Поиск по этому блогу

Творчы ўрок у 3 класе. УСТАНАЎЛЕННЕ СУВЯЗІ СЛОЎ У СКАЗЕ З ДАПАМОГАЙ ПЫТАННЯЎ

Творчы ўрок у 3 класе. УСТАНАЎЛЕННЕ СУВЯЗІ СЛОЎ У СКАЗЕ З ДАПАМОГАЙ ПЫТАННЯЎ

 

Мэты: актуалізаваць веды вучняў аб устанаўленні сэнсавай і граматычнай сувязі слоў у сказе з дапамогай пытанняў; выпрацоўваць  уменні выдзяляць  словазлучэнні са сказаў, будаваць іх; садзейнічаць развіццю маўлення; пашыраць слоўнікавы запас вучняў;  абуджаць у іх цікавасць да беларускай мовы; прывіваць любоў і ўважлівасць да сябе і да слова.

 

Ход урока

1. Арганізацыйны этап.

                                                          Цудоўны, дзівосны,

                                                          Старанны, вясковы.

                                                          Любім, вымаўляем

                                                          Нашай мовы словы.

                                                                    Аляксей Якімовіч.

Якія беларускія словы вы ведаеце? Назавіце іх.

2. Праверка дамашняга задання.

3. Арфаграфічная размінка.

Прачытайце і ўстаўце прапушчаную арфаграму. Растлумачце яе напісанне.

Адгадайце загадку.

Еду, еду --

                                                          Н..ма следу. (Човен.) [2, с. 318, “Беларускія прыказкі…"].

                                                                     З народнага.

Вызначце значэнне слова “човен”. (Лодка.)

4. Чыстапісанне ў спалучэнні са слоўнікавай працай.

Ч Ч Ч ч ч ч човен

Які гук абазначаюць напісаныя літары? [ч]

Якая асаблівасць гука [ ч] у беларускай мове?

Прачытаем разам напісаныя спалучэнні літар.

                     ча чу  чо  чы  чэ

Чаму толькі гэтыя галосныя пішуцца пасля літары ч?

У ч..цвер на нашым возеры мы каталіся на чоўне.

Падкрэсліце галоўныя члены сказа. Адкажыце на пытанні.

Каталіся (на чым?)…

На возеры (чыім?)…

Каталіся (калі?)…

Што абазначае слова "чацвер"? (Назву дня тыдня.)

Назавіце словы -- назвы тыдня.

Раскрыйце сэнс выразу "пасля дожджыку ў чацвер". (Падман, няпраўда.)

Пры напісанні слова "чацвер" у якім месцы вас падпільноўвае Памылка Памылкаўна? Чаму?

5. Паведамленне тэмы і мэт урока.

Н а с т а ў н і к. Словы жывуць у сказе не паасобку. Яны звязваюцца адно з адным па сэнсе і сябруюць звычайна парамі. Сувязь слоў у такіх парах вызначаецца па пытаннях.

6. Вывучэнне і замацаванне новага матэрыялу.

Праца са сказам.

Прачытайце сказ.

Змітрок нядаўна прачытаў  беларускую казку.

Вызначце дзейнік і выказнік у сказе.

Цяпер паспрабуем вылучыць у ім пары слоў. (Дзейнік з выказнікам не называйце.)

Каментарый настаўніка.

Запомніце! Адно слова ў сказе можа сябраваць адразу з двума.

Парашутыст павольна апускаўся на зямлю.

З дапамогай пытанняў вылучыце слова, якое ў гэтым сказе сябруе адразу з двума.

Лінгвістычны каментарый настаўніка.

Запомніце!  Словазлучэнне звычайна складаецца з двух слоў, якія звязаны паміж сабой па сэнсе.  У словазлучэнні адно слова залежыць ад другога: ягады (якія?) спелыя.

Не з’яўляецца словазлучэннем спалучэнне дзейніка з выказнікам.

Стварэнне займальнай формы ўвядзення задання.

Н а с т а ў н і к. Аднойчы вось што здарылася на ўроку не ў нашай школе, не ў нашым класе...

У адным месцы са сказаў уцяклі словазлучэнні “сёння зварыў”, “малатком прыбіў”. Вось яны, гэтыя сказы з прапушчанымі словазлучэннямі (запісаны на дошцы):  Тата …  паліцу. Алесь … смачны суп.

