Поиск по этому блогу

Граматычныя заданні да майго верша «Не хавайся, зорачка»

 

             Матэрыял для самаадукацыі. Граматычныя заданні да майго верша «Не хавайся, зорачка»

(Дадзены ў скарачэнні.) 

                                                                           Аляксей Якімовіч

Не хавайся, зорачка

 

                                                         На небе месячык,

                                                         Зорачку шукае.

                                                         Дзе яна падзелася,

                                                         Думае, гадае.

 

                                                         -- Зорачка, зорачка,

                                                         Хутчэй засвяціся,

                                                         Не хавайся, зорачка,

                                                         Прыйдзі, адгукніся.

 

                                                         Успомні, ясна зорачка,

                                                         Як з табой гулялі.

                                                         Хмаркі кучаравыя

                                                         Шчасцейка жадалі.

 

                                                         Няма цяпер шчасцейка,

                                                         Сумна, адзінока.

                                                         Я плыву, узнімаюся

                                                         На гару высока.

 

                                                         З вочак маіх срэбных

                                                        Падаюць слязінкі.

                                                        Іх ловяць, трымаюць

                                                        Ручкамі травінкі.

                                                                               2020 год.

Верш “Не хавайся, зорачка” цалкам надрукаваны ў кнізе «Карп у футры», выдадзенай выдавецтвам «Беларусь» у 2021 годзе.

 

Выкарыстаўшы ўзор разважання, растлумачце правапіс выдзеленай літары ў слове "засвяціся".

Узор разважання. У слове "заспявала" прыстаўка за-. А прыстаўкі аб-, ад-, пад-, над-, перад- пішуцца нязменна.

Якое слова ў вершы вам найбольш падабаецца? Чаму?

Знайдзіце словы, у якіх назіраецца характэрная асаблівасць беларускай мовы – ужываюцца заўсёды цвёрдыя гукі.

Прадоўжыце правіла.

Дзеясловы ў загадным ладзе абазначаюць папярэджанне, заклік…

Знайдзіце ў вершаваным тэксце дзеясловы ў загадным ладзе.

Назавіце ключавы сказ.

Назавіце словы з памяншальна-ласкальным значэннем. У якіх стылях маўлення можна, а ў якіх нельга карыстацца імі?

Падбярыце сінонім да слова “нуда”. (Сум, сумота, смутак.)

Выпішыце з тэксту слова наступнай будовы: корань + канчатак. (Плыву.)

Растлумачце пастаноўку знакаў прыпынку ў апошняй страфе.

Выкарыстаўшы ўзор разважання, дакажыце, што пара слоў "хмаркі кучаравыя" --  словазлучэнне.

Узор разважання. Пара слоў вялікая радасць -- словазлучэнне. У ім галоўнае (радасць) і залежнае (вялікая) словы звязаны па сэнсе і граматычна.

Назавіце цвёрдыя і мяккія гукі-браты. Якія з іх найчасцей ужываюцца ў тэксце?

Напрыклад: ([с], [с'], [н].)

Назавіце словы з гэтымі гукамі. Да якой часціны мовы яны належаць?

Знайдзіце ў тэксце словы, у якіх назіраецца характэрная асаблівасць беларускай фанетыкі -- ужываецца працяжны, не выбухны гук... ([г]).

Выкарыстаўшы ўзор разважання, растлумачце правапіс апострафа ў слове "з'явіся".

Узор разважання. Пад'ём (пасля цвёрдай зычнай перад ё пры раздзельным іх вымаўленні.)

Знайдзіце ў вершы словы, у якіх назіраецца характэрная асаблівасць беларускай фанетыкі -- ужываецца заўсёды цвёрды гук ... ([р]).

У спалучэнні "з табой", пішам з. А як вымаўляем? ([С].)

Для даведкі: звонкі [з] перад глухім зычным вымаўляецца як [с].

Назавіце слова, у якім колькасць літар і колькасць гукаў не супадае.

Вызначце ў тэксце асобу дзеясловаў. Якія асабовыя займеннікі дапамаглі вам гэта зрабіць?

Запомніце! Асабовыя займеннікі дапамагаюць вызначаць асобу дзеясловаў цяперашняга (будучага) часу пры іх спражэнні.

Назавіце назоўнікі ў пачатковай форме. Вызначце іх сінтаксічную ролю

Помніце! Назоўнік у ролі зваротка членам сказа не з’яўляецца.