Поиск по этому блогу

Граматычныя заданні да майго верша «Вецер хмары падганяе…»

 

     Аляксей Якімовіч

                                                                            Нам хочацца стаць мацнейшымі за     

                                                                            стыхію.

Вецер хмары падганяе…

 

                                                          Вецер хмары падганяе,

                                                          Над зямлёй маўчком плывуць

                                                          І маланкі з перунамі

                                                          На сабе яны нясуць.

 

                                                          Дзесьці блісне бліскавіца,

                                                          Палыхне жоўтым агнём,

                                                          Нават самай цёмнай ноччу

                                                          Стане ўсё відаць, як днём.

 

                                                          Вецер цешыцца, гудзіць:

                                                          Ад яго цяпер залежыць,

                                                          Дзе свой цяжар хмара скіне,

                                                          Каб дажджом зямлю паліць.

 

                                                          Я бягу услед за ветрам…

                                                          -- Не ляці, пан, не ўцякай,

                                                          Прыпыніся на хвілінку,

                                                          Разам з хмарай пачакай!

 

                                                          Вусны крывяцца ад крыку,

                                                          Звон бясконцы у вушах.

                                                          Мабыць, ён знарок падкраўся,

                                                          Каб спыніць, нагнаўшы жах.

 

                                                          Не спыніў, не утрымаў.

                                                          Я бягу, бягу, бягу…

                                                          Даганю цябе, пан вецер,

                                                          Шлях адужаю, змагу.

 

                                                          Ты ляціш на луг шырокі,

                                                          Ужо хутка будзеш там.

                                                          За табою прыцягнуся

                                                          І руку табе падам.

 

                                                          Потым разам паімчымся,

                                                          Сілы злучым у адну.

                                                          Можа, убачым неўзабаве

                                                          Недзе ўдалечы вясну.

 

                                                          Нашу радасць, наша шчасце,

                                                          Нашу мару, весялосць.

                                                          -- Не бяжы так, чалавеча,

                                                          Не уводзь мяне у злосць.

 

                                                          Тут, на лузе на шырокім,

                                                          Кветкі дзіўныя растуць.

                                                          Твае ногі іх патопчуць,

                                                          Ім узняцца не дадуць.

 

                                                          Цябе многія баяцца:

                                                          І травінка, і пчала,

                                                          І бярозка, што нядаўна

                                                          На узлеску падрасла.

 

                                                          Я бягу, ветру не чую,

                                                          Для мяне бязмоўны ён.

                                                          Я бягу, дагнаць я мушу,

                                                          Інакш гэта будзе сон.

 

                                                          Я свае сляды пакіну

                                                          І на лузе, і ў ляску,

                                                          І на самым небяспечным,

                                                          Самым стромым беражку…

                                                                                       2020 год.

Цалкам гэты верш надрукаваны ў маёй кнізе «Карп у футры», выдадзенай выдавецтвам «Беларусь» у 2021 годзе.

 

У слове "след" напісанне зычнай літары не адпавядае вымаўленню. Каб праверыць, якую літару патрэбна пісаць, звярніцеся да слова ласкава (утварыце яго памяншальна-ласкальную форму). (Слядок.)

Якое слова ў вершы вам найбольш падабаецца? Чаму?

Знайдзіце ў тэксце словы, у якіх назіраецца характэрная асаблівасць беларускай фанетыкі -- ужываецца працяжны, не выбухны гук... ([г]).

Назавіце слова, у якім колькасць літар і колькасць гукаў не супадае.

Дакажыце, што ў тэксце ёсць звароткі.

Помніце! Назоўнік у ролі зваротка членам сказа не з’яўляецца.

Якое слова ў вершы вам найбольш падабаецца? Чаму?

Падкрэсліце ў кожным сказе дзейнік і выказнік; у дужках укажыце пытанні, на якія яны адказваюць, і часціну мовы, якой яны выражаны. Растлумачце знакі прыпынку.

