Поиск по этому блогу

Вывучаем беларускі правапіс. Правапіс не (ня) разам

 

ВЫВУЧАЕМ БЕЛАРУСКІ ПРАВАПІС: ПРАКТЫКУМ       

 

Тэма: правапіс не (ня) разам.

Псіхалагічны настрой.                            

                                                   Лекар, пекар,

                                                   Ядлаўцовы --

                                                   Гэта словы нашай мовы.

                                                                            Аляксей Якімовіч.

Якія словы беларускай мовы вам запомніліся, падабаюцца?

Ствараем праблемную сітуацыю.                  

Як  пішам: нездаровіцца – ці не здаровіцца? (1)

Як  пішам: недавыканаць ці не давыканаць? (2)

Як  пішам: нежанаты ці не жанаты? (3)

Як  пішам: непрачытаная кніга ці не прачытаная кніга? (4)

Як пішам: некалі ці не калі? (5)

Што трэба ведаць, каб адказаць на гэтыя пытанні?

Хвілінка кемлівасці.

Звяртаемся да правіла.

Запамінаем!

Не (ня) пішацца разам:

 са словамі, якія без не не ўжываюцца: (нездаровіцца);

у словах з прыстаўкай неда-, якія маюць значэнне непаўнаты: (недавыканаць);

калі не ўтварае новыя словы з супрацьлеглым значэннем, якія звычайна можна замяніць сінонімам без не- (ня): (нежанаты);

з поўнымі дзеепрыметнікамі, пры якіх няма залежных слоў: (непрачытаная кніга);

у неазнаальных займенніках і прыслоўях: (некалі) [4, стар. 208, “Беларуская мова”].   

Дапоўніце гэтыя азначэнні адпаведнымі прыкладамі з задання “Ствараем праблемную сітуацыю”.

             [2, стар. 175, “Беларуская мова”] 

Назавіце слова.        

                                                             Пішам без памылак:

                                                             Можна быць няўдалым,

                                                             Можна быць нядобрым,

                                                             Можна быць … (нецікавым).

                                                                         Аляксей Якімовіч.

Растлумачце правапіс  не (ня) ў прыметніках.

Назавіце слова.        

                                                             Пішам без памылак:

                                                             Можна недалавіць,

                                                             Можна недакарміць,

                                                             Можна … (недакруціць).

                                                                         Аляксей Якімовіч.

Растлумачце правапіс  не ў дзеясловах.

Помніце! Ад дзеясловаў з прыстаўкай неда- трэба адрозніваць дзеясловы з прыстаўкай да-, якія маюць адмоўе не і абазначаюць не даведзенае да канца дзеянне: не дапісаць сачынення  [2, стар. 175, “Беларуская мова”].

Назавіце слова.        

                                                             Пішам без памылак:

                                                             Залезці невысока,

                                                             Ступаць нячутна,

                                                             Стаяць … (недалёка).

                                                                         Аляксей Якімовіч.

Растлумачце правапіс не (ня) ў прыслоўях.

Назавіце слова.        

                                                             Пішам без памылак:

                                                             Непадкрэсленае слова,

                                                             Неадпраўленае пісьмо,

                                                             Нявызначаная … (аснова).

                                                                         Аляксей Якімовіч.

Растлумачце правапіс  не (ня) ў дзеепрыметніках.

Назавіце слова.        

                                                             Пішам без памылак:

                                                             Нешта сказаў,

                                                             Нехта напісаў,

                                                             Некага … (шукаў).

                                                                         Аляксей Якімовіч.

Растлумачце правапіс  не ў неазначальных займенніках.

Скорагаворка.           

 Н..як н..адкуль з’явілася хмара.

Устаўце прапушчаныя літары ў неазначальных прыслоўях са скорагаворкі.      

Працуем са спалучэннямі слоў.

Са словам “невялікая” прыдумайце спалучэнні слоў з прамым і з пераносным значэннем.

Ці з’яўляюцца гэтыя спалучэнні слоў словазлучэннямі?

Растлумачце правапіс слова “невялікае”.

Для даведкі: невялікае акно – невялікае здарэнне.

