Поиск по этому блогу

Творчы ўрок у 3 класе. АНТОНІМЫ

 

Творчы ўрок у 3 класе. АНТОНІМЫ

 

Мэты: фарміраваць паняцце, што такое антонімы; выпрацоўваць уменні і навыкі падбіраць антонімы з шэрагу прапанаваных слоў і выкарыстоўваць іх у вуснай і пісьмовай мове; садзейнічаць развіццю маўлення; пашыраць слоўнікавы запас вучняў; абуджаць у іх цікавасць да беларускай мовы; выхоўваць любоў да роднай школы.

 

Ход урока

1. Арганізацыйны этап.

                                                          Хуткі, марудны,

                                                          Імклівы, кляновы.

                                                          Любім, вымаўляем

                                                          Нашай мовы словы.

Якія беларускія словы вы ведаеце? Назавіце іх.

2. Праверка дамашняга задання.

3. Арфаэпічная размінка.

Прачытайце загадку.

Сястра да брата

                                                     Ў госці едзе,

                                                     А брат ад яе

                                                     Хаваецца. (Ноч і дзень.) [2, с. 363, “Беларускія прыказкі…”].

                                                                          З народнага.

Прачытайце вершаваную загадку а) з  сумам, б) са здзіўленнем, в) з радасцю.

Які з варыянтаў чытання найбольш адпавядае зместу загадкі?

4. Чыстапісанне.

                     І   іі  ні  ім

                     ігліца   зрабі

Пісьмо па памяці.

Малады гадамі, а сэрцам стары (з народнага) [2, с. 166, “Беларускія прыказкі…”].

Назавіце ў прымаўцы словы з процілеглым значэннем. (Малады, стары.)

5. Паведамленне тэмы і мэт урока.

Н а с т а ў н і к.  У нашай мове шмат, безліч шчырых і ветлівых слоў: сінонімаў, антонімаў... Антонімы -- нашы  сябры, суседзі. Яны даўно жывуць побач з намі. Але мы амаль нічога не ведаем пра іх: сустрэўшыся,  мінаемся, як з чужымі. А антонімы даўно мараць бліжэй пазнаёміцца  з намі, расказаць пра сябе, падзяліцца патаемным. Вось чаму яны сёння прыйшлі да нас разам з казкай.

6. Вывучэнне і замацаванне новага матэрыялу.

Чытанне казкі.

У лясок да Шпачка прыбег сабака Мурзік і прапанаваў:

- Давай у футбол пагуляем!

Мурзік падскочыў высока ўгору і адчайна забрахаў, каб паказаць Шпачку, які вялікі ён футбаліст.

- Я не супраць, пагуляў бы з табою, але ў нас няма мяча, - адказаў Шпачок.

- А мы шышку сарвем і шышкай пагуляем. - Мурзік зноў падскочыў угору, імкнучыся сарваць яловую шышку.

- Не трэба, не! - спыніў яго Шпачок. - Шышка калючая.

- Дык што? Цэлы дзень будзем сядзець і на сонца глядзець? - спахмурнеў Мурзік.

- Іншую гульню можна прыдумаць, - сказаў Шпачок. Ён толькі што вярнуўся ад Сарокі, разам з ёю чытаў вучэбны дапаможнік па беларускай мове і цяпер, як гаворыцца, вырашыў паказаць сябе.

- Што ж ты прыдумаў? - ажывіўся Мурзік.

- Загадкі будзем адгадваць.

Мурзік завіляў хвастом, быццам гаспадара ўбачыў.

-  Я слухаю цябе, Шпачок.

- Вечарам прыляціць,

А раніцай на неба падымаецца.

Што гэта?

- Вечарам... Раніцай... Я дзесьці чуў такія словы... Якое ж у іх значэнне?.. Круціцца ў галаве, а не ўспомню, - думаючы, аж затрос доўгімі абвіслымі вушамі Мурзік.

- Яны з процілеглым значэннем, - не вытрымаў, падказаў Шпачок.

- Ага, з процілеглым, як яшчэ і тыя...Тыя!.. Здаецца, яны пачынаюцца з літары "а", а заканчваюцца літарай "ы"… Дай успомніць!..

Гутарка.

Дапамажыце Мурзіку, назавіце словы з процілеглым значэннем. Як яны называюцца? (Антонімы.)

Адгадайце загадку, выкарыстаную ў казцы. (Раса.) [2, с. 356, “Беларускія прыказкі…”]. 

Адгадайце загадкі па іх прыметах. Назавіце ў гэтых прыметах антонімы.

Загадка першая.

1. Ён ёсць і ў дарослых, і ў дзяцей.

3. З яго дапамогай можна адчуваць розныя пахі.

