Поиск по этому блогу

Творчы ўрок у 3 класе. ПЫТАЛЬНЫЯ СКАЗЫ

 

Творчы ўрок у 3 класе. ПЫТАЛЬНЫЯ СКАЗЫ

 

Мэты: раскрыць вучням асаблівасці пытальных сказаў; выпрацоўваць уменні і навыкі  вызначаць пытальныя сказы, правільна афармляць іх інтанацыйна, будаваць з дапамогай пытальных слоў; садзейнічаць развіццю маўлення; пашыраць слоўнікавы запас вучняў; абуджаць у іх цікавасць да беларускай мовы; вучыць сяброўству, дабрыні.

 

Ход урока

1. Арганізацыйны этап.

                                                          Птушыны, драўляны,

                                                          Вясёлы, ганаровы.

                                                          Любім, вымаўляем

                                                          Нашай мовы словы.

                                                                    Аляксей Якімовіч.

Якія беларускія словы вы ведаеце? Назавіце іх.

2. Праверка дамашняга задання.

3. Арфаграфічная размінка.

Прачытайце і растлумачце напісанне прапушчаных арфаграм. Адгадайце загадку.

Пад соснамі,

                                                        Пад ёлкамі

                                                        Ляжыц.. клубок

                                                        З іголкамі.  (Вожык.) [2, с. 347, “Беларускія прыказкі…”].

                                                                             З народнага.

Растлумачце напісанне прапушчанай арфаграмы.

4. Чыстапісанне.

Ці вялікі вожык? (Вожык невялікі, маленькі).

                     В  в  вв  ва  вя  ві

                     вож..к  воч..

Растлумачце напісанне прапушчанай арфаграмы. Прачытайце з патрэбнай інтанацыяй сказ "Ці вялікі вожык?"

5. Паведамленне тэмы і мэт урока.

Н а с т а ў н і к. Сябры! Вялікая падзея! Да нас у госці прыйшлі Пытальныя сказы. Разам з імі казка. Шмат цікавага раскажуць яны нам, калі вы адкажаце на наступныя пытанні герояў казкі:

Ці хочаце даведацца, чаму гэтыя сказы называюцца Пытальнымі?

Ці хочаце навучыцца правільна чытаць, вымаўляць і будаваць Пытальныя сказы?

Хочаце? Тады паслухайце нашу казку.

6. Вывучэнне і замацаванне новага матэрыялу.

Чытанне казкі ў спалучэнні з гутаркай і практычнай працай вучняў.

Каб насіць вучэбны дапаможнік па беларускай мове, які ёй калісьці падарыла Тэма, Сарока набыла прыгожы рознакаляровы партфель.

Прыляцела яна да Шпачка, каб абновай пахваліцца.

- Добры дзень! - гучна прывіталася.

А Шпачок сядзіць на пяньку, галаву ў пер'е схаваў, не адзываецца.

Сарока зняла партфель са спіны, на відным месцы, каля пянька, паставіла. Няхай бачыць яго Шпачок.

- Што з табою, шаноўны? Чаму ты такі задуменны?

- Эх! - цяжка ўздыхнуў Шпачок.

"Ён, мабыць, з суседзямі пасварыўся. Магчыма, з калючым Вожыкам. Магчыма, з гарэзлівым Зайчыкам. Цяжка яму цяпер. Трэба яго разварушыць, раскатурхаць, каб выкінуў з галавы благія думкі", - вырашыла Сарока і, дастаўшы з партфеля вучэбны дапаможнік па беларускай мове, пахвалілася:

- А я нядаўна вывучыла правіла "Змест і інтанацыя пытальных сказаў". Даволі-такі цікавае правіла. Ты ведаеш, якія сказы з'яўляюцца пытальнымі?

- Не! - буркнуў Шпачок.

"Яшчэ не раскатурхала я яго", - падумала Сарока і запыталася:

 - А што заключаецца ў пытальных сказах? Як ты лічыш?

