Поиск по этому блогу

Творчы ўрок у 3 класе. ГРАМАТЫЧНАЯ СУВЯЗЬ ПРЫМЕТНІКА З НАЗОЎНІКАМ У РОДЗЕ І ЛІКУ

Творчы ўрок у 3 класе. ГРАМАТЫЧНАЯ СУВЯЗЬ ПРЫМЕТНІКА З НАЗОЎНІКАМ У РОДЗЕ І ЛІКУ

 

Мэты: фарміраваць паняцце пра граматычную сувязь прыметніка з назоўнікам  у родзе і ліку; фарміраваць уменні і навыкі вызначаць род і лік прыметнікаў у залежнасці ад формы назоўніка; садзейнічаць развіццю маўлення; пашыраць слоўнікавы запас вучняў; абуджаць у іх цікавасць да беларускай мовы; паказаць значэнне дрэва ў жыцці чалавека.

 

Ход урока

1. Арганізацыйны момант.

 Паўтарыце з рознай інтанацыяй.

(Ціха.) Вучэнне – свет, невучэнне -- цемра!

(Мацней.) Вучэнне – свет, невучэнне -- цемра!

(Моцна.) Вучэнне – свет, невучэнне -- цемра!             [3, с. 175, “Беларускія прыказкі…”].

Будзьце ўважлівыя! Вывучаючы новую тэму сённяшняга ўрока, разам будзем ісці да свету.       

2. Праверка дамашняга задання.

3. Арфаграфічная размінка.

Прачытайце і ўстаўце патрэбную літару. Растлумачце яе напісанне. Адгадайце загадку.

Румяны (П, п)іліп

                                                   Да галінкі прыліп. (Яблык.)            [3, с. 349, “Беларускія прыказкі…”].           

                                                                                З народнага.

Знайдзіце прыметнік у тэксце.

4. Чыстапісанне.

                       я  зя  яс  ям

                       вясна  веснавая  веснавы

Знайдзіце агульную частку  слоў вясна, веснавая, веснавыі.

Як называюцца гэтыя словы?

З’явы веснавыя  радуюць людзей.

Пра якія веснавыя з’явы гаворыцца ў сказе?

Назавіце прыметнік.

5. Паведамленне тэмы і мэт урока.

Н а с т а ў н і к.  Гэта часціна мовы аздабляе, упрыгожвае мову чалавека, дае прыметы розным словам. Без яе цяжка адрозніць прадмет ад прадмета.

Якая гэта часціна мовы? Хто здагадаўся?  (Прыметнік.)

Але, прыметнік. Ён сёння прыйшоў да нас, каб расказаць, як змяняецца па родах і  ліках, як можна вызначыць яго род і лік.

6. Вывучэнне і замацаванне новага матэрыялу.

Хвілінка адкрыцця.

            веснав - ы дзень        веснав - ая раніца     веснав - ое неба   веснав - ыя дні

            высокі - і чалавек                 высокая - ая сцяна    высок - ае неба  высок - ія дамы

            летні і дзень                       летняя - яя раніца     летн - яе сонца  летн ія грыбы

Пастаўце пытанні да гэтых словазлучэнняў. Ці можна з іх дапамогай вызначыць род і лік прыметнікаў? Ці залежыць ён ад назоўніка, з якім звязаны?

Лінгвістычны каментарый настаўніка.

Вывад: прыметнікі змяняюцца па родах і ліках. Прыметнік мае той жа род і лік, што і назоўнік, з якім прыметнік утварае словазлучэнне, звязаны.

Ведайце! У форме множнага ліку прыметнікі роду не маюць.

Вызначце канчаткі прыметнікаў. Ці залежаць яны ад роду прыметніка?

Вывад : прыметнікі мужчынскага роду маюць канчаткі -ы, -і, жаночага -- -ая, -яя, ніякага -- -ае, -ое, -яе.

Прыметнікі ў форме множнага ліку маюць канчаткі -ыя, -ія .

Праца з практыкаваннем.

