Поиск по этому блогу

Творчы ўрок у 4 класе. КАНЧАТКІ НАЗОЎНІКАЎ У РОДНЫМ СКЛОНЕ АДЗІНОЧНАГА ЛІКУ

 

Творчы ўрок у 4 класе. КАНЧАТКІ НАЗОЎНІКАЎ У РОДНЫМ СКЛОНЕ АДЗІНОЧНАГА ЛІКУ

 

Мэты: засяродзіць увагу вучняў на асаблівасцях правапісу канчаткаў назоўнікаў у родным склоне, вучыць вылучаць гэтыя канчаткі назоўнікаў, праводзіць іх аналіз; выпрацоўваць уменні і навыкі абгрунтоўваць іх правапіс на аснове вывучанага правіла; садзейнічаць развіццю маўлення; пашыраць слоўнікавы запас вучняў; абуджаць у іх цікавасць да беларускай мовы; выхоўваць павагу да ветэранаў вайны, вучыць шанаваць народныя традыцыі.

 

Ход урока

1. Арганізацыйны момант.

                                                          Птушкі, жывёлы,

                                                          Загады, дамовы.

                                                          Любім, вымаўляем

                                                          Нашай мовы словы.

                                                                    Аляксей Якімовіч.

Якія беларускія словы вы ведаеце? Назавіце іх.

2. Праверка дамашняга задання.

3. Арфаграфічная размінка.

Паглядзіце на запіс на дошцы. Злучыце стрэлкамі склоны і пытанні да іх.

Н.            аб кім? аб чым?

Р.             каго? што?

Д.             хто? што?

В.             каму? чаму?

Т.             каго? чаго?

М.            кім? чым?

Калі мы змяняем слова па пытаннях, што змяняецца ў ім? (Канчатак.)

Вусна праскланяйце слова “алень”.

4. Чыстапісанне.

Зараз я прачытаю вам сказы. Калі вы згодны са сцвярджэннем, напішыце вялікую літару У, калі не згодны – малую.

Словы “хаджу”, “іду” блізкія па значэнні.

Словы “мару”, працую” блізкія па значэнні.

Словы “зрушыць”, “усхваляваць” блізкія па значэнні.

Словы “бегчы”, цягнуцца” блізкія па значэнні.

Пішу, мару, хаджу, іду, бягу.

Праверце, ці такі ланцужок атрымаўся ў вас:

Уу    Уу

Пішыце далей на гэтым радку, чаргуючы літары.

 Уу    Уу    Уу  Уу 

На наступным радку злучыце гэтую літару з літарамі к, ф. Паўтарайце да канца радка.

5. Паведамленне тэмы і мэт урока.

Ёсць фразеалагічны выраз камар носа не падточыць. Ён азначае "не падкапаешся, не прыдзярэшся, не знойдзеш няправільнасці". Думаецца, што на сённяшнім уроку, вывучаючы тэму "Канчаткі назоўнікаў у родным склоне адзіночнага ліку", вы папрацуеце так, што камар носа не падточыць. А дапаможа вам у гэтым казка. Паслухайце яе.

6. Вывучэнне і замацаванне новага матэрыялу.

Чытанне казкі ў спалучэнні з гутаркай і практычнай працай вучняў. Стварэнне праблемнай сітуацыі.

Аднаго разу Шпачок прыбег да сяброўкі Сарокі і пахваліўся:

-- А я ўмею ставіць назоўнікі ў родным склоне!

-- Сам навучыўся? -- пацікавілася Сарока.

-- Не, Варона мне дапамагла, падказала. Яна для мяне нават запіску-"дапамагатку" падрыхтавала. Аддала і на таполю паляцела, села, -- радуючыся, у рыфму загаварыў Шпачок.

 

-- Пакажы, калі ласка, -- папрасіла Сарока. Яна не давярала Вароне, бо ведала, што тая з халадком адносіцца да вучобы.

-- Глядзі, мне не шкада. У запісцы-"дапамагатцы" ўсё-ўсё напісана: і на якія пытанні адказваюць назоўнікі ў родным склоне, і з якімі прыназоўнікамі ўжываюцца,  -- сказаў Шпачок і паклаў на стол аркуш паперы.

Вось якую запіску-"дапамагатку" ўбачыла Сарока:

                                                         Запіска-"дапамагатка"

                              каго? чаго?                  Р.                   дзе? куды? адкуль?

                                                ужываюцца прыназоўнікі

                                              ад, без, да, для, каля, у, з-за

Нахмурылася Сарока.

