ВЫВУЧАЕМ
БЕЛАРУСКІ ПРАВАПІС: ПРАКТЫКУМ
Тэма: вымаўленне і
напісанне спалучэнняў зычных (зн, сн, сл, рн, рц, шч і іншых).
Псіхалагічны настрой.
Крыніцы, пералескі,
Прыгожы, абутковы –
Гэта словы нашай мовы.
Аляксей Якімовіч.
• Якія
словы беларускай мовы вам запомніліся, падабаюцца?
Ствараем
праблемную сітуацыю.
• Як пішам:
выезд – выязны ці выезд -- выяздны?
Што трэба ведаць, каб адказаць на гэта пытанне?
Хвілінка
кемлівасці.
Нагадаем правіла.
Запомніце! У беларускай мове вымаўляецца і пішацца спалучэнне зн
[5, стар. 197,
“Беларуская мова”].
Вырашэнне
праблемнай сітуацыі.
Пішам: выязны.
Скорагаворкі.
Барыс
бразгаў, а Вера бразнула сталёвым ланцугом (Аляксей
Якімовіч).
Выйшаў
позна, але паспеў на ўрок, не спазніўся (Аляксей
Якімовіч).
• Ці
паўтараецца арфаграма ў словах скорагаворак?
Ствараем праблемную
сітуацыю.
• Як пішам:
нянавісць – ненавісны ці нянавісць -- ненавістны?
Што трэба ведаць, каб адказаць на гэта пытанне?
Хвілінка
кемлівасці.
Нагадаем правіла.
Запомніце! У беларускай мове вымаўляюцца і пішуцца спалучэнні сн,
сл
[5, стар. 197,
“Беларуская мова”].
Вырашэнне
праблемнай сітуацыі.
Пішам: ненавісны.
Праца са спалучэннямі слоў.
• Са словам
“бязлітасны” прыдумайце спалучэнні слоў з прамым і з пераносным значэннем.
• Ці
з’яўляюцца гэтыя спалучэнні слоў словазлучэннямі?
• Што вам
вядома пра напісанне слова “бязлітасны”?
Для даведкі: бязлітасны чалавек – бязлітасны ўчынак.
Назавіце слова.
Абавязак пачэсны,
Сусед карыслівы,
Горад абласны,
Малы…
(няўрымслівы).
• Растлумачце
напісанне выдзеленых літар у словах “пачэсны”, “карыслівы”, “абласны”,
“няўрымслівы”.
Фізкультхвілінка.
На столі, на сцяне вачыма намалюйце прыгожыя літары с,
т,
л,
потым напішыце беларускае слова “малюнак” і лагодна ўсміхніцеся, прывітайце
яго, добрае і ласкавае.
Ствараем
праблемную сітуацыю.
• Як пішам:
ляскаць – ляснуць ці ляскаць -- ляскнуць?
Што трэба ведаць, каб адказаць на гэта пытанне?
Хвілінка
кемлівасці.
Нагадаем правіла.
Запомніце! У беларускай мове вымаўляюцца і пішуцца спалучэнні сн,
рн,
рц, нц [5, стар. 197, “Беларуская мова”].
Вырашэнне
праблемнай сітуацыі.
Пішам: ляснуць.
Але: віскнуць, піскнуць, націскны.
Праца са сказам.
• Складзіце
скорагаворку са слоў.
Трэску, на пырснуў, а, трэснула,
трэска. (Пырснуў на трэску, а трэска трэснула.)
• Паўтарыце
скорагаворку некалькі разоў.
Праца з вершам.
Складзіце разбураны нядобрым чараўніком верш Аляксея
Якімовіча.
Прывітаўся, піскнуў,
Прыляцеў камарык,
На ўсю сілу віскнуў.
А Алесь спалохаўся,
Адказ: 1 – 2, 2 – 1, 3 – 4, 4 – 3.
• Знайдзіце
ў вершы словы з арфаграмай на вывучанае правіла. Растлумачце іх напісанне.
Ведайце! У словах іншамоўнага паходжання на канцы пішам не спалучэнне зычных дт,
а т.
Напрыклад: Брант.
Назавіце слова.
Алесь
– мой
Старэйшы брат –
Казаў, што ёсць мастак
Рэмбрант і крэпасць
… (Кранштат).
• Вы згодны
з Алесем?
• Растлумачце
напісанне спалучэння зычных у словах “Рэмбрант”, “Кранштат”.
Сустрэча з
фразеалагізмам.
Назавіце фразеалагізм у вершы Аляксея Якімовіча, які
абазначае “збянтэжыўся, страціў
валоданне сабою, надзею на выхад са становішча”.
Прыляцела бліскавіца,
Бліснула летняй парой.
Янка цэлую хвіліну
Прастаяў … … … … .
• Ці ёсць у вершаваным тэксце
словы з зычнымі, у якіх адбылося спрашчэнне?
Словы фразеалагізма,
напісаныя наадварот: кя мас ен йовс. [2, стар. 349,
“Фразеалагічны слоўнік”].
Ведайце! Каранёвыя спалучэнні зычных ск, ст, сц могуць чаргавацца з шч.
