Поиск по этому блогу

Творчы ўрок у 3 класе. ГАЛОЎНЫЯ (ДЗЕЙНІК, ВЫКАЗНІК) І ДАДАНЫЯ ЧЛЕНЫ СКАЗА

 

Творчы ўрок у 3 класе. ГАЛОЎНЫЯ (ДЗЕЙНІК, ВЫКАЗНІК) І ДАДАНЫЯ ЧЛЕНЫ СКАЗА

 

Мэты: засвоіць  галоўныя і даданыя члены сказа; паказаць іх асаблівасці; фарміраваць уменні і навыкі вылучаць галоўныя і даданыя члены сказа; садзейнічаць развіццю маўлення; пашыраць слоўнікавы запас вучняў; абуджаць у іх цікавасць да беларускай мовы, да слова; прывіваць любоў да прыроды.

 

Ход урока

1. Арганізацыйны этап.

                                                          Хуткі, лепшы,

                                                          Сціплы, вечаровы.

                                                          Любім, вымаўляем

                                                          Нашай мовы словы.

                                                                    Аляксей Якімовіч.

Якія беларускія словы вы ведаеце? Назавіце іх.

2. Праверка дамашняга задання.

3. Арфаграфічная размінка.

Прачытайце і ўстаўце прапушчаную арфаграму. Растлумачце яе напісанне. Адгадайце загадку.

                                               Прыйшла ч..рная маці,

                                               Усіх паклала спаць. (Ноч.) [1, с. 362, “Беларускія прыказкі”].                         

Колькі сказаў у гэтым тэксце?

4. Чыстапісанне.

                      На  но  не

                     Ноч надвор'е  нара

Наступіла ноч. Ужо наступіла цёмная ноч.

Чым першы сказ адрозніваецца ад другога?

5. Паведамленне тэмы і мэт урока.

Н а с т а ў н і к. Як нараджаюцца сказы? Спачатку мы ўяўляем нейкую карціну ці падзею цалкам. Потым падбіраем словы, каб назваць тое, пра што думаем. Нарэшце мы ставім кожнае слова на сваё месца ў патрэбнай форме. Словы становяцца членамі сказа. Члены сказа -- гэта словы, з якіх складаецца сказ і да якіх можна паставіць пытанні.

Так здарылася, што гэты сказ згубіў адзін свой член сказа і стаў выглядаць вось як: Завывае мяцеліца. Бядуе сказ, месца сабе не знаходзіць. Можа, вы яму дапаможаце, знойдзеце тое згубленае слова пасля таго, як пазнаёміцеся з тэмай урока "Галоўныя (дзейнік, выказнік) і даданыя члены сказа"? Згодны? Тады паслухайце казку і помніце, што ў краіне Мовазнавіі ёсць пакрыўджаны сказ.

6. Вывучэнне і замацаванне новага матэрыялу.

Чытанне казкі ў спалучэнні з гутаркай і практычнай працай вучняў.

Аднаго разу  Шпачок звярнуўся да старэйшага брата:

- Тата, многія птушкі кажуць, што хутка восень наступіць. Апішы мне гэтую восень, каб я мог уявіць яе, як жывую.

Старэйшы брат да знаёмага Грака сабраўся ляцець, не меў часу. Таму вось як апісаў наступленне восені:

Пакарацелі дні. Пайшлі дажджы. Пажаўцела лісце. Закурлыкалі жураўлі. Наступіла восень.

Сядзіць Шпачок за сталом, уважліва чытае татаў тэкст, а восень уявіць, як жывую, ніяк не можа.

Невядома, што ён рабіў бы, калі б суседка Сарока да яго не завітала.

- Сарока-белабока, птушкі кажуць, што восень наступіць. Я папрасіў брата, каб апісаў яе як жывую. Ён, здаецца, апісаў, але я не магу ўявіць яе, - паскардзіўся Шпачок.

Сарока села побач са Шпачком за стол, прачытала тэкст і заявіла:

- Слабавата апісаў твой брат. Мабыць, кудысьці спяшаўся.

- Чаму слабавата? - пацікавіўся Шпачок.

- Слухай і, як людзі кажуць, на вус матай, - прамовіла Сарока. - Сказы твайго брата складаюцца толькі з галоўных членаў сказа. Ведаеш, якія члены сказа з'яўляюцца галоўнымі?

