Поиск по этому блогу

Творчы ўрок у 3 класе. ЗНАЧЭННЕ СЛОВА

 

Творчы ўрок у 3 класе. ЗНАЧЭННЕ СЛОВА

 

Мэты: актуалізаваць, сістэматызаваць і паглыбіць веды вучняў аб слове і яго значэнні; фарміраваць уменні і навыкі  вызначаць значэнне слова; садзейнічаць развіццю маўлення; пашыраць слоўнікавы запас вучняў; вучыць іх беражліва адносіцца да слова, спрыяць развіццю моўнай культуры.

 

Ход урока

1. Арганізацыйны этап.

                                                          Халодны, сцюдзёны,

                                                          Шчаслівы, бураковы.

                                                          Любім, вымаўляем

                                                          Нашай мовы словы.

Якія беларускія словы вы ведаеце? Назавіце іх.

2. Праверка дамашняга задання.

3. Арфаграфічная размінка.

Прачытайце і ўстаўце прапушчаныя арфаграмы. Растлумачце іх напісанне. Адгадайце загадку.

Без крыла.. – ляціць,

                                                      Без голасу – свішча. (Куля.) [2, с. 366, “Беларускія прыказкі…”].

                                                                       З народнага.

4. Чыстапісанне.

                      к  кл  км  кш  ке  кн  кк  ок  ск

                   кніга куля  кола доўгае старажытнае драўлянае кап’ё

Назавіце словы, якія абазначаюць прадметы і прыметы прадметаў.

Да якога са слоў  можна аднесці словы-прыметы? (Кап’ё.) Чаму вы так вырашылі?

Раскрыйце сэнс слова "кап’ё”. (Старажытная колючая зброя: доўгае дрэўка з металічным наканечнікам.) [1, с. 157, “Тлумачальны слоўнік”].

5. Паведамленне тэмы і мэт урока.

Н а с т а ў н і к.   У слова вялікая сіла. Словам трэба ўмець карыстацца, бо словам можна і параніць, і вылечыць чалавечыя душы.

Сённяшняя тэма "Значэнне слова" дапаможа вам бліжэй пазнаёміцца са словам, зразумець яго,  пасябраваць з ім і папоўніць свой слоўнікавы запас.

А цяпер паслухаем казку.

6. Вывучэнне і замацаванне новага матэрыялу.

Чытанне казкі ў спалучэнні з гутаркай і практычнай працай вучняў.

Аднаго разу, сустрэўшыся з Сарокай, Шпачок сказаў:

- Я чуў ад Дзятла, што ўсе словы падобны на будаўнічы матэрыял. Як гэта зразумець?

Сарока паказала на  шматпавярховы  дом, які ўзвышаўся непадалёку.

- З якога будаўнічага матэрыялу пабудаваны той дом?

- З цаглінак.

- Там шмат цаглінак?

- Шмат. Да ночы не палічыш.

- Словы таксама падобны на цаглінкі. Іх таксама вельмі шмат у мове.

Шпачок акінуў поглядам шматпавярховік.

- З цаглінак можна пабудаваць прыгожы дом. А са слоў што пабудуеш?

- Прыгожыя сказы, з дапамогай якіх кожны з нас можа перадаць свае думкі, пачуцці.

- Не толькі перадаць, але і запытацца, як я ў цябе цяпер пытаўся! - падхапіў Шпачок.

Хвілінка творчасці.

З дадзеных слоў пабудуйце верш з чатырох радкоў.

Словы першых двух радкоў: я, люблю, прыволле; палёў, шырокіх.          

Словы двух наступных радкоў: мора, зялёнае; каласоў, буйных.

Люблю я прыволле

                                                  Шырокіх палёў,

                                                  Зялёнае мора

                                                  Ржаных каласоў.

                                                             Якуб Колас [3, с. 76, “З майго летапісу”].

Падбярыце літаратурны адпаведнік да аўтарскага слова “ржаных”. (Жытніх, аржаных.)

Ці ўдалося паэту з дапамогай слова паказаць хараство прыроды?

З чым ён параўноўвае поле?

Уявіце, што ў полі вы чуеце птушыныя галасы, спевы, пра якія можна сказаць так: льюцца срэбрам. А як пра гэта можна сказаць адным словам? (Звіняць.)

