Поиск по этому блогу

Вывучаем беларускі правапіс: правапіс складаных і састаўных колькасных лічэбнікаў, якія абазначаюць цэлыя лікі

 

ВЫВУЧАЕМ БЕЛАРУСКІ ПРАВАПІС: ПРАКТЫКУМ  

 

Тэма: правапіс складаных і састаўных колькасных лічэбнікаў, якія абазначаюць цэлыя лікі.

Псіхалагічны настрой.                            

                                                      Патэльня, хвілінка,

                                                      Нерухомы, цукровы --

                                                      Гэта словы нашай мовы.

                                                                            Аляксей Якімовіч.

Якія словы беларускай мовы вам запомніліся, падабаюцца?

Успамінаем! Складаныя лічэбнікі двухкаранёвыя (шэсцьдзесят), састаўныя лічэбнікі складаюцца з некалькіх слоў (дваццаць дзевяць). 

Ствараем праблемную сітуацыю.

Пішам у месным склоне: пяцьдзесят – (аб) пяцідзесяці.

Пішам у месным склоне: пяцьсот – (аб) пяцістах.

Чаму так?

Што трэба ведаць, каб адказаць на гэта пытанне?

Хвілінка кемлівасці.

Знаёмімся з правілам.

Запомніце! У складаных лічэбніках ад пяцідзесяці да васьмідзесяці, і ад двухост да дзевяцісот пры скланенні змяняюцца абедзве часткі [3, стар. 139, “Беларуская мова”].

Назавіце слова.

                                                          Пішам без памылак

                                                          Шасцюдзесяццю начамі,

                                                          Сямюдзесяццю граблямі,

                                                          Васьмюдзесяццю … (лугамі).

                                                                                Аляксей Якімовіч.

Вызначце лічэбнікі і растлумачце іх правапіс.

Праца са сказам.              

Складзіце скорагаворку са слоў.

І, няма, рублёў, сямідзесяці, капеек, васьмідзесяці. (Няма сямідзесяці рублёў і васьмідзесяці капеек.)                                                                                    

Растлумачце правапіс выдзеленых літар.

Назавіце слова.

                                                          Добра бачу

                                                          Пяцьдзесят сталоў,

                                                          Шэсцьдзесят замкоў,

                                                           Сямсот … (дамоў).

                                                                   Аляксей Якімовіч.

Вызначце лічэбнікі і растлумачце іх правапіс.               

Скорагаворка.                 

Гаварылі аб пяцідзесяці настаўніках і і аб васьмідзесяці вучнях (Аляксей Якімовіч).

Якая арфаграма паўтараецца ў словах скорагаворкі?

Ствараем праблемную сітуацыю.

Пішам у месным склоне: дзвесце – (аб) двухстах.

Чаму так?

Што трэба ведаць, каб адказаць на гэта пытанне?

Хвілінка кемлівасці.

Успамінаем правіла.

Помніце! У складаных лічэбніках ад двухост да дзевяцісот пры скланенні змяняюцца абедзве часткі [3, стар. 139, “Беларуская мова”].

Назавіце слова.

                                                          Пішам без памылак:

                                                          Трохсот кветак,

                                                          Чатырохсот клетак,

                                                           Пяцісот … (катлетак).

                                                                   Аляксей Якімовіч.

Вызначце лічэбнікі і растлумачце іх правапіс.

Фізкультхвілінка.

На столі, на сцяне вачыма намалюйце прыгожыя спалучэнні літар ух, ум, ам, ям, потым напішыце беларускае слова “вяршыням” і лагодна ўсміхніцеся, прывітайце яго, добрае і ласкавае.                 

Ствараем праблемную сітуацыю.

Пішам у месным склоне: семсот шэсцьдзесят пяць – (аб) сямістах шасцідзесяці пяці.

Чаму так?

Што трэба ведаць, каб адказаць на гэта пытанне?

Хвілінка кемлівасці.

Чытаем правіла.

Помніце! Пры скланенні састаўных колькасных лічэбнікаў змяняецца кожнае слова [4, стар. 186, “Беларуская мова”].

                 [3, стар. 141, “Беларуская мова”]

Назавіце слова.

                                                          Пішам без памылак

                                                          Трыццаці трох кароў,

                                                          Дваццаці двух рублёў,

                                                           Сарака чатырох … (мастоў).

