Поиск по этому блогу

Вывучаем беларускі правапіс: скланенне, ужыванне і правапіс зборных лічэбнікаў

 

ВЫВУЧАЕМ БЕЛАРУСКІ ПРАВАПІС: ПРАКТЫКУМ   

 

Тэма: скланенне, ужыванне і правапіс зборных лічэбнікаў.

Псіхалагічны настрой.                            

                                                    Світанне, змярканне,

                                                    Чырвонагаловы --

                                                    Гэта словы нашай мовы.

                                                                            Аляксей Якімовіч.

Якія словы беларускай мовы вам запомніліся, падабаюцца?

Успамінаем! Зборныя лічэбнікі двое, трое, чацвёра, пяцёра, шасцёра, сямёра, васьмёра, дзявяцера, дзясяцера абазначаюць колькасць прадметаў як сукупнасць, адно цэлае [4, стар. 195, “Беларуская мова”].

Ствараем праблемную сітуацыю.

Пішам у назоўным і вінавальным склонах: сямёра дзвярэй.

Пішам у родным склоне: сямі дзвярэй.

Чаму так?

Што трэба ведаць, каб адказаць на гэта пытанне?

Хвілінка кемлівасці.

Знаёмімся з правілам.

Запомніце! З назоўнікамі суткі, дзверы, вароты і іншымі ва ўскосных склонах, акрамя вінавальнага, зборныя лічэбнікі замяняюцца колькаснымі [3, стар. 159, “Беларуская мова”].

Працуем са спалучэннямі слоў.             

З лічэбнікам тры прыдумайце спалучэнні слоў з прамым і з пераносным значэннем.

Ці з’яўляюцца гэтыя спалучэнні слоў словазлучэннямі?

Карыстючыся даведкай, растлумачце правапіс канчаткаў у зборных лічэбніках.

Ці можна ў гэтых спалучэннях замест колькасных лічэбнікаў ужыць зборныя?

У дапамогу: тры настаўнікі – тры замкі на губах; замкнуцца на тры замкі.

Для даведкі. Зборныя лічэбнікі ўжываюцца: а) з назвамі асоб мужчынскага полу, б) з назвамі маладых істот; в) з назоўнікамі, якія ўжываюцца ў форме толькі множнага ліку; г) з асабовымі займеннікамі; д) з назоўнікамі “дзеці”, “людзі”, “коні”, “гусі”, “свінні”; е) з прыметнікамі, якія перайшлі ў назоўнікі [4, стар. 195, “Беларуская мова”].

Скорагаворка.                 

Шасцёра вучняў: тры  дзяўчынкі і тры хлопчыкі (Аляксей Якімовіч).

Вы лічыце, што зборны лічэбнік шасцёра можа спалучацца са словам “вучняў”. Дакажыце гэта, калі так.

Назавіце слова.

                                                          Пішам без памылак:

                                                          Цымбалаў двое,

                                                          Шашак двое,

                                                          Варот … (трое).

                                                                   Аляксей Якімовіч.

Вызначце зборныя лічэбнікі, абазначце іх канчаткі і растлумачце, чаму яны могуць спалучацца з назоўнікамі ў словазлучэннях.

Праца са сказам.              

Складзіце скорагаворку са слоў.

І, касманаўтаў, дзявяцера, астранаўтаў, чацвёра. (Дзявяцера касманаўтаў і чацвёра астранаўтаў.)

Вы лічыце, што зборныя лічэбнікі дзявяцера, чацвёра могуць спалучацца са словамі “касманаўтаў” і “астранаўтаў”. Дакажыце гэта, калі так.

Ствараем праблемную сітуацыю.

Пішам у назоўным і вінавальным склонах: дзясяцера чаравікаў.

Пішам у родным склоне: дзесяці пар чаравікаў.

Чаму так?

Што трэба ведаць, каб адказаць на гэта пытанне?

Хвілінка кемлівасці.

Знаёмімся з правілам.

Запомніце! З назвамі парных прадметаў ва ўскосных склонах, акрамя вінавальнага, зборныя лічэбнікі замяняюцца колькаснымі [3, стар. 159, “Беларуская мова”].

Скорагаворка.                 

Трое лыж і трох пар лыж (Аляксей Якімовіч).

Ці правільна ўжываюцца зборныя лічэбнікі ў скорагаворцы? Назавіце іх канчаткі.

Назавіце слова.

                                                          Пішам без памылак:

                                                          Канькоў пяцёра,

                                                          Ботаў чацвёра,

                                                          Пальчатак … (васьмёра).

                                                                   Аляксей Якімовіч.