Звіняць – значыць гучаць. Як гучаць? Выберыце патрэбнае (моцна, гучна, ціха.)

Што яшчэ, акрамя птушыных галасоў,  можа звінець? Выберыце патрэбнае: каса ў час касьбы, лірычная песня, голас, трава.

Пры напісанні слова “звінець” у якім месцы вас падпільноўвае Памылка Памылкаўна? Чаму?

Лінгвістычны каментарый настаўніка.

Ведайце! Звінець – слоўнікавае слова. Запішыце яго ў слоўнік і падкрэсліце літары  і, ц.

Чытанне працягу казкі ў спалучэнні з гутаркай і практычнай працай вучняў.

Н а с т а ў н і к. Зноў сустрэнемся з героямі нашай казкі.

Шпачок і Сарока прыселі ў траве, атуленай клёнамі.

- Я зразумеў, што кожнае слова мае сваё значэнне, - падаў голас Шпачок. – А што гэта такое?

- Тое, што слова абазначае, называючы што-небудзь. Напрыклад, духмяны.

- Духмяны – значыць пахучы. Пахучы хлеб! – усклікнуў Шпачок. – Сарока-белабока, я здагадаўся! Каб раскрыць значэнне слова, можна падабраць блізкія па значэнні словы. Не ўсе ведаюць, што такое яліна. А калі скажаш елка, то адразу зразумеюць.

Лексічная праца.

Падбярыце блізкія па значэнні словы да слоў аранжавы, ліловы.

Для даведкі: аранжавы – жаўтаваты, колеру апельсіна. Аранжавыя промні. Ліловы – светла-фіялетавы, колеру бэзу альбо фіялкі. Ліловыя званочкі.

Гукавая гульня «Назавіце слова».

                                                     Свеціць сонца,

                                                     Дрэмле сенажаць.

                                                     Галасы птушыныя

                                                     У кустах … (звіняць).

                                                              Аляксей Якімовіч.

Раскрыйце сэнс слова “сенажаць”. (Луг, дзе косяць траву на сена.) [1, с. 108, “Тлумачальны слоўнік”].

Праца са скорагаворкай.

Прачытайце скорагаворку.

Дудар доўга граў на дудзе.                      

Растлумачце значэнне слова "дудар". (Той, хто іграе на дудзенародным музычным духавым інструменце, які складаецца з драўлянай трубкі і скуранога мяшка.) [1, с. 108, “Тлумачальны слоўнік”].

Праца са словам.

Выкарыстоўваючы прыметы, напішыце назвы птушак.

Вялікая пералётная птушка з доўгай дзюбай, белым апярэннем і жаўтавата-чырвонымі нагамі, якая жыве пераважна паблізу чалавека. (Бусел.)

Лясная птушка з доўгай моцнай дзюбай, якой гэтая птушка здабывае ежу ў кары дрэў. (Дзяцел.)

Невялікая птушка з карычнявата-шэрым апярэннем, якая жыве пераважна паблізу чалавека. (Верабей.)

Стройная птушка. Агульны колер шэры. Голас – звонкае “курлы”. На пералётах чароды – у выглядзе вугла або кліна. (Журавель.)

Прачытайце ўрывак з верша Якуба Коласа “Адлёт жураўлёў”.

                                                 У бязмежным небе

                                                 Роўненькім шнурочкам

                                                 Жураўлі на вырай

                                                 Мкнуцца над лясочкам.

 

                                                 Меншыцца шнурочак,

                                                 У паднеб’і тае,

                                                 Вось ледзь-ледзь чарнее,

                                                 Міг – і прападае.

 

                                                 І стаіш ты, смутны,

                                                 Доўга пазіраеш,

                                                 Як бы нешта страціў,

                                                 А што – сам не знаеш        [4, с. 6,  “Раніца ў нядзельку”].

Растлумачце сэнс слова “мкнуцца”. (Тут: імкнуцца, ляцяць.)

Падбярыце літаратурны адпаведнік да аўтарскага выразаў “на вырай (у вырай), “у паднеб’і” (у паднябессі).

Чаму птушкі адлятаюць у вырай? Як жывецца птушкам у зімовы час?

Раскрыйце значэнні слоў "паветка (павець)" (страха на слупах, пад якой трымаюць розныя сельскагаспадарчыя прылады, дровы і інш.), "шэрань" (іней, намаразь) [1, с. 228, “Тлумачальны слоўнік”].

