Поиск по этому блогу

Творчы ўрок у 3 класе. ТЭМА І АСНОЎНАЯ ДУМКА ТЭКСТУ

 

Творчы ўрок у 3 класе. ТЭМА І АСНОЎНАЯ ДУМКА ТЭКСТУ


Мэты: засвоіць паняцці тэма і асноўная думка тэксту;  фарміраваць уменні вызначаць у дадзеных тэкстах тэму і асноўную думку; садзейнічаць развіццю маўлення; пашыраць слоўнікавы запас вучняў; абуджаць у іх цікавасць да беларускай мовы; прывіваць спагадлівыя адносіны да дарослых.

 

                                                                      Ход урока

1. Арганізацыйны этап.

                                                          Прыгожы, чырвоны,

                                                          Жоўты, васільковы.

                                                          Любім, вымаўляем

                                                          Нашай мовы словы.

                                                                    Аляксей Якімовіч.

Якія беларускія словы вы ведаеце? Назавіце іх.

2. Праверка дамашняга задання.

3. Арфаграфічная размінка.

Прачытайце і ўстаўце прапушчаныя літары. Адгадайце загадку.

                                              На страсе жораў сядзіць,

                                              У хаце на стале скр..нка стаіць,

                                              У пакоі святло патуш..на,

                                              А ўвесь свет відаць. (Тэлевізар) [3, с. 369, “Беларускія прыказкі…”].       

                                                                                   З народнага.

4. Чыстапісанне.

                     Ттэ тэ   то

                     тэма  тэкст

                    Кожны тэкст мае тэму

Якія словы сустрэліся нам у чыстапісанні? (Тэкст, тэма.)

5. Паведамленне тэмы і мэт урока.

Н а с т а ў н і к. Што мы звычайна робім, калі, напрыклад, у гасцях сустракаем незнаёмага? Так, так, знаёмімся з ім, каб больш даведацца пра яго. Так здарылася і з казачнай гераіняй Сарокай, якая ў краіне Мовазнавіі сустрэла выхаванца каралевы Мовы -- Тэкст. Слухаючы  пра гэта казку, з дапамогай яе герояў вы даведаецеся, што такое тэма і асноўная думка тэксту. У час  чытання казкі запоўніце "запіску-"дапамагатку". Яна дапаможа вам у цяжкую хвіліну.

6. Вывучэнне і замацаванне новага матэрыялу.

Запіска-"дапамагатка".

Замест кропак устаўце патрэбныя словы.

                                 Прыметы тэксту

Тэкст – гэта ... (выказванне), у якім сказы звязаны … (па сэнсе) і граматычна.  Яны аб'ядноўваюцца... (агульнай тэмай і асноўнай думкай).

                                       Прыметы тэмы

Тэма – гэта тое, пра што … (гаворыцца ) ў тэксце.

Асноўная … (думка) – гэта тое галоўнае, што выказана тэкстам.

Асноўная думка, як і тэма, можа быць выражана у ... (загалоўку) або ў адным са сказаў тэксту.

Словы для даведкі: па сэнсе; выказванне; агульнай тэмай і асноўнай думкай; загалоўку; гаворыцца; думка [6, с. 18 -- 19, “Беларуская мова”].       

.Чытанне казкі.

Ішлі па лясной сцяжынцы Тэкст, Тэма і Асноўная Думка з партфелямі ў руках. Бачаць: Сарока сядзіць на хваінцы.

- Я Сарока-белабока! А вы хто такія? Чаму з партфелямі тут ходзіце? - засакатала, каб паказаць, што яна ў гэтым ляску гаспадыня.

- Я Тэкст, - нясмела азваўся Тэкст.

- А я Тэма, - ціха прамовіла Тэма.

-- А я Асноўная Думка, -- падала голас Асноўная Думка.

Сарока паварушыла доўгім хвастом.

- У нашым ляску жывуць розныя птушкі і розныя звяркі, а пра Тэкст і Тэму я не чула.

- Мы жывём не ў ляску, а ў школе, - паведаміў Тэкст.

- Няўжо ты анічога  не ведаеш пра нас? - пацікавілася Тэма.

- Зусім не ведаю! - шчыра прызналася Сарока.

- Калі каму-небудзь патрэбна расказаць пра якую-небудзь падзею, паразважаць аб чым-небудзь, апісаць нешта, асобных сказаў яму недастаткова. Тады на дапамогу прыходжу я, Тэкст. Мяне яшчэ называюць выказваннем на пэўную тэму, - адрэкамендаваўся Тэкст.

- Выходзіць, ты складаешся з асобных сказаў?