Напрыклад: ласка – лашчыць.
Спалучэнне каранёвага гука [с] і суфіксальнага [к], які
можа чаргавацца з [ч], у вымаўленні перадаецца як [шч], а ў напісанні -- як сч.
Напрыклад: пясчынка. Тое ж самае можна ўбачыць у наступных вытворных словах:
пясчаны, пясчанік.
Узбагачаем мову словам Якуба
Коласа.
Раскрываючы дужкі, запішыце словы з выбарам літар.
Выразна прачытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.
Быў дзядзька ў
пушчах, у барох
І
расчытаць іх голас мо(х, г),
І
з старасвецкімі дубамі
Каротка знаўся, як з сябрамі.
А
тут – адзін, бо ўсе чужыя,
Не
знаеш, хто яны такія,
І
сам для іх ты чужаніца.
На камяніцы камяніца,
Не
згледзіш неба край за імі
І
(ц, т)існуць сценамі сваімі.
Ідзе так дзя(дзь, ць)ка і па бруку
Адзін за дзесяць робіць груку [4, стар. 235,
“Паэмы Я. Коласа”].
• Падбярыце літаратурны
адпаведнік да аўтарскага слова “барох”. (Барах.)
• Раскрыйце сэнс выразу “на
камяніцы камяніца”. (Тут: дамы, якія
стаяць на падмурках з камення.)
• Як можна назваць густое месца ў
пушчы? (Гушчар.)
• Растлумачце напісанне
спалучэння зычных шч у слове “гушчар”.
• Раскрыйце
сэнс слова “брук”. (Вуліца, дарога,
вымашчаная каменем.) [1, стар. 61, “Тлумачальны
слоўнік”].
• Падбярыце аднакаранёвае слова
да слова “брук”. (Брусчатка.)
• Растлумачце напісанне
спалучэння зычных сч у слове “брусчатка”.
• Растлумачце напісанне сч
у слове “расчытаць”.
Для даведкі.
Калі
прыстаўка заканчваецца на с, а корань пачынаецца з ч,
то спалучэнне сч на пісьме захоўваецца.
[3, стар. 49 --
51, “Беларуская мова”]
[5, стар. 197, “Беларуская
мова”]
[6, “Беларуская
мова”]
[7, стар. 77, «Беларуская мова»]
Адказ на пытанне.
• Што вы ведаеце пра напісанне гістарычных спалучэнняў
зычных здн, згн, стн, скн,
стл, рдн, сч, шч?
Тэст.
• Назавіце
словы, якія напісаны правільна.
1. Гумбальт.
2. Клод.
3. Хрышчоны.
4. Праязны.
5. Міласэрны.
6. Капусны.
7. Шчаслівы.
Адказ: 1, 3, 4, 5, 6, 7.
Выкарыстаная
літаратура
1. Баханькоў,
А. Я. Тлумачальны слоўнік беларускай мовы: для сярэдняй школы / А. Я.
Баханькоў, І. М. Гайдукевіч, П. П. Шуба. – 2-е выд., перапрац. і дап. -- Мінск : Нар. асвета, 1972. – 376 с.
2. Гаўрош,
Н. В і інш. Фразеалагічны слоўнік. Для сярэд. школы. Пад рэд. доктара
філалагічных навук Ф. М. Янкоўскага. –
Мн., “Нар. асвета”, 1973. – 352 с.
Перад загал. аўт. : Н. В.
Гаўрош, І. Я. Лепешаў, Ф. М. Янкоўскі.
3. Гваздовіч, Г. А. і інш.
Беларуская мова : Падруч. для 10-га кл. устаноў, якія забяспечваюць атрыманне
агул. сярэд. адукацыі з бел. мовай навучання з 11-гадовым тжэрмінам навучання /
Г. А. Гваздовіч, М. М. Круталевіч, У. П. Саўко. – 2-е выд., дапрац. – Мн. :
Нар. асвета, 2004. – 239 с.
4. Колас, Я.
Новая зямля; Сымон-музыка : паэмы / Я. Колас. —Мінск : Маст. літ., 1986. — 448
с.
5. Несцяровіч, В. І
і інш. Беларуская мова : Падруч. для 5-га кл. шк. з рус. мовай навучання /
В. І. Несцяровіч, Я. Н. Марозава, Л. С. Васюковіч. – Мн. : Нар. асвета, 1992. –
302. : іл.
6. Беларуская мова : вучэб. дапам. для 5-га кл. устаноў
агул. сярэд. адук. з беларус. і рус. мовамі навучання : у 2 ч. / Г. М. Валочка [і
інш]. – Мінск : Нац. ін-т адукацыі, 2019. – Ч. 2. -- 144 с.
7. Беларуская мова : вучэб. дапам. для 10-га кл. устаноў
агул. сярэд. адук. з беларус. і рус. мовамі навучання : у 2 ч. / Г. М. Валочка [і
інш]. – Мінск : Нац. ін-т адукацыі, 2020. – 232 с.
Гэты ўрок (у ім
могуць быць некаторыя змяненні) надрукаваны ў часопісе “Беларуская мова і
літаратура”, снежань 2020 года, № 12.