Гэты ўрок
надрукаваны ў часопісе “Беларуская мова і літаратура”, жнівень 2020 года, № 8
(226).
ВЫВУЧАЕМ
БЕЛАРУСКІ ПРАВАПІС: ПРАКТЫКУМ
Тэма: правапіс
галосных пасля зацвярдзелых зычных.
Псіхалагічны настрой.
Рабінавы, бярозавы,
Хваёвы і альховы –
Гэта словы нашай мовы.
Аляксей Якімовіч.
• Якія
словы беларускай мовы вам запомніліся, падабаюцца?
Ствараем
праблемную сітуацыю.
• Як пішам:
цэны
ці цены?
Што трэба ведаць, каб адказаць на гэтае пытанне?
Хвілінка
кемлівасці.
Пачнём з правіла.
Запомніце! У беларускай мове пасля зацвярдзелых зычных ж, дж, р, ц, ч, ш пішуцца галосныя літары
а,
о,
у,
ы,
э
[1, стар. 47,
“Беларуская мова”].
Возьмем як прыклад наступныя словы: чорны, джала, рыба, цэны, адчуць, шырокі.
У словах, узятых для прыкладу, адзначаем зацвярдзелыя
зычныя ж, дж, р, ц, ч, ш.
Вывад з хвілінкі
кемлівасці.
Пасля зацвярдзелых зычных ж, дж, р, ц, ч, ш пішуцца галосныя літары
а,
о,
у,
ы,
э.
Вырашэнне
праблемнай сітуацыі.
Пішам: цэны.
[4, стар. 125, “Беларуская мова”]
Праца са сказам.
• Складзіце
скорагаворку са слоў.
У, цыркуль, цырк, узяў. (Узяў у цырк цыркуль.)
• Растлумачце
правапіс выдзеленых літар.
Праца з вершам.
• Складзіце разбураны нядобрым
чараўніком верш Аляксея Якімовіча.
Спеюць і чарніцы.
На палянках сонечных
У лясах сасновых
Выраслі суніцы.
Адказ: 1 – 2, 2 – 4, 3 – 3, 4 – 1.
• Знайдзіце
ў вершы словы з арфаграмамі на вывучанае правіла. Растлумачце іх напісанне.
Фізкультхвілінка.
На столі, на сцяне вачыма намалюйце прыгожыя зацвярдзелыя
зычныя ж, дж, р, ц, ч, ш, потым напішыце беларускае слова “брусніцы” і лагодна
ўсміхніцеся, прывітайце яго, добрае і ласкавае.
Праца са
спалучэннямі слоў.
• Са словам
“прыгожая” прыдумайце спалучэнні слоў з прамым і з пераносным значэннем.
• Ці
з’яўляюцца гэтыя спалучэнні слоў словазлучэннямі?
• Што вам
вядома пра напісанне слова “прыгожая”?
Для даведкі: прыгожая дзяўчынка – прыгожая мова.
Назавіце слова.
Пішам
з у,
ы
Ручны, круціць,
Цукар, ружа,
… (Прыляціць).
Аляксей Якімовіч.
• Растлумачце
правапіс выдзеленых галосных літар у словах вершаванага тэксту “ручны”,
“круціць”, “цукар”, “ружа”, “прыляціць”.
Скорагаворка.
Жолуд упаў каля чаромухі (Аляксей Якімовіч).
• Якая
арфаграма паўтараецца ў словах скорагаворкі?
Сустрэча з фразеалагізмам.
• Назавіце
фразеалагізм у вершы Аляксея Якімовіча, які абазначае “не падаць духам, трымацца ўпэўнена, адчуваць
сябе незалежна)”.
На падворку Ш..рык
Любуецца
сабою.
Ніколі не здаецца,
… .
• Устаўце прапушчаную літару.
• Ці ёсць у словах фразеалагізма
галосныя пасля зацвярдзелых зычных?
Словы фразеалагізма,
напісаныя наадварот: еамырт тсовх юобурт [2, стар.
284, “Фразеалагічны слоўнік”].
Узбагачаем мову словам Якуба
Коласа.
Раскрываючы дужкі, запішыце словы з выбарам літар.
Выразна прачытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.
Бульба ў
пр(ы, і)ску, а над пр(ы, і)скам
Бурна полымя
гар(і, ы)ць
З
шумам-тр(э, е)скам, з нейкім піскам,
Бы з ім хоча
гавар(і, ы)ць.
Той агеньчык
разгар(а, я)ўся,
Бойка полымя
шугаў,
З-пад
карч(а, я)жкі выбіваўся,
Тонкай
стуж(я, а)чкай звіваўся
І паленцы ахінаў…
[3, стар. 303 -- 304, “Паэмы Я. Коласа”].
• Раскрыйце сэнс слоў “прысак”,
“карчажка” (Гарачы попел; корч.)
Адказ
на пытанне.
• Што вы можаце сказаць пра напісанне галосных
літар пасля зацвярдзелых зычных?
Тэст.
• Назавіце
словы з двума зацвярдзелымі (рознымі) зычнымі перад галоснымі.
1. Гарачы.
2. Аблічча.
3. Рыцары.
4. Чыгунчык.
5. Чарэшня.
6. Джынсы.
7. Шустранькі.
Адказ: 1, 3, 5, 7.
Выкарыстаная літаратура
1. Валочка, Г. М. Беларуская
мова : вучэб. дапам. для 5-га кл. устаноў агул. сярэд. адук. з беларус. і рус.
мовамі навучання : у 2 ч. – Мінск : Нац.
ін-т адукацыі, 2019. – Ч. 2. -- 144 с.
2. Гаўрош,
Н. В і інш. Фразеалагічны слоўнік. Для сярэд. школы. Пад рэд. доктара
філалагічных навук Ф. М. Янкоўскага. –
Мн., “Нар. асвета”, 1973. – 352 с.
Перад загал. аўт. : Н. В.
Гаўрош, І. Я. Лепешаў, Ф. М. Янкоўскі.
3. Колас, Я.
Новая зямля; Сымон-музыка : паэмы / Я. Колас. —Мінск : Маст. літ., 1986. — 448
с.
4. Красней, В. П.,
Лаўрэль, Я. М. Беларуская мова : Падруч. для 5-га кл. шк. з беларус. мовай
навучання. – 3-е выд., дапрац. – Мн. : Нар. асвета, 1992. -- 318 с. : іл.
Гэты ўрок (у ім могуць быць некаторыя змяненні) надрукаваны ў часопісе “Беларуская мова і літаратура”, жнівень 2020 года, № 8 (226).