Поиск по этому блогу

Вывучаем беларускі правапіс: правапіс канчаткаў прыметнікаў жаночага роду ў адзіночным ліку

 

ВЫВУЧАЕМ БЕЛАРУСКІ ПРАВАПІС: ПРАКТЫКУМ   

 

Тэма: правапіс канчаткаў прыметнікаў жаночага роду ў адзіночным ліку.

Псіхалагічны настрой.                             

                                                         Вуліца, вясёлка,

                                                         Кіпень, выбуховы –

                                                         Гэта словы нашай мовы.

                                                                            Аляксей Якімовіч.

Якія словы беларускай мовы вам запомніліся, падабаюцца?

Хвілінка кемлівасці.

Выпішыце словазлучэнні з прыметнікамі жаночага роду ў назоўным склоне адзіночнага ліку і абазначце іх канчаткі.

Важная падзея, новая сукенка, летняя гарачыня, важныя падзеі.

Для даведкі.

Словазлучэнні з прыметнікамі жаночага роду ў назоўным склоне адзіночнага ліку: важная падзея, новая сукенка, летняя гарачыня.

Вывад.                                                        

Прыметнікі жаночага роду ў адзіночным ліку маюць канчаткі-ая, -яя ў назоўным склоне [4, стар. 255, “Беларуская мова”].

Назавіце словы.

                                                       Пішам з -ая

                                                       Гара крутая,

                                                       Трава сухая,

                                                       Дарога … (лясная).

                                                                       Аляксей Якімовіч.                                               

 

                                       Пішам без памылак

                                                      Верная сяброўка, зялёная трава,

                                       Ранняя вясна, гладкая паверхня,

                                       Дальняя дарога, крыклівая … (сава).

                                                                                 Аляксей Якімовіч.

Абазначце канчаткі прыметнікаў з вершаваных тэкстаў і растлумачце іх правапіс.

Праца са сказам.       

Складзіце скорагаворку са слоў.

Прырода, падабаецца, Роме, асенняя. (Роме падабаецца асенняя прырода.)        

Растлумачце правапіс выдзеленых літар.

Хвілінка кемлівасці.

Пустой бочкі, пустая бочка, пустой бочцы, у пустой бочцы, пустой бочкай, марозная зіма, марознай зімы, марознай зіме, аб марознай зіме, марознай зімой, сіняй стужкі, сіняя стужка, сіняй стужцы, сіняй стужкай, аб сіняй стужцы, марозныя зімы.

Вызначце словазлучэнні з прыметнікамі жаночага роду ў родным, давальным, творным і месным склонах адзіночнага ліку і абазначце іх канчаткі.

Для даведкі.

Словазлучэнні з прыметнікамі жаночага роду ў родным, давальным, творным і месным склонах адзіночнага ліку: пустой бочкі, пустой бочцы, пустой бочкай, аб пустой бочцы; марознай зімы, марознай зіме, марознай зімой, аб марознай зіме; сіняй стужкі, сіняй стужцы, сіняй стужкай, аб сіняй стужцы.

Вывад.                                                                                                                               

Прыметнікі жаночага роду ў адзіночным ліку маюць канчаткі -ой, -ай, -яй  у родным, давальным, творным і месным склонах [4, стар. 255 -- 256, “Беларуская мова”].

Працуем са спалучэннямі слоў.             

Са словамі “вялікай” і “жывая” прыдумайце спалучэнні слоў з прамым і з пераносным значэннем.

Ці з’яўляюцца гэтыя спалучэнні слоў словазлучэннямі?

Растлумачце правапіс канчаткаў прыметнікаў “вялікай”, “жывая”.

Прыметнік “вялікай” пастаўце ў назоўным склоне і выдзеліце яго канчатак.

Прыметнік  “жывая” разам з назоўнікам, да якога ён адносіцца, пастаўце ў форме роднага склону адзіночнага ліку.