Настаўнік папрасіў дзяцей падумаць і вярнуць у сказы словазлучэнні-“ўцекачы”

- А што тут думаць! - закрычаў Змітрок. - Прапушчана толькі два словазлучэнні. Іх няцяжка ўставіць.

Доўга не думаючы, Змітрок уставіў у сказы словазлучэнні-“ўцекачы”. І вось як выйшла ў яго.

1. Тата сёння зварыў паліцу. 2. Алесь малатком прыбіў смачны суп. (1. Тата малатком прыбіў паліцу. 2. Алесь сёння зварыў смачны суп.)

Выпраўце Змітраковы памылкі, вярніце словазлучэнні ў сказы. Пастаўце пытанні да членаў сказа.

Праца з вершаваным тэкстам.

Прачытайце. З кожнага сказа выпішыце спачатку дзейнік з выказнікам, падкрэсліце іх. Затым выпішыце словазлучэнні. Вусна стаўце пытанні ад аднаго слова да другога.

                                                               На полі вясною

 

                                                        Люблю я прыволле

                                                       Шырокіх палёў,

                                                       Зялёнае мора

                                                       Ржаных каласоў.

                                                                        Якуб Колас [3, с. 89, “Раніца ў нядзельку].

Узор разважання. Вецер пранёсся -- дзейнік і выказнік. Гэта не словазлучэнне. Паставім пытанне ад выказніка да даданага члена сказа: пранёсся (як?) хутка -- гэта словазлучэнне.

Падбярыце літаратурныя адпаведнікі да аўтарскага слова “ржаных”. (Жытніх, аржаных.)

Самастойная праца ў спалучэнні са слоўнікавай працай.

Выызначце ў сказе галоўныя члены і ўстанавіце сувязь слоў па пытаннях.

На нашай рачулцы блішчыць лёд.

Растлумачце напісанне слова "блішчыць".

Раскрыйце сэнс параўнання "блішчыць, як воўчае вока”. Складзіце і запішыце сказ з гэтым параўнаннем

Раскрыйце сэнс выразу “бліснуць вокам (вачыма)”. Складзіце і запішыце сказ з гэтым выразам.

Лінгвістычны каментарый настаўніка.

Ведайце! Блішчаць – слоўнікавае слова. Запомніце, як яно пішацца.

Праца са сказамі.

Прачытайце сказы. Выпішыце з гэтых сказаў словазлучэнні і вусна ўстанавіце ў іх сувязь слоў па пытаннях.

Узор разважання. Летні дожджык палівае зямлю.

Дожджык (які?) летні – гэта словазлучэнне. Ад выказніка палівае ставіцца пытанне што? Да даданага члена сказа зямлю.

1. Алеся наблізілася да стала і паклала на яго свій дзённік 2. Дзеці павольна ішлі каля возера. 3. Вечарам на небе загарэліся яркія зоркі. 4. Кастусь выйшаў з хаты і прывітаўся з настаўнікам. 5. Вучні трэцяга класа пасадзілі каля школы маленькія яблынькі. 6. З-за лесу выплыла цёмная хмара. 7. Утаптаная сцежка павярнула налева. 8. Алеся разам з мамай часта збірала суніцы на лясных палянках.

Гульня “Сказы-жартаўнікі”.

Выправіце памылкі ў сказах з парушанымі сэнсавымі сувязямі. Устанавіце сувязь слоў з дапамогай пытанняў.

На лузе коні пасвяць дзядулю. Прыгожая кветка намалявала Волечку.

Праца з дэфармаваным тэкстам.

Прачытайце. Устаўце патрэбныя літары.

                                           Дзяціны час!.. Я памятаю

                                           Зімы прыхо.. у нашым краю.

                                           Стаіць над лесам шум маркотны;

                                           Па небе хмары, як палотны,

                                           Паўночны вецер рассцілае,

                                           І бель над далямі звісае,

                                           І ціха стане на падворку,

                                           І лес жалобную гаворку,

                                           Свой гоман вос..ні канчае

                                           І моўчкі зіму сустракае.

                                                                     Якуб Колас [3, “Раніца ў нядзельку”.   “Пачатак зімы”, с. 58].

Падбярыце літаратурны адпаведнік да аўтарскага слова “краю”. (Краі.)

Якім блізкім па значэнні словам можна замяніць слова “маркотны”? (Сумны.)

Як вы разумееце сэнс слова “палатно” (доўгая тканіна, якую ткалі на кроснах самаробных станках) і выразу “дзяціны час” (час дзяцей)?