- Раз яны пытальныя, то лічу, што заключаецца пытанне, - нехаця разважыў Шпачок.

- Разумна сказана! - пахваліла сябра Сарока.

Шпачок павесялеў.

- Яшчэ пытайся. Я пастараюся, адкажу!

Сарока падскочыла, наблізілася да Шпачка.

- Які знак прыпынку трэба паставіць у канцы пытальнага сказа? Га?

( На гэтыя пытанні, думаецца, адкажуць вучні, правераць, ці супадуць іх адказы з адказамі Шпачка.)

- Раз ён пытальны, то пытальнік.

- Разумна сказана! - зноў пахваліла Шпачка Сарока.

Праца са скорагаворкай.

 Прачытайце з патрэбнай інтанацыяй скорагаворку і пастаўце патрэбныя знакі прыпынку ў канцы сказаў.

                                               Ці пачаставаў

                                               Саша суніцамі(?)

                                               Саша пачаставаў

                                               Суніцамі(.)

                                                       Аляксей Якімовіч.

Які з гэтых сказаў выражае паведамленне? У якім сказе заключаецца пытанне?

Параўнайце інтанацыю апавядальнага і пытальнага сказа. У якім сказе тон у канцы паніжаецца, а ў якім -- павышаецца?

Лінгвістычны каментарый настаўніка.

Ведайце! Пытальныя сказы часта выкарыстоўваюцца ў тэкстах, якія перадаюць размову розных асоб.

Пісьмо па памяці.

Прачытайце з патрэбнай інтанацыяй. Растлумачце, які знак прыпынку неабходна паставіць у канцы кожнага сказа. Запішыце па памяці.

-  Я ведаю, чаму вожыкі калючыя.

-  Чаму, дачушка?

- Яны кактусамі харчуюцца (Аляксей Якімовіч) [4, с. 109, “Каб мама ўсміхалася”].     

Выразнае чытанне.

- Прачытайце пытанні так, каб яны адпавядалі адказам.

- У нашых лясах растуць грыбы?

- Так, у нашых.

 

- У нашых лясах растуць грыбы?

- Але, растуць.

 

- У нашых лясах растуць грыбы?

- Так, грыбы.

Гукавая гульня “Назавіце слова”.

Прачытайце і назавіце патрэбнае слова.

                                               -- Чаму гудзіць вецер?

                                               Чаму свецяць зоркі? --

                                               Спытаўся камарык

                                               Ў маленькага … (Ягоркі.)

                                                                    Аляксей Якімовіч.

Назавіце ў тэксце пытальныя сказы.

Праца са словам.

Н а с т а ў н і к. Пагуляем крыху. Я раздам вам карткі са словамі, а вы павінны запісаць словы.

1. Назвы месяцаў: студзень...

2. Назвы жывёл: лісіца...

3. Назвы агародніны: цыбуля...

Складзіце пытальны сказ з адным са слоў.      

Фізкультхвілінка.

Настаўнік. Успомнім, як восенню ляцяць сарваныя ветрам залатыя лісты, як потым падаюць на зямлю, засцілаючы яе незвычайным дываном. Прывітаўшы, памахаем ім рукою і ўсміхнемся.

Чытанне працягу казкі.

Паслухайце працяг казкі.

- Пытальныя сказы? Пытальныя? - усклікнуў Шпачок і падняў галаву.

- Што ж цябе так здзівіла? Ты ўжо не на адно пытанне адказаў! - прамовіла Сарока.

Шпачок саскочыў з пянька і наблізіўся да суседкі.

- Добра, што ты нагадала мне пра пытальныя сказы. Я ў цябе хачу запытацца. Што такое стрыжань?

- Які стрыжань? Растлумач падрабязней, - не зразумела Сарока.

Шпачок пачухаў лапкай сваё светлае горлачка.

- Можна і падрабязней. Братка Салавей мне пісьмо прыслаў. Піша, што купіў новы стрыжань. Што такое стрыжань?

