Поиск по этому блогу

Творчы ўрок у 4 класе. КАНЧАТКІ - Е, - Э, - Ы НАЗОЎНІКАЎ ЖАНОЧАГА РОДУ Ў ДАВАЛЬНЫМ І МЕСНЫМ СКЛОНАХ АДЗІНОЧНАГА ЛІКУ

 

Творчы ўрок у 4 класе. КАНЧАТКІ - Е, - Э, - Ы НАЗОЎНІКАЎ ЖАНОЧАГА РОДУ Ў  ДАВАЛЬНЫМ І МЕСНЫМ СКЛОНАХ АДЗІНОЧНАГА ЛІКУ

Мэты: засяродзіць увагу вучняў на асаблівасцях правапісу канчаткаў -е, -э, -ы назоўнікаў жаночага роду ў давальным і месным склонах, вучыць вылучаць гэтыя канчаткі назоўнікаў; выпрацоўваць уменні і навыкі абгрунтоўваць напісанне канчаткаў -е, -э, -ы на аснове вывучанага правіла; садзейнічаць развіццю маўлення; пашыраць слоўнікавы запас вучняў; абуджаць у іх цікавасць да беларускай мовы; вучыць беражліва адносіцца да мам, дапамагаць ім у хатніх справах.

 

Ход урока

1. Арганізацыйны момант.

Растлумачце прыказкі. Якую з іх вы возьмеце з сабою на ўрок. Чаму?

Просіць, у сабакі вачэй пазычыўшы.

Ад людзей схаваешся, ад сумлення – не.

Добраму ўсюды добра [2, с. 132, 186, 192, “Беларускія прыказкі Я. Рапановіча”].

2. Праверка дамашняга задання.

3. Арфаграфічная размінка.

Адгадайце загадку.

Касцяную хатку

                                                        На сабе ён носіць.

                                                        Каб дапамаглі,

                                                        Нікога не просіць. (Смоўж.)

                 Аляксей Якімовіч.

Слова “хатка” запішыце ў давальным і месным склонах. Якая зычная  змянілася ў яго аснове? Ці змяніўся разам з зычнай канчатак?

4.Чыстапісанне.

Прачытайце народныя параўнанні і растлумачце іх значэнне.

Хлопец як дуб.

Ходзіць як па брытвах.

Ходзіць як чорная хмара.                          

На хвілінцы чыстапісання мы будзем пісаць літару, з якой пачынаюцца параўнанні.

Здагадаліся, якая гэта літара?.. Так, літара х.

       Х х    Хх       хт       хо       ха

Якой часцінай мовы з’яўляюцца словы “брытва”, “хмара”? Вызначце іх род.

5. Паведамленне тэмы і мэт урока.

Назоўнікі жаночага роду заўжды клапоцяцца аб сваёй знешнасці. Каб выглядаць прыгажэй, у давальным і месным склонах змяняюць у аснове свае зычныя і вельмі ганарацца гэтым. Паслухаем, што скажуць пра іх нашы даўнія знаёмыя Сарока і Шпачок.

6. Вывучэнне і замацаванне новага матэрыялу.

Чытанне казкі ў спалучэнні з гутаркай і практычнай працай вучняў. Стварэнне праблемнай сітуацыі.

-- А я ўмею змяняць па склонах назоўнікі жаночага роду. Я іх у сшытку запісаў, -- аднаго разу пахваліўся Шпачок Сароцы.

-- Калі ласка, пакажы, -- зацікавілася Сарока.

Шпачок разгарнуў сшытак.

-- Глядзі. Гэтыя назоўнікі я паставіў у давальным і месным склонах. Вучыся!

-- Нага -- наге, мука -- муке, страха -- страхе, -- прачытала Сарока і ўсклікнула: -- Я не хачу так вучыцца!

-- Хіба я запісаў гэтыя назоўнікі няправільна? -- абурыўся Шпачок.

-- Канешне, няправільна. Ты іх зрабіў непрыгожымі, -- сказала Сарока.

-- Такога не можа быць! -- запярэчыў Шпачок. -- Я вельмі стараўся.

Вырашэнне праблемнай сітуацыі.

