ВЫВУЧАЕМ
БЕЛАРУСКІ ПРАВАПІС: ПРАКТЫКУМ
Тэма: правапіс
канчаткаў прыметнікаў у множным ліку.
Псіхалагічны настрой.
Зорка, старажытны,
Сур’ёзны, ганаровы --
Гэта словы нашай мовы.
Аляксей Якімовіч.
• Якія
словы беларускай мовы вам запомніліся, падабаюцца?
Хвілінка
кемлівасці.
• Выпішыце
словазлучэнні з прыметнікамі ў множным ліку з асновай на цвёрды і зацвярдзелы
зычны.
Новыя мясціны, новая мясціна, старыя гарады, стары горад,
навагодняе віншаванне, навагоднія віншаванні.
• Карыстаючыся
даведкай, праскланяйце іх.
Для даведкі.
Канчаткі прыметнікаў у множным ліку на цвёрды і
зацвярдзелы зычны: Н. – ыя, Р. – ых, Д. – ым,
Т. – ымі,
М. – ых.
Вывад.
Прыметнікі, у якіх аснова заканчваецца на цвёрды і зацвярдзелы зычны, у множным ліку
маюць наступныя канчаткі: Н. – ыя,
Р. – ых,
Д. – ым,
Т. – ымі,
М. – ых [3, стар. 257, “Беларуская мова”].
Назавіце слова.
Пішам без памылак
Шчырымі пачуццямі, дружнымі братамі,
Добрымі
размовамі, летнімі дажджамі,
Сцюдзёнымі крыніцамі, вядронымі … (садамі).
Аляксей Якімовіч.
• Абазначце
канчаткі прыметнікаў з вершаванага тэксту і растлумачце іх правапіс.
Працуем
са спалучэннямі слоў.
• Са словам
“светлыя” прыдумайце спалучэнні слоў з прамым і з пераносным значэннем.
Для даведкі: светлыя праменьчыкі – светлыя ўспаміны.
• Ці
з’яўляюцца гэтыя спалучэнні слоў словазлучэннямі?
• Што вам
вядома пра напісанне прыметніка “светлыя”?
• Прыметнік “светлыя” разам з назоўнікам, да якога ён
адносіцца, пастаўце ў творным склоне.
Хвілінка
кемлівасці.
Выпішыце словазлучэнні з прыметнікамі ў множным ліку з
асновай на г, к, х і на мяккі зычны.
Суседняя вёска, суседнія вёскі, шырокія лугі, шырокі луг.
• Карыстаючыся
даведкай, праскланяйце іх.
Для даведкі.
Канчаткі прыметнікаў у множным ліку з асновай на г,
к,
х і
на мяккі зычны: Н. – ія, Р. – іх, Д. – ім,
Т. – імі,
М. – іх.
Вывад.
Прыметнікі, у якіх аснова заканчваецца на на г, к, х і на мяккі зычны, у
множным ліку маюць наступныя канчаткі: Н. –
ія, Р. – іх, Д. – ім,
Т. – імі,
М. – іх
[3, стар. 257, “Беларуская мова”].
Назавіце слова.
Пішам
без памылак
Бялюткім гурбам, летнім дажджам,
Тонкім
дрэвам, шырокім дарогам,
Звонкім песням, глыбокім … (марам).
Аляксей Якімовіч.
• Абазначце
канчаткі прыметнікаў і растлумачце іх правапіс.
Праца са сказам.
Складзіце скорагаворку са
слоў.
Гучаць, мяккія,
мякка, гукі. (Мяккія гукі гучаць мякка.)
• Растлумачце
напісанне выдзеленых літар.
• Прыметнік “мяккія” разам з назоўнікам, да якога ён
адносіцца, пастаўце ў родным склоне.
Фізкультхвілінка.
На столі, на сцяне вачыма намалюйце прыгожыя спалучэнні
літар ыя, ія, ых, іх, потым напішыце беларускае слова “спрытныя” і лагодна
ўсміхніцеся, прывітайце яго, добрае і ласкавае.
Ствараем праблемную сітуацыю.
Пішам у В. склоне: спрыяльныя абставіны (прыметнік мае канчатак –ыя,
як у Н. склоне), лёгкія сняжынкі
(прыметнік мае канчатак –ія, як у Н. склоне) -- прыгожых
птушак (прыметнік мае канчатак –ых, як у Р. склоне), алімпійскіх чэмпіёнаў (прыметнік мае канчатак –іх,
як у родным склоне).
У прыведзеных прыкладах склон адзін
(вінавальны), а канчаткі ў першым выпадку супадаюць з канчаткамі назоўнага
склону, а ў другім выпадку – з канчаткамі роднага.
Чаму так? Ад чаго гэта залежыць?
Хвілінка
кемлівасці.
Называем назоўнікі, да якіх адносяцца прыметнікі спрыяльныя, лёгкія, прыгожых, алімпійскіх: абставіны, сняжынкі,
птушак, чэмпіёнаў.
Назоўнікі абставіны,
сняжынкі неадушаўлёныя, а назоўнікі птушак, чэмпіёнаў адушаўлёныя.
Вывад.