Для даведкі: вялікай кропляй – вялікай падзеяй; жывая чарапаха – жывая мова. 

Назавіце словы.

                                                       Пішам з -ой

                                                       Славы баявой,

                                                       Вяршыні снегавой,

                                                       Мамы … (дарагой).

                                                                       Аляксей Якімовіч.                                                

 

                                       Пішам без памылак

                                                      Дружнай сям’ёй, глыбокай Нявой,

                                       Позняй вясной, лёгкай пярынкай,

                                       Дальняй дарогай, залатой … (галавой).

                                                                                 Аляксей Якімовіч.

Абазначце канчаткі прыметнікаў з вершаваных тэкстаў і растлумачце іх правапіс.

Хвілінка кемлівасці.

Пустое бочкі, пустая бочка, мяккае падушкі, колішняе сяброўкі, колішняя сяброўка, з колішняй сяброўкай, мяккія падушкі.

Вызначце словазлучэнні з прыметнікамі жаночага роду ў родным склоне адзіночнага ліку і абазначце іх канчаткі.

Для даведкі.

Словазлучэнні з прыметнікамі жаночага роду ў родным склоне адзіночнага ліку: пустое бочкі, мяккае падушкі, колішняе сяброўкі.

Вывад.

У родным склоне  прыметнікі жаночага роду могуць ужывацца таксама з канчаткамі -ое, -ае, -яе  [4, стар. 256, “Беларуская мова”].

Назавіце словы.

                                                       Пішам з -ае

                                                       Белае сняжынкі,

                                                       Цёмнае хмаркі,

                                                       Лёгкае … (пушынкі).

                                                                       Аляксей Якімовіч.                                               

 

                                       Пішам без памылак

                                                      Смачнае цукеркі, прыгожае барвы,

                                       Даўняе падзеі, лагоднае усмешкі,

                                       Летняе расы, стальное … (булавы).   

                                                                           Аляксей Якімовіч.

Абазначце канчаткі прыметнікаў з вершаваных тэкстаў і растлумачце іх правапіс.

Падбярыце аднакаранёвыя словы да слова “барва”. (Барвавець, барвовы.)

Для даведкі: барвовы – густа-чырвоны колер [1, стар. 54, “Тлумачальны слоўнік”].

Праца са сказам.              

Складзіце скорагаворку са слоў.

Каля, сцяжынкі, спыніліся, лясное, вузкае. (Спыніліся каля вузкае лясное сцяжынкі.)

Растлумачце напісанне выдзеленых літар.                                                                                                 

Фізкультхвілінка.

На столі, на сцяне вачыма намалюйце прыгожыя спалучэнні літар ое, ае, яе, потым напішыце беларускае слова “старанная” і лагодна ўсміхніцеся, прывітайце яго, добрае і ласкавае.

Хвілінка кемлівасці.

Пустою бочкаю, пустая бочка, мяккаю падушкаю, колішняю сяброўкаю, колішняя сяброўка, аб колішняй сяброўцы, мяккія падушкі.

Вызначце словазлучэнні з прыметнікамі жаночага роду ў творным склоне адзіночнага ліку і абазначце іх канчаткі.

Для даведкі.

Словазлучэнні з прыметнікамі жаночага роду ў творным склоне адзіночнага ліку: пустою бочкаю, мяккаю падушкаю, колішняю сяброўкаю.

Вывад.

Прыметнікі жаночага роду ў творным склоне могуць ужывацца з канчаткамі -ою, -аю, -яю [4, стар. 255 -- 256, “Беларуская мова”].

Назавіце словы.

                                                       Пішам з -аю

                                                       Белаю сняжынкаю,

                                                       Цёмнаю хмаркаю,

                                                       Лёгкаю … (пушынкаю).

                                                                       Аляксей Якімовіч.                                               

 

                                       Пішам без памылак

                                                      Смачнаю цукеркаю, чыстаю вадою,

                                       Даўняю падзеяю, лагоднаю усмешкаю,

                                       Летняю расою, стальною … (булавою).        

