Поиск по этому блогу

Творчы ўрок у 3 класе. АДРОЗНЕННЕ ПРЫСТАЎКІ АД ПРЫНАЗОЎНІКА

 

Творчы ўрок у 3 класе. АДРОЗНЕННЕ ПРЫСТАЎКІ АД ПРЫНАЗОЎНІКА

 

Мэты: паказаць адрозненне прыстаўкі ад прыназоўніка; фарміраваць уменні адрозніваць прыстаўку ад прыназоўніка; садзейнічаць развіццю маўлення; пашыраць слоўнікавы запас вучняў; абуджаць у іх цікавасць да беларускай мовы, выхоўваць любоў да сваёй зямлі, да Бацькаўшчыны.

 

Ход урока

1. Арганізацыйны момант.

                                                          Старанны, працавіты,

                                                          Незвычайны, адмысловы.

                                                          Любім, вымаўляем

                                                          Нашай мовы словы.

Якія беларускія словы вы ведаеце? Назавіце іх.

2. Праверка дамашняга задання.

3. Арфаграфічная размінка.

Прачытайце і растлумачце напісанне прапушчаных арфаграм. Адгадайце загадку.

Без акон і без дзв..рэй --

                                              Поўна хата лю..зей. (Агурок.) [3, с. 363, “Беларускія прыказкі”].

                                                                           З народнага.

Ці ёсць у тэксце загадкі словы з прыстаўкамі?

Падкрэсліце слова, якое стаіць злева ад назоўніка “дзвярэй”.

4. Чыстапісанне.

                      Ал  аб  ад  ам  ма  ааа

                     агурок агрэст аса

                     Аса злосна загудзела і паляцела

Выдзеліце ў словах прыстаўкі.

5. Паведамленне тэмы і мэт урока.

Н а с т а ў н і к. Вядомы дацкі казачнік Андэрсэн пісаў: “Якіх толькі казак не расказваюць сваім дзецям буслы – і ўсё пра балота, ды пра багны. Маленькім – казкі просценькія, узмужнелым птушанятам – больш забаўныя. А разважлівым птушанятам давай казку і пра сям’ю і пра іх балотных сваякоў…”

А якую казку хацелі б пачуць вы: зусім просценькую ці больш складаную? Больш складаную?.. Тады паслухайце разумную казку, якая дапаможа нам вывучыць тэму «Адрозненне прыстаўкі ад прыназоўніка».

6. Вывучэнне і замацаванне новага матэрыялу.

Чытанне казкі ў спалучэнні з гутаркай і практычнай працай вучняў.

Ляцела Сарока, бачыць: у садку каля хаты Шпачок сядзіць, трымае перад сабою два лісты паперы.

Сарока апусцілася каля яго і засакатала:

- Добры дзень, Шпачок. Даўно не бачыліся мы. Табе, напэўна, братка Салавей пісьмо прыслаў?

-  Прыслаў. На двух вялікіх лістах такое панапісваў, такое!.. Адным словам, не магу разабрацца. Глянь ты! – Шпачок працягнуў суседцы ліст паперы.

Сарока ўзяла яго і прачытала:

-  Кот пабег замышкамі.

- Не разумею, што азначае слова «замышкамі»! – у роспачы ўсклікнуў Шпачок.

- Сусед, твой сваяк Салавей тваю кемлівасць правярае, - растлумачыла Сарока.

Шпачок на хвілінку задумаўся.

- Выходзіць, ён гэтае слова напісаў няправільна?

- Так, - кіўнула галавою Сарока.

- Але ж у  слове замышкамі” «за» з'яўляецца прыстаўкай і таму пішацца разам, - не пагадзіўся Шпачок.

- Паспрабуй уставіць пытанне паміж «за» і мышкамі. 

-  За кім? За мышкамі.

-  А ў слове з прыстаўкай хіба можна так зрабіць? Успомні, Шпачок!