Фізкультхвілінка.

На столі, на сцяне вачыма намалюйце прыгожыя спалучэнні літар не, ня, потым напішыце беларускае слова “няходжаны” і лагодна ўсміхніцеся, прывітайце яго, добрае і ласкавае.

Праца з вершам.

Складзіце разбураны нядобрым чараўніком верш Аляксея Якімовіча.

                                                    Дождж паліў.

                                                    Неўзабаве з цёмнай хмары

                                                    Зваў яго, прасіў.

                                                    Я, сябры, яшчэ учора

Адказ: 1 – 2, 2 – 1, 3 – 4, 4 – 3.

Знайдзіце ў вершы слова з арфаграмай на вывучанае правіла. Растлумачце яе напісанне.

Сустрэча з фразеалагізмам.

Назавіце фразеалагізм у вершы Аляксея Якімовіча, якія абазначае “вельмі многа”.

                                                      Цёплая вясна.

                                                      Красуе май.

                                                      У вёсцы працы

                                                       … .

Ці ёсць у вершаваным тэксце слова з арфаграмай на вывучанае правіла? Дакажыце гэта.

Словы фразеалагізма, напісаныя наадварот: ытачапен йарк [2, стар. 209, “Фразеалагічны слоўнік”].

Праца са сказам.       

Складзіце скорагаворку са слоў.

 Вер, няшчыраму, нячуламу, не, і. (Не вер няшчыраму і нячуламу.)

Якая арфаграма паўтараецца ў словах скорагаворкі?

Узбагачаем мову словам Якуба Коласа.

Раскрываючы дужкі, запішыце словы з выбарам літар. Выразна прачытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.

                                              Шоў Сымонка на спатканне

                                              Змрок(у, а), цемрадзі палёў,

                                              У круг гора і блукання,

                                              Мусіць, лёс яго павёў.

                                              І ён шоў – куды? не ведаў

                                              Ды аб тым і не пытаў;

                                              Пад убогі крыжык дзедаў

                                        Н(я, е)ўзаметкі прыблукаў [3, стар. 296, “Паэмы Я. Коласа”].

Падбярыце літаратурны адпаведнік да аўтарскага слова “шоў”. (Ішоў.)  

Адказ на пытанне.

 Калі не (ня) пішацца разам?

Тэст.

 Адзначце словы з прыстаўкай ня-.

1) Н..штатны;

2) н..падатлівы;

3) н..шчадна;

4) н..чысты;

5) н..ўседлівасць;

6) н..прыкметна;

7) н..ўлоўна.

Адказ: 1, 3, 4, 5, 7.

 

Выкарыстаная літаратура

 

1. Гаўрош, Н. В і інш. Фразеалагічны слоўнік. Для сярэд. школы. Пад рэд. доктара філалагічных навук Ф. М. Янкоўскага.  – Мн.,  “Нар. асвета”, 1973. – 352 с.

2. Гваздовіч, Г. А. і інш. Беларуская мова : Падруч. для 10-га кл. устаноў, якія забяспечваюць атрыманне агул. сярэд. адукацыі з бел. мовай навучання з 11-гадовым тжэрмінам навучання / Г. А. Гваздовіч, М. М. Круталевіч, У. П. Саўко. – 2-е выд., дапрац. – Мн. : Нар. асвета, 2004. – 239 с.        

Перад загал. аўт. : Н. В. Гаўрош, І. Я. Лепешаў, Ф. М. Янкоўскі.                      

3. Колас, Я. Новая зямля; Сымон-музыка : паэмы / Я. Колас. —Мінск : Маст. літ., 1986. — 448 с.

4. Валочка Г. М. Беларуская мова : вучэб. дапам. для 7-га кл. устаноў агул. сярэд. адук. з беларус. і рус. мовамі навучання / Г. М. Валочка, В. У. Зелянко, С. А. Язерская. – Мінск : Нац. ін-т адукацыі, 2020. --  240 с.

 

Гэты ўрок (у ім могуць быць некаторыя змяненні) надрукаваны ў часопісе “Беларуская мова і літаратура”, жнівень 2022 года, № 8.