                                                                           Аляксей Якімовіч.

Абазначце канчаткі прыметнікаў з вершаваных тэкстаў і растлумачце іх правапіс.  

Праца з вершамі.

Складзіце разбураныя нядобрым чараўніком вершы Аляксея Якімовіча.

                                                                З роснаю травою.

                                                                Востраю касою.

                                                                Зараз я скашу яго

                                                                Луг шырокі прада мною

Адказ: 1 – 4, 2 – 1, 3 – 3, 4 – 2.

Знайдзіце ў вершаваным тэксце словы з арфаграмай на вывучанае правіла. Растлумачце іх напісанне.

Пастаўце прыметнікі разам з назоўнікамі, да якіх яны адносяцца, у творным склоне.

                                                      Выраслі ялінкі.

                                                      На лясной палянцы

                                                      Густыя галінкі.

                                                      Цягнуцца угору.

                                                    

                                                     Зялёная лапка:

                                                     Сказала Алесю

                                                     Снегавая шапка.

                                                     -- У мяне з’явілася

Адказ: 1 – 2, 2 – 1, 3 – 4, 4 – 3.                  

Знайдзіце ў вершаваных тэкстах прыметнікі жаночага роду. Растлумачце іх напісанне і пастаўце ў месным склоне.

Хвілінка кемлівасці.

Ціхая раніца, ціхую раніцу, парожняе дзяжы, парожнюю дзяжу.

Вызначце словазлучэнні з прыметнікамі жаночага роду ў вінавальным склоне адзіночнага ліку і абазначце іх канчаткі.

Для даведкі.

Словазлучэнні з прыметнікамі жаночага роду ў вінавальным склоне адзіночнага ліку: ціхую раніцу, парожнюю дзяжу.

Вывад.

Прыметнікі жаночага роду ў адзіночным ліку маюць канчаткі -ую, -юю ў вінавальным склоне [4, стар. 255 -- 256, “Беларуская мова”].

Для даведкі: дзяжа – драўляная пасудзіна, у якой рашчыняюць хлеб  [1, стар. 103, “Тлумачальны слоўнік”].

Парожняя – пустая.

               [5, стар. 143 -- 144, “Беларуская мова”]

Назавіце словы.

                                                       Пішам з -ую

                                                       Дарогу шырокую,

                                                       Гару высокую,

                                                       Краіну … (далёкую).

                                                                       Аляксей Якімовіч.                                               

 

                                       Пішам без памылак

                                                      Ранішнюю песню, знаёмую цётку,

                                       Ніжнюю прыступку, плыткую рэчку,

                                       Гнуткую вярбу, густую … (бародку).

                                                                           Аляксей Якімовіч.

Абазначце канчаткі прыметнікаў з вершаваных тэкстаў і растлумачце іх правапіс.    

Скорагаворка.

З шырокай сцежкі звярнулі на вузкую (Аляксей Якімовіч).  

Ці паўтараецца арфаграма ў словах скорагаворкі?  

Гарачая пара з вялікай каструлі паднялася ўгору (Аляксей Якімовіч).

Якая арфаграма паўтараецца ў словах скорагаворкі?

Прыметнікі гарачая, вялікай пастаўце ў родным склоне.                                                

Сустрэча з фразеалагізмамі.

Назавіце фразеалагізмы ў вершах Аляксея Якімовіча, што абазначаюць  “чалавека, які выдзяляецца сярод іншых людзей сваімі паводзінамі ці знешнім выглядам” і “выкрыць злачынныя намеры, цёмныя справы кагосьці”.

                                                                      Выбягаю з школы я,

                                                                      Крочу па газонах.

                                                                      Кажуць людзі пра мяне:

                                                                      -- … .

