Поиск по этому блогу

Вывучаем беларускі правапіс. правапіс часціц -такі, б (бы), ж (жа).

 

ВЫВУЧАЕМ БЕЛАРУСКІ ПРАВАПІС: ПРАКТЫКУМ

 

Тэма: правапіс часціц -такі, б (бы), ж (жа).

Псіхалагічны настрой.                            

                                                          Цяжкі, лепшы,

                                                          Імклівы, прыветны,

                                                          Бязмежны, грашовы –

                                                          Гэта словы нашай мовы.

                                                                            Аляксей Якімовіч.

Якія словы беларускай мовы вам запомніліся, падабаюцца?

Ствараем праблемную сітуацыю.                  

Як  пішам: намаляваў-такі ці намаляваў такі?

Што трэба ведаць, каб адказаць на гэта пытанне?

Хвілінка кемлівасці.

Пачнём з правіла.

Запомніце! Часціца –такі пішацца праз дэфіс у словах зноў-такі, усё-такі, зусім-такі, так-такі, даволі-такі, а таксама ў тых выпадках, калі яна стаіць пасля дзеяслова: прыйшоў-такі-сам, дадумаўся-такі, зрабіў-такі. Ва ўсіх астатніх выпадках часціца такі пішацца асобна [4, стар. 210, “Беларуская мова”].

Тлумачэнне.

У спалучэнні “намаляваў-такі” часціца –такі стаіць пасля дзеяслова.

Вырашэнне праблемнай сітуацыі, вывад.

Пішам: намаляваў-такі.

Назавіце слова.

                                                             Пішам праз дэфіс:

                                                                            Усё-такі сказалі,

                                                             Даволі-такі нажалі,

                                                             Зноў-такі… (напісалі).

                                                                            Аляксей Якімовіч.

Растлумачце правапіс слоў “усё-такі”, “даволі-такі”, “зноў-такі”.

Ствараем праблемную сітуацыю.                  

Як  пішам: прыйшоў бы ці прыйшоў-бы?

Што трэба ведаць, каб адказаць на гэта пытанне?

Хвілінка кемлівасці.

Чытаем правіла.

Помніце! Часціца б (бы) пішацца асобна [1, стар. 174, “Беларуская мова”].

Вырашэнне праблемнай сітуацыі, вывад.

Пішам: прыйшоў бы.

Скорагаворка.

Прыехаў бы і паглядзеў бы на ваш тавар (Аляксей Якімовіч).          

Якая арфаграма паўтараецца ў словах скорагаворкі?

Фізкультхвілінка.

На столі, на сцяне вачыма напішыце беларускае слова “асобна” і лагодна ўсміхніцеся, прывітайце яго, добрае і ласкавае.

Ствараем праблемную сітуацыю.                  

Як  пішам: але ж ці але-ж?

Што трэба ведаць, каб адказаць на гэта пытанне?

Хвілінка кемлівасці.

Чытаем правіла.

Запомніце! Часціца ж (жа) пішацца асобна  [1, стар. 174, “Беларуская мова”].

Вырашэнне праблемнай сітуацыі, вывад.

Пішам: але ж.

Працуем са спалучэннямі слоў.

З часціцай б прыдумайце спалучэнні слоў з прамым і з пераносным значэннем.

Ці з’яўляюцца гэтыя спалучэнні слоў сказамі?         

Для даведкі: прыйшла б дзяўчынка – прыйшла б вясна.

Праца са сказам.              

Складзіце скорагаворку са слоў.

Гісторыю, даволі-такі, цікавую, пачуў. (Пачуў  даволі-такі цікавую гісторыю.)

Растлумачце правапіс выдзеленага слова.

Праца з вершам.

Складзіце разбураны нядобрым чараўніком верш Аляксея Якімовіча.

                                                            -- Уцякайце ўсе

                                                           Жук паўзе,

                                                           З маёй дарожкі!

                                                           Наставіў рожкі.

Адказ: 1 – 2, 2 -- 4, 3 – 1, 4 – 3.

Якія часціцы можна паставіць пасля дзеясловаў, ужытых у тэксце?

Сустрэча з фразеалагізмам.

Назавіце фразеалагізм у вершы Аляксея Якімовіча, які абазначае “напружваючы ўсю моц, сілу”.

                                                Да нас хмарка прыляцела,

                                                Над зямлёй нізка прысела

                                                І адразу ж нечкана

                                                … прагрымела.

Раслумачце правапіс часціцы, ужытай у вершаваным тэксце.

Словы фразеалагізма, напісаныя наадварот: ан юсў уліс [2, стар. 199, “Фразеалагічны слоўнік”].

Узбагачаем мову словам Якуба Коласа.

Раскрываючы дужкі, запішыце словы з выбарам літар. Выразна прачытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.

                                                         І варона з шула

                                                         Крыллямі ўзмахнула –

                                                         Вышай, вышай, вышай!

                                                         Яна ўжо высока,

                                                         Чуць угледзіць вока,

                                                         І здаецца мышай.

                                                         Толькі ж хто ні гляне

                                                         На яе лятанне,

                                                         Кажа: “То ж – варона!”

                                                         Бач(і, ы)ць – прагар(э, е)ла,

                                                         Бо не выйшла дзела,

                                                         Не па ёй карона! [3, стар. 313, “Паэмы Я. Коласа”].

Знайдзіце ў вершаваным тэксце арфаграму на вывучанае правіла. Ці паўтараецца яна?

Падбярыце літаратурныя адпаведнікі да аўтарскіх слоў ”вышай”, “мышай”, “дзела”. (Вышэй, мышшу, справа.)

Адказы на пытанні.

 Як пішацца часціца -такі?

 Як пішуцца часціцы б (бы), ж (жа)?

Тэст.

Адзначце словы, пасля якіх  правільна пастаўлены часціцы.

1. Як жа;

2) як ж;

3) тады ж;

4) зусім-такі;

5) зусім-бы;

6) вельмі ж;

7) гэтак жа.

Адказ: 1, 3, 4, 6, 7.

                                                                                                            

Спіс выкарыстанай літаратуры

 

1. Валочка, Г. М., Язерская С. А. Беларуская мова : Падруч. для 7-га кл. агульнаадукац. шк. з беларус. мовай навучання. 2-е выд. – Мн. : Нар. асвета, 1998. --  206 с.:  іл.

2. Гаўрош, Н. В і інш. Фразеалагічны слоўнік. Для сярэд. школы. Пад рэд. доктара філалагічных навук Ф. М. Янкоўскага.  – Мн.,  “Нар. асвета”, 1973. – 352 с.

Перад загал. аўт. : Н. В. Гаўрош, І. Я. Лепешаў, Ф. М. Янкоўскі.

3. Колас, Я. Новая зямля; Сымон-музыка : паэмы / Я. Колас. —Мінск : Маст. літ., 1986. — 448 с.

4. Валочка Г. М. Беларуская мова : вучэб. дапам. для 7-га кл. устаноў агул. сярэд. адук. з беларус. і рус. мовамі навучання / Г. М. Валочка, В. У. Зелянко, С. А. Язерская. – Мінск : Нац. ін-т адукацыі, 2020. --  240 с.

 

Гэты ўрок (у ім могуць быць некаторыя змяненні) надрукаваны ў часопісе “Беларуская мова і літаратура”, ліпень 2022 года, № 7.