У якім (якіх) слове (словах) сказа больш звонкіх гукаў, у якім (якіх) -- глухіх?

Пры напісанні слова "гінуць" у якім месцы вас падпільноўвае Памылка Памылкаўна? Чаму?

Падбярыце рускі адпаведнік да слова "гінуць". Параўнайце гучанне і напісанне. (Пропадают.)

Знайдзіце ў тэксце слова, у якім назіраецца характэрная асаблівасць беларускай фанетыкі -- ужываецца заўсёды цвёрды гук ... ([дж]).

Абазначце прыстаўкі ў словах “скіне”, “паліць”.

Знайдзіце ў адным са сказаў слова, якое складаецца з чатырох гукаў і запісваецца з дапамогай пяці літар.

Пастаўце пытанне да дзеепрыметніка “няскошаных”. Ці можна з дапамогай пытання вызначыць яго форму? (Мае поўную форму.)

Выпішыце словазлучэнне з дзеепрыметнікам. Перабудуйце яго так, каб не з дзеепрыметнікам пісалася асобна. Запішыце словазлучэнні парамі.

Узор. Непрачытаная кніга -- кніга не прачытана, або яшчэ не прачытаная кніга, або не прачытаная мною кніга і г. д.

Назавіце ў вершаваным тэксце дзеепрыслоўны зварот.

Помніце! Дзеепрыслоўе адказвае на пытанні што робячы? што зрабіўшы? (як? калі? чаму? і інш).

Якое граматычнае значэнне перадае канчатак у слове "бягу"?

Якое граматычнае значэнне перадае канчатак у слове "ветру"?

Растлумачце ўмовы пастаноўкі знакаў прыпынку ў сказе з аднароднымі членамі.

Шляхам падбору блізкага па значэнні слова растлумачце лексічнае значэнне назоўнікаў "пярун”, “бліскавіца”. (Гром, маланка.)

Знайдзіце ў сказе слова, у якім назіраецца характэрная асаблівасць беларускай фанетыкі -- ужываецца прыстаўны гук ... ([в]). (Вусны.)

Выкарыстаўшы ўзор разважання, абгрунтуйце правільнасць пастаноўкі коскі ў  апошнім сказе пятай страфы тэксту.

Узор разважання. У сказе "Прыйшоўшы дамоў са школы, я адразу пераапранаюся і саджуся абедаць" ёсць дзеепрыслоўе "прыйшоўшы", якое мае залежныя словы: прыйшоўшы (куды?) дамоў, прыйшоўшы (адкуль?) са школы. Значыць, гэта дзеепрыслоўны зварот. Ён стаіць у пачатку сказа, таму пасля яго ставіцца коска.

Запішыце прыслоўі ў чатыры слупкі ў залежнасці ад пытанняў, на якія яны адказваюць.

Назавіце ў тэксце прыслоўі. Вызначце іх сінтаксічную ролю.

Помніце! Прыслоўе ў сказе найчасцей бывае акалічнасцю альбо азначэннем, калі адносіцца да назоўніка.

Дакажыце, што ў тэксце ёсць пабочнае слова.

Чаму прыслоўе "неўзабаве" з не пішацца разам? Выберыце патрэбнае сцвярджэнне:

а) таму што гэтае слова без не не ўжываецца;

б) таму што гэта незначальнае прыслоўе.

Прыстаўка не- ў неазначальных прыслоўях знаходзіцца пад націскам ці не пад націскам? (Пад націскам.) Пры неабходнасці звярніцеся да вучэбнага дапаможніка.

Падбярыце антонім да прыслоўя  “нядаўна" без прыстаўкі.

Назавіце ў тэксце лексічныя паўторы. Чаму яны ўжываюцца?        

Назавіце ў вершы прыназоўнікі. Паміж якімі словамі яны выражаюць адносіны?

Графічна абазначце ў адным са сказаў даданыя члены.