Поиск по этому блогу

Тэст (беларуская мова як адлюстраванне нацыянальнага бачання свету)

Тэст (беларуская мова як адлюстраванне нацыянальнага бачання свету)
                                                                                                             
Казка

                                                                         Гаі, пушчы, дубровы --
                                                                                          Гэта словы нашай мовы.
Прапала мова. Цёмнай ноччу згінула.
Не занепакоіліся людзі, не сталі шукаць яе. Праўда, стары скрыпач Янка ў міліцыю хацеў звярнуцца, ды адгаварылі яго суседзі.
Неяк пайшоў стары Янка ў лес па грыбы і ў густым бярозавым гаёчку ўбачыў мову. Яна сядзела на парослым зялёным мохам пагорачку і пазірала на неба. Там павольна плылі ўдалеч хмаркі, падобныя да незвычайных белых баранчыкаў.
Янка нясмела кашлянуў. Мова ўстрапянулася і пусцілася наўцёкі, спалохалася, як лясная казулька, якая баіцца чалавека.
Бяжыць, бяжыць, бяжыць,
                                                   Не ведае, дзе дзецца,
                                                   Убачыўшы людзей,
                                                   Быліначкай трасецца.
Не вытрываў Янка і гукнуў:
                                                   Ты, мова, не бяжы,
                                                   Былінкай не трасіся.
                                                   Убачыўшы мяне,
                                                   Лагодна усміхніся.
Пачула мова, спынілася і з аглядкай наблізілася да Янкі.
“Створанаму людзьмі, хочацца вярнуцца да людзей”, -- падумаў Янка і распачаў гаворку:
-- Тут, у цяністым лясным гушчары, табе добра, мова?
-- Някепска, здаецца. Прыслухайся і шмат пачуеш ты, -- адказала мова.
Прыслухаўся Янка.
Паміж дрэў свежы ветрык прабег, з зялёнымі лісточкамі пагуляў, Янкаў твар палашчыў.
“Цый-лі, цый-лі, цый-лі…” – данеслася да старога скрыпача звонкае шчабятанне чыжа з хрыплым заканчэннем: -- Цыві-ціві-цыві-ціві-кее…”
“Фіць-пілі-фіць, фіць-пілі-фіць, фіць-пілі-фіць…” – паклікаў вострадзюбага чыжа прыгожы, стракаты шчыгол і, не дачакаўшыся, засвістаў, затрашчаў: -- Шчыгліт- шчыгліт- шчыгліт…”
А шэра-карычневая канаплянка падала голас, як пры небяспецы: “Рррыў- рррыў-рррыў…”
Разгладзіліся маршчыны на шчаках у Янкі, блакітнымі, як кветкі васількі, вачыма, ён глянуў на мову:
-- Сапраўды, някепска тут. Але хочацца пачуць ад цябе: чаму ты ад людзей уцякла?
Уздыхнула мова.
-- Смяяліся з мяне людзі.
-- Якія людзі?
-- І чужыя, і свае.
-- Спалохалася іх, у лесе вырашыла схавацца?
-- Потым пачалі біць мяне. Некаторыя нават нагамі тапталі, -- паскардзілася мова.
На вочы Янкі навярнуліся горкія слёзы, затапілі вочы, як вада ўвесну затапляе шырокі заліўны луг, вырваўшыся са свайго імклівага рэчышча.
-- Ты стаяў бы і цярпеў бы? – звярнулася да Янкі мова.
-- Мабыць, пабег бы куды-небудзь, -- выказаўся Янка і нечакана прапанаваў: -- Давай разам песню заспяваем, мова!
-- Якую? – зацікавілася мова.
-- Нашу, пра рэчаньку, -- прамовіў Янка і зацягнуў:
Ой, рэчанька, рэчанька,
                                                  Чаму ж ты няпоўная?
                                                  Люлі, люлі, люлі,
                                                  Чаму ж ты няпоўная?
Ажывілася мова і падхапіла:
                                                  Чаму ж ты няпоўная,
                                                  З беражком няроўная?
                                                  Люлі, люлі, люлі,
                                                  З беражком няроўная.

