Поиск по этому блогу

Вывучаем беларускі правапіс: напісанне складаных назоўнікаў праз злучок

 

ВЫВУЧАЕМ БЕЛАРУСКІ ПРАВАПІС: ПРАКТЫКУМ

 

Тэма: напісанне складаных назоўнікаў праз злучок.

Псіхалагічны настрой.                             

                                                          Дажынкі, хлопцы,

                                                          Хаты, пастановы –

                                                          Гэта словы нашай мовы.

                                                                            Аляксей Якімовіч.

Якія словы беларускай мовы вам запомніліся, падабаюцца?

Успамінаем.

Складанымі называюцца словы, якія маюць у сваім складзе некалькі каранёў (два ці болей).

Ствараем праблемную сітуацыю.                  

Як  пішам: горад-герой ці горадгерой?

Што трэба ведаць, каб адказаць на гэта пытанне?

Хвілінка кемлівасці.

Пачнём з правіла.

Запомніце! Праз злучок пішуцца складаныя назоўнікі, утвораныя з двух самастойных слоў, не звязаных злучальнай галоснай [4, стар. 179, “Беларуская мова”].                                                                                                                                                                                                                                                      

Напрыклад: фабрыка-кухня.

Гэты назоўнік утвораны ад двух самастойных слоў “фабрыка”, “кухня”, без злучальнай галоснай.

Вырашэнне праблемнай сітуацыі.

Пішам: горад-герой.

Працуем са спалучэннямі слоў.

З назоўнікам перакаці-поле прыдумайце спалучэнні слоў з прамым і з пераносным значэннем.

Ці з’яўляюцца гэтыя спалучэнні слоў словазлучэннямі?

Што вам вядома пра напісанне слова “перакаці-поле”?

Для даведкі: расліна перакаці-поле – не сем’янін, а перакаці-поле.

Ствараем праблемную сітуацыю.                  

Як  пішам: унтэр-афіцэр ці ўнтэрафіцэр?

Што трэба ведаць, каб адказаць на гэта пытанне?

Хвілінка кемлівасці.

Чытаем правіла.

Помніце! Складаныя назоўнікі з першай іншамоўнай часткай обер-, унтэр-, віцэ-, экс-, лейб-, штаб- пішуцца праз злучок [4, стар. 179, “Беларуская мова”].                                                                                                                                                                                                                                                       

Напрыклад: лейб-гвардыя.

Вырашэнне праблемнай сітуацыі.

Пішам: унтэр-афіцэр.

Для даведкі.

Лейб-гвардыя – прывілеяванае войска ў шэрагу манархічных дзяржаў (першапачаткова – ахова манарха).

Унтэр-афіцэр – званне малодшага каманднага саставу ў царскай арміі і некаторых іншых арміях, а таксама асоба, якая мае гэта званне [2, стар. 188, 335,  “Слоўнік іншамоўных слоў”].

Скорагаворка.

У штаб-кватэры сустрэліся чэмпіён і віцэ-чэмпіён (Аляксей Якімовіч).      

Якая арфаграма паўтараецца ў словах скорагаворкі?

Фізкультхвілінка.

На столі, на сцяне вачыма намалюйце прыгожыя літары э, к, с, потым напішыце беларускае слова “злучок” і лагодна ўсміхніцеся, прывітайце яго, добрае і ласкавае.

Ствараем праблемную сітуацыю.                  

Як  пішам: Буда-Кашалёва ці Будакашалёва?

Што трэба ведаць, каб адказаць на гэта пытанне?

Хвілінка кемлівасці.

Звяртаемся да правіла.

Запамінаем! Складаныя назоўнікі, якія абазначаюць састаўныя  імёны і прозвішчы і састаўныя геаграфічныя назвы, пішуцца праз злучок [4, стар. 179, “Беларуская мова”].                                                                                                                                                                                                                                                       

Напрыклад: Доўнар-Запольскі, Растоў-на-Доне.

Вырашэнне праблемнай сітуацыі.

Пішам: Буда-Кашалёва.

Праца са сказам.       

Складзіце скорагаворку са слоў.

Паэт, драматург, Дунін-Марцінкевіч, ці? (Дунін-Марцінкевіч паэт ці драматург?)

Растлумачце напісанне выдзеленага слова.

Ствараем праблемную сітуацыю.                  

Як  пішам: паў-Брэста ці паўБрэста?

Што трэба ведаць, каб адказаць на гэта пытанне?

Хвілінка кемлівасці.

Звяртаемся да правіла.

Запамінаем! Складаныя назоўнікі, якія абазначаюць уласныя назвы з часткай паў-, пішуцца праз злучок [4, стар. 179, “Беларуская мова”].

                       [6, “Беларуская мова”]                                                                                                                                                                                                                                                         

Напрыклад: паў-Нёмана.

Вырашэнне праблемнай сітуацыі.

Пішам: паў-Брэста.

Назавіце слова.

                                                             Пішам праз злучок 

                                                                            Абышоў паў-Дзяржынска,

                                                             Убачыў паў-Смаленска,

                                                             Аб’ехаў … (паў-Мінска).

