Поиск по этому блогу

Вывучаем беларускі правапіс: правапіс азначальных займеннікаў сам (сама, само, самі)

 

ВЫВУЧАЕМ БЕЛАРУСКІ ПРАВАПІС: ПРАКТЫКУМ    

 

Тэма: правапіс азначальных займеннікаў сам (сама, само, самі).

Псіхалагічны настрой.                            

                                                         Прадзед, бацька,

                                                         Кіпень, выбуховы –

                                                         Гэта словы нашай мовы.

                                                                            Аляксей Якімовіч.

Якія словы беларускай мовы вам запомніліся, падабаюцца?

Хвілінка кемлівасці.

Прачытайце словазлучэнні з займеннікамі мужчынскага і ніякага роду ў назоўным склоне адзіночнага ліку і, карыстаючыся даведкай, праскланяйце іх.

Сам настаўнік, сам малюнак, само сонца.

Для даведкі.                                                               

Займеннікі мужчынскага (сам) і ніякага (само) роду адзіночнага ліку маюць наступныя канчаткі:  Р. -- -ога, Д. -- -ому, В. – як Н. або Р. (у мужчынскім родзе), -о (у ніякім родзе), Т. -- -ім, М.-- -ім [3, стар. 193, “Беларуская мова”].

Працуем са спалучэннямі слоў.

З займеннікам само прыдумайце спалучэнні слоў з прамым і з пераносным значэннем.

Ці з’яўляюцца гэтыя спалучэнні слоў словазлучэннямі?

Вызначце род займенніка само і растлумачце правапіс яго канчатка.

Для даведкі: само адбылося – само па сабе.

Ведайце! Займеннік сам (сама, само, самі) паказвае на асобу ці прадмет, якія самастойна ўтвараюць дзеянне [3, стар. 192, “Беларуская мова”].

Назавіце слова.         

                                                             Пішам без памылак:

                                                             Самому пастарацца, 

                                                             Самому расквітацца,

                                                             Самому … (насмяяцца.)

                                                                            Аляксей Якімовіч.      

Абазначце канчаткі займеннікаў і растлумачце іх правапіс.

Хвілінка кемлівасці.

Прачытайце словазлучэнне з займеннікам жаночага роду ў назоўным склоне адзіночнага ліку і, карыстаючыся даведкай, праскланяйце яго.

Сама настаўніца.

Для даведкі.                                                               

Займеннікі жаночага роду адзіночнага ліку маюць наступныя канчаткі:  Р. -- -ой, Д. -- -ой, В. – -ую, Т. -- -ой (-ою), М.-- -ой [3, стар. 193, “Беларуская мова”].

Назавіце слова.         

                                                             Пішам без памылак:

                                                             Самой намаляваць,  

                                                             Самой папрацаваць,

                                                             Самой … (паспяваць.)

                                                                            Аляксей Якімовіч.

Абазначце канчаткі займеннікаў і растлумачце іх правапіс.

Праца са сказам.       

Складзіце скорагаворку са слоў.

Захапляюся, сама, любуюся, сама. (Сама захапляюся, сама любуюся.)          

Займеннікі са скорагаворкі пастаўце ў вінавальным склоне і растлумачце правапіс іх канчаткаў.

Хвілінка кемлівасці.

Прачытайце словазлучэнне з займеннікам у назоўным склоне множнага ліку і, карыстаючыся даведкай, праскланяйце яго.

Самі вучні.

Для даведкі.                                                               

Займеннікі множнага ліку маюць наступныя канчаткі:  Р. -- -іх, Д. -- -ім, В. – -і, Т. -- -імі, М.-- -іх [3, стар. 193, “Беларуская мова”].

     [4, “Беларуская мова”]     

Назавіце слова.

                                                             Пішам без памылак

                                                             Самім трэніравацца,

                                                             Самім разганяцца,

                                                             Самім … (разбягацца).

                                                                              Аляксей Якімовіч.

Абазначце  канчаткі займеннікаў і растлумачце іх правапіс.