- Стрыжнем пішуць. Ён знаходзіцца ў ручцы, - усміхнулася Сарока і дадала: - Сказ "Што такое стрыжань?" ты ўтварыў пры дапамозе пытальнага слова "што".

-- Першы раз чую пра такое! -- усклікнуў Шпачок.

Сарока адкрыла вучэбны дапаможнік і прачытала пытальныя словы, з дапамогай якіх утвараюцца пытальныя сказы: ці, няўжо, хіба, чаму, хто, што, як, дзе.

Праца са слоўнікавым словам.

Назавіце пытальнае слова ў складзе пытальнага сказа "Што такое чысціня?" Адкажыце на дадзенае пытанне.

Чысціня.

Чысціню.

Якое слова з двух прапанаваных (захоўваць, памяшкання) можна падабраць да вышэй дадзеных слоў?

Растлумачце сэнс выразу "чысціня душы".

Ці з'яўляюцца роднанымі (аднакаранёвымі) словы "чысціня" і "чыстацел"?

Пры напісанні слова "чысціня" ў якім месцы вас падпільноўвае Памылка Памылкаўна? Чаму?

Слова "чысціня" перакладзіце на рускую мову. Параўнайце гучанне і напісанне.

Лінгвістычны каментарый настаўніка.

Ведайце! Чысціня -- слоўнікавае слова. Запішыце яго ў слоўнік і выдзеліце арфаграму.

Вясёлая хвілінка.

Н а с т а ў н і к. Вымаўляем правільна. Я прачытаю верш, а словы гаспадара качанятак – вуць-вуць-вуць – потым перадасце і вы.

                                             Дзе ж прапалі качаняткі?

                                             Я паклікаў: -- Вуць-вуць-вуць…

                                             Ў азярцы былі, пачулі.

                                             Бачу: да мяне плывуць.

                                                                     Аляксей Якімовіч.

Цяпер прамовім разам, пакажам, як гаспадар кліча качанятак: “Вуць-вуць-вуць!”

Назавіце пытальны сказ у вершаваным тэксце.

Праца з загадкамі.

Запішыце загадкі і адгадкі да іх, назавіце пытальныя словы ў складзе пытальных сказаў.

                                                      Хто не хворы,

                                                      а ўсё стогне? (Свіння.)

                                                                    З народнага.

                                                      Што за рэч:

                                                      Паглядзіш на яе –

                                                      Сябе ўбачыш. (Люстэрка.)

                                                                                  З народнага.

                                                       Што на агні не гарыць,

                                                       на вадзе не тоне? (Слова чалавека.) [2, с. 320, 338, 347, “Беларускія прыказкі…”].

                                                                      З народнага.

Чытанне працягу казкі ў спалучэнні з гутаркай і практычнай працай вучняў.

Н а с т а ў н і к. Зноў сустрэнемся з Сарокай і Шпачком.

- Сарока, без цябе я не зразумеў бы, што такое стрыжань. Ты мне вельмі дапамагла. Ты сапраўдная сяброўка! - прамовіў Шпачок і, неспадзявана зачапіўшыся лапкай за партфель, усклікнуў: - Ого! У цябе новы партфель!

- Табе ён падабаецца? - пацікавілася Сарока.

- Вельмі падабаецца!

- У гэтым партфелі, -- сказала Сарока, -- я нашу кнігу са сваімі любімымі прыказкамі.

-- А што такое прыказкі? – не зразумеў Шпачок.                                                  

-- Народныя выслоўі павучальнага зместу.

- Ты іх на памяць вучыш? -- запытаўся Шпачок.

-- Кожны дзень вучу, -- прызналася Сарока.

-- Прачытай, калі ласка, сваю самую любімую прыказку, -- папрасіў Шпачок.

Сарока ўзняла галаву і выразна прачытала:

-- Шануй бацьку з мамкаю: другіх не знойдзеш [2, с. 96, “Беларускія прыказкі”].

Растлумачце значэнне слова “шануй”. (Беражы.)                 

З дапамогай пытальнага сказа пастаўце пытанне да прыказкі.

