Поиск по этому блогу

Вывучаем беларускі правапіс. Асаблівасці кіравання. Ужыванне прыназоўнікаў з (са)

 

ВЫВУЧАЕМ БЕЛАРУСКІ ПРАВАПІС: ПРАКТЫКУМ   

 

Тэма: Асаблівасці кіравання. Ужыванне прыназоўнікаў з (са).

Псіхалагічны настрой.                            

                                                        Сявенька, посуд,

                                                        Падліковы --

                                                        Гэта словы нашай мовы.

                                                                            Аляксей Якімовіч.

Якія словы беларускай мовы вам запомніліся, падабаюцца?

Успамінаем. Кіраванне – адзін з відаў сінтаксічнай сувязі ў словазлучэнні. Пры ім залежнае слова ўжываецца ў тым ускосным склоне, якога патрабуе галоўнае.

Ствараем праблемную сітуацыю.

Пішам: жартаваць з брата.

Чаму так?

Што трэба ведаць, каб адказаць на гэта пытанне?

Хвілінка кемлівасці.

Знаёмімся з правілам.

Запомніце! Дзеясловы жартаваць, смяяцца, насміхацца, кпіць, дзівіцца і інш. ужываюцца з залежным словам у форме Р. скл. з прыназоўнікам з (са): смяяцца з сябе, кпіць з няўмекі [4, стар. 205, “Беларуская мова”].  Параўнайце: у рускай мове – у форме Т. скл. з прыназоўнікам над (шутить над братом).  

Назавіце слова.

                                                          Пішам без памылак:

                                                          Жартаваць з Андрэя,

                                                          Здзекавацца з Мацея,

                                                          Рагатаць з … (Аляксея).

                                                                           Аляксей Якімовіч.

Растлумачце ўжыванне прыназоўнікаў.

Ствараем праблемную сітуацыю.

Пішам: сустракацца з сябрам.

Чаму так?

Што трэба ведаць, каб адказаць на гэта пытанне?

Хвілінка кемлівасці.

Знаёмімся з правілам.

Запомніце! Прыназоўнік з ужываецца з назоўнікамі ў форме роднага, вінавальнага і творнага склонаў.

Дзеясловы ажаніць, ажаніцца ўжываюцца з залежным словам у форме Т. скл. з прыназоўнікам з: ажаніцца з Таццянай  [4, стар. 205, “Беларуская мова”].

Назавіце слова.

                                                          Пішам без памылак:

                                                          Бачыцца з Васілём,

                                                          Сябраваць з Міхасём,

                                                          Ехаць з … (Базылём).

                                                                   Аляксей Якімовіч.

Растлумачце ўжыванне прыназоўнікаў.

Ствараем праблемную сітуацыю.

Пішам: глядзіць са здымка.

Чаму так?                   

Што трэба ведаць, каб адказаць на гэта пытанне?

Хвілінка кемлівасці.

Знаёмімся з правілам.

Запомніце! Перад словамі, якія пачынаюцца са спалучэння зычных, першы з якіх з, с, ж, ш, м, ужываецца варыянт са. [4, стар. 205, “Беларуская мова”]   

Растлумачце ўжыванне прыназоўнікаў.

                          [1, стар. 126 --127, “Беларуская мова”] 

Назавіце слова.

                                                          Пішам без памылак

                                                          Са Сцяпанам размаўляць,

                                                          Са Змітраком пілаваць,

                                                          Са Святланай … (маляваць).

                                                                            Аляксей Якімовіч.

Растлумачце ўжыванне прыназоўнікаў.

Працуем са спалучэннямі слоў.             

Са словамі “са скуры” прыдумайце спалучэнні слоў з прамым і з пераносным значэннем.

Ці з’яўляюцца гэтыя спалучэнні слоў словазлучэннямі?

З формай якога склону спалучаецца прыназоўнік са?

У дапамогу: раменьчык са скуры – са скуры лезці.

Скорагаворка.                 

Ягада велічынёю з гарошыну, а груша велічынёю са збан (Аляксей Якімовіч).

Якія вывучаныя арфаграмы сустракаюцца ў скорагаворцы?

Праца са сказам.              

Складзіце скорагаворку са слоў.

З’ехаў, скалы, трампліна, як, са, з. (Са скалы з’ехаў, як з трампліна.)