4. У час марозу ён можа пачырванець. (Нос.)

Загадка другая.

1. У сонечны дзень ён звычайна знаходзіцца дома.

2. У дажджлівы дзень мы бяром яго з сабою. (Парасон.)

            Загадка трэцяя.

1. Гэты будынак нагадвае сабою дом.

2. Раніцаю і днём гэты дом поўніцца галасамі, гудзіць.

3. Вечарам і ноччу галасы ў доме заціхаюць, дом маўчыць.  (Школа.)

Як трэба адносіцца да роднай школы?

Вясёлая хвілінка.

Н а с т а ў н і к. Вымаўляем правільна. Гэты верш  прачытаю я, а скрыпенне ботаў – скрып, скрып, скрып – потым перадасце і вы.

                                               “Скрып, скрып, скрып”, --

                                               Боцікі скрыпяць.

                                               Бусел і бусліха

                                               Сталі танцаваць.

                                               “Скрып, скрып, скрып”, --

                                               Гучна скрыпяць.

                                               Бусел і бусліха

                                               Любяць танцаваць.

                                                           Аляксей Якімовіч.

Прамовім разам, пакажам, як скрыпяць боты: “Скрып, скрып, скрып!”

Падбярыце антонім да слова  “гучна”. (Ціха.)

Чытанне працягу казкі ў спалучэнні з гутаркай і практычнай працай вучняў.

Н а с т а ў н і к.  Паслухайце працяг нашай казкі.

- Ты адгадаў маю загадку пра з’яву, якая лятае вечарам і раніцай? – не сцярпеў, запытаўся ў Мурзіка  Шпачок.

Мурзік выцер лапай узмакрэлы лоб.

- Здаецца, гэта раса… Але, раса  Шпачок, якую-небудзь лягчэйшую гульню мне прапануй.

- Можна і лягчэйшую. Давай падбіраць антонімы.

- Якія антонімы? Дзе падбіраць?

- Тут! Словы з процілеглым значэннем! Мы ўжо ўспаміналі пра іх! Вечарам – раніцай, белае – чорнае.

- А, словы! Першы называй.

- Лета, - назваў слова Шпачок.

- Зіма! -  адразу ж падабраў да яго антонім  Мурзік.

Лато сінонімаў і антонімаў.

Н а с т а ў н і к. Паўдзельнічайце ў гульні разам з казачнымі героямі: да двух сінонімаў падбярыце адзін антонім.

Узор. Сябар,прыяцель вораг.

Блізкі, суседні – (далёкі); гаманіць, размаўляць (маўчаць); будаваць, узводзіць – (разбураць); павольны, цяжкі (лёгкі).

Лато антонімаў і сінонімаў.

Падабраць антонім, а потым да яго – сінонімы.

Узор. Жарт смешны – нясмешны, кепскі, дрэнны, недарэчны, благі, паганы, нядобры, няўдалы.

Артыст вясёлы; чалавек злы; герой смелы; пакой светлы; лёд цвёрды; сусед праўдзівы.

Гукавая гульня “Назавіце слова”.

Прачытайце верш і назавіце патрэбнае слова.

                                                У цяністым скверыку

                                                Прыгожая лаўка.

                                                Побач з гэтай лаўкай

                                                Падрастае … (траўка).

                                                            Аляксей Якімовіч.

Падбярыце антонім да слова “прыгожая”.  (Непрыгожая.) 

Праца над слоўнікавымі словамі.       

Адгадайце загадку.

                                         У адным доме сотні жыхароў,

                                         А сям'я адна. (Вулей.) [2, с. 351, “Беларускія прыказкі…”].

                                                              З народнага.

Растлумачце сэнс выразу "звіняць, як у вуллі".

Як узаемазвязаны словы "вулей", "звінець"? Якое слова іх аб'ядноўвае? (Пчала.)

Адгадайце загадку па прыметах:

1) у цёплы час бачым яе на кветках;

2) яна лятае;

3) корміць салодкім;

4) балюча джаліць. (Пчала.)

Падбярыце антонім да слова "звінець".

Складзіце і запішыце сказ са словам "звінець".

Пры напісанні слова "звінець" у якім месцы вас падпільноўвае Памылка Памылкаўна?

Перакладзіце на рускую мову слова "звінець". Параўнайце гучанне і напісанне.

Лінгвістычны каментарый настаўніка.

Ведайце! Звінець -- слоўнікавае слова. Запішыце яго ў слоўнік і выдзеліце "і".

Фізкультхвілінка.