- Са сказаў, якія звязаны па сэнсе. Яны аб'ядноўваюцца агульнай тэмай і асноўнай думкай.

- А  што вы скажаце пра сябе? - звярнулася да Тэмы і Асноўнай Думкі Сарока.

-  Тэма -  гэта тое, аб чым гаворыцца ў тэксце. Я магу быць заяўлена у загалоўку альбо ў першым сказе тэксту, - сціпла паведаміла Тэма.

-- Асноўная Думка -- гэта галоўнае, што аўтар хоча сказаць чытачу. Я таксама магу быць заяўлена ў загалоўку альбо ў першым сказе тэксту, -- дадала Асноўная Думка.

- Зусім заблыталі вы мяне! Зусім! Зусім! - ледзь не плачучы, затрашчала Сарока і апусцілася на зямлю.

Тэкст падумаў хвілінку і дастаў з партфеля два аркушы паперы.

- Сарока-белабока, прачытай, што тут напісана.

- На полі гудзяць трактары. У лесе спеюць суніцы. Па вуліцы рухаецца трамвай, - прачытала Сарока на першым аркушы.

- А цяпер прачытай на другім аркушы, - папрасіў Тэкст.

- “Заўтра ў школе здаюць макулатуру. Алеся вынесла з кладоўкі тоўстую кіпу старых газет. Паклала яе на падлогу і села на табурэтку. Усе гэтыя газеты яна цяпер павінна перабраць, роўненька скласці”, -- прачытала Сарока на другім аркушы і радасна ўсклікнула:  - Гэта тэкст! Я здагадалася!

- Сарока-белабока, ты вялікая разумніца! - пахваліў Сароку Тэкст і на развітанне падарыў ёй вучэбны дапаможнік па беларускай мове.  За кемлівасць і старанне (Аляксей Якімовіч “Песня маёй бабулі” [7, с. 8]).      

Ці згодны вы з Сарокай? Дакажыце сваю думку. Пры неабходнасці выкарыстайце запіску-"дапамагатку". З дапамогай вучэбнага дапаможніка праверце, ці правільна запоўнілі яе.

Вызначце тэму і асноўную думку гэтага тэксту.

 Лінгвістычны каментарый настаўніка.

Запомніце! Для тэксту характэрны паслядоўнасць развіцця падзей і завершанасць.

Праца з тэкстам.

- Прачытайце тэкст. Колькі ў ім сказаў? Пастаўце патрэбныя знакі прыпынку ў канцы кожнага сказа.

-- Дзеці, што любіць наша бабуля? – аднаго разу запыталася мама(.)

-- Наша бабуля на дачы любіць працаваць, -- сказаў Міхась(.)

-- Наша бабуля ежу любіць гатаваць, -- зазначыла Кацярына(.)

-- Наша бабуля ў кватэры любіць прыбіраць, -- прагаварыў Пятрусь(.)

-- Наша бабуля любіць нашу ласку, -- прамовіла Алеся і прытулілася да бабулі(.) (Аляксей Якімовіч “Што любіць бабуля?” [7, с. 25]).     

Які загаловак лепей адлюстроўвае тэму тэксту: “Што любіць бабуля?” ці “Ласкавая Алеся”? 

Хтосьці з вас прыдумаў свій загаловак?

Як можна сфармуляваць асноўную думку тэксту?

Гукавая гульня “Назавіце словы”.

Прачытайце верш і назавіце патрэбныя словы.

                                            Коцік Рыжык рыбку

                                            Сам вырашыў … (з’есці).

                                            Закрычала кошка:

                                            -- Дзеткам трэба … (несці)!

                                                            Аляксей Якімовіч.     

Дайце загаловак тэксту. (Клапатлівая маці.) Ці адлюстроўвае ён і тэму, і асноўную думку тэксту?

У слове “рыбку” напісанне зычнай літары не адпавядае вымаўленню. Каб праверыць, як патрэбна яе пісаць, звярніцеся да слова ласкава (утварыце яго памяншальна-ласкальную форму). (Рыбачка.)

Якое правіла вы прымянілі?

Праца са словам.

У гліняным збаночку знаходзяцца ягады.  Іх назбірала дзяўчынка і запісала іх назвы. Але першыя літары расплыліся пад дожджыкам, згубіліся. Засталіся толькі апошнія чатыры літары – “ніцы”. Можа, вы падкажаце, якія ягады ляжаць у збаночку? Клубніцы, чарніцы, суніцы, брусніцы?

Перакладзіце словы – назвы ягад --  на рускую мову.

Якія ягады вы яшчэ ведаеце? Якія ягады растуць у вашым агародзе? Складзіце тэкст “Ягады ў нашым агародзе”.