Фізкультхвілінка.

На столі, на сцяне вачыма намалюйце прыгожыя літары с, а, м,  і, потым напішыце беларускае слова “імгненне” і лагодна ўсміхніцеся, прывітайце яго, добрае і ласкавае.

Праца з вершам.

Складзіце разбураны нядобрым чараўніком верш Аляксея Якімовіча.

                                                              З леечкі старанна

                                                              Сам я пасадзіў.

                                                              У той жа дзень паліў.

                                                              Вішаньку ў садочку.

Адказ: 1 – 4, 2 – 2, 3 – 1, 4 – 3.

Вызначце ў вершаваным тэксце займеннік і праскланяйце яго.

Сустрэча з фразеалагізмам.

Назавіце фразеалагізм у вершы Аляксея Якімовіча, які абазначае  “не горшыя за іншых”.

                                                       Без вас лужок скосім,

                                                       Не йдзіце за намі.

                                                       Абыдземся без падказкі.

                                                       Мы … .

Знайдзіце ў вершаваным тэксце слова з арфаграмай на вывучанае правіла. Растлумачце яе напісанне.

Словы фразеалагізма, напісаныя наадварот: імас з імасув [1, стар. 258, “Фразеалагічны слоўнік”].

Скорагаворка.

Света сама ўзяла самую вялікую галінку (Аляксей Якімовіч).

Якая арфаграма паўтараецца ў словах скорагаворкі?

Узбагачаем мову словам Якуба Коласа.

Раскрываючы дужкі, запішыце словы з прапушчанымі літарамі. Выразна прачытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.

                                             С(е, я)бры на верх гары ўзняліся,

                                             Аж упацелі, засапліся,

                                             І ногі іх спынілісь самі.

                                             А слаўны від перад с(я, е)брамі

                                             З гары высокай адчыняўся! [2, стар. 246, “Паэмы Я. Коласа”].

Падбярыце літаратурныя адпаведнікі да аўтарскіх слоў “спынілісь”, “від”, “адчыняўся”. (Спыніліся, выгляд, адкрываўся.)

Назавіце азначальны займеннік у вершаваным тэксце. Праскланяйце яго.

Для даведкі.

Сябры – дзядзька Антось і Грышка Верас.

Адказы на пытанні.

 Ці можа займеннік сам паказваць на асобу ці прадмет?

Які канчатак мае займеннік сама ў творным склоне?

Тэст.

Назавіце займеннікі, напісаныя правільна.

1. Самога.

2. Самаго.

3. Самім.

4. Самой.

5. Самый.

6. Саміх.

7. (Пры) саміх.

Адказ: 1, 3, 4, 6, 7.

                                                                                                            

Выкарыстаная літаратура

 

1. Гаўрош, Н. В і інш. Фразеалагічны слоўнік. Для сярэд. школы. Пад рэд. доктара філалагічных навук Ф. М. Янкоўскага.  – Мн.,  “Нар. асвета”, 1973. – 352 с.

Перад загал. аўт. : Н. В. Гаўрош, І. Я. Лепешаў, Ф. М. Янкоўскі.

2. Колас, Я. Новая зямля; Сымон-музыка : паэмы / Я. Колас. —Мінск : Маст. літ., 1986. — 448 с.

3. Малажай, Г. М. і інш. Беларуская мова : Падруч. для 6-га кл. шк. з рус. мовай навучання. / Г. М. Малажай, З. М. Кавалевіч, С. Р. Рачэўскі. – Мн. : Нар. асвета, 1996. --  238 с., [4] л. іл.: іл.

4. Беларуская мова : вучэб. дапам. для 6-га кл. устаноў агул. сярэд. адук. з беларус. і рус. мовамі навучання / Г. М. Валочка [і інш]. – Мінск : Нац. ін-т адукацыі, 2020. --  240 с.

 

Гэты ўрок (у ім могуць быць некаторыя змяненні) надрукаваны ў часопісе “Беларуская мова і літаратура”, студзень 2022 года, № 1.