ВЫВУЧАЕМ
ЧАСЦІНЫ МОВЫ: ПРАКТЫКУМ
6 клас
Тэма: Назоўнік як
часціна мовы: агульнае значэнне, марфалагічныя прыметы, сінтаксічная роля.
Псіхалагічны настрой.
Склады ка,
дзядзь; джай, у, ра
Я старанна вымаўляю,
З іх назоўнікі складаю.
Аляксей Якімовіч.
• Назавіце
словы (назоўнікі), у якія ўваходзяць склады ка,
дзядзь; джай, у, ра. (Дзядзька, ураджай.) Запішыце іх.
• Якую тэму
мы сёння будзем вывучаць? Здагадаліся?
Вучымся разважаць.
• Пастаўце пытанні да назоўнікаў дзядзька,
ураджай.
• Выберыце патрэбнае:
а) назоўнікі абазначаюць прадмет;
б) назоўнікі абазначаюць прымету
прадмета.
А д к а з: а.
• Прачытайце
ў вучэбным дапаможніку па беларускай мове для 6-га кл. (2020) лінгвістычны
матэрыял параграфа 23 і праверце, ці правільна вы разважалі.
Праца са словам.
Адгадайце загадку.
Маленькі, сухенькі,
Усіх адзявае. (Лён.)
З народнага. [1, с. 344,
“Беларускія прыказкі”Я. Рапановіча].
• Назавіце
слова, якое рыфмуецца з назоўнікам лён.
Хаты, луг,
сыру, сон, цукар. (Сон.)
• Якой
часцінай мовы з'яўляюцца ўсе гэтыя словы? (Назоўнікамі.)
Абгрунтуйце сваю думку.
• Ці ўсе яны стаяць у пачатковай форме?
• Раскажыце,
што вы ведаеце пра лён.
• Складзіце
і запішыце сказ з назоўнікам лён.
Д л я
д а в е д к і.
Пачатковая форма назоўніка –
адзіночны лік, назоўны склон.
Назавіце словы.
Лета – вясёлая часіна,
Прабегла адна … (хвіліна).
Прачытаў верш земляка,
Пад вечар сустрэў … (рыбака).
Аляксей Якімовіч.
• Якімі
членамі сказа бываюць назоўнікі? (Дзейнікам,
выказнікам, дапаўненнем, азначэннем, акалічнасцю.) Пры неабходнасці
звярніцеся да вучэбнага дапаможніка.
• Вызначце,
якімі членамі сказа з’яўляюцца назоўнікі ў вершаваным тэксце.
• У слове
“часіна” пасля ч пішам а. А як чытаем? (Цвёрда.)
Хвілінка
кемлівасці.
Дапішыце прыказкі і прымаўкі,
выбраўшы патрэбны варыянт з прапанаваных.
1. Адзін рукаў …(і той падзяру на дзяцей ). 2. Без агню
пячэ, … (без
нажа рэжа). 3. З
ліхім чалавекам … (і гадзіна векам).
4. Дзірак у гаспадарцы,
… (як у дзіравым меху). 5. Дрэва славіцца пладамі, … (а чалавек --
рукамі) [1, с. 75, 77, 83, 101, “Беларускія прыказкі” Я. Рапановіча].
П р а п а н а в а н ы я в а р ы я н т ы: без нажа рэжа; і гадзіна
векам; а
чалавек
-- рукамі; і той падзяру на дзяцей; як у дзіравым меху.
• Назавіце назоўнікі і, карыстаючыся даведкай, вызначце іх склон.
Д л я
д а в е д к і.
Н. – хто? што? Р. каго? чаго? Д.
каму? чаму? В. каго? што? Т. кім? чым?
М. аб кім? аб чым?
Працуем са спалучэннямі слоў.
• Да
спалучэння слоў шырокі шлях падбярыце
спалучэнне з сінонімам-назоўнікам.
• Ці
з’яўляюцца гэтыя спалучэнні слоў словазлучэннямі?
• Вызначце
лік назоўнікаў: адзіночны ці множны. Як вы гэта зрабілі?