                                                                   Аляксей Якімовіч.

Вызначце лічэбнікі і растлумачце іх правапіс.               

Праца з вершам.

Складзіце разбураны нядобрым чараўніком верш Аляксея Якімовіча.

                                                          Людзі працавалі.

                                                          І семсот гадоў таму

                                                          У крыўду не давалі.

                                                          Родны край свой бераглі,

                                                                   Аляксей Якімовіч.

Адказ: 1 – 2, 2 – 1, 3 – 4, 4 – 3.

Знайдзіце ў вершаваным тэксце лічэбнік і пастаўце яго ў форме роднага склону.

Сустрэча з фразеалагізмам.

Назавіце фразеалагізм у вершы Аляксея Якімовіча, які абазначае  “як павінна быць”.

                                                   Пяцьдзесят гадоў таму

                                                   Казаў унукам дзед:

                                                   -- Апрацоўвайце зямлю

                                                   Як трэба, … .

Назавіце ў вершаваным тэксце лічэбнік. Што вы пра яго можаце сказаць, нагадаўшы тэму ўрока?

Словы фразеалагізма, напісаныя наадварот: кя делс [1, стар. 350, “Фразеалагічны слоўнік”].

Працуем са спалучэннямі слоў.             

Са словам “восемдзесят” прыдумайце спалучэнні слоў з прамым і з пераносным значэннем.

Ці з’яўляюцца гэтыя спалучэнні слоў словазлучэннямі?

Праскланяйце лічэбнік восемдзесят.

Для даведкі: восемдзесят мужчын – восемдзесят хвастоў.

Увага! Хвост – няздадзены экзамен.

Узбагачаем мову словам Якуба Коласа.

Раскрываючы дужкі, запішыце словы з выбарам літар. Выразна прачытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.

                                           І думаў дзядзька, каб та(н, нн)ей як,

                                           Хоць бы за трыццаць пяць капеек –

                                           А чым та(нн, н)ей, тым лепш, вядома –

                                           Далей ад’ехацца ад дому [2, стар. 224, “Паэмы Я. Коласа”].

Для даведкі: дзядзька – гэта дзядзька Антось.

Праскланяйце лічэбнік трыццаць пяць.

Адказы на пытанні.     

 Як скланяюцца складаныя колькасныя лічэбнікі ад пяцідзесяці да васьмідзесяці і ад двухсот да дзевяцісот?

Як скланяюцца састаўныя колькасныя лічэбнікі?

Тэст.

Назавіце лічэбнікі, напісаныя правільна.

1) Васьмюдзесяццю;

2) шасцідзесяці;

3) васьмюдзесяцю;

4) чатырмастамі;

5) чатырымастамі;

6) дваццаці тром;

7) тромстам сямідзесяці васьмі.

Адказ: 1, 2, 4, 6, 7.

 

Выкарыстаная літаратура

                                                                                                            

1. Гаўрош, Н. В і інш. Фразеалагічны слоўнік. Для сярэд. школы. Пад рэд. доктара філалагічных навук Ф. М. Янкоўскага.  – Мн.,  “Нар. асвета”, 1973. – 352 с.

Перад загал. аўт. : Н. В. Гаўрош, І. Я. Лепешаў, Ф. М. Янкоўскі.

2. Колас, Я. Новая зямля; Сымон-музыка : паэмы / Я. Колас. —Мінск : Маст. літ., 1986. — 448 с.  

3. Малажай, Г. М. і інш. Беларуская мова : Падруч. для 6-га кл. шк. з рус. мовай навучання. / Г. М. Малажай, З. М. Кавалевіч, С. Р. Рачэўскі. – Мн. : Нар. асвета, 1996. --  238 с., [4] л. іл.: іл.

4. Беларуская мова : вучэб. дапам. для 6-га кл. устаноў агул. сярэд. адук. з беларус. і рус. мовамі навучання / Г. М. Валочка [і інш]. – Мінск : Нац. ін-т адукацыі, 2020. --  240 с.

 

Гэты ўрок (у ім могуць быць некаторыя змяненні) надрукаваны ў часопісе “Беларуская мова і літаратура”, лістапад 2021 года, № 11.