Поиск по этому блогу

Творчы ўрок у 3 класе. СУФІКС

 

                                      Творчы ўрок у 3 класе. СУФІКС

 

Мэты: сфарміраваць паняцце пра суфікс як частку слова, якая служыць для ўтварэння новых слоў; фарміраваць уменні і навыкі знаходзіць  суфіксы ў словах і ўтвараць словы з іх дапамогай; садзейнічаць развіццю маўлення; выпрацоўваць арфаграфічную пільнасць; пашыраць слоўнікавы запас вучняў; абуджаць у іх цікавасць да беларускай мовы; прывіваць жаданне вучыцца, атрымліваць у школе веды.

 

                                                         Ход урока

1. Арганізацыйны момант.

                                                          Прыгожы, духмяны,

                                                          Пшанічны, жытнёвы.

                                                          Любім, вымаўляем

                                                          Нашай мовы словы.

Якія беларускія словы вы ведаеце? Назавіце іх.

2. Праверка дамашняга задання.

3. Арфаграфічная размінка.    

Н а с т а ў н і к. На папярэднім уроку мы вывучалі... (прыстаўку). Прыстаўкі с- і з- разгубіліся і не ведаюць, дзе іх словы. Давайце дапаможам ім, злучым лініямі (выконваюць два вучні каля дошкі, астатнія -- на картках у парах).

            клеіць

            рабіць

            лічыць

з-         хадзіць           с-

            пакаваць

            жаць

Успомнім правіла правапісу прыставак з-, с-.

4.Чыстапісанне.

Прачытайце словы, якія запісаны на дошцы:

                     скасіць   вясковая    каса

На хвілінцы чыстапісання напішам тры літары, якія знаходзяцца ў прыстаўцы першага слова, у пачатку кораня другога слова і ў канчатку трэцяга. Якія гэта літары?

                      с  в   а

Вызначыце парадак літар у дадзеным радзе:

                     сва   ссва   свва   сваа   сссва...

(У радзе напісаны літары с, в, а; па чарзе ўдвойваецца іх колькасць: спачатку с, потым в, а; затым утройваецца).

Напішыце гэты рад, захоўваючы паслядоўнасць.

Прыдумайце і запішыце сказ, выкарыстаўшы два словы з прапанаваных: скасіць, вясковая, каса.

5. Паведамленне тэмы і мэт урока.

Н а с т а ў н і к. Ці захоча хто-небудзь з вас пакаштаваць мыла? А часам пра чалавека кажуць: "Пайшоў як мыла з'еўшы". Так гавораць тады, калі чалавек нечым незадаволены, у дрэнным настроі. Але хто сапсаваў яму настрой? Можа, ён сам? Вельмі часта настрой чалавека залежыць ад яго самога, ад яго працы на ўроку. Не будзем ленавацца, разам з казкай актыўна папрацуем, як след вывучым частку слова -- суфікс і тым самым створым сабе добры настрой.

6. Вывучэнне і замацаванне новага матэрыялу.

Чытанне казкі.

У гэты дзень Шпачку было вельмі сумна, бо з самай раніцы  з Сарокай пасварыўся. А з-за чаго, запытацца? Ён, Шпачок, дзеля жарту ў калюжыну ўскочыў, крыльцамі пырхнуў і Сароку вадою абліў і прабачэння не папрасіў.

Цяпер адзін сядзіць на галінцы, пазірае ў адчыненае акно хаты, дзе  дзяўчынка Насця  вучыць  правіла.

Заслухаўся Шпачок,  не заўважыў, як Сарока побач з ім на галінку села.

Загайдалася галінка ад цяжару, а Сарока ўсміхнулася Шпачку.

Шпачок адразу павесялеў і запытаўся:

- Сарока-белабока, ты больш не злуешся на мяне?

- Тсс! - ціха прамовіла Сарока. - Давай Насцю паслухаем.

У гэты час Насця гучна прачытала:

- Суфікс – гэта частка слова. Ён знаходзіцца пасля кораня перад канчаткам. З дапамогай суфікса ўтвараюцца словы з новым значэннем.

- Суфікс вывучае! - адзначыў Шпачок.

- А ты, відаць, тут даўно сядзіш! - засакатала Сарока. - Напэўна, шмат запомніў.

- Я асаблівасці суфікса надта добра запомніў! - упэўнена прамовіў Шпачок. - Першая асаблівасць: суфікс -- частка слова; другая асаблівасць: ён знаходзіцца пасля кораня перад канчаткам.

Яшчэ якую асаблівасць суфікса не назваў Шпачок? (Утварае словы з новым значэннем.)

Самастойная праца.

Ад слова "лес" пры дапамозе суфіксан- утварыце слова з новым значэннем. Абазначце значком  ^  суфікс -- частку слова, якая знаходзіцца пасля кораня перад канчаткам.

Чытанне працягу казкі ў спалучэнні з гутаркай і практычнай  працай вучняў.

