Поиск по этому блогу

Граматычныя заданні да майго верша «Бяжыць вецярок…»

    Матэрыял для самаадукацыі. Граматычныя заданні да майго верша «Бяжыць вецярок…»

(Дадзены ў скарачэнні.)

                                                                                                            

                                                                                                Аляксей Якімовіч

Бяжыць вецярок…

 

                                                           Бяжыць вецярок,

                                                           Бяжыць, завывае.

                                                           А Алесь Хрысціну

                                                           На танец запрашае.

 

                                                           -- Можа, патанцуем

                                                           Мы з табой, Хрысцінка.

                                                           Губкі падціскае

                                                           Вабная дзяўчынка.

 

                                                           Броўкі свае хмурыць,

                                                           Вочкамі страляе.

                                                           Надакучыў ёй Алесік,

                                                           Іншага шукае.

 

                                                           Уздыхае хлопец,

                                                           На душы сумота.

                                                           Да яго падкраўся

                                                           Вораг – адзінота.

 

                                                           Сеў каля Хрысціны

                                                           На самы краёчак.

                                                           Вылецелі дзве стралы

                                                           З Хрысцініных вочак.

 

                                                           -- Не танцую я цяпер,

                                                           Бо няма настрою.

                                                           Не падымем мы яго

                                                           Удваіх з табою.

 

                                                           Уздыхнуў цяжэй Алесь,

                                                           Свет яму не мілы.

                                                           Праўду кажуць у народзе:

                                                           Адмова – як шыла.

 

                                                           Грыміць музыка ў будынку,

                                                           Дружна скачуць пары.

                                                           А у хлопца, як і ўчора,

                                                           Збянтэжанасць на твары.

 

                                                         Да Алеся вецярок

                                                         Прыбег, павучае:

                                                         -- Адыдзіся ад Хрысціны:

                                                         Цябе не кахае.

                                                                                        2020 год.

Гэты верш цалкам надрукаваны ў маёй кнізе «Карп у футры», выдадзенай выдавецтвам «Беларусь» у 2020 годзе.                                                                                   

 

У слове "губкі" напісанне зычнай літары не адпавядае вымаўленню. Каб праверыць, якую літару патрэбна пісаць, змяніце форму слова. (Губы.)

Вызначце назоўнікі, да якіх можны прымяніць наступны тэкст:  

Акуратна,

                                                                                    ад душы

                                                                     о, э пад націскам пішы.

Назавіце слова, граматычнае значэнне якога залежыць ад месца пастаноўкі націску. (Музыкавід мастацтва  і музыкаасоба, музыкант.)

Выпішыце словазлучэнне "дзеяслоў + прыслоўе ў простай форме вышэйшай ступені". (Уздыхнуў цяжэй.)

Прадоўжыце думку, дапішыце сказ.

Ёсць наступныя стылі маўлення: мастацкі, публіцыстычны, ..., ..., ... . (навуковы, афіцыйны, гутарковы).

Выкарыстаўшы ўзор разважання, дакажыце, што гэты тэкст напісаны ў мастацкім стылі.

Узор разважання. Гэта літаратурны твор, падзеі апісаны па-мастацку, вобразна, эмацыянальна, выкарыстоўваюцца вобразныя сродкі мовы: эпітэты ... , параўнанні ... , словы з пераносным значэннем ... , блізкія па значэнні словы ... .

Вызначце мэту напісання гэтага тэксту.

Ці супадае вымаўленне слова "вораг" з напісаннем? Чаму?  

Ахарактарызуйце сказы паводле мэты выказвання і інтанацыйнага афармлення, эмацыянальнай афарбоўкі. Растлумачце знакі прыпынку ў канцы сказаў.

Ці ёсць у тэксце неразвітыя сказа? Абгрунтуйце сваё сцвярджэнне.   

Ведайце! Яркая эмацыянальная афарбоўка клічных сказаў спрыяе актыўнаму выкарыстанню іх у мове мастацкай і публіцыстычнай літаратуры. Гэтыя сказы характэрны таксама і для гутарковага маўлення.

Вызначце тыпы сказаў паводле будовы, колькасці граматычных асноў.

Назавіце дзейнікі ў сказах.

Падкрэсліце дзейнікі ў сказах. Якую пазіцыю (месца) ў сказе звычайна займае дзейнік? Растлумачце парадак слоў у сказах.

Для даведкі. У апавядальным сказе з прамым парадкам слоў дзейнік знаходзіцца перад выказнікам. У пытальных, пабуджальных, клічных сказах выказнік, як правіла, папярэднічае дзейніку.

Падкрэсліце выказнікі. Якія з іх з'яўляюцца а) простымі дзеяслоўнымі, б) састаўнымі дзеяслоўнымі? Абгрунтуйце сваё сцвярджэнне.

Чым выражаны простыя дзеяслоўныя выказнікі?                                         

Для даведкі. Просты дзеяслоўны выказнік можа быць выражаны:

1) дзеясловам у любой форме абвеснага, умоўнага ці загаднага ладу: На балоце рыжыя чмялі гаспадарылі між кветак.

2) інфінітывам: Старанна працаваць -- дабро здабываць.

3) аддзеяслоўным выклічнікам тыпу зірк, гоп, блісь, шусь, тыц, скок, хап, шмыг: Потым -- блісь угары.

4) устойлівым спалучэннем слоў, перыфразам: Размаўляе ласкава са мною, словы тчэ.

Вызначце тып тэксту.

У форме якога ладу і часу выкарыстоўваецца большасць дзеясловаў?

Падбярыце сінонімы да слоў “вабная”, “скачуць”, “збянтэжанасць”, “іншага”. (Прыгожая, танцуюць, разгубленасць, другога.)  

Падбярыце аднакаранёвыя словы да слова “сумота”. (Сум, сумна, сумны.) Ці будзе з’яўляцца аднакаранёвым слова “нуда”?

Якое слова ў вершы вам найбольш падабаецца? Чаму?

Знайдзіце словы, у якіх назіраецца характэрная асаблівасць беларускай мовы – ужываюцца заўсёды цвёрдыя гукі.

Назавіце слова, у якім колькасць літар і колькасць гукаў супадае.

Знайдзіце ў тэксце словы, у якіх назіраецца характэрная асаблівасць беларускай фанетыкі -- аканне, гэта значыць вымаўленне  [а] ў ненаціскных складах.

Якая норма мовы патрабуе правільнага вымаўлення гукаў? (Арфаэпічная.)  

Растлумачце пасаноўку знакаў прыпынку.