-- Тут ёсць памылка? -- захваляваўся Шпачок.

-- Ёсць, -- адказала Сарока.

-- А я  практыкаванне выканаў, назоўнікі у родным склоне паставіў так, як запіска-"дапамагатка" мне падказала, -- разгубіўся Шпачок.

-- Пакажы, калі ласка.

Шпачок моўчкі паклаў на стол яшчэ адзін аркуш паперы.

Вось як выканаў ён практыкаванне.

Аловак ад брата, галінка ад бярозы, кніга ад паэта, рукавіцы ад бабулі.

-- Не так! -- прамовіла Сарока.

Вырашэнне праблемнай сітуацыі.

Прачытайце ў вучэбным дапаможніку адпаведнае правіла  і скажыце, якую памылку зрабіла Варона, складаючы запіску-"дапамагатку"? Выпраўце гэту памылку і запішыце запіску-"дапамагатку" правільна. (Трэба напісаць пры назоўніках у родным склоне адзіночнага ліку могуць ужывацца прыназоўнікі”.)

Карыстаючыся вучэбным дапаможнікам, сфармуліруйце правіла "Канчаткі назоўнікаў у родным склоне адзіночнага ліку".

Выпраўце памылкі ў практыкаванні Шпачка. Абгрунтуйце сваё рашэнне.

Праца з вершаваным тэкстам.

Прачытайце. Назоўнікі ў дужках пастаўце ў патрэбным склоне. Абазначце іх канчаткі. Вызначце склон. Падкрэсліце прыназоўнікі.

Ля (палянка) важаняткі

                                                   Для (чмель) будуюць хаткі.

                                                   З-за (сасна) чмель пазірае.

                                                   Ён з важаняткамі гуляе.

                                                                     Аляксей Якімовіч.

Якім прыназоўнікам можна замяніць прыназоўнік ля? (Каля.)

Што вы маглі б сказаць пра важаняткаў і чмяля?

Самастойная праца.

Прачытайце. Выпішыце з тэксту назоўнікі ў родным склоне адзіночнага ліку разам са словамі, ад якіх яны залежаць. Вусна пастаўце склонавае пытанне ад гэтых слоў да назоўнікаў. Абазначце канчаткі назоўнікаў.

Узор: дзень адпачынк[у].

У нашай вёсцы стаіць помнік героям мінулай вайны. Каля гэтага помніка гарыць вечны агонь. Дзявятага мая да  помніка прыходзяць вучні. Яны прыносяць нашым героям прыгожыя букеты.

Што вы ведаеце пра герояў мінулай вайны?

За што яны змагаліся?

Дайце назву тэксту.

Праца з загадкай.

Адгадайце загадку.

                                                       Чорненькія ягадкі

                                                       Ў лесе, ля крыніцы.

                                                       Здаўна называем іх

                                                       Ласкава: … (чарніцы).

Назавіце ў тэксце назоўнік ў родным склоне адзіночнага ліку? (Крыніцы.)

Пастаўце назоўнікі ягадка, чарніца ў родным склоне.

Ці з'яўляюцца аднакаранёвымі словы “ягады” і “ягадны”, “чарніцы” і “чарнічны”?

Складзіце і запішыце словазлучэнні са словамі “чарнічны” і “чарніцы”.

Пры напісанні слова “чарніцы” ў якім месцы вас падсцерагае нядобрая чараўніца Памылка Памылкаўна?

Перакладзіце на рускую мову слова "чарніцы". (Черника.) Параўнайце гучанне і напісанне.

Выразнае чытанне.

Прапаную вашай увазе невялікі верш.

                                                           На палянцы шэры заяц

                                                           Танцаваць вучыўся.

                                                           Барсучок побач стаяў,

                                                                       На яго дзівіўся.

                                                                                 Аляксей Якімовіч.

Ці падабаюцца вам героі верша? Ці выклікае ў вас усмешку гэты верш? Калі выклікае, то чаму?

Ці ёсць у вершаваным тэксце назоўнікі ў родным склоне адзіночнага ліку?

Падбярыце аднакаранёвыя назоўнікі да дзеяслова танцаваць.

Пастаўце ў родным склоне назоўнікі палянка, заяц, барсучок, танцор, танец. Абазначце ў гэтых словах канчатак.