   Настаўнік.  Нашы пальцы на руцэ -- пчолкі. Сонейка свеціць. Яны радуюцца, лятаюць. (Вучні паказваюць, як пчолкі радуюцца, лятаюць.) Апускаецца сонейка. Пчолкі спяшаюцца ў вулей і сядзяць там, сцішыўшыся. (Вучні паказваюць гэта). Так паўтараецца некалькі разоў. 

Назіранне за словам.

Паспрабуйце падабраць антонімы да выдзеленых слоў:

маўклівы лес                       маўклівы госць

чэрствая булка                    чэрствая душа

кароткая нітка                   кароткая памяць

Вучням паведамляецца, што ў другім слупку прыметнікі выступаюць як мастацкі вобраз.

Праца з практыкаваннем.

Падбярыце да прыведзеных слоў сінонімы і антонімы.

Слова                        Антонімы                 Сінонімы

смеласць

смутак

вялікі

светлы

плакаць

мала

Чытанне працягу казкі  ў спалучэнні з гутаркай і практычнай працай вучняў.

Н а с т а ў н і к. Цяпер адправімся ў госці да нашых казачных герояў -- Сарокі і Шпачка. Чым жа яны займаюцца?

Мурзіку спадабалася другая гульня і ён папрасіў Шпачка:

- Давай яшчэ пагуляем. Усё роўна да вечара далёка.

Шпачок дастаў з блішчастай папкі белы ліст паперы і прапанаваў Мурзіку:

- Спішы прыказкі, устаўляючы словы-антонімы, што адпавядаюць сэнсу.

Мурзік глянуў на лісток і пазяхнуў, шырока адкрыўшы рот.

- Іх тут так шмат, а мне ўжо спаць захацелася!

- Не будзеш пісаць!? - усклікнуў Шпачок.

- Не, - адказаў Мурзік і павалокся ў будку.

Праца з дэфармаваным тэкстам.

Выканайце заданне Шпачка, устаўце прапушчаныя літары і антонімы, што адпавядаюць сэнсу.

1. Добра.. чуваць далёка, а ... яшчэ далей. 2. Хто не бачыў вялікага, той з … дзівіцца. 3. Аднаму шчасце ракою плыве, а другі ў ... цэлы век жыве. 4. Чые б цяляты мычалі, а твае б … . 5. Разумны гаворы..ь справамі, а … языком        [2, с. 37, 152, 234, 270,  272, “Беларускія прыказкі…”].  

Чаму вучаць гэтыя прыказкі?

Якое значэнне яны маюць у жыцці чалавека?

Для даведкі: благое, дурань, няшчасці, малога, маўчалі.

Узбагачаем мову словам Якуба Коласа.

Раскрываючы дужкі, запішыце словы з выбарам літар. Выразна прачытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.

                                   Было ўсё тут параскідана:

                                   І праслы ні(с,з)кія паркана

                                   З трухлявых шул павы(е,я)зджалі,

                                   І тр(е, э)скі кучамі ляжалі

                                   Па ўсім двары і на дрывотні...    [3, с. 42, “Новая зямля”].

Растлумачце значэнні слоў "праслы", "паркан" (драўляная агароджа; плот), "шула", "дрывотня" (месца, памяшканне, дзе сякуць і складваюць дровы)    [1, с. 107, 239,  “Тлумачальны слоўнік”].

Падбярыце сінонім да слова "шула". (Слуп).

Падбярыце антонімы да слоў "нізкі", "трухлявы" (здаровы).

Тэст.

Падкрэсліце словы, якія з'яўляюцца антонімамі:

1) поўдзень, поўнач, усход;

2) высокі, круты, нізкі;

3) закрыць, адарваць, адкрыць.

7. Падвядзенне вынікаў урока.

Якія словы называюцца антонімамі?

Прывядзіце прыклады антонімаў.

8. Заданне на дом.

 

Спіс выкарыстанай літаратуры

 

1. Баханькоў, А. Я. Тлумачальны слоўнік беларускай мовы: для сярэдняй школы / А. Я. Баханькоў, І. М. Гайдукевіч, П. П. Шуба. – 2-е выд., перапрац. і дап. --  Мінск : Нар. асвета, 1972. – 376 с.

2. Беларускія прыказкі, прымаўкі і загадкі / склад. Яўген Рапановіч. Выд. другое, перапрац. і дап.  – Мінск : Выш. шк., 1974. – 384 с.

3.  Колас, Я. Новая зямля; Сымон-музыка : паэмы / Якуб Колас. —Мінск : Маст. літ., 1986. — 448 с.

 

Упершыню надрукаваны ў дадатку да часопіса “Пачатковае навучанне: сям’я, дзіцячы сад, школа” ў № 18 (2016 год) не ў гэтым, а ў іншым, змененым варыянце.