Ці правільна запісаў Шпачок назоўнікі? Пастаўце  іх у давальным і месным склонах як патрабуе правіла. Пры неабходнасці звярніцеся да вучэбнага  дапаможніка, прачытайце правіла аб правапісе канчаткаў назоўнікаў жаночага роду ў давальным і месным склонах.

Гукавая гульня "Назавіце слова".

Прачытайце і назавіце патрэбнае слова.

Крыкнуў драч

                                                          Ў густой лазе:

                                                          -- Іду па сцяжынцы

                                                          На адной … (назе)!

                                                                    Аляксей Якімовіч.

Вызначце склон выдзеленых назоўнікаў жаночага роду. Ці супадаюць у іх зычныя ў назоўным і месным склонах?

Абазначце асновы і канчаткі выдзеленых назоўнікаў.

Лінгвістычны каментарый настаўніка.

Запомніце! У давальным і месным склонах назоўнікі жаночага роду адзіночнага ліку з асновай на цвёрды зычны і на [г], [х], калі ёсць чаргаванне,  маюць канчатак -е.

Праца з загадкай.

Адгадайце загадку.

                                                           Яго цэняць

                                                           Ва ўсім свеце

                                                           І дарослыя,

                                                           І дзеці. (Мір.)

                                                              Аляксей Якімовіч.

Вызначце назоўнікі. Ці адносяцца яны да жаночага роду?

Падбярыце слова, якое рыфмуецца са словам “свеце”. Яно пачынаецца са склада пла. (Планеце.)

Ці супадаюць зычныя ў назоўным і месным склонах у назоўніку планеце? Абазначце аснову і канчатак гэтага назоўніка.

Колькі складоў у слове “дзеці”?

Самастойная праца.

Раскрыйце дужкі. Запішыце назоўнікі ў давальным і месным склонах. Ці супадаюць зычныя ў назоўным і давальным, у назоўным і месным склонах у выдзеленых назоўнікаў? Абазначце асновы і канчаткі назоўнікаў.

(Вялікі) шафа,  (шырокая) дарога, (смачны) цукерка, (драўляная) дуга, (прыгожая) табурэтка, (пясчаная) дарога.

У слове “пясчаная” пішам сч. А як чытаем? (шч)

Лінгвістычны каментарый настаўніка.

Ведайце! Калі ёсць чаргаванне, назоўнікі жаночага роду адзіночнага ліку з асновай на [к] пад націскам у давальным і месным склонах маюць канчатак -э.

Хвілінка адкрыцця.

Прачытайце сказы і скажыце, якое з выдзеленых слоў з'яўляецца назоўнікам. Абгрунтуйце сваю думку, выкарыстаўшы ўзор разважання.

Узор разважання. Слова “дзень” адказвае на пытанне што?, а значыць, абазначае прадмет. Такім чынам, слова “дзень” -- назоўнік.

За агародам на балоце расце горкі палын. Вакол нашай вёскі ўзвышаюцца горкі.

Пастаўце  назоўнік горкі ў давальным і месным склонах адзіночнага ліку. Растлумачце правапіс канчатка.

У слове “расце” пішам с. А як чытаем? (У беларускай мове свісцячыя перад мяккімі зычнымі вымаўляюцца мякка.)

Праца з загадкай.

Адгадайце загадку.

                                           На вялікіх пнях,

                                           Дзе лес маладзенькі,

                                           Нядаўна выраслі

                                           Прыгожыя ... (апенькі).

                                                       Аляксей Якімовіч.

Што абазначае назоўнік апенька? (Назву грыба.)

Ад якога слова ўтварыўся назоўнік апенька?

Пры напісанні слова “апенька” ў якім месцы вас падсцерагае нядобрая чараўніца Памылка Памылкаўна? Чаму?

Растлумачце правапіс літары ь у слове “апенька”.

Пастаўце назоўнік апенька ў давальным і месным склонах. Абазначце яго аснову і канчатак.

Гульня "Сказ-жартаўнік".

У гэтым сказе па волі нядобрай чараўніцы Памылкі Памылкаўны дапушчана памылка. Выпраўце яе.

Усе пакупкі мама прынесла ў вялікай думцы. (Сумцы.)

Запішыце назоўнікі жаночага роду, ужытыя ў сказе, у давальным і месным склонах. Абазначце іх аснову і канчатак.