А цяпер разаб'ёмся на два рады. Адзін рад скажа за мною: "На палянцы шэры заяц". Другі рад паўторыць за мною (а першы памаўчыць): "Танцаваць вучыўся". І гэтак далей, да канца. Бачыце, як цікава вы будзеце расказваць адзін аднаму, што адбылося.

Гульня "Сказ-жартаўнік".

Выпраўце памылку і запішыце сказ правільна.

У магазіне стаялі вялікія катлеты чырвоных руж. (Букеты.)

Ці ёсць у сказе назоўнік у родным склоне адзіночнага ліку?

У слове  “руж” напісанне зычнай літары не адпавядае вымаўленню. Каб праверыць, як патрэбна пісаць, звярніцеся да слова ласкава (утварыце яго памяншальна-ласкальную форму). (Ружачак.)

Якое правіла вы прымянілі?

Гукавая гульня "Назавіце слова".

Прачытайце і назавіце патрэбнае слова.

                                                    На высокіх кусціках

                                                    Каля нашай рэчкі

                                                    На сонейку ззяюць

                                                    Чырвоныя … (парэчкі).

                                                                 Аляксей Якімовіч.

Ці ёсць у вершаваным тэксце назоўнік у родным склоне адзіночнага ліку? Абгрунтуйце свой адказ. Калі ёсць, то абазначце яго канчатак.

Праца са словам.

Дзяжурнага папрасілі напісаць словы ў родным склоне адзіночнага ліку, якія маюць тры склады. Ён напісаў: вёсачкі, агеньчыка, радзімы, палахліўцаў.

Ці правільна выканаў заданне дзяжурны? (Словы «агеньчыка» і «палахлівец» лішнія.)

Праца з вершам.

Паслухайце верш.

                                                      Быў у палахліўца,

                                                      Уцёк ад зласліўца.

                                                      Хвалько раскрычаўся,

                                                      Сілач не паддаўся.

                                                              Аляксей Якімовіч.

Выпішыце з вершаванага тэксту назоўнікі ў родным склоне адзіночнага ліку разам са словамі, да якіх яны адносяцца.

Раскрыйце значэнне слоў «хвалько», «палахлівец», «зласлівец», «сілач».

Які сінонім можна падабраць да слова «палахлівец»? (Баязлівец.)

Складзіце і запішыце сказ са словам «палахлівец».

Пастаўце назоўнікі палахлівец, баязлівец, хвалько, сілач у родным склоне.

Вывучыце дзве прыказкі пра тое, што заяц палахлівец.

Зайцу і жабін крок страшны.

Як кот шкадлівы, як заяц палахлівы.

Фізкультхвілінка.

Н а с т а ў н і к. Я буду чытаць вам сцвярджэнні, якія могуць быць правільнымі ці памылковымі. Калі вы згодны са сказаным, папляскайце ў далоні, калі не – прысядзьце.

1. У слове "сям’я" пасля м пішам раздзяляльны мяккі знак. (Вучні прысядаюць.)

2. У слове "з’явіўся” пасля з пішам раздзяляльны мяккі знак. (Вучні прысядаюць.)

3. У слове "надвор’е” пасля р пішам апостраф. (Вучні пляскаюць у далоні.)

Хвілінка кемлівасці.

Складзіце сказ, у якім ёсць назоўнік у родным склоне і слова з разыходжаннем  напісання і вымаўлення.

Узор. Кастусёва ручка ляжала каля сш(шш)ытка. (Пішам сш -- вымаўляем шш.)

Утварэнне словазлучэнняў у спалучэнні са слоўнікавай працай.

З наступных слоў утварыце словазлучэнні, паставіўшы назоўнікі ў дужках  у родным склоне. Перад назоўнікамі ў родным склоне запішыце неабходныя прыназоўнікі: ад, з, каля, без, да, для, з-за.

Ад'ехаць (вёска), падарунак (брат), наблізіцца (дуб), зацікавіцца (праца), выйсці  (крама), загараць (рэчка), малако (унучка), выглянуць (акно), расказаць (легенда), выехаць (гара), адпачываць (возера).

Растлумачце значэнне слова “легенда”. (Вуснае апвяданнне (не пацверджанае гістарычнымі дакументамі) аб якой-небудзь падзеі ці чалавеку аб якой-небудзь падзеі ці чалавеку.)  [1, с. 186, “Тлумачальны слоўнік”].

Ці з'яўляюцца аднакаранёвымі словы “легенда” і “легендарны”?

Складзіце і запішыце словазлучэнні са словамі “легенда” і “легендарны”.