• Што вам
вядома пра напісанне слова “дарога”? (Не
пад націскам пішацца а.)
Д л я д а в е д к
і: шырокі шлях – шырокая дарога.
Успамінаем! Назоўнікі могуць абазначаць адзін прадмет або сукупнасць (некалькі) прадметаў.
Праца з
вершаваным тэкстам.
Вось што назоўнік паведамляе
пра сябе:
У мяне ёсць род,
Тры скланенні маю.
Прыходзьце ў госці.
Шчыра запрашаю.
Аляксей Якімовіч.
• Як можна вызначыць род і скланенне назоўнікаў?
Праца са словам.
Складзіце назоўнік з першых
літар наступных слоў: аўтамабіль, глядзець, усход, розны, опера, клікаць. (Агурок.)
• Вызначце скланенне гэтага назоўніка.
• Слова “агурок” двухскладовае ці трохскладовае? Як вы лічыце?
Гульня
"Сказ-жартаўнік".
Ці згодны вы з наступным сцверджаннем?
Лянота чалавека корміць, а праца псуе.
• Запішыце сказ у
выпраўленым варыянце. (Праца чалавека
корміць, а лянота псуе [1, с. 108, “Беларускія прыказкі” Я. Рапановіча].)
• Назавіце ў сказе назоўнікі і
вызначце іх род. Як вы гэта зрабілі?
• Што дае праца чалавеку?
Гульня “Шукаю сябра”.
Да назоўніка рукамі, ужытага ў рубрыцы “Хвілінка кемлівасці”, падбярыце назоўнік
з такімі ж марфалагічнымі прыметамі.
Фізкультхвілінка.
Успомніце, якія беларускія словы-назоўнікі вы запісалі ў
пачатку ўрока. (Дзядзька, ураджай.)
На столі, на сцяне вачыма напішыце іх і лагодна ўсміхніцеся ім, добрым і
ласкавым.
Пазнайце слова.
Пазнайце слова па яго апісанні: корань, як у слове
“лясны”, суфікс, як у слове “грыбнік”.
Так, гэта слова “ляснік”. Дзякуючы кораню і суфіксу мы
здагадаліся, як яно гучыць. А да якой часціны мовы адносіцца? (Гэта назоўнік.) Як вы дакажаце гэта?
Скорагаворка.
Вымаўляем правільна.
Вазьмі, сынок, ручнік у руку (Аляксей Якімовіч).
• Ці ёсць у
сказе зваротак, выражаны назоўнікам? Ці з’яўляецца ён членам сказа? (Так, ёсць. Зваротак не з’яўляецца членам
сказа.)
• Як
вымаўляецца спалучэнне зычных у слове “ручнік”?
Запомніце! Пішам ручнік, а вымаўляем [ручн′ік].
Праца з дыялогам.
Выкарыстаўшы назоўнікі, дапоўніце дыялог
Аляксея Якімовіча адказамі суразмоўцы. Устаўце прапушчаную літару. У якой
частцы слова яна знаходзіцца?
-- Насцечка, гэтыя ягадкі ты збірала
разам з мамай? (Разам з мамай.)
-- Ты кожны дзень дапамагаеш мам..? (Я кожны дзень дапамагаю маме.)
-- Цяпер каму нясеш ягадкі? (-- Я
нясу ягадкі сваёй бабулі.)
-- А сваю малодшую сястрычку не хочаш
пачаставаць спелымі ягадкамі? (Сваю
сястрычку я ўжо пачаставала.)
• Ці ўсе назоўнікі ў дыялогу адносяцца да аднаго і
таго ж роду? Як вы лічыце?
• Вучаніца сказала: “Усе назоўнікі з’яўляюцца
членамі сказа”. Удакладніце яе адказ.
• Які назоўнік у дыялогу не з’яўляецца членам
сказа?
• У слове
“ягадкі” напісанне зычнай літары не
адпавядае вымаўленню. Каб праверыць, якую літару патрэбна пісаць, змяніце слова
так, каб пасля зычнай стала галосная. (Ягадак.)