Праца са словам.

Прачытайце тэкст.

Міхась і Алеся палівалі ў садзе маладзенькую грушу. Да іх прыбег Антось і прапанаваў:

-- Я хачу дапамагчы вам! Можна?

-- Мы не супраць, -- разам прамовілі Міхась і Алеся.

Колькі дзяцей сабралася ў садзе?

Назавіце ў тэксце назоўнік у месным склоне і выдзеліце яго аснову і канчатак.

Якім словам можна замяніць дзеяслоў прапанавалі? (Сказалі.)

Перакладзіце на рускую мову слова «прапанаваць». Параўнайце гучанне і напісанне.

Я прапанаваў маме пачытаць разам са мною беларускія вершы. А што прапанавалі вы сваёй маме альбо іншым блізкім ці знаёмым? Скажыце, калі ласка.

Складзіце і запішыце сказ са словам «прапанаваць».

Назоўнік груша пастаўце ў давальным і месным склонах і абазначце яго аснову і канчатак.

Лінгвістычны каментарый настаўніка.

Помніце! У давальным і месным склонах назоўнікі жаночага роду адзіночнага ліку з асновай на зацвярдзелы зычны і на [к] не пад націскам, калі ёсць чаргаванне, маюць канчатак -ы.

Фізкультхвілінка.

Н а с т а ў н і к. Я буду чытаць вам сцвярджэнні, якія могуць быць правільнымі ці памылковымі. Калі вы згодны са сказаным, папляскайце ў далоні, калі не – прысядзьце.

1. Слова “прыгажосць” з’яўляецца прыметнікам. (Вучні прысядаюць.)

2. Слова “адпачынак” з’яўляецца дзеясловам. (Вучні прысядаюць.)

3. Слова “бацька” з’яўляецца назоўнікам. (Вучні пляскаюць у далоні.)          

Чытанне працягу казкі.

Паслухайце працяг нашай казкі.

-- Цяжка мне даецца тэма "Правапіс канчаткаў назоўнікаў жаночага роду ў давальным і месным склонах адзіночнага ліку", -- паскардзіўся Сароцы Шпачок.

-- Ты хочаш, каб я табе дапамагла? -- запыталася Сарока.

-- Я ўжо Салаўя прасіў, каб запіску-"дапамагатку" мне прыслаў, -- паведаміў Шпачок.

-- Уважыў тваю просьбу братка Салавей?

-- Уважыў, але не зусім.

-- Шпачок, я цябе не разумею! -- разгубілася Сарока.

-- Братка Салавей прыслаў незакончаную запіску-"дапамагатку", -- сказаў Шпачок і працягнуў сяброўцы ліст паперы.

Сарока ўзяла ў Шпачка ліст і ўбачыла вось якую запіску-"дапамагатку", складзеную Салаўём.

Правапіс канчаткаў назоўнікаў жаночага роду ў Д. і М. склонах адзіночнага ліку

1. Н. рама, нага, муха    -- калі чаргуюцца [г][з´] і [х] -- [с´] назоўнікі з асновай на цвёрды зычны і на [г], [х]  у Д. і М. склонах маюць канчатак …  (–е.)

Д., М. (раме, назе, мусе,  на раме, на назе, аб мусе).

2. Н. шчака – калі чаргуюцца [к][ц] пад націскам назоўнікі з асновай на [к]  у Д. і М. склонах маюць канчатак…  (–э).

Д., М. (шчацэ, на шчацэ).

3. Н. душа, лейка – калі чаргуюцца [к][ц]  не пад націскам назоўнікі з асновай на зацвярдзелы зычны і на [к]  у Д. і М. склонах маюць канчатак… (–ы).

Д., М. (душы, лейцы, аб душы, аб лейцы).

4. Н. зямля -- ў Д. і М. склонах назоўнікі з асновай на мяккі зычны  маюць канчатак…  (–і).

Д., М. (зямлі, на зямлі).

Сарока перад дзюбкай Шпачка патрэсла лістком.

-- Салавей амаль усё зрабіў! Табе засталося толькі назваць канчаткі і паставіць гэтыя назоўнікі ў давальным і месным склонах.

-- Не выходзіць! -- скрывіўся Шпачок.

-- Калі падумаеш, то выйдзе.