                                                                               Аляксей Якімовіч.

Растлумачце напісанне праз злучок слоў “паў-Дзяржынска”, “паў-Смаленска”, “паў-Мінска”.

Праца з вершам.

Складзіце разбураны нядобрым чараўніком верш Аляксея Якімовіча.

                                                               Сказала курапатка. –

                                                               -- Не баюся я дажджу, --

                                                              Дома плашч-палатка.

                                                              У мяне, сябры,   

Адказ: 1 – 2, 2 – 1, 3 – 4, 4 – 3.

Знайдзіце ў вершы слова з арфаграмай на вывучанае правіла. Растлумачце яе напісанне.

Які складаны назоўнік можна  ўтварыць з першай часткай плашч-? (Плашч-накідка.) Як вы яго напішаце?

Сустрэча з фразеалагізмам.

Назавіце фразеалагізм у вершы Аляксея Якімовіча, які абазначае  “плеткары, паклёпнікі”.

                                                             Кажуць …,

                                                             Што маленькі вожык

                                                             Купіў крэсла-ложак

                                                             З дэфектам, без ножак.

Які складаны назоўнік можна  ўтварыць з другой часткай -ложак? (Канапа-ложак.) Як вы яго напішаце?

Словы фразеалагізма, напісаныя наадварот: яылз ікызя [3, стар. 125, “Фразеалагічны слоўнік”].

Узбагачаем мову словам Якуба Коласа.

Раскрываючы дужкі, запішыце словы з выбарам літар. Выразна прачытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.

                                                    І не спынілася маш(і, ы)на,

                                                    А ўжо пайшла мітусяніна:

                                                    Хватаюць клумкі па(с, с)ажыры,

                                                    Пад рукі б’юць зайцы-праныры,

                                                    Паны складаюць ч(ы, а)маданы,

                                                    Лубкі-каробкі, дзе схаваны

                                                    Паненак розныя прыпасы

                                                    Для завівання, для падкрасы,

                                                    Каб трохі зменшыць перашкоды,

                                                 Пахібкі матухны-прыроды… [5, стар. 232 -- 233, “Паэмы Я. Коласа”].

Раскрыйце сэнс слова “лубкі”. (Лубкапасудзіна з саломы і ліпавага лыка або тонкіх лазінак.)   [1, стар. 192, “Тлумачальны слоўнік”].

Ці можна прымяніць вывучанае правіла да слоў “зайцы-праныры”, “лубкі-каробкі”, “матухны-прыроды”?

Падбярыце літаратурны адпаведнік да аўтарскага слова “хватаюць”. (Хапаюць.)

Адказ на пытанне.

 Якія складаныя назоўнікі пішуцца праз злучок?

Тэст.

Адзначце назоўнікі, напісаныя правільна.

1) Бялыніцкі-Біруля;

2) паў-Афрыкі;

3) обер лейтэнант;

4) фабрыка-кухня;

5) лётчык выпрабавальнік;

6) рэм’ер-міністр;

7) Паўдарогі.

Адказ: 1, 2, 4, 6.

                                                                                                            

Спіс выкарыстанай літаратуры

 

1. Баханькоў, А. Я. Тлумачальны слоўнік беларускай мовы: для сярэдняй школы / А. Я. Баханькоў, І. М. Гайдукевіч, П. П. Шуба. – 2-е выд., перапрац. і дап. --  Мінск : Нар. асвета, 1972. – 376 с.

2. Булыка, А. М. Слоўнік іншамоўных слоў. / А. М. Булыка, Мінск : Нар. асвета, 1993. – 398 с.

3. Гаўрош, Н. В і інш. Фразеалагічны слоўнік. Для сярэд. школы. Пад рэд. доктара філалагічных навук Ф. М. Янкоўскага.  – Мн.,  “Нар. асвета”, 1973. – 352 с.

Перад загал. аўт. : Н. В. Гаўрош, І. Я. Лепешаў, Ф. М. Янкоўскі.

4. Гваздовіч, Г. А. і інш. Беларуская мова : Падруч. для 10-га кл. устаноў, якія забяспечваюць атрыманне агул. сярэд. адукацыі з бел. мовай навучання з 11-гадовым тжэрмінам навучання / Г. А. Гваздовіч, М. М. Круталевіч, У. П. Саўко. – 2-е выд., дапрац. – Мн. : Нар. асвета, 2004. – 239 с.       

5. Колас, Я. Новая зямля; Сымон-музыка : паэмы / Я. Колас. —Мінск : Маст. літ., 1986. — 448 с.

6. Беларуская мова : вучэб. дапам. для 6-га кл. устаноў агул. сярэд. адук. з беларус. і рус. мовамі навучання : у 2 ч. / Г. М. Валочка [і інш]. – Мінск : Нац. ін-т адукацыі, 2020. --  240 с.

 

Гэты ўрок (у ім могуць быць некаторыя змяненні) надрукаваны ў часопісе “Беларуская мова і літаратура”, ліпень 2021 года, № 7.