Поиск по этому блогу

Граматычныя заданні да майго верша «На мурожным беражку…»

 

Матэрыял для самаадукацыі. Граматычныя заданні да майго верша «На мурожным беражку…»

(Дадзены ў скарачэнні.)

 

                                                                                           Аляксей Якімовіч

На мурожным беражку…

 

                                                    На мурожным беражку

                                                    Полымя шугае.

                                                    Адзінокі вугалёк

                                                    Воддаль патухае.

 

                                                    Нахіліліся над ім

                                                    Гануля з Алесем.

                                                    Дзьмуць, укленчыўшы,

                                                    У зялёным лесе.

 

                                                    Вугалёк, вугалёк,

                                                    Хутчэй разгарайся.

                                                    Да Алеся і Ганулі,

                                                    Шчасце, набліжайся.

 

                                                    Усміхнуўшыся, Алесь

                                                    Ганне кажа ціха:

                                                    -- Няхай гэты вугалёк

                                                    Праганяе ліха.

 

                                                    Загарэліся агнём

                                                    У дзяўчыны шчочкі.

                                                    Апусціліся уніз

                                                    Шэранькія вочкі.

 

                                                    На бярозе у гушчары

                                                    Зязюля кукуе.

                                                    Пагубіла сваіх дзетак.

                                                    Хтосьці іх гадуе.

 

                                                   Паглядзела на Алеся

                                                   Ганначка-дзяўчына.

                                                   Ўжо не шчочкі, а душа

                                                   Гарыць як каліна.

 

                                                  Усміхаецца Алесь

                                                  Як зорку схапіўшы.

                                                  А ці будзе ён такі ж,

                                                  З Гануляй пажыўшы?

 

                                                  Можа, стане нецярпімы,

                                                  Можа, скупаваты.

                                                  Можа, сварку прынясе

                                                  У Ганначкіну хату?

                                                                                      2020 год.

Гэты верш цалкам надрукаваны ў маёй кнізе «Карп у футры», выдадзенай выдавецтвам «Беларусь» у 2021 годзе.

 

У слове "уніз" напісанне зычнай літары не адпавядае вымаўленню. Каб праверыць, якую літару патрэбна пісаць, звярніцеся да слова ласкава (утварыце яго памяншальна-ласкальную форму). (Нізенька.)

Якое слова ў вершы вам найбольш падабаецца? Чаму?

  Словы "дзівосныя" і "зязюля" падзяліце спачатку на склады, потым для пераносу. Растлумачце, у чым розніца.

Знайдзіце ў вершы словы, у якіх назіраецца характэрная асаблівасць беларускай фанетыкі -- цеканне (на месцы мяккага [т'] мяккі [ц'].)

Знайдзіце ў вершы слова, у якім назіраецца характэрная асаблівасць беларускай фанетыкі -- яканне (вымаўленне [я] у ненаціскных складах).

Выпішыце словазлучэнні з займеннікамі.

Дакажыце, што слова мары -- назоўнік, дзівосныя -- прыметнік.

Узор разважання. Слова "праца" -- назоўнік, таму што абазначае прадмет і адказвае на пытанне што? Скланяецца. Канчатак -а ўказвае, што гэта назоўнік жаночага роду, ужыты ў форме адзіночнага ліку, назоўнага склону.

Слова "працавіты" -- прыметнік, таму што абазначае прымету прадмета і адказвае на пытанне які? Скланяецца. Канчатак -ы ўказвае на сувязь з назоўнікам мужчынскага роду, які ўжыты ў форме адзіночнага ліку, назоўнага склону.

Раскрыйце сэнс выразу "полымя шугае".

  Растлумачце ўмовы пастаноўкі косак у вершы.

З якой часціны мовы пачынаецца гэты тэкст?

Назавіце дзеясловы. Як вы распазналі іх сярод іншых часцін мовы?

У спалучэнні не шчочкі пішам не. А як вымаўляем? ([На] свой.)

Для даведкі: слова не перад націскным складам вымаўляецца як ня.

Назавіце злучальныя і падпарадкавальныя злучнікі ў тэксце. Што яны звязваюць? Злучальныя злучнікі падкрэсліце адной рыскай, падпарадкавальныя -- дзвюма.

Дакажыце, што ў тэксце ёсць дзеепрыслоўі.

Назавіце часціцы ў тэксце. Як вы лічыце, у сказе яны служаць для перадачы дадатковых адценняў значэння ці для ўтварэння формаў слоў?

Якая форма слова ўтвараецца з дапамогай часціц "няхай", "хай", "давай", "давайце"?  (Загадны лад дзеяслова.)

Знайдзіце ў тэксце слова з эмацыянальна-ацэначным суфіксам.

Падкрэсліце ў кожным сказе дзейнік і выказнік; у дужках укажыце пытанні, на якія яны адказваюць, і часціну мовы, якой яны выражаны.

Растлумачце значэнне слоў “укленчыўшы”, “мурог”. (Стаўшы на калені, мяккая, прыемная трава.)

Назавіце ў тэксце лексічныя паўторы. Чаму яны ўжываюцца?

Назавіце цвёрдыя і мяккія гукі-браты. Якія з іх найчасцей ужываюцца ў тэксце?

Напрыклад: ([с], [с'], [н].)          

Назавіце словы з гэтымі гукамі. Да якой часціны мовы яны належаць?

Знайдзіце ў вершы словы, у якіх назіраецца характэрная асаблівасць беларускай фанетыкі -- ужываецца заўсёды цвёрды гук ... ([ж]).