Фізкультхвілінка.

Настаўнік прапаноўвае дзецям уявіць, што пальцы іх рук – жураўлі, якія ляцяць у вырай.

Чытанне працягу казкі ў спалучэнні з гутаркай і практычнай працай вучняў.

Н а с т а ў н і к. Зноў адправімся на сустрэчу з Сарокай і Шпачком.

Сарока прысела ў густой зялёнай траве і задрамала. Але Шпачок не даў ёй паспаць.

- Сарока-белабока, я цяпер падумаў, што значэнне слова можа раскрыць і загадка. Так?

- Так. Загадкі – гэта таксама тлумачэнні слоў, толькі вобразныя, - адказала Сарока і адразу ж загадала Шпачку загадку:

-- Хто ў лесе спіць пад снегам аж да вясны?

(Загадку спачатку адгадваюць вучні.)

 - Мядзведзь! – прамовіў Шпачок  і Сароцы задаў загадку:  -- Якая беленькая муха можа апусціцца на вуха і імгненна растаць?

(Загадку спачатку адгадваюць вучні)

- Сняжынка, - сказала Сарока і зноў задрамала.

Але Шпачок  яе разбудзіў.

Сарока-белабока, акрамя цябе і падручніка беларускай мовы, хто яшчэ зможа растлумачыць значэнне слова?

- Тлумачальны слоўнік. У ім шмат слоў сабрана.

- Ён, напэўна, тоўсты?

- Вельмі тоўсты! прагаварыла Сарока.

Праца з тлумачальным слоўнікам і адгадванне загадак.

З дапамогай тлумачальнага слоўніка растлумачце значэнне слова метаграма”. (Гэта род загадкі. Каб яе адгадаць, адну літару трэба замяніць другой. Атрымаецца  новае слова).

Адгадайце метаграму.

                                          З к – у дзяўчынак яна бывае,

                                          З р – раніцай звычайна прападае. (Каса -- раса.)

                                                                               Аляксей Якімовіч.

Чым адрозніваюцца словы “каса” і “раса”? (Літарамі к, р, а яшчэ сваім значэннем).

З дапамогай тлумачальнага слоўніка растлумачце значэнне слова лагагрыф. ( Род загадкі, для рашэння якой трэба адшукаць загаданае слова і ўтварыць ад яго новыя словы шляхам перастаноўкі або выкідвання асобных складоў ці літар) [1, с. 182, “Тлумачальны слоўнік”].

Адгадайце лагагрыф.

                                            Яна ў думках можа жыць,

                                            А ў веласіпедзе павінна быць.

                                            Пра яе ты хутка прачытаеш,

                                            Калі склады у слове памяняеш. (Мара -- рама.)

                                                                                  Аляксей Якімовіч.

Ці можа адна літара змяніць значэнне слова? Прааналізуйце дадзеныя загадкі і дайце адказ.

Праца са словам.

Прачытайце словы ў слупках. Злучыце словы з іх перакладам.

надвор'е       метель

завіруха        молния

маланка       погода

хмары          радуга

дождж         тучи

вясёлка        дождь

паветра       воздух

Адгадайце загадкі.

                                                  Без матора гудзіць,

                                                  Без пілота ляціць,

                                                  Не аса,

                                                  А джаліць. (Пчала.)

                                                               З народнага.

                                                  Без сякеры і цвікоў

                                                  Збудаваны круглы дом (Гняздо.)

                                                                        З народнага.

                                                    Вадкае, а не вада,

                                                    Белае, а не снег. (Малако.)

                                                                        З народнага.

                                                    Дыхае, расце,

                                                    А хадзіць не можа. (Расліна.)

                                                                       З народнага.

                                                    З людзьмі сябруе,

                                                    Хату вартуе,

                                                    Жыве пад ганкам,

                                                    Хвост абаранкам. (Сабака.)

                                                                       З народнага.

                                                    Калматы, вусаты,

                                                    Есці пачынае --

                                                    Песенькі спявае. (Кот.)

                                                                         З народнага  [2, с. 340 – 342, “Беларускія прыказкі…”].

Складзіце сказы са словамі “пчала”, “гняздо”, “малако”, “расліна”, “сабака”, “кот”.