План

1. Наш агарод.

2. Праца на агародзе.

3. Як папрацуеш, так і з’ясі.

Апорныя словы: каля хаты, знаходзіцца, падабаецца, працуем, пустазелле, спеюць, розныя, частуемся, варэнне.

Фізкультхвілінка.

Настаўнік. Пакладзіце далоні на парту. Уявіце: вы на агародзе. Спачатку старанна ўскопваеце градку, потым робіце разоркі і сыплеце туды насенне ягад. На вашай градцы з’явілася пустазелле. Вы яго полеце, а затым паліваеце градку.

Праца з тэкстам.

Выправіце памылкі. Што тут пераблытана? Запішыце тэкст правільна. Вызначце яго асноўную думку.  Дайце яму загаловак.

На беразе вялікага возера ляжаў какрадзіл. Раптам непадалёку загудзеў магутны тартрак. Какрадзіл разявіў рот і стаў уважліва глядзець на тартрак.

-- Не глядзі так! Мой тартрак не кусаецца! – гукнуў з тартрака татракрыст.

Вясёлая хвілінка.

Н а с т а ў н і к. Вымаўляем правільна. Я прачытаю верш, а гукі касы – жых-жах, жых-жах – перадасце вы.

                                               -- Жых-жах, жых-жах, --

                                              Каса вымаўляе.

                                              І траву, і кветкі

                                              Імгненна сцінае.

                                                          Аляксей Якімовіч.

Якім словам можна замяніць слова “сцінае”? (Скошвае.)

Вы сцвярджаеце, што гэта тэкст. Абгрунтуйце сваю думку. Дайце загаловак тэксту. Вызначце яго тэму.

Як вядома, летняй раніцай на траве звычайна блішчаць кроплі расы. Падбярыце блізкія па значэнні словы да слова “блішчаць” (Ззяць, зіхацець.)

Складзіце і запішыце сказ са словам "блішчаць".

Пры напісанні слова "блішчаць" у якім месцы вас падпільноўвае Памылка Памылкаўна?

Растлумачце правапіс шч у слове "блішчаць".

Перакладзіце на рускую мову слова "блішчаць". Параўнайце гучанне і напісанне.

Лінгвістычны каментарый настаўніка.

Ведайце! Блішчаць -- слоўнікавае слова. Запішыце яго ў слоўнік і выдзеліце шч.

Рэдагаванне тэксту.

Падзяліце тэкст на часткі і абзацы. Абгрунтуйце сваё меркаванне. Які сказ “падказвае” вам, пра што будзе ісці гаворка ў тэксце? Дайце загаловак тэксту.

Нашы далёкія продкі здабывалі сабе ежу паляваннем. Найлёпшай здабычаю лічыўся мамант. Ён даваў шмат мяса і патрэбныя ў гаспадарцы косці.

Старажытныя людзі сяліліся на берагах рэк. Яны жылі ў буданах з жэрдак і з мамантавых костак, абцягнутых зверху шкурамі. Пасярэдзіне будана ўвесь час гарэў агонь. На ім смажылі мяса. Каля яго грэліся і ў доўгія вечары рабілі прылады працы. Вырабляць жалеза людзі яшчэ не ўмелі. Нажы, сякеры, наканечнікі дзід былі з каменю. Таму вучоныя назвалі той час каменным векам (Уладзімір Арлоў [1, с. 5] ).

Ці характэрны для гэтага тэксту паслядоўнасць развіцця падзей і завершанасць?

Падбярыце блізкае па значэнні слова да слова “дзіда”. (Кап’ё.)

Узбагачаем мову словам Якуба Коласа.

Раскрываючы дужкі, запішыце словы з выбарам літар. Выразна прачытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.

                                   Вось і ц(я, е)пер, у дз(е, я)нёк гэты,

                                   Як мае быць ужо а(д, дз)еты,

                                   Сказаць, а(дз, д)еты і фарсіста

                                   І гла(т, д)ка выбры(у, ў)шыся, ч(ы, і)ста,

                                   Міхал ужо разгладжваў вусы      [5, с. 86, “Новая зямля”].     

Раскрыйце сэнс выразу "як мае быць адзеты" (як трэба, як павінна быць, як след) і слова "фарсіста" (фарсіць – франціць; выхваляцца, выстаўляючы што-н. напаказ) [2, с. 341, “Тлумачальны слоўнік”]. Якімі словамі іх можна замяніць? 

Ці можна назваць гэты вершаваны ўрывак тэкстам? Абгрунтуйце сваю думку.