Выпішыце са сказаў дзейнік з выказнікам. Адкажыце, ці з’яўляюцца яны словазлучэннем.

Узор разважання. Лета праляцела – дзейнік і выказнік. Гэта не словазлучэнне.

Чытанне працягу казкі.

Н а ст а ў н і к. Давайце сустрэнемся з Сарокай і Шпачком і паслухаем іх гаворку.                                                    

Сарока дастала з партфеля ручку, ліст паперы і напісала на ім словазлучэнне “будаўнічы кран”.

Шпачок выцягнуўся на лапках, паглядзеў на ліст і сказаў:

- Што ты яшчэ прыдумала?

- Конкурс прыдумала. Са словазлучэннямі “цікавая кніга”, “зялёная бярозка”, “блакітная пралеска”, “высокі дом”, “будаўнічы кран будзем складаць сказы.

- Я ўжо склаў, - пахваліўся Шпачок. – З будаўнічага крана цячэ цёплая вада.

- З якога крана? – здзівілася Сарока.

Шпачок зразумеў, што памыліўся, але не захацеў  прызнавацца.

- Я сам бачыў, як адна дзяўчынка на кухні кран адкрывала і талеркі  мыла вадою. З крана цякла вада.

- Цякла, але не з таго крана! – усклікнула  Сарока.

Шпачок натапырыўся, як вожык.

- Я даказаў табе, што вада цякла з крана? Даказаў! Значыць, я перамог у конкурсе.

- Чыё разважанне правільнае: Шпачка ці Сарокі? Складзіце сказы са словазлучэннямі “цікавая кніга”, “зялёная бярозка”, “блакітная пралеска”, “высокі дом”, “будаўнічы кран”.

Гукавая гульня «Назавіце слова».

Прачытайце і назавіце патрэбнаае слова.

                                              У цянёчку, каля хаты,

                                               Пад малінавым кустом,

                                               Даўганосенькі камарык

                                               Гуляў з беленькім … (катом).

                                                                        Аляксей Якімовіч.

Устанавіўшы сувязь слоў з дапамогай пытання, выдзеліце словазлучэнне са словам “катом”.

Праца са словам.

Прачытайце загадку.

                                               На градзе ён доўгі, зялёны,

                                               У бочцы жоўты, салёны (Агурок.) [2, с. 318, “Беларускія прыказкі…”].

                                                                    З народнага.

Знайдзіце адгадку загадкі сярод надрукаваных слоў.

Бурактыдзеньнядзеляасашпаккукурузаморкваконьдзьмухавецмядзведзьагурок

Устанавіце ў сказах загадкі сувязь слоў па пытаннях.           

Фізкульхвілінка.

Вы прыходзіце на агарод, становіцеся каля градкі і пачынаеце выбіраць агуркі. Вырваўшы, кладзяце іх у кошычак.

Пакажыце, як робіце гэта.

Самастойная праца.

Складзіце словазлучэнні са словамі падала, капала, паліць, закапаць, нападаць, плачу, раяцца, звялі.

Якую заканамернасць вы заўважылі, складаючы гэтыя словазлучэнні?

Складанне тэксту.

З дадзеных слоў складзіце сказы і запішыце іх.

Летняе, яркае, свяціла, сонца, з вышыні. Было, у лесе, бярозавым, ціха. Па, кустах, дрэвах, і, прабягаў, зрэдку, ветрык. Ціха, было, вакол, як у царстве, зачарованым.

У кожным сказе знайдзіце дзейнік і выказнік. У першым сказе знайдзіце даданыя члены сказа, якія адказваюць на пытанне якое?

Назавіце словазлучэнне, якое складаецца з трох слоў.

Узнаўленне вывучанага.

Гусь (якая?) …, сабака (які?) …, кацяня (якое?) …, медаль (які?), рунь ( якая?)… .

Складзіце словазлучэнні. Якія памылкі магчымы пры складанні дадзеных словазлучэнняў? Чаму?

Раскрыйце значэнне слова рунь. (Усходы азімых, якія засяваюць увосень. Яны зімуюць пад снегам.)

Вясёлая хвілінка.

Н а с т а ў н і к. Вымаўляем правільна. Я прачытаю верш, а гудзенне пчалы – жу-жу-жу, жу-жу-жу – потым перадасце і вы.

                                              Жу-жу-жу, жу-жу-жу…

                                              Пчала гудзіць, спявае.

