Поиск по этому блогу

Вывучаем беларускі правапіс: правапіс прыналежных займеннікаў мой, твой, свой, маё, тваё, сваё, наш, ваш. Псіхалагічны настрой.

 

ВЫВУЧАЕМ БЕЛАРУСКІ ПРАВАПІС: ПРАКТЫКУМ   

                                                                                                          

Тэма: правапіс прыналежных займеннікаў мой, твой, свой, маё, тваё, сваё, наш, ваш.

Псіхалагічны настрой.                            

                                               Здзіўленне, зачараванасць,

                                               Бесклапотны, вераснёвы --

                                               Гэта словы нашай мовы.

                                                                  Аляксей Якімовіч.

Якія словы беларускай мовы вам запомніліся, падабаюцца?

Ствараем праблемную сітуацыю.                  

Як  пішам у родным склоне: свайго ці сваего?

Што трэба ведаць, каб адказаць на гэта пытанне?

Хвілінка кемлівасці.

Пачнём з правіла.

Запомніце! У займенніках мой, твой, свой, маё, тваё, сваё ў родным і давальным склонах адзіночнага ліку пішацца літара й [4, стар. 210,“Беларуская мова”].

Вырашэнне праблемнай сітуацыі.

Пішам: свайго.

Працуем са спалучэннямі слоў.

Са словам “мая” прыдумайце спалучэнні слоў з прамым і з пераносным значэннем.

Ці з’яўляюцца гэтыя спалучэнні слоў словазлучэннямі?

Пастаўце ў родным склоне займеннікі  мая, мой і растлумачце іх правапіс.

Для даведкі: мая кашуля – мая вяршыня. (Тое, чаго дабіўся ў жыцці.)

Назавіце слова.

                                                             Пішам без памылак:

                                                             Сябру майму,

                                                             Знаёмаму свайму,

                                                             Настаўніку… (твайму).

                                                                     Аляксей Якімовіч.

Растлумачце правапіс прыналежных займеннікаў у словах вершаванага тэксту.

Ствараем праблемную сітуацыю.                  

Як  пішам у назоўным склоне: свае ці сваі?

Што трэба ведаць, каб адказаць на гэта пытанне?

Хвілінка кемлівасці.

Чытаем правіла.

Помніце! Прыналежныя займеннікі множнага ліку ў назоўным склоне маюць канчатак е і ы [3, стар. 189, “Беларуская мова”].  

                           [4, стар. 210,“Беларуская мова”]    

Вырашэнне праблемнай сітуацыі.

Пішам: свае.

Праца са сказам.       

Складзіце скорагаворку са слоў.

Сашы, вашы, ў, былі, нашай, сябры. (Вашы сябры былі ў нашай Сашы.)

Растлумачце напісанне выдзеленай літары.

Назавіце слова.

                                                             Пішам без памылак:

                                                             Малюнкі мае,

                                                             Адзнакі мае,

                                                             Кнігі… (твае).

                                                                     Аляксей Якімовіч.

Растлумачце правапіс прыналежных займеннікаў у словах з вершаванага тэксту.

Фізкультхвілінка.

На столі, на сцяне вачыма намалюйце прыгожыя літары е, й, ы, потым напішыце беларускае слова “выразна” і лагодна ўсміхніцеся, прывітайце яго, добрае і ласкавае.

Праца з вершам.

Складзіце разбураны нядобрым чараўніком верш Аляксея Якімовіча.

                                                               Крутыя берагі.              

                                                               Люблю свае лугі

                                                               І роднай рэчкі Шчары

                                                               Люблю свае палеткі,

Адказ: 1 – 4, 2 – 2, 3 – 3, 4 – 1.

Вызначце прыналежны займеннік і праскланяйце яго.

Скорагаворка.

Аб’яднаем цацкі вашы і нашы (Аляксей Якімовіч).  

Якая арфаграма паўтараецца ў словах скорагаворкі?

Сустрэча з фразеалагізмам.

Назавіце фразеалагізм у вершы Аляксея Якімовіча, які абазначае  “не такі, як ты, не падобны”.

                                                      Ідзі сваёй дарогай,

                                                      Пакінь мяне, братка.

                                                      У нас розныя дарогі.

                                                      Я … .

Знайдзіце ў вершаваным тэксце словы з арфаграмамі на вывучанае правіла. Растлумачце іх напісанне.

Словы фразеалагізма, напісаныя наадварот: ен огйавт актясязд [1, стар. 211, “Фразеалагічны слоўнік”].

Узбагачаем мову словам Якуба Коласа.

Раскрываючы дужкі, запішыце словы з выбарам літар. Выразна прачытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.

                                    О, край родны, край прыгожы!

                                   Мілы кут маіх дзядоў!

                                   Што мілей у свеце божым

                                   Гэтых светлых берагоў,

                                   Дзе бруяцца ср(е, э)брам р(э, е)чкі,

                                   Дзе бары-лясы гудуць,

                                   Дзе мядамі пахнуць гр(е, э)чкі,

                                Нівы гутаркі вядуць… [2, стар. 333, “Паэмы Я. Коласа”].

Падбярыце літаратурны адпаведнік да аўтарскіх слоў “гудуць”, “мядамі”. (Гудзяць, мёдам.)

Назавіце прыналежны прыметнік у вершаваным тэксце. Пастаўце яго ў форме назоўнага склону адзіночнага ліку і растлумачце правапіс.

Адказы на пытанні.

 Якаія канчаткі пішуцца ў займенніках мой, твой, свой, маё, тваё, сваё ў форме роднага і давальнага склонаў адзіночнага ліку?

Якія канчаткі маюць прыналежныя займеннікі множнага ліку ў назоўным склоне?

Тэст.

Назавіце займеннікі, напісаныя правільна.

1) Маім;

2) маёй;

3) тваім;

4) майім;

5) тваім;

6) тваёй;

7) твайой.

Адказ: 1, 2, 3, 5, 6.

                                                                                                            

Выкарыстаная літаратура

 

1. Гаўрош, Н. В і інш. Фразеалагічны слоўнік. Для сярэд. школы. Пад рэд. доктара філалагічных навук Ф. М. Янкоўскага.  – Мн.,  “Нар. асвета”, 1973. – 352 с.

Перад загал. аўт. : Н. В. Гаўрош, І. Я. Лепешаў, Ф. М. Янкоўскі.

2. Колас, Я. Новая зямля; Сымон-музыка : паэмы / Я. Колас. —Мінск : Маст. літ., 1986. — 448 с.

3. Малажай, Г. М. і інш. Беларуская мова : Падруч. для 6-га кл. шк. з рус. мовай навучання. / Г. М. Малажай, З. М. Кавалевіч, С. Р. Рачэўскі. – Мн. : Нар. асвета, 1996. --  238 с., [4] л. іл.: іл.

4. Беларуская мова : вучэб. дапам. для 6-га кл. устаноў агул. сярэд. адук. з беларус. і рус. мовамі навучання / Г. М. Валочка [і інш]. – Мінск : Нац. ін-т адукацыі, 2020. --  240 с.

 

Гэты ўрок (у ім могуць быць некаторыя змяненні) надрукаваны ў часопісе “Беларуская мова і літаратура”, студзень 2022 года, № 1.