Праца з вучэбным дапаможнікам.

- Прачытайце ў падручніку правіла "Галоўныя і даданыя члены сказа"  і раскажыце пра галоўныя члены сказа – пра         дзейнік і выказнік.

Праца з тэкстам.

Спішыце першыя чатыры сказы. Устаўце прапушчаныя літары. Падкрэсліце ў сказах дзейнік і выказнік: дзейнік – адной лініяй, выказнік – двумя.

Максім падабраў Р..ыжка на вуліцы.

Р..жык сядзеў каля дашчанага кіёска. Ён др..жаў усім сваім маленькім цельцам і час ад часу тоненька скуголіў.

Максім пр..сеў каля сабачкі, а ён паглядзеў на хлопчыка сумнымі вачыма, выцягнуў шыю і лізнуў у твар.

Максім узяў Р..жыка на рукі. Р..жык пярэднімі лапкамі абхапіў Максімаву руку (Аляксей Якімовіч) [4, с. 3 -- 4, “Каб мама ўсміхалася”].       

Чытанне працягу казкі ў спалучэнні з гутаркай і практычнай працай вучняў.

 Н а с т а ў н і к. Паслухайце працяг нашай казкі.

Шпачок правільна адказаў на пытанне Сарокі.

- Малайчына! - пахваліла яна Шпачка.

А Шпачок усклікнуў:

- Я здагадаўся! Каб уявіць восень як жывую, трэба ўжыць сказы, у якіх ёсць і галоўныя, і даданыя члены сказа.

- Канешне! Зараз мы гэтыя  сказы перабудуем так, каб ты мог уявіць сабе восень як жывую, як гаспадыню нашых палёў і лясоў. Згодзен? -- прамовіла Сарока.

- Згодзен! - ад нецярпення падскочыў у крэсле Шпачок.

- Першы сказ я перабудую так, - пачала Сарока. - Нечакана пакарацелі дні.

Шпачок лапкай пачухаў бурую пярынку на крыле.

- Выходзіць, ночы пабольшалі?

- А як ты думаў! Далей слухай, - незадаволена прагаварыла Сарока. У гэты дзень яна была без асаблівага настрою. Напэўна, устала не з той лапкі. - Пайшлі халодныя дажджы.

Шпачок сагнуўся, скурчыўся.

- Не люблю, калі ідуць халодныя дажджы.

Сарока незадаволена зірнула на Шпачка і наступны сказ перабудавала так:

- Адразу ж пажаўцела зялёнае лісце.

- Не хачу, каб лісце адразу ж жаўцела! - не вытрываў, перапыніў Шпачок.

Сарока дзюбаю пастукала па стале, патрабуючы ўвагі.

- Трывожна закурлыкалі жураўлі.

- Бр-р-р! - страсянуўся Шпачок. Дрыжыкамі яго працяло.

- Наступіла халодная восень, - бадзёра закончыла Сарока.

 - Мне страшна, - прызнаўся Шпачок.

- Ты ж хацеў уявіць восень як жывую. Вось і ўяўляй сабе! - сказала Сарока.

- Мне страшна! - паўтарыў Шпачок.

Рэдагаванне тэксту.

Дапамажыце Шпачку, перабудуйце сказы такім чынам, каб ён не баяўся восені, каб  для яго восень стала прывабнай. Яна ж бывае рознай.

У выніку можа атрымацца іншы тэкст: “Непрыкметна пакарацелі дні. Пайшлі цёплыя грыбныя дажджы. У небе гучна закурлыкалі даўганогія жураўлі. На дрэвах пажаўцела лісце. Наступіла залатая восень.

Праца з вучэбным дапаможнікам.

Якія члены сказа дапамаглі перабудаваць сказы? Яшчэ раз прачытайце аб гэтых членах сказа (даданых членах сказа) у вучэбным дапаможніку.

Вырашэнне займальнай сітуацыі, створанай у пачатку ўрока.

Якое слова згубіў сказ "Завывае мяцеліца"?

Якім членам сказа з'яўляецца гэта слова: галоўным ці даданым?

Самастойная праца.

Спішыце, устаўляючы прапушчаныя літары. Назавіце дзейнікі і выказнікі.  Вусна пастаўце пытанні да выдзеленых даданых членаў сказа. Які з іх дапаўняе дзейнік, які -- выказнік?

