ВЫВУЧАЕМ
БЕЛАРУСКІ ПРАВАПІС: ПРАКТЫКУМ
Тэма: правапіс
няпэўных займеннікаў.
Псіхалагічны настрой.
Належыць, перамога,
Шматтыднёвы –
Гэта
словы нашай мовы.
Аляксей Якімовіч.
• Якія
словы беларускай мовы вам запомніліся, падабаюцца?
Успамінаем! Няпэўныя займеннікі ўказваюць на
няпэўныя асобы, невядомыя прадметы, прыметы, колькасць.
Ствараем праблемную сітуацыю.
• Няпэўны займеннік, які
ўказвае на асобу: абы-хто.
Ці можна так напісаць?
Што трэба ведаць, каб адказаць на гэта пытанне?
Хвілінка
кемлівасці.
Пачнём з правіла.
Запомніце! Няпэўныя займеннікі могуць
утварацца пры дапамозе прыстаўкі абы-.
Яна пішацца праз злучок, націск у такіх няпэўных займенніках заўсёды на
канчатку [3, стар. 200, “Беларуская мова”].
Вырашэнне
праблемнай сітуацыі.
Пішам: абы-хто.
Назавіце слова.
Пішам без памылак
Абы-каму сказаць,
Абы-каго пазваць,
Абы-каму … (чытаць.)
Аляксей Якімовіч.
• Растлумачце
правапіс займеннікаў з вершаванага тэксту.
Помніце! Калі абы аддзелена прыназоўнікам, то пішацца асобна [3, стар. 200, “Беларуская
мова”].
Скорагаворка.
З Антосем гаварылі абы
пра што (Аляксей Якімовіч).
• Растлумачце
правапіс абы.
Ствараем праблемную сітуацыю.
• Няпэўны займеннік, які
ўказвае на прымету: нечы.
Ці можна так напісаць?
Што трэба ведаць, каб адказаць на гэта пытанне?
Хвілінка
кемлівасці.
Чытаем правіла.
Помніце! Няпэўныя займеннікі могуць
утварацца пры дапамозе прыстаўкі не-. Яна пішацца разам і знаходзіцца
пад націскам: нехта, нешта, нейкі, нечы, некалькі [3, стар. 200, “Беларуская
мова”].
Вырашэнне праблемнай
сітуацыі.
Пішам: нечы.
Хвілінка кемлівасці.
• Карыстаючыся даведкай, праскланяйце няпэўны займеннік нейкі.
Для даведкі.
Канчаткі няпэўнага займенніка нейкі ва ўскосных склонах:
Р. -- -ага, Д. -- -аму, В. – як Н. або Р., Т. -- -ім,
М.-- -ім.
Назавіце слова.
Пішам без памылак
Нейкую сцяжынку,
Нейкую дзяўчынку,
Нейкую … (хусцінку.)
Аляксей Якімовіч.
• Растлумачце
правапіс займеннікаў з вершаванага тэксту.
Адзначаем! Прыстаўка не- без націску ўжываецца ў няпэўным займенніку некаторы
і яго формах: некаторага, некатораму, некаторыя, у
некаторых [3, стар. 200, “Беларуская мова”].
Працуем са спалучэннямі слоў.
• Са словам
“некаторым” прыдумайце спалучэнні слоў з прамым і з пераносным значэннем.
• Ці
з’яўляюцца гэтыя спалучэнні слоў словазлучэннямі?
• Вызначце
род займенніка некаторы і растлумачце
правапіс яго канчатка.
Для даведкі: некаторым шанцуе – некаторым праўда вочы коле.
Ствараем праблемную сітуацыю.
• Няпэўны займеннік, які
ўказвае на прымету: якісьці.
Ці можна так напісаць?
Што трэба ведаць, каб адказаць на гэтае пытанне?
Хвілінка
кемлівасці.
Чытаем правіла.
Помніце! Няпэўныя займеннікі могуць
утварацца пры дапамозе марфем сьці- і небудзь-, якія называюцца
постфіксамі [4, стар. 220, “Беларуская мова”]. Няпэўныя займеннікі з постфіксам
–сьці
(-сь)
пішуцца разам: хтосьці, штосьці, якісьці, штось,
хтось.
Пасля с у постфіксе згодна з вымаўленнем пішацца ь (мяккі знак) [3, стар.
200, “Беларуская мова”].
Вырашэнне
праблемнай сітуацыі.
Пішам: якісьці.
Назавіце слова.
Пішам без памылак
Хтосьці заплаціў,
Хтосьці падарыў,
Хтосьці
… (насмяшыў.)
Аляксей Якімовіч.
• Растлумачце
правапіс займеннікаў з вершаванага тэксту.
Фізкультхвілінка.