Як трэба адносіцца да бацькоў?

Творчая праца.

Выкарыстаўшы пытальныя сказы, складзіце тэкст на тэму "Мой дом, мая вуліца, мой горад". Уключыце ў пытальныя сказы пытальныя словы.

План

1. Вуліца, на якой я жыву.

2. Мае суседзі.

3. Мне падабаецца мая вуліца.

Апорныя словы: называецца, прыгожая, шматпавярховыя, дрэвы, дзіцячая пляцоўка, спартыўная пляцоўка, гуляюць,  ведаю суседзяў, адпачываюць, люблю вуліцу.

   У слове “горад” напісанне зычнай літары не адпавядае вымаўленню. Каб праверыць, як патрэбна яе пісаць, звярніцеся да слова ласкава (утварыце яго памяншальна-ласкальную форму). (Гарадок.)

Якое правіла вы прымянілі?

Узбагачаем мову словам Якуба Коласа.

Раскрываючы дужкі, запішыце словы з выбарам літар. Выразна прачытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.

                                   - Ну ж і балота! Вось атрута,

                                   То не работа мне -- пакута:

                                   Ступі два крокі і спыняйся

                                   Ды з гэтай пырніцай змагайся.

                                   І як яны тут, ліха долі,

                                   З сахой ха(дз, д)ілі ў гэтым полі?

                                   Як тут расло, на мілас(т, ц)ь бога,

                                   Калі ў з(е, я)млю не ўб'еш нарога? [3, с. 96, “Новая зямля”].

Яшчэ раз прачытайце толькі пытальныя сказы. З дапамогай якіх слоў яны ўтвораны?

Раскрыйце сэнс слоў "пырніца" (пырнік, пырэй), "саха" (даўней сельскагаспадарчая прылада для ворыва зямлі), "нарог (частка плуга, якая падразае пласт зямлі з-пад нізу; лямеш) [1, с. 221, “Тлумачальны слоўнік”].  Якімі словамі іх можна замяніць?

Тэсты.

Пытальныя сказы абазначце знакам "+".

1. Колькі табе гадоў

2. Непрыкметна наступіла вясна

3. Як ты правёў канікулы

З якіх слоў можна скласці пытальны сказ? Абазначце іх знакам "+".

1. Вы, сюды, прыйшлі, навошта

2. Вёска на, стаіць, беразе, наша, ракі

3. Гісторыю ты сваёй, вёскі, ведаеш

7. Падвядзенне вынікаў урока.

Якія сказы называюцца пытальнымі?

У якіх тэкстах часцей за ўсё сустракаюцца пытальныя сказы?

Якая інтанацыя пытальных сказаў?

Што ставіцца ў канцы пытальных сказаў?

Назавіце словы, з дапамогай якіх утвараюцца пытальныя сказы.

8. Заданне на дом.

 

Спіс выкарыстанай літаратуры

 

1. Баханькоў, А. Я. Тлумачальны слоўнік беларускай мовы: для сярэдняй школы / А. Я. Баханькоў, І. М. Гайдукевіч, П. П. Шуба. – 2-е выд., перапрац. і дап. --  Мінск : Нар. асвета, 1972. – 376 с.

2. Беларускія прыказкі, прымаўкі і загадкі / склад. Яўген Рапановіч. Выд. другое, перапрац. і дап.  – Мінск : Выш. шк., 1974. – 384 с.

3.  Колас, Я. Новая зямля; Сымон-музыка : паэмы / Якуб Колас. —Мінск : Маст. літ., 1986. — 448 с.

4. Якімовіч, Аляксей. Каб мама ўсміхалася : апавяданні, казкі, смяшынкі / А. М. Якімовіч. – Мінск : Нар. асвета, 2010. – 120 с.

 

Упершыню надрукаваны ў дадатку да часопіса “Пачатковае навучанне: сям’я, дзіцячы сад, школа” ў № 20 (2017 год) не ў гэтым, а ў іншым, змененым варыянце.