Калі прыметнікі ў множным ліку адносяцца да неадушаўлёных
назоўнікаў, то іх канчаткі супадаюць з канчаткамі назоўнага склону, калі ж яны
адносяцца да адушаўлёных назоўнікаў, то іх канчаткі супадаюць з канчаткамі
вінавальнага склону [4, стар. 146, “Беларуская мова”].
[3, стар. 257, “Беларуская мова”]
Назавіце слова.
Я гляджу
і бачу
Глыбокія азёры, тонкія галінкі,
Новыя малюнкі, магутныя дубы,
Густыя
лазнякі, гонкія … (асінкі).
Аляксей Якімовіч.
• Абазначце
канчаткі прыметнікаў і растлумачце іх правапіс.
Скорагаворка.
На малюнку мы бачым маленькіх вераб’ёў
і чорных гракоў (Аляксей Якімовіч).
• Ці
паўтараецца арфаграма ў словах скорагаворкі?
Праца з вершам.
Складзіце разбураны нядобрым чараўніком верш Аляксея
Якімовіча.
Вабяць
летам грыбнікоў
У бярозавых лясах
Жоўтыя сястрычкі.
Выраслі
лісічкі.
Адказ: 1 – 2, 2 – 4, 3 – 1, 4 – 3.
• Знайдзіце
ў вершаваным тэксце словы з арфаграмамі на вывучанае правіла. Растлумачце іх
напісанне.
• Пастаўце
прыметнікі разам з назоўнікамі, да якіх яны адносяцца, у творным склоне.
Сустрэча з
фразеалагізмам.
Назавіце фразеалагізм у вершы Аляксея Якімовіча, які
абазначае “цёмныя, з ветрам, з маланкаю,
грымотамі і навальнічным дажджом ночы”.
У акно гляджу,
Праціраю вочы.
З трывогаю чакаю
… .
• Вызначце прыметнік у вершаваным
тэксце. Праскланяйце яго.
Словы фразеалагізма,
напісаныя наадварот: яыванібар ычон [1, стар. 250,
“Фразеалагічны слоўнік”].
Узбагачаем мову словам Якуба
Коласа.
Раскрываючы дужкі, запішыце словы з выбарам літар.
Выразна прачытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.
Каля пасады лесніковай
Ц(е, я)гнуўся гожаю падковай
Стары, высокі лес ц(я, е)ністы.
Тут верх асіны круглалісты
Спл(я, е)таўся з хвоямі, з дубамі,
А елкі хмурымі крыжамі
Высока ў небе выдзялялісь,
Таемна з хвоямі шапталісь [2, стар. 4, “Паэмы Я.
Коласа”].
• Раскрыйце сэнс слоў “пасада” (тут: хата
з гаспадарчымі будынкамі), “гожаю” (прыгожаю).
• Падбярыце літаратурныя
адпаведнікі да аўтарскіх слоў “выдзялялісь”, “шапталісь”. (Выдзяляліся, шапталіся.)
• Вызначце
прыметнік множнага ліку ў вершаваным тэксце і растлумачце правапіс яго
канчатка.
• Пастаўце
ў множным ліку прыметнікі “стары”, “высокі”, “цяністы”, падабраўшы да іх
адпаведныя назоўнікі.
Адказы на пытанні.
• Якія канчаткі маюць прыметнікі ў множным ліку?
• Ад чаго
залежаць канчаткі прыметнікаў множнага ліку ў вінавальным склоне?
Тэст.
• Дапасуйце
прыметнікі да назоўнікаў. Якія з іх запісаны памылкова?
1. (Чырвоныя) сцягоў.
2. (Чырвоныя) сцягамі.
3. На (магутныя) хвалях.
4. (Глыбокі) снезе.
5. (Магутныя) хвалям.
6. (Свежыя) навінаў.
7. (Звонкі) ручайком.
Адказ: 4, 7, назоўнікі ў гэтых словазлучэннях у адзіночным ліку, што не
адпавядае тэме.
Выкарыстаная літаратура
1. Гаўрош,
Н. В і інш. Фразеалагічны слоўнік. Для сярэд. школы. Пад рэд. доктара
філалагічных навук Ф. М. Янкоўскага. –
Мн., “Нар. асвета”, 1973. – 352 с.
Перад загал. аўт. : Н. В.
Гаўрош, І. Я. Лепешаў, Ф. М. Янкоўскі.
2. Колас, Я.
Новая зямля; Сымон-музыка : паэмы / Я. Колас. —Мінск : Маст. літ., 1986. — 448
с.
3. Красней, В. П.,
Лаўрэль, Я. М. Беларуская мова : Падруч. для 5-га кл. шк. з беларус. мовай
навучання. – 3-е выд., дапрац. – Мн. : Нар. асвета, 1992. -- 318 с. : іл.
4. Беларуская мова : вучэб. дапам. для 6-га кл. устаноў
агул. сярэд. адук. з беларус. і рус. мовамі навучання : у 2 ч. / Г. М. Валочка
[і інш]. – Мінск : Нац. ін-т адукацыі, 2020. --
240 с.
Гэты ўрок (у ім
могуць быць некаторыя змяненні) надрукаваны ў часопісе “Беларуская мова і
літаратура”, жнівень 2021 года, № 8.