Поиск по этому блогу

Творчы ўрок у 4 класе. НЕАЗНАЧАЛЬНАЯ ФОРМА ДЗЕЯСЛОВА. УТВАРЭННЕ НЕАЗНАЧАЛЬНАЙ ФОРМЫ ДЗЕЯСЛОВА З ДАПАМОГАЙ СУФІКСАЎ -ЦІ, -ЦЬ, -ЧЫ

 

Творчы ўрок у 4 класе. НЕАЗНАЧАЛЬНАЯ ФОРМА ДЗЕЯСЛОВА. УТВАРЭННЕ НЕАЗНАЧАЛЬНАЙ ФОРМЫ ДЗЕЯСЛОВА З ДАПАМОГАЙ СУФІКСАЎ -ЦІ, -ЦЬ, -ЧЫ

 

Мэты: засвоіць паняцце неазначальная форма  дзеяслова; выпрацоўваць уменні і навыкі адрозніваць і ўтвараць неазначальную форму дзеяслова; садзейнічаць развіццю маўлення; пашыраць слоўнікавы запас вучняў; абуджаць у іх цікавасць да беларускай мовы; вучыць ствараць добры настрой вакол сябе.

 

Ход урока

1. Арганізацыйны момант.

Паўтараем з рознай інтанацыяй і сілай голасу:

(Ціха.) Я люблю беларускую мову!

(Мацней.) Я люблю беларускую мову!

(Моцна.) Я люблю беларускую мову!

2. Праверка дамашняга задання.

3. Арфаграфічная размінка.

Адгадайце, з якой часцінай мовы мы сустрэнемся сёння на ўроку. З гэтай часціны мовы пачынаюцца народныя параўнанні.

Баяцца як агню.

Ведаць як свае пяць пальцаў.

Выгадаваць як кветачку ў садочку.

Сапраўды, народныя параўнанні пачынаюцца з дзеяслова.

Успомніце, што вам вядома пра дзеяслоў.

Прачытайце дзеясловы, устаўце патрэбныя літары і растлумачце іх правапіс.

Ста..ляць, ха..іць, с..іхаць, пале..ці, па..трымаць.

4. Чыстапісанне.

Назавіце літару, якую сёння будзем пісаць на хвілінцы чыстапісання. Яна знаходзіцца ў пачатку слоў “фільм”, “фільтр”, “фіялка”. (ф.)

     пф    хф    тф...

Вызначце паслядоўнасць літар і прадоўжыце пісаць гэты ланцужок у патрэбным парадку да канца радка. (Літара ф пішацца па парадку з усімі парнымі глухімі зычнымі.)

     (чф    цф    шф    сф)

5. Паведамленне тэмы і мэт урока.

На гэтым уроку мы пашырым свае веды аб дзеяслове, пазнаёмімся з яго  неазначальнай формай. А дапаможа нам казка. Паслухайце яе, калі ласка.

6. Вывучэнне і замацаванне новага матэрыялу.

Чытанне казкі ў спалучэнні з гутаркай і практычнай працай вучняў.

Аднаго разу, так здарылася, Сарока і Шпачок трапілі ў цёмны-цёмны яловы лес, куды нават сонца не прабівалася.

-- Тут так  ціха! -- прамовіла Сарока.

-- І так няўтульна! -- скурчыўся Шпачок.

-- Давай разбудзім гэтую цішыню, -- прапанавала Сарока.

-- Як? -- не зразумеў Шпачок.

--  Песняй. Будзем спяваць. Я і ты.

-- Песняй разбудзім, -- пагадзіўся Шпачок і заспяваў, засвістаў на ўсе лады.

Сарока паглядзела на яго, усміхнулася і застракатала.

Неўзабаве мурашак у вялікім мурашніку разбудзілі птушкі. Захадзілі, заварушыліся мурашкі, прыслухоўваючыся. За мурашкамі розныя жучкі, чарвячкі прачнуліся,  на пянькі пазалазілі, каб убачыць  спевакоў.

Нечакана з самага гушчару вылез вялікі надзьмуты Мядзведзь. У гэты дзень ён быў не ў духу.