На столі, на сцяне вачыма намалюйце прыгожыя спалучэнні
літар сьці, сь, потым напішыце беларускае слова “калісьці” і
лагодна ўсміхніцеся, прывітайце яго, добрае і ласкавае.
Ствараем праблемную сітуацыю.
• Няпэўны займеннік, які ўказвае на прадмет: што-небудзь.
Ці можна так напісаць?
Што трэба ведаць, каб адказаць на гэта пытанне?
Хвілінка
кемлівасці.
Звяртаемся да правіла.
Помніце! Няпэўныя займеннікі з
постфіксам –небудзь пішуцца праз злучок і вымаўляюцца з націскным не
[3, стар. 201, “Беларуская мова”].
[4,
стар. 220, “Беларуская мова”]
Вырашэнне
праблемнай сітуацыі.
Пішам: што-небудзь.
Назавіце слова.
Пішам без памылак
Якому-небудзь падарунку,
Якому-небудзь малюнку,
Добраму … (гатунку.)
Аляксей Якімовіч.
• Растлумачце
правапіс займеннікаў з вершаванага тэксту.
Праца з вершам.
Складзіце разбураны нядобрым чараўніком верш Аляксея
Якімовіча.
Абы з кім,
Зусім.
Не сябруйце
Бо прападзеце
Адказ: 1 – 3, 2 – 1, 3 – 4, 4 – 2.
• Вызначце
ў вершаваным тэксце няпэўны займеннік і растлумачце яго правапіс.
Сустрэча з
фразеалагізмам.
Назавіце фразеалагізм у вершы Аляксея Якімовіча, які
абазначае “не час смяяцца, жартаваць”.
Нехта голас свой падаў,
Зблытаў нашы карты.
Асцярожным трэба быць.
Цяпер … .
• Знайдзіце
ў вершаваным тэксце слова з арфаграмай на вывучанае правіла. Праскланяйце яго.
Словы
фразеалагізма, напісаныя наадварот: ен ад ўатраж [1,
стар. 203, “Фразеалагічны слоўнік”].
Праца са сказам.
Складзіце скорагаворку са слоў.
І, Маруся, Таццяна, гадзін, гаварылі, штосьці, некалькі.
(Маруся і Таццяна некалькі гадзін штосьці
гаварылі.)
• Ці
паўтараецца вывучаная арфаграма ў словах скорагаворкі?
Узбагачаем мову словам Якуба
Коласа.
Раскрываючы дужкі,
запішыце словы з прапушчанымі літарамі. Выразна прачытайце вершаваныя радкі
Якуба Коласа.
Самі ж вербы,
як бабулі,
Нейк набожненька стаяць.
Штось заш(е, э)пчуць: “чулі-чулі”
Ч(а, я)раты ды зноў маўчаць [2, стар. 402, “Паэмы Я. Коласа”].
• У якой
іншай форме можа ўжывацца няпэўны займеннік штось? (Штосьці.)
• Падбярыце
аднакаранёвы няпэўны займеннік да прыслоўя нейк. (Неяк.)
Адказы на пытанні.
• Як пішуцца прыстаўкі не-, абы- ў няпэўных
займенніках?
• Як
пішуцца суфіксы –сьці, -небудзь у няпэўных займенніках?
Як пішацца займеннік нечы?
Тэст.
• Назавіце
займеннікі, напісаныя правільна.
1. Нейкі.
2. Якісьці.
3. Абы з каго.
4. Некі.
5. Нечы.
6. Некаторыя.
7. Некатарыя.
Адказ: 1, 2, 3, 5, 6.
Выкарыстаная літаратура
1. Гаўрош,
Н. В і інш. Фразеалагічны слоўнік. Для сярэд. школы. Пад рэд. доктара
філалагічных навук Ф. М. Янкоўскага. –
Мн., “Нар. асвета”, 1973. – 352 с.
Перад загал. аўт. : Н. В.
Гаўрош, І. Я. Лепешаў, Ф. М. Янкоўскі.
2. Колас, Я.
Новая зямля; Сымон-музыка : паэмы / Я. Колас. —Мінск : Маст. літ., 1986. — 448
с.
3. Малажай, Г. М. і
інш. Беларуская мова : Падруч. для 6-га кл. шк. з рус. мовай навучання. /
Г. М. Малажай, З. М. Кавалевіч, С. Р. Рачэўскі. – Мн. : Нар. асвета, 1996.
-- 238 с., [4] л. іл.: іл.
4. Беларуская мова : вучэб. дапам. для 6-га кл. устаноў
агул. сярэд. адук. з беларус. і рус. мовамі навучання / Г. М. Валочка [і інш].
– Мінск : Нац. ін-т адукацыі, 2020. --
240 с.
Гэты ўрок (у ім
могуць быць некаторыя змяненні) надрукаваны ў часопісе “Беларуская мова і
літаратура”, люты 2022 года, № 2.