- Я ўспомніў! Пытанне можна ўставіць  паміж прыназоўнікам і наступным словам, якое пішацца асобна! Значыць, тут «за» з'яўляецца прыназоўнікам і пішацца асобна з назоўнікам “мышкамі”, - зрабіў для сябе нечаканае адкрыццё Шпачок.

- Так, - пацвердзіла Сарока. -  Прыназоўнікі звязваюць словы ў словазлучэнні. З іншымі словамі яны пішуцца асобна. Паміж прыназоўнікам і наступным словам можна ўставіць…

- Пытанне! Я ж казаў! – не сцярпеў, перапыніў Сароку Шпачок.

- Не толькі пытанне, але і якое-небудзь слова. Напрыклад: за (шэрымі) мышкамі, -сказала Сарока.

Пераказ у ролях.

Раскажыце аб прыстаўках і прыназоўніках у двух ролях: Сарока задае пытанні, а Шпачок адказвае на іх. Пры неабходнасці выкарыстайце наступную незакончаную запіску-«дапамагатку».

Прыстаўкі пішуцца са словамі… , а прыназоўнікі… .

Прыназоўнікі служаць для сувязі слоў .

Паміж прыназоўнікам і наступным словам можна… .

Паміж прыназоўнікам і наступным словам можна… .

Самастойная праца ў спалучэнні са слоўнікавай працай.

Раскрываючы дужкі, спішыце пары слоў. Змяніце канчаткі так, як патрабуе сэнс словазлучэнняў. Пакажыце пісьмова, як можна адрозніць прыназоўнікі.

Узор: на (чым?) стале, на (кухонным) стале.

Стол з (дуб), мокрая ад (раса), выйсці са (школа), гаварыць з (бацька), завязаць (хустка), атрымаць (пошта), букет з (руж).

У слове “руж” напісанне зычнай літары не адпавядае вымаўленню. Каб праверыць, якую літару патрэбна пісаць, звярніцеся да слова ласкава (утварыце яго памяншальна-ласкальную форму). (Ружачак.)

Растлумачце сэнс словазлучэнняў “схадзіць на пошту”, “адправіць поштай”, “атрымаць пошту”.

Ці можна падабраць роднасныя (аднакаранёвыя) словы да назоўніка “пошта”?

Складзіце і запішыце сказы са словам “пошта” ў розных значэннях з прыназоўнікамі.

Пры напісанні слова “пошта” ў якім месцы вас падпільноўвае Памылка Памылкаўна?

Лінгвістычны каментарый настаўніка.

Ведайце! Пошта – слоўнікавае слова. Запішыце яго ў слоўнік і выдзеліце ш.

Праца з тэкстам.

Раскрыйце дужкі, напішыце разам або асобна.  Назавіце прыстаўкі і прыназоўнікі. Якія словы прыназоўнікі звязваюць у сказах?

(У)адной вёсцы жылі тры неразлучныя сябры. Усе яны былі паэты. Аднаго разу яны падняліся (на)вяршыню самай высокай гары. (З)гэтай гары была відаць уся Зямля. (Па)глядзелі сябры на сваю планету і пачалі марыць.

Як вы думаеце: аб чым марылі сябры?

А якія думкі ўзніклі б у вас, калі б вы раптам падняліся на вяршыню самай высокай гары?

Вясёлая хвілінка.

Н а с т а ў н і к. Я прачытаю верш, а гудзенне жучка  – ж, ж-ж-ж – потым перадасце і вы.

                                                               “Ж, ж-ж-ж”, --

                                                              Жучок гудзіць.

                                                              Да камарыка у госці

                                                              Вечарком ляціць.

                                                                      Аляксей Якімовіч.                                                

Назавіце прыназоўнікі ў вершы. 

Цяпер пакажам, як гудзіць жучок, прамовім разам: “Ж, ж-ж-ж”.

Гукавая гульня “Назавіце слова”.

Прачытайце калыханку і назавіце патрэбнае слова.

                                             Месяц свеціць за акном.