--  Не трэба спяваць, не трэба цішыню парушаць!.. Хто дазволіў?.. Я разбяруся!.. -- насварыўся Мядзведзь і пайшоў без настрою.

Сарока паглядзела яму ўслед і прагаварыла ў задуменні:

-- Спяваць, парушаць -- гэта неазначальная форма дзеяслова.

-- На якія пытанні адказваюць дзеясловы ў неазначальнай форме? -- уздыхнуўшы, пацікавіўся Шпачок.

-- На пытанні што рабіць? або што зрабіць? -- адказала Сарока.

Гутарка.

Ці падняў сабе настрой Мядзведзь, накрычаўшы на Сароку і Шпачка?

Які настрой дапамагае чалавеку, а які перашкаджае? Чаму?

Ідучы ў школу, ці бераце вы з сабою добры настрой?

Чым вам падабаецца дзеяслоў спяваць? Што чуецца вам у гэтым слове?

Праца са словам.

Прачытайце дзеясловы ў неазначальнай форме “спяваць”, “ісці”, “стрыгчы”. На якія літары яны заканчваюцца? (На -ць, -ці, -чы.)

Спяваць -- значыць весяліцца, паднімаць настрой сабе і іншым, дарыць радасць людзям.

У слове “дарыць” пішам ры. А як чытаем? (Цвёрда.)

Праца з практыкаваннем.

Утварыце неазначальную форму наступных дзеясловаў і запішыце, паставіўшы да іх пытанні ш т о   р а б і ц ь? або ш т о  з р а б і ц ь?. Назавіце дзеясловы, у якіх можна вызначыць час, лік, асобу.

Падмяту -- ...       грабу -- ...

выпушчу -- ...      лаўлю -- ...

калю -- ...            нашу -- ...

крыкну -- ...         падрэжа -- ...

адгадаю -- ...       аб'еду -- ...

Абазначце прыстаўку ў тых словах, дзе яна ёсць.

Як вы разумееце сэнс слова “аб'язджаць”?

Ці з'яўляюцца роднаснымі (аднакаранёвымі) словы “аб’еду”, “аб'езд”, “аб'ездзіць”, “аб'ездчык”, “аб'язджаць”?

Хто такі аб'ездчык? (Служачы лясніцтва, які наглядае за вядзеннем лясной гаспадаркі на сваім участку, кантралюе працу леснікоў) [1, с. 8, “Тлумачальны слоўнік”].

Складзіце словазлучэнні са словам “аб’язджаць”.

Ці можа слова “аб’язджаць” ужывацца ў пераносным значэнні? (Аб’язджаць каня.)

Выдзеліце корань у слове “аб’язджаць”.

Пры напісанні слова “аб’язджаць” у якім месцы вас падпільноўвае нядобрая чараўніца Памылка Памылкаўна? Чаму?

Лінгвістычны каментарый настаўніка.

Ведайце! Аб’язджаць – слоўнікавае слова. Запішыце яго ў слоўнік і абазначце арфаграмы.

Віктарына.

Знайдзіце “лішняе” слова.

Узяць, напісаць, прамовіць, узняць, косць, танцаваць, песціць.

Падбярыце аднакаранёвыя назоўнікі да дзеясловаў у неазначальнай форме.

Напісаць (пісьмо), знайсці (знаходка), прамовіць (мова), падтрымаць (падтрымка), танцаваць (танец),  нахіляць (нахіл), купляць (пакупка).

У слове “знаходка” напісанне зычнай літары д не адпавядае вымаўленню. Каб праверыць, якую літару патрэбна пісаць, звярніцеся да слова ласкава (утварыце яго памяншальна-ласкальную форму). (Знаходачка.) Якое правіла вы прымянілі?

Гульня “Сказ-жартаўнік”.

Прачытайце сказ і выпраўце памылку.

Як прыгожа цвітуць дзеткі на лузе! (Кветкі).

Ці з’яўляецца дзеясловам у неазначальнай форме слова “цвітуць”?

Хвілінка кемлівасці.                                                    

Складзіце сказ, у якім ёсць дзеяслоў у неазначальнай форме і слова з выбарам напісання галоснай літары ў корані.