Пры напісанні слова “легенда” ў якім месцы вас падсцерагае нядобрая чараўніца Памылка Памылкаўна?

Перакладзіце на рускую мову слова "легенда". Параўнайце гучанне і напісанне.

Разбярыце па саставе слова "легенда".

Лінгвістычны каментарый настаўніка.

Легенда -- слоўнікавае слова. Запішыце яго ў слоўнік і падкрэсліце каранёвае е.

Праца з прыказкамі.

Складзіце са слоў прыказкі, растлумачце іх сэнс. У дужках пастаўце пытанні да назоўнікаў у родным склоне,  абазначце  іх канчаткі.

Узор. Язык і (да чаго? куды?) да Кіева давядзе.

1. З, слова, не, песні, выкінеш. 2. Слова, вернеш, да, не, выказанага, губы. 3. Пустога, налье, з, не, збана, ніхто. 4. Навукі, ад, рукі, дужэюць  [3, с.160, 166, 189, “Беларускія прыказкі” Ф. Янкоўскага].

У слове “дужэюць” пішам ц. А як чытаем? (Гук [ц] вымаўляецца тут мякка.)

Праца з загадкамі.

Прачытайце і адгадайце загадкі. Выпішыце назоўнікі ў родным склоне са словамі, ад якіх яны залежаць. Пастаўце пытанні да гэтых назоўнікаў.

Узор. Стаю (каля чаго? дзе?) каля ракі.

Беленькія курачкі

                                                       З печы глядзяць (Зубы.)

                                                                            З народнага.

                                                       Без матора гудзіць,

                                                       Без пілота ляціць,

                                                       Не аса, а джаліць. (Пчала.)

                                                                             З народнага.

                                                       Лёгка з зямлі паднімеш,

                                                       А далей сваёй рукі не кінеш. (Пяро.)

                                                                             З народнага [2, с. 317, 340, 343, “Беларускія прыказкі” Я. Рапановіча].

                                                         Зімою з вады

                                                         Нарадзіўся,

                                                         Вясною ў ваду

                                                         Ператварыўся.

                                                         Мы па ім каталіся,

                                                         А потым купаліся (Лёд.)

                                                                           Аляксей Якімовіч.

                                                         З-за вугла ён вылятае,

                                                         Пыл угору паднімае. (Вецер.)

                                                                           Аляксей Якімовіч.

                                                         Ад берага адплывае,

                                                         Ваду носам разразае. (Карабель.)

                                                                           Аляксей Якімовіч.

                                                       Ёсць у шпака,

                                                       Ёсць ў салаўя,

                                                       Ды няма у мураўя. (Хвост.)

                                                                             Аляксей Якімовіч.

Перакладчыкі.

Раскрываючы дужкі, напішыце па-беларуску.

1. Возле (дом) росла кудрявая рябинка. 2. Возле (автомобиль) стояли знакомые Алексею ребята. 3. Ветки (груша) тянулись вверх. 4. Возле (вишня) дружно гудели пчёлы. 5. Артисты улыбнулись зрителям и поклонились до (земля). 6. Вдоль (дорога) росли белые берёзы. 7. Около (речка) распустились красивые цветы.

Слоўнік: кудрявый -- кучаравы,; знакомый – знаёмы; зрители – гледачы.

Вясёлая хвілінка.

Н а с т а ў н і к. Вымаўляем правільна. Я прачытаю верш, а словы – піць-пібіць, піць-пібіць  – потым прамовіце і вы.

Каля куста перапёлка

                                                   У траве крычыць:

                                                   -- Піць-пібіць, піць-пібіць…”

                                                                      Аляксей Якімовіч.

Вы лічыце, што ў гэтым вершаваным тэксце ёсць назоўнік у родным склоне адзіночнага ліку. Абгрунтуйце сваё сцвярджэнне.

Цяпер прамовім разам, пакажам, як крычыць перапёлка: “Піць-пібіць, піць-пібіць…“ 

Праца з тэкстам.

Выпішыце з тэксту назоўнікі, як патрабуе ўзор.

Узор. Косы – каса – касы.

Сталом -- стол – стала.

Пень – пня.

Каля хаты на лаўцы сядзеў Зайчык. Ішла Ліса, пагладзіла яго па галаве і дала цукерку.

Да Зайчыка тут жа падбег Барсучок.

-- Табе цётка Ліса цукерку дала? – запытаўся.

