Творчы
ўрок у 4 класе. НЕАЗНАЧАЛЬНАЯ ФОРМА ДЗЕЯСЛОВА. УТВАРЭННЕ
НЕАЗНАЧАЛЬНАЙ ФОРМЫ ДЗЕЯСЛОВА З ДАПАМОГАЙ СУФІКСАЎ -ЦІ, -ЦЬ, -ЧЫ
Мэты: засвоіць паняцце неазначальная
форма дзеяслова; выпрацоўваць уменні
і навыкі адрозніваць і ўтвараць неазначальную форму дзеяслова; садзейнічаць
развіццю маўлення; пашыраць слоўнікавы запас вучняў; абуджаць у іх цікавасць да
беларускай мовы; вучыць ствараць добры настрой вакол сябе.
Ход урока
1. Арганізацыйны момант.
Паўтараем
з рознай інтанацыяй і сілай голасу:
(Ціха.) Я люблю беларускую мову!
(Мацней.) Я люблю беларускую мову!
(Моцна.) Я люблю беларускую мову!
2. Праверка дамашняга задання.
3. Арфаграфічная размінка.
Адгадайце,
з якой часцінай мовы мы сустрэнемся сёння на ўроку. З гэтай часціны мовы
пачынаюцца народныя параўнанні.
Баяцца
як агню.
Ведаць
як свае пяць пальцаў.
Выгадаваць
як кветачку ў садочку.
Сапраўды,
народныя параўнанні пачынаюцца з дзеяслова.
• Успомніце, што вам вядома пра
дзеяслоў.
• Прачытайце дзеясловы, устаўце
патрэбныя літары і растлумачце іх правапіс.
Ста..ляць,
ха..іць, с..іхаць, пале..ці, па..трымаць.
4. Чыстапісанне.
Назавіце
літару, якую сёння будзем пісаць на хвілінцы чыстапісання. Яна знаходзіцца ў
пачатку слоў “фільм”, “фільтр”, “фіялка”. (ф.)
пф
хф тф...
• Вызначце паслядоўнасць літар і
прадоўжыце пісаць гэты ланцужок у патрэбным парадку да канца радка. (Літара ф
пішацца па парадку з усімі парнымі глухімі зычнымі.)
(чф цф
шф сф)
5. Паведамленне тэмы і мэт урока.
На
гэтым уроку мы пашырым свае веды аб дзеяслове, пазнаёмімся з яго неазначальнай формай. А дапаможа нам казка.
Паслухайце яе, калі ласка.
6. Вывучэнне і замацаванне новага матэрыялу.
Чытанне казкі ў спалучэнні з
гутаркай і практычнай працай вучняў.
Аднаго
разу, так здарылася, Сарока і Шпачок трапілі ў цёмны-цёмны яловы лес, куды
нават сонца не прабівалася.
--
Тут так ціха! -- прамовіла Сарока.
--
І так няўтульна! -- скурчыўся Шпачок.
--
Давай разбудзім гэтую цішыню, -- прапанавала Сарока.
--
Як? -- не зразумеў Шпачок.
-- Песняй. Будзем спяваць. Я і ты.
--
Песняй разбудзім, -- пагадзіўся Шпачок і заспяваў, засвістаў на ўсе лады.
Сарока
паглядзела на яго, усміхнулася і застракатала.
Неўзабаве
мурашак у вялікім мурашніку разбудзілі птушкі. Захадзілі, заварушыліся мурашкі,
прыслухоўваючыся. За мурашкамі розныя жучкі, чарвячкі прачнуліся, на пянькі пазалазілі, каб убачыць спевакоў.
Нечакана
з самага гушчару вылез вялікі надзьмуты Мядзведзь. У гэты дзень ён быў не ў
духу.
-- Не трэба спяваць, не трэба цішыню парушаць!..
Хто дазволіў?.. Я разбяруся!.. -- насварыўся Мядзведзь і пайшоў без настрою.
Сарока
паглядзела яму ўслед і прагаварыла ў задуменні:
--
Спяваць, парушаць -- гэта неазначальная форма дзеяслова.