-- Мне сёння чамусьці зусім не думаецца, -- зусім зажурыўся Шпачок.

-- Дапамажыце Шпачку, назавіце патрэбныя канчаткі і пастаўце дадзеныя назоўнікі ў давальным і месным склонах.

Праца з практыкаваннем.

Спішыце, раскрываючы дужкі. Растлумачце правапіс канчаткаў, выкарыстоўваючы запіску-"дапамагатку". Якое словазлучэнне лішняе?

Узор разважання. Сядзіць на (бяроза). Бяроза -- перад канчаткам стаіць цвёрды зычны; на чым? -- месны склон. Калі ў месным склоне перад канчаткам стаіць цвёрды зычны, то назоўнік мае канчатак -е.

Сядзець (на трава), думаць (аб Радзіма), у бацькоўскай (хата), узяў (лыжка).

У слове “лыжка” напісанне зычнай літары не адпавядае вымаўленню. Каб праверыць, як патрэбна пісаць, звярніцеся да слова ласкава (утварыце яго памяншальна-ласкальную форму). (Лыжачка.)

Якое правіла вы прымянілі?

Лішняе словазлучэнне: узяў (лыжка).

Праца з прыказкай.

Закончыце прыказку. Вызначце склон назоўнікаў. Растлумачце правапіс канчаткаў. Пры неабходнасці звярніцеся да запіскі-"дапамагаткі".

Рыба ў рацэ, ды не... . (ў   руцэ) [2, с. 264, “Беларускія прыказкі Я. Рапановіча”].

Перакладчыкі.

Перакладзіце тэкст на беларускую мову. Вызначце склон назоўнікаў.

 

Лягушки

 

Лягушки относятся к классу земноводных. Они проводят часть жизни в воде, а часть – на суше. Лягушки откладывают яйца (икру) в воду. Из икринок вылупляются головастики с хвостом и жабрами, но без ног. По мере роста и развития они теряют хвот и приобретают ноги (Д. Райан, Р. Куп, Х. Флинт «Животные», стр. 40) [4, с. 40, «Животные»].

Слоўнік: лягушка – жаба; класс земноводных – клас земнаводных; вылупиться – вылупіцца; головастик – апалонік; терять – губляць; приобретать – набываць.

Праца з дэфармаваным тэкстам у спалучэнні са слоўнікавай працай.

Спішыце. Раскрываючы дужкі, пастаўце словы ў патрэбным склоне. Устаўце прапушчаныя літары. Як вы будзеце разважаць, тлумачачы правапіс канчаткаў назоўнікаў жаночага роду ў давальным і месным склонах?

1. Вучні адпачывалі на вялікай сонечнай (паляна). 2. Бабуля Міхася жыве ў звычайнай вясковай (хата). 3. Настаўнік расказаў дзецям легендарную гісторыю аб старой (ліпа), якая ўзвышалася ў цэнтры вёскі. 4. На (стол) ляжаў свежы пірог, накрыты белым ручніком.

Растлумачце правапіс у, ў.

Растлумачце значэнне слова “легенда”. (Вуснае апвяданнне (не пацверджанае гістарычнымі дакументамі) аб якой-небудзь падзеі ці чалавеку аб якой-небудзь падзеі ці чалавеку.)  [1, с. 186, “Тлумачальны слоўнік”].

Параўнайце два выразы: легенда пра разбойніка Машэку і легендарны герой.

Які з гэтых выразаў ужыты ў пераносным значэнні? (Легендарны герой.)

Прадоўжыце радок.

Легендарны - небывалы... (незвычайны, казачны).

Падбярыце сінонім да слова “легенда”. (Паданне.)

Пры напісанні слова “легенда”  ў якім месцы вас падсцерагае нядобрая чараўніца Памылка Памылкаўна? Чаму?

Лінгвістычны каментарый настаўніка.

Ведайце! Легенда -- слоўнікавае слова. Запомніце, як яно пішацца і вымаўляецца.

Складанне сказаў.

Ужываючы выдзеленыя назоўнікі ў патрэбным склоне, складзіце сказы са слоў. Пры неабходнасці звярніцеся да запіскі-"дапамагаткі".