Вызначце прыметнік у вершаваным тэксце. Праскланяйце яго, ужываючы ў родным і творным склонах дзве формы канчаткаў.

Словы фразеалагізма, напісаныя наадварот: яалеб анорав.

                                                           Цішком шкодзіў Янка,

                                                            Многім нёс бяду.

                                                           Людзі пастараліся:

                                                           … .

Праскланяйце прыметнік чыстую.

Словы фразеалагізма, напісаныя наадварот: ілевыв ан юутсыч удав [2, стар. 26, 55, “Фразеалагічны слоўнік”].

Узбагачаем мову словам Якуба Коласа.

Раскрываючы дужкі, запішыце словы з выбарам літар. Выразна прачытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.

                                              Ідзе, а ветрык з каласкамі

                                              Вя(д, дз)е прыемную размову

                                              І цешыць душу леснікову.

                                              Маіхал пады(дз, д)е і прыстане,

                                           І лаву жыцейка агляне…     [3, стар. 29, “Паэмы Я. Коласа”].

Раскрыйце сэнс слова “прыстане”. (Стане, спыніцца ненадоўга.)

Вызначце прыметнікі ў вершаваным тэксце і растлумачце правапіс іх канчаткаў.

Ці згодны вы з напісаннем прыметніка “леснікову”?

Адказы на пытанні.

 Якія канчаткі маюць прыметнікі жаночага роду адзіночнага ліку ў назоўным і вінавальным склоне?

Якія канчаткі маюць прыметнікі жаночага роду адзіночнага ліку ў родным, давальным, творным і месным склонах?

З якімі канчаткамі могуць ужывацца прыметнікі жаночага роду адзіночнага ліку ў родным і творным склонах?

Тэст.

Дапасуйце прыметнікі да назоўнікаў. Якія з іх запісаны памылкова?

1. У (гарадская) бібліятэка.

2. (Гарадская) бібліятэкай.

3. (Гарадская) бібліятэцы.

4. (Душэўная) размове.

5. (Душэўная) размоваю.

6. (Доўгі) днём.

7. (Прыгожая) рэчы.

8. (Малое) дзіцяці.

9. Прыгожая (рэччу).

Адказ: 6, 8, назоўнікі ў гэтых словазлучэннях мужчынскага і ніякага роду, што не адпавядае тэме. 

                                                                                                            

Выкарыстаная літаратура

 

1. Баханькоў, А. Я. Тлумачальны слоўнік беларускай мовы: для сярэдняй школы / А. Я. Баханькоў, І. М. Гайдукевіч, П. П. Шуба. – 2-е выд., перапрац. і дап. --  Мінск : Нар. асвета, 1972. – 376 с.

2. Гаўрош, Н. В і інш. Фразеалагічны слоўнік. Для сярэд. школы. Пад рэд. доктара філалагічных навук Ф. М. Янкоўскага.  – Мн.,  “Нар. асвета”, 1973. – 352 с.

Перад загал. аўт. : Н. В. Гаўрош, І. Я. Лепешаў, Ф. М. Янкоўскі.

3. Колас, Я. Новая зямля; Сымон-музыка : паэмы / Я. Колас. —Мінск : Маст. літ., 1986. — 448 с.                 

4. Красней, В. П., Лаўрэль, Я. М. Беларуская мова : Падруч. для 5-га кл. шк. з беларус. мовай навучання. – 3-е выд., дапрац. – Мн. : Нар. асвета, 1992. --  318 с. : іл.    

5. Беларуская мова : вучэб. дапам. для 6-га кл. устаноў агул. сярэд. адук. з беларус. і рус. мовамі навучання : у 2 ч. / Г. М. Валочка [і інш]. – Мінск : Нац. ін-т адукацыі, 2020. --  240 с.

 

Гэты ўрок (у ім могуць быць некаторыя змяненні) надрукаваны ў часопісе “Беларуская мова і літаратура”, жнівень 2021 года, № 8.