--
На якія пытанні адказваюць дзеясловы ў неазначальнай форме? -- уздыхнуўшы,
пацікавіўся Шпачок.
--
На пытанні што рабіць? або што зрабіць? -- адказала
Сарока.
Гутарка.
• Ці падняў сабе настрой
Мядзведзь, накрычаўшы на Сароку і Шпачка?
• Які настрой дапамагае чалавеку,
а які перашкаджае? Чаму?
• Ідучы ў школу, ці бераце вы з
сабою добры настрой?
• Чым вам падабаецца дзеяслоў спяваць? Што чуецца вам у гэтым слове?
Праца са словам.
Прачытайце
дзеясловы ў неазначальнай форме “спяваць”, “ісці”, “стрыгчы”. На якія літары
яны заканчваюцца? (На -ць, -ці,
-чы.)
Спяваць
-- значыць весяліцца, паднімаць настрой сабе і іншым, дарыць радасць людзям.
• У слове “дарыць” пішам ры. А як чытаем? (Цвёрда.)
Праца з практыкаваннем.
Утварыце
неазначальную форму наступных дзеясловаў і запішыце, паставіўшы да іх пытанні ш
т о р а б і ц ь? або ш т о з р а б і ц ь?. Назавіце дзеясловы, у якіх
можна вызначыць час, лік, асобу.
Падмяту
-- ... грабу -- ...
выпушчу
-- ... лаўлю -- ...
калю
-- ... нашу -- ...
крыкну
-- ... падрэжа -- ...
адгадаю
-- ... аб'еду -- ...
• Абазначце прыстаўку ў тых
словах, дзе яна ёсць.
• Як вы разумееце сэнс слова
“аб'язджаць”?
• Ці з'яўляюцца роднаснымі
(аднакаранёвымі) словы “аб’еду”, “аб'езд”, “аб'ездзіць”, “аб'ездчык”,
“аб'язджаць”?
• Хто такі аб'ездчык? (Служачы лясніцтва, які наглядае за вядзеннем
лясной гаспадаркі на сваім участку, кантралюе працу леснікоў) [1, с. 8,
“Тлумачальны слоўнік”].
• Складзіце словазлучэнні са
словам “аб’язджаць”.
• Ці можа слова “аб’язджаць” ужывацца ў пераносным значэнні? (Аб’язджаць каня.)
• Выдзеліце корань у слове “аб’язджаць”.
• Пры напісанні слова “аб’язджаць”
у якім месцы вас падпільноўвае нядобрая чараўніца Памылка Памылкаўна? Чаму?
Лінгвістычны каментарый
настаўніка.
Ведайце! Аб’язджаць – слоўнікавае
слова. Запішыце яго ў слоўнік і абазначце арфаграмы.
Віктарына.
Знайдзіце
“лішняе” слова.
Узяць,
напісаць, прамовіць, узняць, косць, танцаваць, песціць.
• Падбярыце аднакаранёвыя
назоўнікі да дзеясловаў у неазначальнай форме.
Напісаць
(пісьмо), знайсці (знаходка), прамовіць (мова), падтрымаць (падтрымка), танцаваць (танец), нахіляць (нахіл),
купляць (пакупка).
• У слове “знаходка” напісанне зычнай літары д не адпавядае вымаўленню. Каб
праверыць, якую літару патрэбна пісаць, звярніцеся да слова ласкава (утварыце
яго памяншальна-ласкальную форму). (Знаходачка.)
Якое правіла вы прымянілі?
Гульня “Сказ-жартаўнік”.
Прачытайце
сказ і выпраўце памылку.
Як
прыгожа цвітуць дзеткі на лузе! (Кветкі).
• Ці з’яўляецца дзеясловам у
неазначальнай форме слова “цвітуць”?
Хвілінка кемлівасці.
Складзіце
сказ, у якім ёсць дзеяслоў у неазначальнай форме і слова з выбарам напісання
галоснай літары ў корані.
Узор.
Кнігу, як і з(е, я)млю, трэба шанаваць і любіць.
Гукавая гульня “Назавіце
слова”.