Запішыце словазлучэнні, выкарыстаўшы прыметнікі. Абазначце канчаткі назоўнікаў і прыметнікаў. Вусна вызначце іх род і  лік.

Узор. Прыгож[ы] колер[ ]- прыгож[ая] тканін[а] - прыгож[ае] ззянн[е].

          Новы дом                    ...сукенка                   ...паліто

          Глыбокі калодзеж      ...рака                         ...возера

          Малады лес                 ...яблыня                    ...дрэва

          Сіні васілёк                 ...фарба                      ...неба

          Шырокія                     ...дарогі                      ... палі

Лінгвістычны каментарый настаўніка.

Запомніце! Вызначыць род прыметнікаў, як і назоўнікаў, можна толькі ў адзіночным ліку, бо канчаткі прыметнікаў мужчынскага, жаночага і ніякага роду ў множным ліку аднолькавыя.

Як вы разумееце значэнне слова "глыбокі"?

Падбярыце аднакаранёвыя словы да прыметніка "глыбокі".

Пры напісанні слова "глыбокі" ў якім месцы вас падсцерагае Памылка Памылкаўна?

Ці можна ў прыметніку "глыбокі" праверыць правапіс літары ы шляхам падбору праверачнага слова?

Праца з тэкстам.

Прачытайце. Выпішыце з тэксту словазлучэнні назоўніка з прыметнікам. Вызначце іх род і лік.

 

Арол

(гульня)

Выбіраюцца з усёй грамады дзяцей большая дзяўчынка маткай птушанят і дужэйшы хлопчык арлом – хапаць птушанят. Дзеці становяцца за маткай у рад і трымаюць адзін аднаго рукамі за плечы, а арол становіцца ўбаку. Цяпер матка бярэ кій у рукі і, размахваючы ім, крычыць: “Акыш, арол! Акыш, арол!” Арол хапае апошняе птушаня, тузае туды-сюды і адрывае, затым адрывае такім жа спосабам другое, трэцяе, пакуль не застанецца адна матка. Тады матка хаваецца сярод дзяцей і адтуль крычыць: “Арол, арол, не забраў! Арол, арол, не забраў!” Дзеці ў гэты час хутка становяцца вакол маткі парамі, счэпліваюць між сабой рукі накрыж, замыкаюць подступы да маткі. Арол, налягаючы грудзьмі і рукамі, ірве гэтыя замкі, і, як парве іх, гульня канчаецца (з народнага) [2, с. 21, “Беларускія народныя гульні”].

Падзяліце тэкст на часткі, апошнюю перакажыце.

У слове “рад” напісанне літары д не адпавядае вымаўленню. Каб праверыць, якую літару патрэбна пісаць, звярніцеся да слова ласкава, утварыце яго памяншальна-ласкальную форму. (Радок.)

Чытанне казкі ў спалучэнні з гутаркай і практычнай працай вучняў.

Настаўнік. Цяпер паслухайце казку.

Сустрэліся на сцяжынцы Шпачок і Камар.

- Учора да нас на балота Сарока прылятала, з намі, Камарамі, праводзіла ўрок «Граматычная сувязь прыметніка з назоўнікам у родзе і ліку». Скажу табе па сакрэту: я лепей за ўсіх засвоіў гэтую тэму, - пахваліўся Камар.

Шпачок пераступіў з лапкі на лапку.

- Граматычная сувязь прыметніка з назоўнікам у родзе і ліку?.. Я не разумею, што гэта такое.

- Прыметнікі змяняюцца па родах, ліках і склонах, - стаў тлумачыць Камар.- . Прыметнік мае той жа самы род і лік, што і назоўнік. Вось і ўсё.

- Які ж ты разумненькі, Камарык, насаты тварык! – усклікнуў Шпачок.

Вырашэнне займальнай сітуацыі.

Якую памылку зрабіў Камар, сказаўшы «прыметнік мае той жа самы род і лік,  што і назоўнік»? Пры неабходнасці звярніцеся да вучэбнага дапаможніка. (Прыметнік мае той жа самы род і лік,  што і назоўнік, з якім прыметнік утварае словазлучэнне, звязаны.)