                                                    Ярка на камінку

                                                    Смольны корч палае,

                                                    Бац..ка на кало..цы

                                                    Лапці выплятае.

                                                               Якуб Колас [3, с. 20, “Раніца ў нядзельку”].         

Якім вы ўяўляеце даўняе жыццё беларуса?

Праца са сказам.

Запішыце сказ.

Я прыехаў у родную вёсачку зімой.

Вучань сцвярджае, што ў сказе а) ёсць даданы член, які паясняе іншы даданы член сказа, б) няма даданага члена, які паясняе іншы даданы член сказа. Ці правільна гэта?

Гукавая гульня "Назавіце слова".

Прачытайце верш і назавіце патрэбнае слова.

                                              Ляцяць з лесу камары –

                                              Даўганосыя … (сябры).

                                                             Аляксей Якімовіч.

Вусна пастаўце пытанні да выдзеленых даданых членаў сказа. Яны дапаўняюць дзейнік, выказнік ці іншы даданы член сказа?

Хвілінка адкрыцця.

Прачытайце. Устаўляйце ў сказы даданыя члены па пытаннях. Змяняйце словы для даведкі так, як патрабуе сэнс.

1. Мая мама працуе (дзе?) у ... . 2. Летняй раніцай мы адправіліся (куды?) у ... . 3. Мой дзядуля вельмі (які?) ... . 4. Я дапамагаю (каму?) ... .

Словы для даведкі: лес, бальніцы, тату,  працавіты.

Праца са словам.

1. Пачатак размовы.

Вучні па чарзе задаюць адзін аднаму пытанні.

- Як ідзе ў вас вучоба?

- Які ў вас настрой?

Варыянты адказаў, у якіх вучні выкарыстоўваюць сказы з даданымі членамі сказа і сказы з галоўнымі і даданымі членамі сказа:

- Вельмі добры. (- Настрой у мяне вельмі добры.)

- Някепскі. (- Настрой у мяне някепскі.)

- Звычайны. (- Настрой у мяне звычайны.)

- Кепскі. (- Настрой у мяне кепскі.)

- Трывожны. (- Трывожна ў мяне на душы.)

- Мог бы быць лепшы.

2. Размова.

- Паслухайце размову.

- Добры дзень вам! Як вашы дзеці?

- Дзеці растуць як грыбы. А вы як маецеся?

- Жыву, на зямлі працую. Зямелька – матка наша:  і корміць, і поіць, і адзявае нас [1, с. 80, 102, “Беларускія прыказкі”].       

Удзельнікі гэтай размовы, на вашу думку, людзі чужыя ці добра знаёмыя? Якія члены сказа яны ўжываюць?

Назавіце прыказку і прымаўку, якія выкарыстаны ў размове.

Фізкультхвілінка.

Настаўнік. Пакажыце, як з-за лесу выходзіць сонца, як узнімаецца ўсё вышэй, як рассылае навокал свае цёплыя праменні.

Хвілінка адкрыцця.

Сказы толькі з галоўнымі членамі сказа перабудуйце ў сказы з галоўнымі і даданымі членамі сказа, каб атрымаўся тэкст.

Сонца зайшло. Стаіць жыта. Пазіраюць васількі. Даносяцца спевы. Звіняць галасы.

Слоўнікавая праца.

 Перакладзіце на рускую мову слова "звінець". Параўнайце гучанне і напісанне.

Прачытайце. Чым адрозніваюцца гэтыя спалучэнні слоў?

Звініць званок, звініць у вушах.

Складзіце і запішыце сказы са словам "звінець".

Лінгвістычны каментарый настаўніка.

Ведайце! Звінець -- слоўнікавае слова. Запішыце яго ў слоўнік і абазначце арфаграму.

Вясёлая хвілінка.

Н а с т а ў н і к. Вымаўляем правільна. Я чытаю верш, а крык пеўня -- ку-ка-рэ-ку -- перадасце вы.

                                                           “Ко-ко-ко, ко-ко-ко”, --

                                                           Пеўнік вымаўляе.

                                                           З курачкай рабенькай

                                                           Зярняткі выграбае.                    

                                                                        Аляксей Якімовіч.

Назавіце ў першым і чацвёртым сказах дзейнік і выказнік.