Узор. Кнігу, як і з(е, я)млю, трэба шанаваць і любіць.

Гукавая гульня “Назавіце слова”.

Прачытайце і назавіце патрэбнае слова.

                                                 Вельмі добра каля рэчкі

                                                 На пясочку загараць.

                                                 Калі сонейка прыгрэе,

                                                 Можна моўчкі … (паляжаць).

                                                                  Аляксей Якімовіч.

Вы сцвярджаеце, што ў гэтым вершаваным тэксце ёсць дзеясловы ў неазначальнай форме. Абгрунтуйце сваё сцвярджэнне.

Якімі словамі можна замяніць словы “бавіць час”? (Праводзіць час.)

Фізкультхвілінка.

Н а с т а ў н і к. Я буду чытаць вам сцвярджэнні, якія могуць быць правільнымі ці памылковымі. Калі вы згодны са сказаным, папляскайце ў далоні, калі не – прысядзьце.

1. У слове "радзіма" пасля а пішам д. (Вучні прысядаюць.)

2. У слове "хадзіць” пасля а пішам д. (Вучні прысядаюць.)

3. У слове "глядзець” пасля я пішам дз. (Вучні пляскаюць у далоні.)

Чытанне працягу казкі.

Настаўнік. Паслухайце працяг казкі пра Сароку і Шпачка.

Сарока і Шпачок неўзабаве пакінулі змрочны яловы лес, прыйшлі ў сасновы бор.

У сасновым бары зусім іншае жыццё ідзе: сонца ласкава свеціць, птушкі весела спяваюць, матылькі мільгаюць, лятаюць.

-- Добра, калі сонейка свеціць, усміхаецца, -- прамовіў Шпачок.

-- Вельмі добра, -- пагадзілася Сарока і прапанавала сябру: -- Давай і мы сонейку ўсміхнёмся.

-- Давай! -- узрадаваўся Шпачок.

Сталі яны побач і так прыемна ўсміхнуліся сонейку, што яно яшчэ больш  расцвіло.

Заўважыла іх Вавёрачка, вядомая свавольніца. Замахнулася шышкаю і закрычала з сасны:

-- Не прапушчу вас, калі са мною ў святлафор не пагуляеце. -- Гульня простая: я называю слова, а вы падбіраеце да яго іншае  -- антонім -- дзеяслоў у пачатковай (неазначальнай) форме. Першае маё слова такое: загарацца.

-- Антонім да яго -- тухнуць, -- сказала Сарока.

-- Праходзь, -- дазволіла Вавёрачка і ў Шпачка пытаецца: -- А які антонім ты падбярэш да слова “падняць”?

-- Апусціць, -- сказаў Шпачок. І для яго загарэўся зялёны агеньчык святлафора.

Узнаўленне пачутага.

Назавіце дзеясловы, выкарыстаныя ў казцы. Пастаўце іх у неазначальнай форме і падбярыце антонімы або сінонімы.

Самастойная праца.

 Спішыце прыказкі, паставіўшы выдзеленыя дзеясловы ў неазначальнай форме. Ці можна вызначыць у іх час, лік, асобу?

1. Гавару (гаварыць) трэба паасобку, а спяваю (спяваць) разам. 2. Да ўсяго трэба прывык (прывыкнуць). 3. Дзе не паклаў, там і шукаю (шукаць) няма чаго. 4. Пастаўлю (паставіць) на ногі. 5. Сказаў (сказаць) лёгка, ды зрабіў (зрабіць) цяжка    [2, с. 244, 245, 246, 262, 265, “Беларускія прыказкі Я. Рапановіча”].

Як вы разумееце выраз прыказкі паставіць на ногі? (Дапамагчы таму, хто апынуўся ў цяжкім становішчы.)

Вызначце форму дзеяслова дапамагчы.

Віктарына.

Ці правільна пабудаваны сказ?

Памый рукі і яблыкі і пачынай іх есці.

Ці з’яўляецца дзеясловам у неазначальнай форме слова “есці”? Дакажыце гэта.

Падбярыце сінонімы да наступных дзеясловаў у неазначальнай форме.