1. Падарыць, сятрычка, Васілёк, ружа, прыгожая.  2. Купіць, мама, паліто, дачка, цёплае, Света. 3. Спаць, Антосік, каляска, маленькі, у. 4. Розныя, адбывацца, казка, у, цуды. 5. Васілёк, падлога, хаце, у падмятаць.

Ці дапамагаеце вы сваёй маме?  

Што вы робіце для таго, каб ваша мама заўсёды была маладой і шчаслівай?

Вясёлая хвілінка.

Н а с т а ў н і к. Вымаўляем правільна. Я прачытаю верш, а словы – ціп-ціп-ціп  – потым прамовіце і вы.

                                                 Дзяўбе курачка зярняты.

                                                 Янка сыпле каля хаты.

                                                 -- Ціп-ціп-ціп, -- ён вымаўляе.

                                                 Яшчэ пеўня падклікае.

                                                                        Аляксей Якімовіч.

Ці ёсць у гэтым вершаваным тэксце назоўнік жаночага роду, у якім у давальным або месным склоне пішам вывучаныя на ўроку канчаткі? (Курачка.)

Цяпер прамовім разам, пакажам, як вымаўляе Янка: “Ціп-ціп-ціп”.

Узбагачаем мову словам Якуба Коласа.

Раскрываючы дужкі, запішыце словы з выбарам літар. Выразна прачытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.

                                                           Ярка на камінку

                                                           Смольны корч палае,

                                                           Бацька на кало(д, т)цы

                                                           Лапці выпл(е, я)тае.

 

                                                           Латае хала(ц, т)ік

                                                           На услоне матка:

                                                           Ў школку заўтра пойдзе

                                                           Іх сынок Ігнатка! [3, стар. 20, “Раніца ў нядзельку”, “У школку”].

Назавіце назоўнікі жаночага роду адзіночнага ліку. Пастаўце іх у давальным і месным склонах. Растлумачце правапіс канчаткаў. Пры неабходнасці выкарыстайце запіску-"дапамагатку".

Раскрыйце лексічныя значэнні слоў “камінак” (невялікая выемка ў печы побач з прыпечкам, у якой палілі лучыну, смалякі для асвятлення хаты) [1, с. 149, “Тлумачальны слоўнік”], “латаць” ( ставіць латку), “услон” (прыстасаванне для сядзення). 

Тэсты.

Вызначце назоўнікі жаночага роду адзіночнага ліку. Патрэбнае падкрэсліце.

1. Каса.

2. Сонца.

 3. Палі.

Падкрэсліце назоўнікі ў давальным склоне.

1. Папцы.

2. Кнізе.

3. Ракі.

Знайдзіце "лішняе" слова. Патрэбнае падкрэсліце.

1. (У) траве.

2. Дарожкай.

3. (Па) рацэ.

7. Падвядзенне вынікаў урока.

Раскажыце аб правапісе склонавых канчаткаў -е, -э, -ы назоўнікаў жаночага роду ў давальным і месным склонах адзіночнага ліку.

8. Заданне на дом.               

 

Спіс выкарыстанай літаратуры

 

1. Баханькоў , А., Гайдукевіч, І. Шуба , П.  Тлумачальны слоўнік беларускай мовы / А. Я. Баханькоў, І. М. Гайдукевіч, П. П. Шуба. Для сярэд. школы. 2-е выд., перапрац. і дап.  – Мінск : Нар. асвета, 1972. – 376 с.

2. Беларускія прыказкі, прымаўкі і загадкі / склад. Яўген Рапановіч. Выд. другое, перапрац. і дап.  – Мінск : Выш. шк., 1974. – 384 с.

3.  Колас, Я. Раніца ў нядзельку : вершы, апавяданні, казкі / Якуб Колас. —Мінск : Беларусь, 1969. — 224 с.

4. Райан Д., Куп Р., Флинт Х. Животные. Моя первая энциклопедия / Д. Райан, Р. Куп, Х. Флинт, пер. с англ. И. М. Песковой. – Ж 67 М. : АСТ : Астрель, 2011. – 48 с.).

Упершыню надрукаваны ў дадатку да часопіса “Пачатковае навучанне: сям’я, дзіцячы сад, школа” ў № 22 (2017 год) не ў гэтым, а ў іншым, змененым варыянце.