Н а с т а ў н і к. Паслухайце працяг нашай казкі.

Сарока ўбачыла каля хаты Насцін мяч і прапанавала Шпачку:

- Давай пагуляем. Мяч адзін аднаму будзем кідаць і пры дапамозе суфіксаў новыя словы ўтвараць.

- Добра прыдумана! - зусім павесялеў Шпачок.

Сарока кінула мяч і назвала слова "сад".

Шпачок злавіў мяч і, назваўшы слова "садовы", кінуў мяч сяброўцы.

Сарока назвала слова "садавіна" і зноў кінула мяч Шпачку.

Злавіўшы мяч, Шпачок назваў слова "садавінка".

Стварэнне праблемнай сітуацыі.

Сад - садовы - садавіна- садавінка.

Пры дапамозе якіх суфіксаў утвораны гэтыя словы?

Якое з іх перадае пачуццё? (Пачуцці -- радасць, захапленне, замілаванне і інш.).

Пры дапамозе якога суфікса перадаецца гэта пачуццё? Якое пачуццё?

Лінгвістычны каментарый настаўніка.           

Запомніце! Некаторыя суфіксы надаюць словам памяншальна-ласкальнае значэнне.

Гукавая гульня "Назавіце слова".

Прачытайце верш і назавіце патрэбнае слова.

                                                    З  самай раніцы у полі

                                                    Вецярок гуляе,

                                                    З каласкамі залатымі

                                                    Ціха … (размаўляе).

                                                            Аляксей Якімовіч.

Назавіце суфіксы, якія надаюць словам памяншальна-ласкальнае значэнне.

Праца са словам.

На картцы запісаны два наборы літар і слова. Выберыце слова.

Смыжанка     Дождж      Каравурка (Дождж.)

Што дапамагло вам адрозніць слова ад набору літар? (Словам можна назваць толькі тое, што мае нейкае значэнне, нейкі сэнс.)

  Што абазначае слова "дождж"? (З'яву прыроды.)

Якія яшчэ з'явы прыроды вы ведаеце?

Павучымся заклікаць дождж. Для гэтага вывучым заклічку.

                                    Дожджык, дожджычак, з’явіся,

                                    На зямлю хутчэй спусціся.

                                    Мы цябе даўно чакаем,

                                    Разам дружна выклікаем.

                                                           Аляксей Якімовіч.

Ці ёсць суфікс у слове "дождж"? А ў словах "дожджык", “дожджычак”?

Фізкультхвілінка.

Вучні паказваюць, як з’яўляецца хмарка, як падаюць дажджынкі, даганяючы адна адну, як дзеці ўцякаюць, хаваючыся ад дажджу.

Утварэннне слоў у спалучэнні са слоўнікавай працай.

З дапамогай суфіксаў утварыце словы з новым значэннем ад слоў "сасна", "воз", "гара", "снег", "чаромха", "павук".

Ці ёсць сярод іх словы з памяншальна-ласкальным значэннем? Утварыце іх, калі няма.

Дзе вы бачылі чаромху? Калі яна зацвітае?

Каментарый настаўніка.

Цікава ведаць! Да слова "чаромха" можна падабраць сінонім "чарэмшына".

Адгадайце загадку па прыметах:

1) яна зацвітае ў маі;

2) яе кветкі белыя, вельмі духмяныя;

3) звычайна пышная, густая.

Што гэта? (Чаромха.)

Пры напісанні слова "чаромха" ў якім месцы вас падпільноўвае Памылка Памылкаўна?

Растлумачце правапіс літары а ў першым складзе.

Перакладзіце на рускую мову слова "чаромха". Параўнайце гучанне і напісанне.

Растлумачце напісанне слова "павук".

Раскрыйце сэнс параўнання "ўблытаў, як павук муху ў павуцінне". Складзіце і запішыце сказ з гэтм параўнаннем.

Лінгвістычны каментарый настаўніка.

Ведайце! Павук -- слоўнікавае слова. Запомніце, як яно пішацца.

Праца з дэфармаваным тэкстам.

Спішыце,  устаўляючы патрэбныя літары. Абазначце суфіксы ў словах з памяншальна-ласкальным значэннем “жоўценькім”, “пясочку”, “зялёненькім”, “лясочку”.

                                   Кончыліся, дзеці, вашы гульні

                                   Каля светлай р..чкі, каля пуні ,

                                           І на жоўценькім пясочку,

                                           І ў зялёненькім лясочку.

 

                                  Пахавайце вуды, стр..лы, лукі,

                                  Прыступайце, дзеці, да навукі,

                                           Каб было ўсё акуратна,

                                           Каб вучы..а на “выдатна”.

                                                              Якуб Колас [2, с. 8, “Раніца ў нядзельку”. “За навуку”].

Вызначце значэнне слова “пуня”. (Збудаванне для сена.) [1, с. 276, “Тлумачальны слоўнік”].

Да чаго заклікае дзяцей паэт?

Вясёлая хвілінка.