                                                  А як жа мне поўнай быць,
                                                  З беражкамі роўнай плыць?
                                                  Люлі, люлі, люлі,
                                                  З беражкамі роўнай плыць?
Паляцела, панеслася, гаючай беларускай крынічкай палілася па лесе песня пра беларускую рэчаньку.
-- Ты вернешся да людзей?  -- скончыўшы спяваць, запытаўся ў мовы Янка.
-- Вярнуся, калі людзі вернуцца да мяне, -- сказала мова.
А
Назавіце тэкст, у якім роднае слова:
а) ласкавае і пяшчотнае,
б) звонкае і пералівістае,
в) шырокае і плаўнае,
в) суровае і грознае.
         Люлі-люлі, люляшу,
                                                            Я дзіцятка калышу,
                                                             Нітачку звіваю,
                                                             Песеньку спяваю.
                                                             Што выведу нітку --
                                                             Камару на світку,
                                                             Астануцца кончыкі
                                                             Камару на штончыкі.
                                                                        Народная калыханка.
                                 [2, стар. 9, “Беларуская дзіцячая літаратура”]
Для даведкі. Світка -- паўпаліто, пашытае з вытканага вясковай кабетай сукна.
                                                    На гары
                                                    У бары
                                                    Дружна скачуць
                                                    Камары.           

                                                     Пазяхае бор,
                                                     Бубніць:
                                                     -- Галава
                                                     З-за вас баліць.
                                                               Аляксей Якімовіч.

           Я хлеба ў багатых прасіў і маліў, --
                                                 Яны ж мне каменні давалі;
                                                 І тыя каменні між імі і мной
                                                 Сцяною вялізнаю ўсталі.

                                                 Яна усё вышай і вышай расце
                                                 І шмат каго дужа лякае.
                                                 Што ж будзе, як дрогне, як рухне яна?
                                                 Каго пад сабой пахавае?
                                                                                    Максім Багдановіч.
                        [1, стар. 29 -- 30, “Маладзік”]                                         

Упалі з грудзей пана Бога,
                                                   Парваўшыся, пацеркі зор.
                                                   Яны раскаціліся ў небе,
                                                   Усыпалі сіні прастор.
                                                                      Максім Багдановіч.
                          [1, стар. 58, “Маладзік”]                                         
Б
Для беларускай мовы характэрна:
1) ужыванне ў (нескладовага);
2) ужыванне дз;
3) напісанне е ў першым складзе перад націскам;
4) мілагучнасць спалучэнняў галосных і зычных;
5) оканне.
Адказ.
Б-1, 2, 4.
Каб падрыхтавацца да тэмы “Беларуская мова як адлюстраванне нацыянальнага бачання свету”, вам трэба навучыцца даваць адказы на змешчаныя ніжэй пытанні і заданне.
У чым выяўляецца самабытнасць, непаўторнасць беларускага народа?
Патлумачце значэнне слоў "мова" (сродак зносін людзей -- сістэма гукавых і граматычных сродкаў), "маўленне".
Якую ролю, акрамя зносін паміж людзьмі, выконвае беларуская мова?
Як трэба ставіцца да мовы сваіх дзядоў і прадзедаў, да мовы таго народа, на зямлі якога жывеш ты і жывуць твае бацькі?

Выкарыстаная літаратура

1. Багдановіч М. Маладзік. Лірыка. Складальнік А. Лойка. -- Мінск, “Беларусь”, 1968. – 292 с.
2. Беларуская дзіцячая літаратура: Хрэстаматыя: Вучэб. дапам. /Склад. М.Б. Яфімава, В. М. Ляшук. --  Мінск : Выш. шк.,  1996. – 655 с.