Самастойная праца.

Прачытайце. Колькі ў тэксце сказаў? Пастаўце ў канцы кожнага з іх кропку.

З восені пачынае рыхтавацца да зімовай спячкі вожык (.) Ён выбірае сабе дзе-небудзь пад галлём ці пад кустом зручную ямку(.) Сюды ён прыносіць сухую траву, мох, лісце(,) З надыходам зімы вожык залазіць у ямку і засынае(.) Спіць ён да сакавіка(.)               (“Віталь Вольскі “Кастрычнік” [4, с. 63] ).

Тэст.

З прыведзеных прыкладаў выберыце той, які з'яўляецца тэкстам. Патрэбны абазначце знакам"+".

1. НЕЗВЫЧАЙНЫ ФОКУС

                                                                                                     

-- А я ўчора быў у цырку. Там фокуснікі выступалі! -- сустрэўшыся з матэматычным знакам Плюс і лічбай 55, пахваліўся заяц Шарачок.

-- Мы таксама можам паказаць табе незвычайны фокус, -- заявіў Плюс.

-- Так, так, -- падтакнула лічба 55.

Не паверыў ім Шарачок. Ён так і сказаў:

-- Не веру.

-- Дык мы далей пойдзем, -- прагаварыў Плюс.

-- Каму-небудзь іншаму пакажам незвычайны фокус, -- дадала лічба 55.

-- Пабудзьце крыху! -- замахаў лапамі заяц. -- Вы, напэўна, хочаце паказаць, як прыгожая птушка з рукава вылятае?

-- Такім фокусам ужо нікога не здзівіш, -- усміхнуўся Плюс.

-- Наш фокус незвычайны, -- напомніла лічба 55.

-- Пакажыце незвычайны фокус! Хутчэй! -- загарэўся Шарачок. Ён любіў, калі яму паказвалі розныя фокусы.

-- Глядзі! -- сказаў Плюс і стаў паміж дзвюма пяцёркамі, з якіх складалася лічба 55.

-- Лічба 55 ператварылася ў лічбу 10! Не верыцца! -- пакруціў галавою Шарачок.

-- Оп-ля! -- прагаварыў Плюс і зноў стаў каля зайца.

-- Незвычайны фокус мы табе паказалі? -- пацікавілася ў Шарачка лічба 55.

-- Такога фокуса я яшчэ не бачыў! -- адказаў Шарачок (Аляксей Якімовіч [7, с. 41 -- 42] ).

2. Тыдні праз два Міколу зноў прыйшоў у гэту вёску. Я стаў расказваць, як жывецца людзям у вёсцы. Па дарозе ў вёску ехала легкавушка. Да вёскі падступаў цёмны лес.

7. Падвядзенне вынікаў урока.

Што такое тэкст? 

Што такое тэма і асноўная думка тэксту?

8. Заданне на дом.

 

Спіс выкарыстанай літаратуры

 

1. Арлоў, У. Адкуль наш род : апавяданні па гісторыі Беларусі для малодшых школьнікаў / Уладзімір Арлоў. – Мінск : ВЦ “Бацькаўшчына”, 1996. – 106 с.

2. Баханькоў, А. Я. Тлумачальны слоўнік беларускай мовы: для сярэдняй школы / А. Я. Баханькоў, І. М. Гайдукевіч, П. П. Шуба. – 2-е выд., перапрац. і дап. --  Мінск : Нар. асвета, 1972. – 376 с.

3. Беларускія прыказкі, прымаўкі і загадкі / склад. Яўген Рапановіч. Выд. другое, перапрац. і дап.  – Мінск : Выш. шк., 1974. – 384 с.

4. Вольскі, В. Месяц за месяцам :  / Віталь Вольскі. – Мінск : Нар. асвета, 1979. -- 159 с.

5.  Колас, Я. Новая зямля; Сымон-музыка : паэмы / Якуб Колас. —Мінск : Маст. літ., 1986. — 448 с.

6. Красней, В. П., Лаўрэль, Я. М. Беларуская мова : Падруч. Для 5-га кл. шк. з беларус. мовай навучання. – 3-е выд., дапрац. – Мн. : Нар. асвета, 1992. --  318 с. : іл.

7. Якімовіч, Аляксей. Слёзкі Сонца : апавяданні, казкі, смяшынкі / А. М. Якімовіч. – Мінск : “Нар. асвета”, 2014. – 94 с.

 

Упершыню надрукаваны ў дадатку да часопіса “Пачатковае навучанне: сям’я, дзіцячы сад, школа” ў № 20 (2017 год) не ў гэтым, а ў іншым, змененым варыянце.