Узбагачаем мову словам Якуба Коласа.

Раскрываючы дужкі, запішыце словы з выбарам літар. Выразна прачытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.

                                   Гарач(і,ы)  дзень. На полі душна.

                                   Пр(і, ы)ціх той ветр(ы, і)к непаслушны,

                                   Як бы сваім аддаўся марам.

                                   Зацішак поля дыша варам

                                   І гоні(т, ц)ь з твару поту рагі,

                                   І сохну(ц, т)ь губы ад той смагі.

                                   А жнейкі жну(ц, т)ь  [2, с. 203 -- 204, “Новая зямля”].

Падбярыце літаратурны адпаведнік да аўтарскага слова “дыша”. (Дыхае.)

Якія члены сказа адказваюць на наступныя пытанні: які? як? чыім?

Раскрыйце сэнс слоў “вар” (вада, якая закіпела), “рагі” ( брудныя палосы), “жнейка” (жанчына, якая жне), “смага” (жаданне піць).

Чытанне працягу казкі ў спалучэнні з гутаркай і практычнай працай вучняў.

Н а с т а ў н і к. Зноў запрашаю вас на сустрэчу з Сарокай і Шпачком. (Перад чытаннем казкі вучням прапануецца раскрыць сэнс слова "каравай".)

- Сарока-белабока, - звярнуўся да суседкі Шпачок, - паслухай, што скажу.

- Калі ласка,  - падрыхтавалася слухаць Сарока.

- Учора Варона з суседняй вёскі прыляцела, на слуп села і паўдня пракаркала: "Каравай! Каравай!"

- Няхай каркае на здароўе. Хто як умее, так і спявае.

- Няхай, - пагадзіўся Шпачок. - Але мяне вельмі зацікавіла гэта слова -- каравай. Ты не магла б сказаць, што яно абазначае?

- Чаму ж не! - прамовіла Сарока. - Каравай -- гэта круглы бохан з пшанічнай мукі, спечаны да якой-небудзь урачыстасці.

Складанне сказаў.

-- Складзіце сказы са словам каравай". Якімі членамі сказа будзе з'яўляцца гэта слова?

Праца з практыкаваннем.

Устаўце прапушчаныя літары. Выпішыце з кожнага сказа спачатку дзейнік з даданым членам, які дапаўняе яго; потым -- выказнік з даданым членам сказа, які яго дапаўняе. У дужках стаўце пытанні да даданых членаў сказа.

Узор: Пчолка (якая?) працавітая, вылецела (адкуль?) з вулея.

 

Белыя сняжынкі

 

У паветры лятаюць белыя сн..жынкі. Яны падскокваюць у паветры, а потым ціха апускаюцца на з..млю і засцілаюць яе тоўстаю белаю коўдраю. Пад гэтаю коўдраю цёпла розным былінкам і траве.

Тэст.

Выберыце сказ, якія складаецца толькі з галоўных членаў.

1. Дзеці спяваюць.

 2. Школьнікі спяваюць свае любімыя песні.

3. Дзяўчынкі танцуюць на сцэне.

7. Падвядзенне вынікаў урока.

Якія члены сказа з'яўляюцца галоўнымі?

Якія члены сказа з'яўляюцца даданымі?

8. Заданне на дом.

 

Спіс выкарыстанай літаратуры

 

1. Беларускія прыказкі, прымаўкі і загадкі / склад. Яўген Рапановіч. Выд. другое, перапрац. і дап.  – Мінск : Выш. шк., 1974. – 384 с.

2.  Колас, Я. Новая зямля; Сымон-музыка : паэмы / Якуб Колас. —Мінск : Маст. літ., 1986. — 448 с.

3.  Колас, Я. Раніца ў нядзельку : вершы, апавяданні, казкі / Якуб Колас. —Мінск : Беларусь, 1969. — 224 с.

4. Якімовіч, Аляксей. Каб мама ўсміхалася : апавяданні, казкі, смяшынкі / А. М. Якімовіч. – Мінск : Нар. асвета, 2010. – 120 с.

 

Упершыню надрукаваны ў дадатку да часопіса “Пачатковае навучанне: сям’я, дзіцячы сад, школа” ў № 20 (2017 год) не ў гэтым, а ў іншым, змененым варыянце.