З пазычаных
складоў.
Прачытайце словы. Вазьміце па адным складзе з кожнага і
ўтварыце назоўнік у форме назоўнага склону множнага ліку.
Агарод, кара, джала, неба. (Гараджане.)
• Выберыце патрэбнае.
Гараджане
-- гэта (жыхары горада, вёскі, хутара, краіны).
• Падбярыце
аднакаранёвыя словы да назоўніка гараджане.
(Горад,
гарадскі.)
• Перакладзіце назоўнік гараджане на рускую мову. (Горожане.)
Параўнайце гучанне і напісанне гэтых слоў.
• Пастаўце назоўнік гараджане ў форму адзіночнага ліку.
• Назавіце слова.
Пахваліўся нам мінчанін:
Жыву ў
Мінску, … (гараджанін).
Аляксей Якімовіч.
• Запомніце,
як пішацца назоўнік гараджане.
Перакладаем.
Запішыце
па-беларуску.
1. Огромный
красный шар солнца поднимался над лесом (Аляксей Якімовіч). 2. Мы с братом купили в магазине гвозди (Аляксей Якімовіч). 3. Мне очень нравится утром встречать рассвет (Аляксей Якімовіч).
• Назавіце
ў тэксце назоўнікі.
Сустрэча з пісьменнікам.
Ва ўрыўку з кнігі
Аляксея Якімовіча “Сем гісторый пра Воўка і Вожыка” на месцы пропускаў устаўце
патрэбныя літары.
У гэты дзень
распачалася мя..еліца. Васілёк і Алеся з вёскі Залессе выйшлі пасля паўдня. У
Залессі ж..ве сябар Васілька Міхась. Васілёк і Алеся гасцявалі ў яго, нават
урокі разам зрабілі. Цяпер яны ішлі па дарозе, якая в..ла ў іх вёску Загор’е. У
некаторых месцах в..цер ужо перамёў дарогу. Прыходзілася перабірацца праз
сумёты [2, с. 4, “Сем гісторый пра Воўка і Вожыка”].
• Падбярыце сінонімы да слоў “мяцеліца” (завіруха), “сумёты” (гурбы).
• Падкрэсіце назоўнікі як члены сказа.
Гульня “Шукаю сябра”.
Да назоўніка дарозе, ужытага ў рубрыцы “Сустрэча з пісьменнікам”, падбярыце
назоўнік з такімі ж марфалагічнымі прыметамі.
Падбярыце
патрэбнае.
Каб правільна
вызначыць значэнне слова, падбярыце да яго іншае з двух, дадзеных у дужках.
Абярэмак (травы, малака).
• Якім словам можна замяніць
назоўнік “абярэмак”? Выберыце
патрэбнае. (Ахапак, жменя.)
Патаўсцеў сланечнік,
Назапасіў семак.
Кажа тату верабейка:
“Вось каб узяць іх ў абярэмак!”
Аляксей Якімовіч.
• Што вы можаце сказаць пра
назоўнік “абярэмак”, выкарыстаны ў вершаваным тэксце?
• Падбярыце сінонім да слова
“кажа”.
Адказы (словы напісаны наадварот): ыварт, капаха, ьцыроваг.
Праца
са сказамі.
Прачытайце.
1. У густых кустах каля
халоднай крынічкі ўвесь вечар зачароўваў нас сваёй песняй аліўкава-буры … . (Аляксей Якімовіч). 2. … часта прыходзіла
да нас, каб пагаварыць, абмеркаваць вясковыя навіны (Аляксей Якімовіч). 3. Як незвычайная песня, гучыць у сасновым лесе
звонкае … (Аляксей Якімовіч). 4.