Гульня «Загадкі па прыметах».

Па наступных прыметах назавіце прадмет. Пры спісванні напішыце назву гэтага прадмета, падкрэсліце канчаткі і абазначце род і лік прыметнікаў.

            М. р., адз. Л.     

Узор. Шэры, зубасты, галодны – гэта воўк.

           Кругленьк.., маленьк.., калюч.. – (гэта вожык).

           Шэр.., даўгавух.., касавок.. – (гэта заяц).

           Высок.., стройн.., беластвол.. – (гэта бяроза).

           Высок.., бяздонн.., блакітн.. – (гэта возера).

           Светл.., прамяніст.., сакавіцк.. – (гэта раніца).

Як вы вызначылі род і лік прыметнікаў?

Назіранне за словам.

Хто хутчэй запіша назоўнікі з прыметнікамі, якія характарызуюць прадметы з боку:

формы                       тэмпературы             смаку

вагі                             велічыні                     кошту

шырыні                     колеру                                   адлегласці

узросту                      часу                            характару

прыналежнасці         прывабнасці              цвёрдасці

Самастойная праца.

Прачытайце. Ці можна вызначыць род выдзеленых прыметнікаў?

                                            Дзяціны час!.. Я памятаю

                                            Зімы прыход у нашым краю.

                                            Стаіць над лесам шум маркотны;

                                             Па небе хмары, як палотны,

                                             Паўночны вецер рассцілае,

                                             І бель над далямі звісае,

                                             І ціха стане на падворку,

                                             І лес жалобную гаворку,

                                             Свой гоман восені канчае

                                             І моўчкі зіму  сустракае.

                                             А сетка белая гусцее

                                             І бліжай-бліжай снегам сее.

                                             І вось над хатай, над гуменцам

                                             Сняжынкі жвавыя гуляюць,

                                             Садок і дворык засцілаюць

                                             Бялюткім, чыстым палаценцам.

                                                                          Якуб Колас           [5, с. 142 -- 143, “Новая зямля”].

Падбярыце літаратурныя адпаведнікі да выразу “ў нашым краю” (у нашым краі) і слова “палаценцам” (ручніком).

Гукавая гульня "Назавіце слова".

Прачытайце верш і назавіце патрэбнае слова.

                                                  Стаіць каля рэчкі,

                                                   Крычыць малы Рыгорка:

                                                   -- Татка, ваду вып’е

                                                   Вялікая … (вясёлка)!

                                                                Аляксей Якімовіч.

Вызначце род і лік прыметнікаў.

Праца са словам.

Прачытайце адказы дзяцей.

- Мне падабаецца беларуская мова, бо ўрокі на ёй праходзяць цікава.

- Мне падабаецца беларуская мова, бо яна вельмі  лагодная.

- Мне падабаецца беларуская мова, бо на ёй размаўляе мая бабуля.

У якім сказе ёсць прыметнікі? Назавіце іх. (Беларуская, лагодная.)

Падбярыце сінонімы да слова "лагодны". (Дабрадушны, ласкавы, спакойна-мяккі.)

Якім з гэтых сінонімаў можна замяніць слова лагодныў вышэй названым сказе?

Якой часцінай мовы з'яўляецца слова "лагодны"? (Прыметнікам.)

Выберыце патрэбнае і вызначыце род і  лік прыметнікаагодны" (голас,

вецер, ветрык, снег, сняжок,  дождж, дожджык, чалавек).

Складзіце і запішыце сказ са словам "лагодны".

Фізкультхвілінка.

З дапамогай пальчыкаў пакажыце, як з неба спускаецца вясёлка, як яна дакранаецца да ракі і п’е з яе ваду, як потым, задаволеная, паднімаецца ўгору і знікае, схаваўшыся ў хмарках.

Праца з дэфармаваным тэкстам.