                                             Ціха-ціха сядзяць мышы.

                                             Коцік шэры уздыхае.

                                             Ён даўно дзіця… (калыша).

                                                                 Аляксей Якімовіч.

Вучні сцвярджаюць, што ў тэксце а) ёсць слова з прыстаўкай, б) няма слова з прыстаўкай. З якім сцвярджэннем вы згодны?

Праца са словам.

Прачытайце словы, якія называюць колеры вясёлкі.

Чырвоны.

Аранжавы.

Жоўты.

 Зялёны.

 Блакітны.

Сіні.

Фіялетавы.

Калі звычайна на небе з'яўляецца вясёлка? (Пасля навальніцы.)

Што мы чуем і бачым у час навальніцы? (Чуем, як грукоча гром і блішчыць маланка.)

Адгадайце загадку па прыметах.

Ён бывае:

1) аддалены, раскацісты, грозны;

2) палохае не толькі людзей, але і птушак;

3) жыццё замірае, калі чуе яго голас.

Запішыце словы “аддалены”, “раскацісты”, “замірае” і абазначце прыстаўкі.

Ёсць такая народная загадка:

                                                       Крыкнуў вол

                                                       На сто азёр,

                                                       На сто міль,

                                                       На ўвесь свет. (Гром.) [3, с. 359, “Беларускія прыказкі”]. 

Што гэта?

Назавіце прыназоўнік у тэксце загадкі.

Падбярыце прыназоўнік да слова "гром". Складзіце і запішыце сказ са словам "гром". Выкарыстайце ў гэтым сказе прыназоўнікі.

Словы "навальніца", "маланка", "гром" перакладзіце на рускую мову. Параўнайце іх гучанне і напісанне.

Раскрыйце сэнс слова “міля”.  (Дарожная мера даўжыні, неаднолькавая ў розных краінах: напр., нямецкая, або геаграфічная, міля 7420 м, італьянская, або марская, -- 1852 м, руская – 7467 м. )  [2, с. 212, “Тлумачальны слоўнік”].

Фізкультхвілінка.

Настаўнік. Пачулі пальцы грукат грому, спалохаліся і сталі ўцякаць, хавацца. (Пальцы па чарзе “уцякаюць”, “хаваюцца”. Калі гром перастае грукатаць, супакойваюцца і радуюцца, гуляюць.)

Праца з дэфармаваным тэкстам.

З прыведзеных слоў узнавіце і запішыце сказ-загадку. Абазначце канчаткі ў словах. Растлумачце ролю прыназоўнікаў у сказе.

У, ботах, чырвоных, па, ходзіць, балоце [4, с. 353, “Беларускія прыказкі”].  

Хвілінка адкрыцця.

 Прачытайце тэкст. Раскрываючы дужкі, устаўце патрэбныя прыстаўкі і прыназоўнікі. Вызначце яго асноўную думку. Якімі словамі з тэксту яе можна выказаць? Падбярыце сінонім да слова "паданні” (легенды).

(Уз)рост старажытных гарадоў лічаць (з)таго года, калі (пра)горад (у)першыню (па)ведамляе летапіс.

Летапіс – гэта кніга, (у)якую адукаваныя людзі (за)пісвалі галоўныя падзеі: калі пачалася вайна, калі (з)дарыўся вялікі пажар, калі быў добры ўраджай, а калі – голад… Гэтых адукаваных людзей звалі летапісцамі. Не думайце, быццам яны пісалі толькі (пра)тое, што (з)дарылася (у)летку. Словам “лета” тады (на)зывалі цэлы год (Уладзімір Арлоў, “Адкуль наш род”)  [1, с. 10, Уладзімір Арлоў, “Адкуль наш род”].           

Рэдагаванне тэксту.

Спішыце, выправіўшы ў тэксце памылкі. Абазначце прыстаўкі ў словах. Ахарактарызуйце прыназоўнікі.