                                              Свежы мёд яна знайшла,

                                              Сябровак склікае.

                                                              Аляксей Якімовіч.

Пакажам, як гудзіць пчала, прамовім разам: “Жу-жу-жу, жу-жу-жу “.

Устанавіўшы сувязь слоў з дапамогай пытання, назавіце словазлучэнне ў вершы, якое паказвае на якасць мёда.

У слове “мёд” напісанне зычнай літары не адпавядае вымаўленню. Каб праверыць, якую літару трэба напісаць, змяніце яго. (Мядовы.)

Перакладчыкі.

Перакладзіце на беларускую мову. Падкрэсліце галоўныя члены сказа.

Весной я иногда прихожу в лес. После долгой зимы он кажется необыкновенным. Каждая травинка зеленеет, тянется вверх. На деревьях появляются маленькие листочки. Птицы радостно поют, приветствуют чудесную весну.

Слоўнік: необыкновенный – незвычайны, чудесный -- цудоўны.

Складанне сказаў.

З наступных слоў складзіце сказы і запішыце іх. Устанавіце сувязь слоў у сказах па пытаннях.

1. Першымі, нам, аб, вясне, пралескі, паведамляюць. 2. Рэха, лесе, у незвычайна, гучыць, яно, нясецца, імкліва, ад, перабягае, дрэва, да, дрэва. 3. Пад, схаваўся, кустом, з, баравічок, цёмным, капялюшыкам. 4. З, даносяцца, гушчару, птушак, спевы.

Узбагачаем мову словам Якуба Коласа.

Раскрываючы дужкі, запішыце словы з выбарам літар. Выразна прачытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.

                                   Голасам моцы, ціха і важна

                                          Гром пракаці(у, ў)ся ўгары.

                                   Лу(г, х) адазва(у, ў)ся грому працяжна,

                                           Лес адгукн(у, ў)ся стары.

 

                                   Гай страсян(у, ў)ся, дрогнула поле,

                                             Долы той гук паняслі.

                                   Ў гэтым раскаце чуе(ц, цц)а воля,

                                             Чуе(ц, цц)а радасць з(я, е)млі  [3, с. 91, “Раніца ў нядзельку”. “Першы гром”].

Выпішыце словазлучэнні з другой страфы. Устанавіце ў іх сувязь па пытаннях.

Знайдзіце ў сказах даданыя члены сказа, якія адказваюць на пытанні як? дзе?

Растлумачце значэнні слоў "гай" (невялікі, часцей лісцевы лес) [1, с. 80, “Тлумачальны слоўнік"], "долы" (тут: паверхня зямлі, даліны, нізіны). Ці можна падабраць да іх сінонімы?

Тэсты.

Выберыце словазлучэнні.

1. Вучымся старанна.

2. Мы вучымся.

3. Вучымся ў школе.

Абазначце знакам "+" патрэбнае.

Словазлучэнне з галоўным словам -- дзеясловам.

1. Узыход сонца.

 2. Збірацца дамоў.

3. Фарбы восені.

Словазлучэнне з галоўным словам -- назоўнікам.

!. Вучым урокі.

2. Паважаныя госці.

3. Дарункі восені.

7. Падвядзенне вынікаў урока.

Раскажыце пра словазлучэнні паводле наступнага плана.

1. Устанаўленне сувязі слоў у сказе.

2. Словазлучэнне.

3. Адрозненне дзейніка і выказніка ад словазлучэння.

4. Прыклады словазлучэнняў.

8. Заданне на дом.  

 

Спіс выкарыстанай літаратуры

 

1. Баханькоў, А. Я. Тлумачальны слоўнік беларускай мовы: для сярэдняй школы / А. Я. Баханькоў, І. М. Гайдукевіч, П. П. Шуба. – 2-е выд., перапрац. і дап. --  Мінск : Нар. асвета, 1972. – 376 с.

2. Беларускія прыказкі, прымаўкі і загадкі / склад. Яўген Рапановіч. Выд. другое, перапрац. і дап.  – Мінск : Выш. шк., 1974. – 384 с.

3.  Колас, Я. Раніца ў нядзельку : вершы, апавяданні, казкі / Якуб Колас. —Мінск : Беларусь, 1969. — 224 с.

 

Упершыню надрукаваны ў дадатку да часопіса “Пачатковае навучанне: сям’я, дзіцячы сад, школа” ў № 20 (2017 год) не ў гэтым, а ў іншым, змененым варыянце.