Прачытайце
і назавіце патрэбнае слова.
Вельмі добра каля рэчкі
На
пясочку загараць.
Калі сонейка прыгрэе,
Можна моўчкі … (паляжаць).
Аляксей Якімовіч.
• Вы сцвярджаеце, што ў гэтым
вершаваным тэксце ёсць дзеясловы ў неазначальнай форме. Абгрунтуйце сваё
сцвярджэнне.
• Якімі словамі можна замяніць
словы “бавіць час”? (Праводзіць час.)
Фізкультхвілінка.
Н
а с т а ў н і к. Я буду чытаць вам сцвярджэнні, якія могуць быць правільнымі ці
памылковымі. Калі вы згодны са сказаным, папляскайце ў далоні, калі не –
прысядзьце.
1. У слове "радзіма" пасля а пішам д.
(Вучні прысядаюць.)
2. У слове "хадзіць” пасля а пішам д.
(Вучні прысядаюць.)
3. У слове "глядзець” пасля я
пішам дз. (Вучні пляскаюць у
далоні.)
Чытанне працягу казкі.
Настаўнік.
Паслухайце працяг казкі пра Сароку і Шпачка.
Сарока
і Шпачок неўзабаве пакінулі змрочны яловы лес, прыйшлі ў сасновы бор.
У
сасновым бары зусім іншае жыццё ідзе: сонца ласкава свеціць, птушкі весела
спяваюць, матылькі мільгаюць, лятаюць.
--
Добра, калі сонейка свеціць, усміхаецца, -- прамовіў Шпачок.
--
Вельмі добра, -- пагадзілася Сарока і прапанавала сябру: -- Давай і мы сонейку
ўсміхнёмся.
--
Давай! -- узрадаваўся Шпачок.
Сталі
яны побач і так прыемна ўсміхнуліся сонейку, што яно яшчэ больш расцвіло.
Заўважыла
іх Вавёрачка, вядомая свавольніца. Замахнулася шышкаю і закрычала з сасны:
--
Не прапушчу вас, калі са мною ў святлафор
не пагуляеце. -- Гульня простая: я называю слова, а вы падбіраеце да яго
іншае -- антонім -- дзеяслоў у
пачатковай (неазначальнай) форме. Першае маё слова такое: загарацца.
--
Антонім да яго -- тухнуць, -- сказала Сарока.
--
Праходзь, -- дазволіла Вавёрачка і ў Шпачка пытаецца: -- А які антонім ты
падбярэш да слова “падняць”?
--
Апусціць, -- сказаў Шпачок. І для
яго загарэўся зялёны агеньчык святлафора.
Узнаўленне пачутага.
Назавіце
дзеясловы, выкарыстаныя ў казцы. Пастаўце іх у неазначальнай форме і падбярыце
антонімы або сінонімы.
Самастойная праца.
Спішыце прыказкі, паставіўшы выдзеленыя
дзеясловы ў неазначальнай форме. Ці можна вызначыць у іх час, лік, асобу?
1.
Гавару (гаварыць) трэба паасобку, а спяваю
(спяваць) разам. 2. Да ўсяго трэба прывык (прывыкнуць). 3. Дзе не паклаў, там і шукаю (шукаць) няма чаго.
4. Пастаўлю (паставіць) на ногі. 5. Сказаў
(сказаць) лёгка, ды зрабіў (зрабіць) цяжка [2, с. 244,
245, 246, 262, 265, “Беларускія прыказкі Я. Рапановіча”].
• Як вы разумееце выраз прыказкі паставіць на ногі? (Дапамагчы таму, хто апынуўся ў цяжкім становішчы.)
• Вызначце форму дзеяслова дапамагчы.
Віктарына.
Ці
правільна пабудаваны сказ?
Памый
рукі і яблыкі і пачынай іх есці.
• Ці з’яўляецца дзеясловам у
неазначальнай форме слова “есці”? Дакажыце гэта.
• Падбярыце сінонімы да наступных
дзеясловаў у неазначальнай форме.