Змяркацца (цямнець), разлічвацца (плаціць), размаўляць (гаварыць, гаманіць), запалаць (загарэцца), бегчы (імчацца, несціся).

Пастаўце ў неазначальнай форме дзеясловы іду, таўку, кажу.

Перакладчыкі.

Запішыце прыказкі па-беларуску. Над дзеясловамі ў неазначальнай форме пастаўце літару н.

1. Жизнь прожить – не поле перейти и не песенку спеть. 2. Жить можно по-разному: живёт и кот, и собака. 3. Говорят лишь бы говорить. 4. С работой дружить – счастливо жить. 5. Что спина сделает, то рот схватит. 6. Чтобы работать так хотелось, как скакать.

Слоўнік: схватит – ухопіць; скакать --  скакаць.

Вясёлая хвілінка.

Вымаўляем правільна. Я прачытаю верш, а словы – ха-ха-ха  – потым прамовіце і вы.

                                                          У пакоі клетка

                                                          Драцяная вісіць.

                                                          А у гэтай клетцы

                                                          Папугай сядзіць.

-- Ха-ха-ха, --

                                                          Папугай смяецца.

                                                          Ён самы разумны.

                                                          Так яму здаецца.

                                                                Аляксей Якімовіч.

Ці ёсць у гэтым тэксце дзеяслоў у неазначальнай форме? Абгрунтуйце сваю думку.

Узбагачаем мову словам Якуба Коласа.

Раскрываючы дужкі, запішыце словы з выбарам літар. Выразна прачытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.

                                                           А зіма аж пачарнела --

                                                           Годзе ёй тут кросны тка(ц, т)ь!..

                                                           Гэй, маленства, жыва, смела

                                                           Вый(д, дз)ем  весну прывіта(ц, т)ь!

 

                                                           А як сла(у, ў)на каля хаткі

                                                           Нам пабега(ц, т)ь, пагуля(т, ц)ь!

                                                           Ну, зіма, збірай манаткі,

                                                          Годзе нас табе ўшчуваць! [3, с. 88, “Раніца ў нядзельку”, “Песня аб вясне”].

Назавіце дзеясловы ў  неазначальнай форме.

Раскрыйце значэнне слоў “кросны” (хатні ткацкі станок), “маленства” ( тут: малыя), “манаткі” (дробныя рэчы, пажыткі), “ушчуваць” (тут: сварыцца, караць).

Тэст.

Знайдзіце словы -- назвы дзеянняў. Падкрэсліце патрэбнае.

1. Лічыць.

2. Лік.

3. Капаць.

Падкрэсліце словы, якія адказваюць на пытанні што робіць? што робяць?

1. Сушыць.

2. Нясу.

3. Гамоняць.

Падкрэсліце дзеясловы ў неазначальнай форме.

1. Звінець.

2. Спяваюць.

3. Свістаць.

7. Падвядзенне вынікаў урока.

Чаму словы “іду”, “гаварыць”, “прыйшоў” адносяцца да дзеясловаў?

Якая форма дзеяслова з'яўляецца неазначальнай?

Чым адрозніваецца неазначальная форма ад іншых форм дзеяслова?

8. Заданне на дом.

 

Спіс выкарыстанай літаратуры

 

1. Баханькоў , А., Гайдукевіч, І. Шуба , П.  Тлумачальны слоўнік беларускай мовы / А. Я. Баханькоў, І. М. Гайдукевіч, П. П. Шуба. Для сярэд. школы. 2-е выд., перапрац. і дап.  – Мінск : Нар. асвета, 1972. – 376 с.

2. Беларускія прыказкі, прымаўкі і загадкі / склад. Яўген Рапановіч. Выд. другое, перапрац. і дап.  – Мінск : Выш. шк., 1974. – 384 с.

3.  Колас, Я. Раніца ў нядзельку : вершы, апавяданні, казкі / Якуб Колас. —Мінск : Беларусь, 1969. — 224 с.

 

Упершыню надрукаваны ў дадатку да часопіса “Пачатковае навучанне: сям’я, дзіцячы сад, школа” ў № 23 (2018 год) не ў гэтым, а ў іншым, змененым варыянце.