Поиск по этому блогу

Вывучаем беларускі правапіс: правапіс канчаткаў рознаскланяльных назоўнікаў, што абазначаюць назвы маладых істот

 

ВЫВУЧАЕМ БЕЛАРУСКІ ПРАВАПІС: ПРАКТЫКУМ    

 

Тэма: правапіс канчаткаў рознаскланяльных назоўнікаў, што абазначаюць назвы маладых істот.

Псіхалагічны настрой.                             

                                                        Вільгаць, вырай,

                                                        Блакітны, цукровы --

                                                        Гэта словы нашай мовы.

                                                                            Аляксей Якімовіч.

Якія словы беларускай мовы вам запомніліся, падабаюцца? 

Успомнім назоўнікі, што абазначаюць назвы маладых істот: шпачаня (шпачанё), лісяня (лісянё), ваўчаня (ваўчанё), цяля (цялё), ягня (ягнё), казляня (казлянё) і іншыя.

  Ствараем праблемную сітуацыю.

Пішам у родным склоне: ягняці і ягнят.

Чаму так?

Што трэба ведаць, каб адказаць на гэта пытанне?

Хвілінка кемлівасці.

У словах “ягняці” і “ягнят” выдзяляем суфіксы яц-, -ят-, канчаткі і вызначаем лік.

Вывад.

Правапіс суфіксаў і канчаткаў у назоўніках ягняці і ягнят залежыць ад іх ліку.

Чытаем правіла.

Запомніце! Назоўнікі, што абазначаюць назвы маладых істот, у родным, давальным і месным склонах адзіночнага ліку набываюць суфікс яц- (-ац-) і ўжываюцца, як і назоўнікі трэцяга скланення, з канчаткам і: ягняці. Ва ўсіх ускосных склонах множнага ліку такія назоўнікі пішуцца з суфіксам ят: ягнят. Але: дзяцей [4, стар. 109, “Беларуская мова”].

Назавіце слова.               

                                                          Пішам без памылак

                                                          Ласянят і лісянят,

                                                          Кацянят і птушанят,

                                                          Ваўчанят і … (казлянят).

                                                                             Аляксей Якімовіч.

Растлумачце правапіс слоў з вершаванага тэксту “ласянят”, “лісянят”, “кацянят”, “птушанят”, “ваўчанят”, “казлянят”.

Працуем са спалучэннямі слоў.             

Са словам “куранят” прыдумайце спалучэнні слоў з прамым і з пераносным значэннем.

Ці з’яўляюцца гэтыя спалучэнні слоў словазлучэннямі?

Праскланяйце адно з гэтых спалучэнняў слоў.

Для даведкі: многа куранят – мора куранят.

Праца са сказам.       

Складзіце скорагаворку са слоў.

Няма, сенажаці, барсучаняці, у. (У барсучаняці няма сенажаці.)     

Растлумачце правапіс выдзеленых літар.

Фізкультхвілінка.

На столі, на сцяне вачыма намалюйце прыгожыя спалучэнні літар яц, ят, потым напішыце беларускае слова “квяцісты” і лагодна ўсміхніцеся, прывітайце яго, добрае і ласкавае.

Запомніце! Назоўнікі, што абазначаюць назвы маладых істот, у творным склоне маюць канчатак другога скланення  -ём: дзіцём [2, стар. 167, “Беларуская мова”].                                                                                                                                                                                                                                                     

Назавіце слова.               

                                                          Пішам без памылак

                                                          Ласянём і лісянём,

                                                          Кацянём і птушанём,

                                                          Ваўчанём і … (казлянём).

                                                                             Аляксей Якімовіч.

Растлумачце правапіс слоў з вершаванага тэксту “ласянём”, “лісянём”, “кацянём”, “птушанём”, “ваўчанём”, “казлянём”.

Праца з вершам.

Складзіце разбураны нядобрым чараўніком верш Аляксея Якімовіча.

                                                  Малыя качаняты –

                                                  Разам з мамай дзеткі –

                                                  Збіраюць зярняты.