Па дарожцы купаў  (тупаў) кошык (вожык). Ён нёс вожык (кошык)  з яблыкамі. Замарыўся кошык (вожык),  прысеў на цень (пень), каб адпачыць.

Гульня "Сказы-жартаўнікі".

Выправіце памылку ў сказе з парушанымі сэнсавымі сувязямі. Падкрэсліце прыназоўнік.

Каля куста шыпшыны расце калодзеж.

Перакладчыкі.

Перакладзіце тэкст на беларускую мову, абазначце прыстаўкі і падкрэсліце прыназоўнікі.

Всё в природе из чего-то состоит. Так, вода состоит из капелек, дерево – из ствола, коры, веток, листьев, а слова – из необычных кирпичиков: приставки, корня, суффикса, окончания.

Слоўнік: из чего-то - з нечага, з чагосьці; капелька - кропелька; кирпичик - цаглінка.

Творчая праца.

Складзіце і запішыце тэкст. Дайце яму загаловак. (Дапамога.)

План

1. Міколка і яго сябры.

2. На лаўцы каля пад'езда разам з сябрамі.

3. Бабуля з кіёчкам.

4. Дапамога Міколкі.

5. Падзяка бабулі.

Апорныя словы: Алесь і Пятрусь, цёплы летні дзень, размаўлялі, убачылі бабулю, згубіла кіёчак, цяжка падняць, Міколка ўсхапіўся і падбег.

Узбагачаем мову словам Якуба Коласа.

Раскрываючы дужкі, запішыце словы. Выразна прычытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.

                                          (Пад)іншы год (у)холад люты,

                                          Калі ўсе рэчкі лёдам (с)куты

                                          І ўсё (пад)снегам качанее,

                                          Глядзіш – цяплом табе (па)вее,

                                          І (з)поўдня вецер хмары гоніць,

                                          (У)вокны дождж буйны (за)звоніць… [4, с. 6, “Новая зямля”].

Падбярыце сінонімы да слоў “качанее” (замярзае), “буйны” (вялікі).  

Тэст.

Абазначце патрэбнае знакам "+".

Пішуцца са словамі разам:

1) прыназоўнікі; 2)прыстаўкі.

Звязваюць назоўнікі з другімі словамі:

1) прыназоўнікі; 2) прыстаўкі.

Утвараюць словы з новым значэннем:

1) прыназоўнікі; 2) прыстаўкі.

7. Падвядзенне вынікаў урока.

Запоўніце табліцу.

                                         Прыназоўнікі і прыстаўкі

--------------------------------------------------------------------------------------------------

                                                        Прыметы

--------------------------------------------------------------------------------------------------

                              як пішуцца                       служаць                     як адрозніць

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 Прыназоўнікі

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 Прыстаўкі

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

8. Заданне на дом.

 

Спіс выкарыстанай літаратуры

 

1. Арлоў, У. Адкуль наш род : апавяданні па гісторыі Беларусі для малодшых школьнікаў / Уладзімір Арлоў. – Мінск : ВЦ “Бацькаўшчына”, 1996. – 106 с.

2. Баханькоў, А. Я. Тлумачальны слоўнік беларускай мовы: для сярэдняй школы / А. Я. Баханькоў, І. М. Гайдукевіч, П. П. Шуба. – 2-е выд., перапрац. і дап. --  Мінск : Нар. асвета, 1972. – 376 с.

3. Беларускія прыказкі, прымаўкі і загадкі / склад. Яўген Рапановіч. Выд. другое, перапрац. і дап.  – Мінск : Выш. шк., 1974. – 384 с.

4.  Колас, Я. Новая зямля; Сымон-музыка : паэмы / Якуб Колас. —Мінск : Маст. літ., 1986. — 448 с.

 

Упершыню надрукаваны ў дадатку да часопіса “Пачатковае навучанне: сям’я, дзіцячы сад, школа” ў № 18 (2016 год) не ў гэтым, а ў іншым, змененым варыянце.