Змяркацца
(цямнець), разлічвацца (плаціць), размаўляць (гаварыць, гаманіць), запалаць (загарэцца),
бегчы (імчацца, несціся).
• Пастаўце ў неазначальнай форме
дзеясловы іду, таўку, кажу.
Перакладчыкі.
Запішыце
прыказкі па-беларуску. Над дзеясловамі ў неазначальнай форме пастаўце літару н.
1. Жизнь прожить – не поле перейти и не песенку
спеть. 2. Жить можно по-разному: живёт и кот, и собака. 3. Говорят лишь бы
говорить. 4. С работой дружить – счастливо жить. 5. Что спина сделает, то рот
схватит. 6. Чтобы работать так хотелось, как скакать.
Слоўнік: схватит – ухопіць; скакать -- скакаць.
Вясёлая хвілінка.
Вымаўляем правільна. Я прачытаю верш, а словы – ха-ха-ха – потым прамовіце і вы.
У пакоі клетка
Драцяная вісіць.
А у гэтай клетцы
Папугай сядзіць.
-- Ха-ха-ха, --
Папугай смяецца.
Ён самы разумны.
Так яму здаецца.
Аляксей Якімовіч.
• Ці ёсць у гэтым тэксце дзеяслоў
у неазначальнай форме? Абгрунтуйце сваю думку.
Узбагачаем мову словам Якуба
Коласа.
Раскрываючы дужкі, запішыце словы з выбарам літар. Выразна прачытайце
вершаваныя радкі Якуба Коласа.
А
зіма аж пачарнела --
Годзе
ёй тут кросны тка(ц, т)ь!..
Гэй,
маленства, жыва, смела
Вый(д,
дз)ем весну прывіта(ц, т)ь!
А
як сла(у, ў)на каля хаткі
Нам
пабега(ц, т)ь, пагуля(т, ц)ь!
Ну,
зіма, збірай манаткі,
Годзе нас табе ўшчуваць! [3, с. 88, “Раніца ў нядзельку”, “Песня аб вясне”].
• Назавіце дзеясловы ў неазначальнай форме.
• Раскрыйце значэнне слоў
“кросны” (хатні ткацкі станок), “маленства”
( тут: малыя), “манаткі” (дробныя
рэчы, пажыткі), “ушчуваць” (тут: сварыцца,
караць).
Тэст.
Знайдзіце
словы -- назвы дзеянняў. Падкрэсліце патрэбнае.
1.
Лічыць.
2.
Лік.
3.
Капаць.
• Падкрэсліце словы, якія
адказваюць на пытанні што робіць? што робяць?
1.
Сушыць.
2.
Нясу.
3.
Гамоняць.
• Падкрэсліце дзеясловы ў
неазначальнай форме.
1.
Звінець.
2.
Спяваюць.
3.
Свістаць.
7. Падвядзенне вынікаў урока.
• Чаму словы “іду”, “гаварыць”, “прыйшоў”
адносяцца да дзеясловаў?
• Якая форма дзеяслова з'яўляецца
неазначальнай?
• Чым адрозніваецца неазначальная
форма ад іншых форм дзеяслова?
8. Заданне на дом.
Спіс выкарыстанай літаратуры
1. Баханькоў
, А., Гайдукевіч, І. Шуба , П. Тлумачальны слоўнік
беларускай мовы / А. Я. Баханькоў, І. М. Гайдукевіч, П. П. Шуба. Для сярэд.
школы. 2-е выд., перапрац. і дап. –
Мінск : Нар. асвета, 1972. – 376 с.
2. Беларускія прыказкі, прымаўкі і
загадкі / склад. Яўген Рапановіч. Выд. другое, перапрац. і дап. – Мінск : Выш. шк., 1974. – 384 с.
3. Колас,
Я. Раніца ў нядзельку : вершы, апавяданні, казкі / Якуб Колас. —Мінск :
Беларусь, 1969. — 224 с.
Упершыню
надрукаваны ў дадатку да часопіса “Пачатковае навучанне: сям’я, дзіцячы сад,
школа” ў № 23 (2018 год) не ў гэтым, а ў іншым, змененым варыянце.