Вымаўляем правільна. Я прачытаю верш, а песню, звон камарыкаў – з-з-з, з-з-з-, з-з-з – потым перадасце і вы.

                                                    Зялёненькі конік

                                                    На цымбалах грае.

                                                    Насаценькіх камарыкаў

                                                    Спяваць запрашае.

                                                                   Аляксей Якімовіч.

Пакажам, як звіняць камарыкі, прамовім разам: “З-з-з, з-з-з, з-з-з…”

Назавіце словы з памяншальна-ласкальным значэннем. Якія суфіксы надаюць словам гэта значэнне?

Гульня "Сказ-жартаўнік".

Выправіце памылкі ў сказе з парушанымі сэнсавымі сувязямі.

Траўка ідзе да казы.

Вучань сцвярджае,  што ў словах "траўка", "казы" а) ёсць суфіксы, б) няма суфіксаў. Правільна гэта?

Хвілінка адкрыцця.

Утварыце імёны па бацьку з дапамогай суфіксаў -авіч(-овіч), -аўн(-оўн) ад дадзеных уласных імён.

Узор. Іван - Іванавіч- Іванаўна.

Сымон, Кандрат, Ігнат, Піліп, Міхаіл, Яўген.

Праца з запіскай-“дапамагаткай”.

Вучні атрымліваюць запіскі-"дапамагаткі "Як знайсці суфікс у слове".

Каб знайсці суфікс у слове "дружная", трэба разважаць так:

1. Змяняю слова: дружная, дружнай, дружных. Выдзяляю ў слове "дружная" канчатак -ая.  

2. Падбіраю аднакаранёвыя словы: дружная, дружба, дружыць, падружыць. Выдзяляю агульную частку -- корань друж-.

3. Суфікс – частка слова. Ён стаіць пасля кораня перад канчаткам.  Значыць, у слове "дружная" суфікс -н- . Выдзяляю яго знакам  ^  : дружная.

Карыстаючыся Запіскай-"дапамагаткай", знайдзіце суфікс у слове "снежны".

Узбагачаем мову словам Якуба Коласа.

Раскрываючы дужкі, запішыце словы з выбарам літар. Выразна прачытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.

                                  Ну, пачнём мы казку так:

                                  Жыў ды быў на свеце рак

                                  З доўгімі вусішчамі,

                                  З чорнымі вач(і, ы)шчамі,

                                   Зыркімі, лупатымі,

                                   З лапамі разгатымі,

                                   Шырач(е, э)зны ў шыі,

                                   Клешні -- во якія!

                                   А як вусам павядзе --

                                   Страшна робіцца ў вадзе!

                                   Ры(б, п)кі хвосцікам мяльнуць

                                   Ды галоўкамі кіўнуць...

                                   А маруда той, лінок,

                                   Віль хвастом -- ды пад кусток [2, с. 197, “Раніца ў нядзельку”. “Рак-вусач”].

Якім малюецца ў тэксце рак? Якія суфіксы выкарыстаў для гэтага паэт? Якое значэнне яны надаюць словам?

Чаму словы з іншымі суфіксамі ўжыты паэтам, калі ён гаворыць пра рыбак?

Растлумачце  значэнні слоў "лупатымі" (вялікімі, на выкаце), "разгатымі "(разгалістымі, доўгімі), "мяльнуць" (тут павернуць), "маруда" (які прывык рабіць павольна, няхутка), "віль" (тут махнуць). Падбярыце да іх сінонімы.

У слове “казку” напісанне літары з не адпавядае вымаўленню. Каб праверыць, якую літару трэба пісаць, звярніцеся да слова ласкава, утварыце яго памяншальна-ласкальную форму. (Казачка.)

Тэсты.

Падкрэсліце патрэбнае.

Суфікс служыць:

1) для сувязі слоў у сказе;

2) утварае слова з новым значэннем.

Падкрэсліце словы, у якіх суфікс вызначаны правільна.

1. Домік. 2. Школьны. 3. Прыгарадны.

Падкрэсліце слова, якое не мае суфікса.

1. Сад.  2. Садовы. 3.Пасадка.

7. Падвядзенне вынікаў урока.

Што такое суфікс? Для чаго ён служыць?

8. Заданне на дом.

 

Спіс выкарыстанай літаратуры

 

1. Баханькоў, А. Я. Тлумачальны слоўнік беларускай мовы: для сярэдняй школы / А. Я. Баханькоў, І. М. Гайдукевіч, П. П. Шуба. – 2-е выд., перапрац. і дап. --  Мінск : Нар. асвета, 1972. – 376 с.

2.  Колас, Я. Раніца ў нядзельку : вершы, апавяданні, казкі / Якуб Колас. —Мінск : Беларусь, 1969. — 224 с.

Упершыню надрукаваны ў дадатку да часопіса “Пачатковае навучанне: сям’я, дзіцячы сад, школа” ў № 20 (2017 год) не ў гэтым, а ў іншым, змененым варыянце.