Вызначце лічэбнікі, абазначце іх канчаткі і растлумачце, чаму яны могуць спалучацца з назоўнікамі ў словазлучэннях.

Фізкультхвілінка.

На столі, на сцяне вачыма намалюйце прыгожыя спалучэнні літар ра, ое, потым напішыце беларускае слова “благое” і лагодна ўсміхніцеся, прывітайце яго, добрае і ласкавае.                        

Праца з вершам.

Складзіце разбураны нядобрым чараўніком верш Аляксея Якімовіча.

                                                          Уздыхае з гора:

                                                          Стаіць заяц сам не свой,

                                                          Усе сямёра.

                                                          Прыйшлі ў госці ваўчаняты,

                                                                                 Аляксей Якімовіч.

Адказ: 1 – 2, 2 – 1, 3 – 4, 4 – 3.

Знайдзіце ў вершаваным тэксце зборны лічэбнік. Пастаўце яго разам з назоўнікам “ваўчаняты” ў давальным склоне. (Семярым ваўчанятам.)

Сустрэча з фразеалагізмам.

Назавіце фразеалагізм у вершы Аляксея Якімовіча, які абазначае  “зневажаць, прыніжаць годнасць каго-небудзь”.

                                                      Двое сутак не сціхае

                                                      Ў сажалцы карась:

                                                      Рыбу плотку абзывае,

                                                     Яе …

Назавіце ў вершаваным тэксце зборны лічэбнік. Што вы пра яго можаце сказаць, нагадаўшы тэму ўрока?

Словы фразеалагізма, напісаныя наадварот: ачпот ў ьзарг [1, стар. 280, “Фразеалагічны слоўнік”].

Адзначаем! Да зборных адносяцца лічэбнікі абодва (мужчынскага і ніякага роду) і абедзве (жаночага роду): абодва браты, абедзве сястры [4, стар. 196, “Беларуская мова”].     

                           [3, стар. 156, 159 -- 160, “Беларуская мова”]

Узбагачаем мову словам Якуба Коласа.

Раскрываючы дужкі, запішыце словы з выбарам літар. Выразна прачытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.

                                                Цякла тут з лесу невялічка

                                                Травой заросшая крынічка,

                                                Абодва берагі каторай

                                                Лазняк, ракітнік а(п, б)ступалі;

                                                Бруіліся ў цяньку іх хвалі

                                                І ў луг чуць значнаю разорай

                                                Ішлі спакойна між чаротаў,

                                                Рабілі многа заваротаў,

                                                Аж покі ў Нёман не ўц(я, е)калі [2, стар. 5, “Паэмы Я. Коласа”].

Падбярыце літаратурныя адпаведнікі да аўтарскіх слоў “заросшая”, “покі”. (Зарослая, пакуль.)

Назавіце ў вершаваным тэксце зборны лічэбнік. Ці ў правільнай форме ён ужыты?

Адказы на пытанні.

З якімі назоўнікамі ўжываюцца зборныя лічэбнікі?  

 Ці ва ўсіх склонах зборныя лічэбнікі замяняюцца колькаснымі?

Тэст.

Назавіце лічэбнікі, напісаныя правільна.

1. Чацвярымі.

2. Семярымі.

3. Пецярымі.

4. Пяццю.

5. Дзевяцярымі.

6. Дзевяццю.

7. Дзесяцярымі.

Адказ: 1, 2, 3, 5, 7.

 

Выкарыстаная літаратура

                                                  

1. Гаўрош, Н. В і інш. Фразеалагічны слоўнік. Для сярэд. школы. Пад рэд. доктара філалагічных навук Ф. М. Янкоўскага.  – Мн.,  “Нар. асвета”, 1973. – 352 с.

Перад загал. аўт. : Н. В. Гаўрош, І. Я. Лепешаў, Ф. М. Янкоўскі.

2. Колас, Я. Новая зямля; Сымон-музыка : паэмы / Я. Колас. —Мінск : Маст. літ., 1986. — 448 с.  

3. Малажай, Г. М. і інш. Беларуская мова : Падруч. для 6-га кл. шк. з рус. мовай навучання. / Г. М. Малажай, З. М. Кавалевіч, С. Р. Рачэўскі. – Мн. : Нар. асвета, 1996. --  238 с., [4] л. іл.: іл.

4. Беларуская мова : вучэб. дапам. для 6-га кл. устаноў агул. сярэд. адук. з беларус. і рус. мовамі навучання / Г. М. Валочка [і інш]. – Мінск : Нац. ін-т адукацыі, 2020. --  240 с.

 

Гэты ўрок (у ім могуць быць некаторыя змяненні) надрукаваны ў часопісе “Беларуская мова і літаратура”, снежань 2021 года, № 12.