-- Яна мяне часта цукеркамі частуе, -- пахваліўся Зайчык. – Яна добрая. Іншы раз і мне што-небудзь добрае хочацца ёй зрабіць. Ды не ведаю, што.

-- Вады з калодзежа ёй прынёс бы, -- параіў Барсучок і аблізнуўся, паглядзеўшы на цукерку.

-- У яе вада ў хаце з крана цячэ. – Зайчык разламаў цукерку на дзве роўныя палавінкі і адну палавінку працягнуў Брсучку. – Бяры, мне не шкада (Аляксей Якімовіч) [6, “Каб мама ўсміхалася”, с. 84 -- 85].

Узбагачаем мову словам Якуба Коласа.

Раскрываючы дужкі, запішыце словы з выбарам літар. Выразна прачытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.

                                                           На гэты ( д, дз)ень і сама хата

                                                           Была пр(і, ы)брана зухавата:

                                                           Памыты лавы, стол, падлога.

                                                           А каля покуця святога

                                                           ( Д, дз)ве сцены клёнамі прыбраны:

                                                           Абрусам белым стол засланы. [4, “Новая зямля”, с. 98]. 

Растлумачце сэнс выразу “прыбрана зухавата”. Якім выразам яго можна замяніць? (Прыбрана прыгожа, адметна.) Які з гэтых выразаў больш дакладна перадае святочную атмасферу?

 Хату заўсёды прыбіраюць, але зухавата, адметна прыбіраюць калі? Вядома, на свята. Што на свята памылі ў хаце? Вы, напэўна, не ведаеце, што такое “покуць”? Калі вы мяне папросіце, я вам скажу. А як вы мяне папросіце?

Покуць -- гэта месца ў куце хаты насупраць увахода. Хто ўваходзіць у хату, бачыць у покуці на сцяне абразы. Над абразамі вісіць вышываны ручнік. Людзі моляцца перад абразамі. У покуці, на лаве, пад абразамі сядзіць гаспадар.

Ёсць такія святы, калі сцены ўбіраюць галінкамі дрэў. Абрусам у святы засцілаюць стол, за якім ядуць святочны абед ці вячэру. Цікава? (З кнігі “Сцяжынка”, стар. 64) [5, с. 64, “Сцяжынка”]. 

У якім склоне стаіць  назоўнік покуця? (Словапокуць -- жаночага роду, але ў Якуба Коласа яно стаіць у мужчынскім родзе.)

Тэст.

Знайдзіце і адзначце знакам "+" словазлучэнні з назоўнікамі ў родным склоне.

1. Чырвоны ад марозу.

 2. Прыйсці да суседа.

3. Схавацца ў гушчары.

7. Падвядзенне вынікаў урока.

Што  вы ведаеце пра склонавыя канчаткі назоўнікаў у родным склоне адзіночнага ліку?

8. Заданне на дом.

 

Спіс выкарыстанай літаратуры

 

1. Баханькоў , А., Гайдукевіч, І. Шуба , П.  Тлумачальны слоўнік беларускай мовы / А. Я. Баханькоў, І. М. Гайдукевіч, П. П. Шуба. Для сярэд. школы. 2-е выд., перапрац. і дап.  – Мінск : Нар. асвета, 1972. – 376 с.

2. Беларускія прыказкі, прымаўкі і загадкі / склад. Яўген Рапановіч. Выд. другое, перапрац. і дап.  – Мінск : Выш. шк., 1974. – 384 с.

3. Беларускія прыказкі, прымаўкі, фразеалагізмы  / склаў Ф. Янкоўскі. – 2-е выд., дап. -- Мінск : Выд-ва АН БССР, 1962. – 556 с.

4.  Колас, Я. Новая зямля; Сымон-музыка : паэмы / Якуб Колас. —Мінск : Маст. літ., 1986. — 448 с.

5. Марціновіч Л. С., Юрэвіч Т. У., Іўліева Л. У. Сцяжынка  / Л. С. Марціновіч, Т. У Юрэвіч, Л. У. Іўліева. -- Мінск, Нар. асвета, 1994. – 319 с.

6. Якімовіч, Аляксей. Каб мама ўсміхалася : апавяданні, казкі, смяшынкі / А. М. Якімовіч. – Мінск : Нар. асвета, 2010. – 120 с. 

 

 

Упершыню надрукаваны ў дадатку да часопіса “Пачатковае навучанне: сям’я, дзіцячы сад, школа” ў № 22 (2017 год) не ў гэтым, а ў іншым, змененым варыянце.