Спішыце, устаўляючы прапушчаныя літары. Ад якой часціны мовы залежыць іх напісанне? Вусна пастаўце да прыметнікаў пытанні.

 

Сакавік

Маразы і завеі змяняюцца част.. адлігамі. Паветра халодн.. і вільготн.., але ўсё часцей праясняецца шэр.. неба, снег робіцца мокр.. і цяжк.. . На адкрыты.. мясцінах паказваюцца першыя праталіны.

У сонечн.. дні на вуліцах ажыўлена цырыкаюць вераб’і (Віталь Вольскі “Сакавік”)  [4, с. 17, “Месяц за месяцам”]. 

Вызначце сэнс слова “адліга”. (Пацяпленне зімой з раставаннем снегу.) [1, с. 45,  “Тлумачальны слоўнік”].   

Чытанне працягу казкі ў спалучэнні з гутаркай.

Н а с т а ў н і к. Зноў запрашаю вас на сустрэчу з казкай.

На дзень нараджэння Сарока падарыла Шпачку кнігу вершаў. Кніга была зусім новая.

Шпачок паўдня цешыўся, малюнкі ў кнізе разглядваў, а потым знайшоў зацішны куточак пад кусцікам і пачаў чытаць.

Прыляцеў Камар, прывітаўся:

- Добры дзень, шаноўны Шпачок.

Шпачок таксама прывітаўся з Камаром і пахваліўся:

- А мне Сарока на дзень нараджэння  кнігу падарыла. У гэтай кнізе шмат чаго напісана!

- Прачытай, калі ласка, - папрасіў Камар.

- Слухай! – адказаў Шпачок і прачытаў: -- Залатое сонца радуе дзяцей.

- Някепска напісана! – прапішчаў Камар.

- У гэтым сказе ёсць прыметнік “залатое”. Дапамажы мне вызначыць яго род і лік, - папрасіў Шпачок.

Камар падняў угору правую ножку, як людзі, бывае, паднімаюць указальны палец, калі штосьці стараюцца даказаць.

- Гэты прыметнік мужчынскага роду множнага ліку, бо ён адказвае на пытанне якое?.

- Няправільна! – затрос галавою Шпачок.

Камар  дудачкай выцягнуўся.

- Чаму гэта няправільна?

- Бо я ведаю!.. Я ўжо ўсё ведаю пра род і лік  прыметнікаў. Мне нядаўна сяброўка Сарока растлумачыла.

Камар ад крыўды раздзьмуўся, стаў тоўсты, нібы хрушч.

- Чаму ж ты тады, такі  вялікі разумнік, пытаешся ў мяне?

Шпачок з сілай загарнуў кнігу.

- А я хацеў праверыць, на што ты здатны!

Хто мае рацыю ў гэтай спрэчцы? Дакажыце.

Гульня «Сказы-жартаўнікі».

Выправіце памылкі ў сказах з парушанай сэнсавай сувяззю. Змяніце прыметнікі так, як патрабуюць назоўнікі, з якімі гэтыя прыметнікі звязаны. Пастаўце да прыметнікаў пытанні. Назавіце канчаткі прыметнікаў і растлумачце іх правапіс.

Цацкі берагуць малога Алеся. Морква любіць белых трусоў.

Вясёлая хвілінка.

Н а с т а ў н і к. Вымаўляем правільна. Я прачытаю верш, а гукі грому – Бух! Бух! Бух! потым перадасце і вы.

                                                   -- Бух! Бух! Бух! --

                                                   Бухнуў гром.

                                                   Потым дождж

                                                   Прыйшоў з вядром.            

                                                          Аляксей Якімовіч.

Цяпер пакажам, як грыміць гром, прамовім разам: “Бух! Бух! Бух!”

Падбярыце прыметнікі да назоўніка "гром" .

Пераклад ў спалучэнні са слоўнікавай працай.

Перакладзіце на беларускую мову.

Хороший пример; дружеский разговор; желанная игрушка; сильное течение; кирпичное здание; прекрасный отдых; лучшие подруги; понятные объяснения; большая делегация, нежный лепесток.