Чаму прыназоўнікі ў скорагаворцы трэба ўжываць з родным склонам?

Фізкультхвілінка.

На столі, на сцяне вачыма намалюйце прыгожыя спалучэнні літар з, с, са, потым напішыце беларускае слова “сакавітае” і лагодна ўсміхніцеся, прывітайце яго, добрае і ласкавае.                             

Праца з вершам.

Складзіце разбураны нядобрым чараўніком верш Аляксея Якімовіча.

                                                          Стаіць за ракою.

                                                          Мая вёска недалёка:

                                                          І ў сне жыве са мною.

                                                          Палюбіў даўно яе.

                                                                                 Аляксей Якімовіч.

Адказ: 1 – 2, 2 – 1, 3 – 4, 4 – 3.

Знайдзіце ў вершы арфаграму на вывучанае правіла. Растлумачце яе напісанне.

Сустрэча з фразеалагізмам.

Назавіце фразеалагізм у вершы Аляксея Якімовіча, які абазначае  “не ісці на лад, не ладзіцца, не выходзіць як след (з прычыны адсутнасці настрою, жадання і падобнага).

-- Цяжка без цябе мне, --

                                                 Кажа дзеду ўнук. --

                                                 Ўсё ідзе не так,

                                                 … .

Чаму ў вершаваным тэксце прыназоўнік з ужываецца з назоўнікам у родным склоне?

Словы фразеалагізма, напісаныя наадварот: аццілав з кур [2, стар. 37, “Фразеалагічны слоўнік”].

Узбагачаем мову словам Якуба Коласа.

Раскрываючы дужкі, запішыце слова з выбарам літар. Выразна прачытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.

                                                    Па баках палі ляжалі,

                                                    Пападаліся гаі,

                                                    І дарогі праб(я, е)галі

                                                    Чыста срэбра-ручаіна

                                                    І шчасліва беглі далей

                                                    Між высокіх б(е, я)ражкоў,

                                                    Гаманіла хвалька з хваляй

                                                    Спевам роўным галасоў… [3, стар. 340, “Паэмы Я. Коласа”].

З назоўнікам у форме якога склону спалучаецца ў вершаваным тэксце прыназоўнік з? Растлумачце яго напісанне.

Якімі злучнікамі можна замяніць слова “чыста”. (Быццам, як.)

Адказы на пытанні.

Што вы ведаеце пра ўжыванне прыназоўнікаў з, с?

У якім выпадку ўжываецца прыназоўнік са?

Тэст.

Адзначце словазлучэнні, у якіх прыназоўнікі ўжыты правільна:

1) велічынёю з хату;

2) гуляць з сястрою;

 3) скачаць з снегу;

4) скачаць са снегу;

5) узяць з жменю;

6) узяць са жменю;

7) працаваць з суседзямі;

8) ажаніцца на Надзеі;

9) ажаніцца з Марынай.

Адказ: 1, 2, 4, 6, 7, 9.

 

Выкарыстаная літаратура

 

1. Валочка, Г. М., Язерская С. А. Беларуская мова : Падруч. для 7-га кл. агульнаадукац. шк. з беларус. мовай навучання. 2-е выд. – Мн. : Нар. асвета, 1998. --  206 с.:  іл.

2. Гаўрош, Н. В і інш. Фразеалагічны слоўнік. Для сярэд. школы. Пад рэд. доктара філалагічных навук Ф. М. Янкоўскага.  – Мн.,  “Нар. асвета”, 1973. – 352 с.

Перад загал. аўт. : Н. В. Гаўрош, І. Я. Лепешаў, Ф. М. Янкоўскі.

3. Колас, Я. Новая зямля; Сымон-музыка : паэмы / Я. Колас. —Мінск : Маст. літ., 1986. — 448 с.

4. Валочка Г. М. Беларуская мова : вучэб. дапам. для 10-га кл. устаноў агул. сярэд. адук. з беларус. і рус. мовамі навучання / Г. М. Валочка [і інш.]. – Мінск : Нац. ін-т адукацыі, 2020. --  232 с.

 

Гэты ўрок (у ім могуць быць некаторыя змяненні) надрукаваны ў часопісе “Беларуская мова і літаратура”, ліпень 2022 года, № 7.