць сшытак, але Ніна спыніла яго.

-- Пачакай, -- прашаптала яна. – Ты не падкрэсліў няпарны звонкі зычны ў слове “каторы”, якое паказвае на парадак прадметаў.

Якой часцінай мовы з'яўляецца слова “каторы”? (Займеннікам.)

Што называецца займеннікам?

Замест якіх часцін мовы найчасцей ужываюцца займеннікі?

Якімі членамі сказа бываюць займеннікі?

Назавіце няпарны звонкі зычны ў займенніку каторы. (Р.)

8. Тэст.

Адзначце займеннікі.

1) Намі;

2) свае;

3) зрок;

4) нехта;

5) імклівы;

6) якісьці;

7) які-небудзь.

Адказы: 1, 2, 4, 6, 7.

 

Спіс выкарыстанай літаратуры

 

1. Беларускія прыказкі, прымаўкі і загадкі / склад. Яўген Рапановіч. Выд. другое, перапрац. і дап.  – Мінск : Выш. шк., 1974. – 384 с.

2. Аляксей Якімовіч. Сем гісторый пра Воўка і Вожыка : апавяданні і казкі  / А. М. Якімовіч. – Мінск : Пачатковая школа, 2016. – 58 с.

Гэты ўрок (у ім могуць быць некаторыя змяненні) надрукаваны ў часопісе “Беларуская мова і літаратура”, № 8, 2024 год.