Абазначце канчаткі прыметніка і назоўніка.

Растлумачце значэнне слова  "пялёстак".

Параўнайце гучанне і напісанне слова "пялёстак" у рускай і беларускай мовах.

Складзіце і запішыце сказ са словам "пялёстак".

Пры напісанні слова "пялёстак" у якім месцы падсцерагае вас Памылка Памылкаўна?

Лінгвістычны каментарый настаўніка.

Ведайце! Пялёстак -- слоўнікавае слова. Запомніце, як яно пішацца і гучыць.

Узбагачаем мову словам Якуба Коласа.

Раскрываючы дужкі, запішыце словы з выбарам літар. Выразна прачытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.

                                   Сышлі халодныя туманы,

                                   Заслоны шэрыя смугі,

                                   І недалёка ён, дзень жаданы,

                                   Сусветны госць наш дарагі.

 

                                   Як пасмы золата, праме(н, нн)і

                                   Бруяцца з сіняй гл(ы,у)біні,

                                   І сеюць радасць поўнай жменяй

                                   Іх жыватворчыя агні.

 

                                   У ззянні песцяцца б(я, е)розы,

                                   Галлё спусціўшы да зямлі,

                                   І роняць сокі -- шчасця слёзы --

                                   На заімшэлы(я, е) камлі               [6, с. 45,  Якуб Колас “З майго летапісу”, “Май”].

Назавіце прыметнікі і вызначце іх род і лік.

Растлумачце значэнні слоў "смуга" (дымка, туман), "бруіцца" (цячы, пераліваючыся па няроўным дне), "камель" (ніжняя частка ствала дрэва) [1, с. 61, 148, 310,  “Тлумачальны слоўнік”]. Пры неабходнасці звярніцеся да тлумачальнага слоўніка.

Што вясною здабываюць з бярозы?

Якую карысць прыносіць чалавеку дрэва не толькі вясною, але і ў іншыя поры года?

Тэст.

У кожным радзе слоў знайдзіце і падкрэсліце "лішні" прыметнік.

Прыметнікі, якія адносяцца да мужчынскага роду:

1) смелы юнак; 2) малады хлопец; 3) дужыя мужчыны.

Прыметнікі, якія адносяцца да жаночага роду:

1) прывабная дзяўчына;  2) зялёныя алоўкі; 3) высокая трава.

Прыметнікі, якія адносяцца да ніякага роду:

1) сіняе неба; 2) цёмная хмара; 3) маладое пакаленне.

7. Падвядзенне вынікаў урока.

Прыметнік -- верны спадарожнік назоўніка. Дакажыце, што гэта так.

8. Заданне на дом. 

 

Спіс выкарыстанай літаратуры

 

1. Баханькоў, А. Я. Тлумачальны слоўнік беларускай мовы: для сярэдняй школы / А. Я. Баханькоў, І. М. Гайдукевіч, П. П. Шуба. – 2-е выд., перапрац. і дап. --  Мінск : Нар. асвета, 1972. – 376 с.

2. Беларускія народныя гульні : / Мінск : Юнацтва, 1993. – 39 с.

3. Беларускія прыказкі, прымаўкі і загадкі / склад. Яўген Рапановіч. Выд. другое, перапрац. і дап.  – Мінск : Выш. шк., 1974. – 384 с.

4. Вольскі, В. Месяц за месяцам :  / Віталь Вольскі. – Мінск : Нар. асвета, 1979. -- 159 с.

5.  Колас, Я. Новая зямля; Сымон-музыка : паэмы / Якуб Колас. —Мінск : Маст. літ., 1986. — 448 с.

6. Колас, Я. З майго летапісу : выбр. вершы / Якуб Колас. — Мінск : Беларусь, 1967. — 308 с.

Упершыню надрукаваны ў дадатку да часопіса “Пачатковае навучанне: сям’я, дзіцячы сад, школа” ў № 19 (2017 год) не ў гэтым, а ў іншым, змененым варыянце.