                                                  Старанна працуюць:

Адказ: 1 – 2, 2 – 1, 3 – 4, 4 – 3.                                                             

Знайдзіце ў вершаваным тэксце назоўнік, што абазначае назву маладых істот. Праскланяйце яго.

Скорагаворка.

Аслянё пазнаёмілася з ягнём (Аляксей Якімовіч).

Вызначце склон назоўніка ягнём. Што вы ведаеце аб яго напісанні?

Сустрэча з фразеалагізмам.

Назавіце фразеалагізм у вершы Аляксея Якімовіча, які абазначае  “азывацца; заяўляць пра сябе”.

                                                            У густым жыце,

                                                            Дзе наліўся колас,

                                                            Шчыгол, азваўся,

                                                            … .

Як правільна назваць дзіця шчыгла? (Шчыгляня, шчыглянё.) Назоўнік шчыгляня пастаўце ў форме роднага, давальнага, меснага і творнага склонаў адзіночнага і множнага ліку.

Словы фразеалагізма, напісаныя наадварот: ўадап салог [1, стар. 224, “Фразеалагічны слоўнік”].

Узбагачаем мову словам Якуба Коласа.

Раскрываючы дужкі, запішыце словы з выбарам літар. Выразна прачытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.

                                                 А на дубах, як шапкі тыя,

                                                Чарнеюць гнёзды буславыя.

                                                Буслы кл(е, я)кочуць, бусляняты

                                                Пішчаць жалобна, як шчаняты,

                                                Насы закідваюць угору

                                                І просяць есці ў сваю пору.

                                                А там, дзе буслікі ўздужалі,

                                                Іх пачынаю(ц, т)ь вабіць далі… [3, стар. 6, “Паэмы Я. Коласа”].                                                                                                                             

Падбярыце літаратурны адпаведнік да аўтарскага слова “буславыя”. (Бусліныя.)

Знайдзіце ў вершаваным тэксце назоўнікі, што абазначаюць назвы маладых істот. Праскланяйце іх.

Адказы на пытанні.     

 Як скланяюцца ў адзіночным ліку назоўнікі, што абазначаюць назвы маладых істот?

  Як скланяюцца ў множным ліку назоўнікі, што абазначаюць назвы маладых істот?

Тэст.

 Ад прапанаваных слоў утварыце назоўнікі, што абазначаюць назвы маладых істот.

1 Бабёр;

2 тхор;

3 арол;

4 собаль;

5 вавёрка;

6 сокал;

7 індык.

Для даведкі: 1) бабраня (бабранё), 2) тхараня (тхаранё), 3) арляня (арлянё), 4) сабаляня (сабалянё), 5) ваверчаня  (ваверчанё), 6) сакаляня (сакалянё), 7) індычаня (індычанё).

 

Выкарыстаная літаратура

 

1. Гаўрош, Н. В і інш. Фразеалагічны слоўнік. Для сярэд. школы. Пад рэд. доктара філалагічных навук Ф. М. Янкоўскага.  – Мн.,  “Нар. асвета”, 1973. – 352 с.

Перад загал. аўт. : Н. В. Гаўрош, І. Я. Лепешаў, Ф. М. Янкоўскі.

2. Гваздовіч, Г. А. і інш. Беларуская мова : Падруч. для 10-га кл. устаноў, якія забяспечваюць атрыманне агул. сярэд. адукацыі з бел. мовай навучання з 11-гадовым тжэрмінам навучання / Г. А. Гваздовіч, М. М. Круталевіч, У. П. Саўко. – 2-е выд., дапрац. – Мн. : Нар. асвета, 2004. – 239 с.       

3. Колас, Я. Новая зямля; Сымон-музыка : паэмы / Я. Колас. —Мінск : Маст. літ., 1986. — 448 с.

4. Беларуская мова : вучэб. дапам. для 6-га кл. устаноў агул. сярэд. адук. з беларус. і рус. мовамі навучання : у 2 ч. / Г. М. Валочка [і інш]. – Мінск : Нац. ін-т адукацыі, 2020. --  240 с.

 

Гэты ўрок (у ім могуць быць некаторыя змяненні) надрукаваны ў часопісе “Беларуская мова і літаратура”, чэрвень 2021 года, № 6.