Вясёлая хвілінка.

Н а с т а ў н і к. Вымаўляем правільна. Я прачытаю верш, а стук кропляў – кап, кап – потым перадасце і вы.

                                                      “Кап, кап, кап,

                                                      Кап, кап, кап”… --

                                                      Кроплі звонка вымаўляюць,

                                                      Пра вясну паведамляюць.

                                                                               Аляксей Якімовіч.

Пакажам, як стукаюць кроплі, прамовім разам: “Кап, кап”.   

Якім блізкім па значэнні словам можна замяніць слова “паведамляюць”?  (Кажуць.)

Праца з вершаваным тэкстам.

Прачытайце.

                                                               Каля самае дарогі      

                                                               Прадуктовы магазін.

                                                               Бачыў я нядаўна,

                                                               Як туды зайшоў бландзін.

                                                                                    Аляксей Якімовіч.

Якія валасы ў бландзіна: чорныя ці светлыя? (Светлыя.)

Хвілінка адкрыцця.

Ці аказвае ўплыў на значэнне слова націск? Дакажыце гэта на прыкладзе слоў "кара", "капаць", "мука", "каса", "раса", "казак".

Гутарка.

Паслухайце смяшынку.

-- Калі я вырасту вялікі, то на ракетцы палячу ў космас, -- пахваліўся сябру Міколка (Аляксей Якімовіч).

Што ў вас выклікала ўсмешку?

Як называюць лапатачку з ручкай і абадком для гульні ў тэніс, бадмінтон? (Ракетка.)

Раскрыйце сэнс слова “ракета”, выбраўшы патрэбнае тлумачэнне. (1) Снарад для асвятлення ці сігналізацыі. 2) Лятальны апарат, які прыводзіцца ў рух струменем выцякаючага газу [1, с. 280, “Тлумачальны слоўнік”].

Узбагачаем мову словам Якуба Коласа.

Раскрываючы дужкі, запішыце словы з выбарам літар. Выразна прачытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.

                                   Услон заняў  сваё ўжо места,

                                   На ім стаяла дзе(ж, ш)ка цеста,

                                   І апалонік то і дзела

                                   Па дзе(ж,ш)цы боўтаў жвава, смела               [4, с. 101, “Раніца ў нядзельку”]. 

Падбярыце літаратурны адпаведнік да аўтарскага слова “места”. (Месца.)

Растлумачце  значэнні слоў "услон", "дзежка" (дзяжа -- драўляная пасудзіна, у якой рашчыняюць хлеб), "апалонік" (вялікая лыжка для налівання стравы) [1, с. 34, 103, “Тлумачальны слоўнік”].

Тэст.

Падкрэсліце словы, якія маюць аднолькавае значэнне.

1. Маланка. 2. Навальніца. 3. Бліскавіца.

1. Ліпавы. 2. Ліпкі. 3. Клейкі.

2. Загарэцца. 2. Закружыцца. 3. Успыхнуць.

7. Падвядзенне вынікаў урока.

Што такое значэнне слова? Як яго можна растлумачыць?

Назавіце восьмы месяц каляндарнага года. (Жнівень). Ці раскрываецца ў яго гучанні  значэнне?

8. Заданне на дом.

 

Спіс выкарыстанай літаратуры

 

1. Баханькоў, А. Я. Тлумачальны слоўнік беларускай мовы: для сярэдняй школы / А. Я. Баханькоў, І. М. Гайдукевіч, П. П. Шуба. – 2-е выд., перапрац. і дап. --  Мінск : Нар. асвета, 1972. – 376 с.

2. Беларускія прыказкі, прымаўкі і загадкі / склад. Яўген Рапановіч. Выд. другое, перапрац. і дап.  – Мінск : Выш. шк., 1974. – 384 с.

3. Колас, Я. З майго летапісу : выбр. вершы / Якуб Колас. — Мінск : Беларусь, 1967. — 308 с.

4.  Колас, Я. Раніца ў нядзельку : вершы, апавяданні, казкі / Якуб Колас. —Мінск : Беларусь, 1969. — 224 с.

 

Упершыню надрукаваны ў дадатку да часопіса “Пачатковае навучанне: сям’я, дзіцячы сад, школа” ў № 18 (2016 год) не ў гэтым, а ў іншым, змененым варыянце.