Падаіўшы карову, мама ў вядры прынесла ў хату цёплае … (Аляксей Якімовіч). 5. Яшчэ здалёку можна было заўважыць нашы …: мы
з татам кожны год старанна фарбавалі іх (Аляксей
Якімовіч). 6. Улетку я часта заходзіў у малады … . Там раслі не толькі
краснагаловікі, але і баравічкі, лісічкі (Аляксей
Якімовіч). 7. Вясною … выйшаў з берагоў, разліўся, затапіўшы і луг, і поле,
і хмызнячок (Аляксей Якімовіч). 8.
Жвавая рыжая … ўскочыла на старую яліну і, застыўшы каля дупла, адтуль стала
пазіраць на мяне (Аляксей Якімовіч).
9. Увабраўшыся ў белыя кветкі, папрыгажэла наша кучаравая … (Аляксей Якімовіч). 10. У мой пакой разам
з сонечнымі промнямі ўварвалася свежае … (Аляксей
Якімовіч). 11. Залатая … радуе людзей цяплом, сонцам, агароднінай і
садавінай (Аляксей Якімовіч).
• Устаўце ў сказы адушаўлёныя назоўнікі мужчынскага (1), жаночага (2) і
ніякага роду (3), назоўнік, які ўжываецца толькі ў форме адзіночнага ліку (4),
назоўнік, які ўжываецца толькі ў форме множнага ліку (5), зборны (6), уласны
(7), агульны назоўнік (8), назоўнік першага (9), другога (10), трэцяга (11)
скланення.
Адказы (выкарыстоўвайце толькі
для кантролю; напісаны наадварот): йевалас, акдесус, ахэр, окалам, ыцінсев,
кінніса, Намён, акрёвав, яншів, артевап,
ьнесов.
Хвілінка творчасці.
1. З
неадушаўлёным назоўнікам шыба
Рыфмуецца
адушаўлёны назоўнік р.. .
2. З
уласным назоўнікам Света
Рыфмуецца
агульны назоўнік пр.. .
3. Са
зборным назоўнікам насенне
Рыфмуецца
зборны назоўнік к.. .
4. З
назоўнікам ніякага роду слова
Рыфмуецца
назоўнік жаночага роду м.. .
5. З
назоўнікам мужчынскага роду раяль
Рыфмуецца
назоўнік такога ж роду б.. .
6. З
назоўнікам адзіночнага ліку колас
Рыфмуецца
назоўнік такога ж ліку г.. .
7. З
назоўнікам множнага ліку ногі
Рыфмуецца
назоўнік такога ж ліку д.. .
8. З
назоўнікам другога скланення меч
Рыфмуецца
назоўнік трэцяга скланення п.. .
9. З
назоўнікам першага скланення галава
Рыфмуецца
назоўнік такога ж скланення т.. .
Адказы (выкарыстоўвайце толькі
для кантролю; напісаны наадварот): абыр, атемырп, еннэрак, авом, ьлаб, салог,
ігорад, чеп, аварт.
7. Падвядзенне вынікаў урока.
На ўроку Міколка выканаў
практыкаванне, праверыў і хацеў здаць сшытак, але Ніна спыніла яго.
-- Пачакай, -- прашаптала яна. – Ты не падабраў сінонім
да слова “хата”.
• На якое
пытанне адказвае слова “хата”? (Што?)
• Якой
часцінай мовы яно з'яўляецца? (Назоўнікам.)
• Што
абазначае назоўнік і на якія пытанні ён адказвае?
• Як
змяняецца назоўнік?
• Якімі
членамі сказа бываюць назоўнікі?
• Ці
з’яўляецца зваротак, выражаны назоўнікам, членам сказа?
• Падбярыце
сінонім да назоўніка хата. (Дом.)
8. Тэст.
Адзначце назоўнікі.
1) Будынак;
2) бурак;
3) плот;
4) звінець;
5) ложак;
6) лыжка;
7) цялятка.
Адказы: 1, 2, 3, 5, 6, 7.
Спіс выкарыстанай літаратуры
1. Беларускія прыказкі, прымаўкі і загадкі / склад.
Яўген Рапановіч. Выд. другое, перапрац. і дап.
– Мінск : Выш. шк., 1974. – 384 с.
2. Аляксей
Якімовіч. Сем гісторый пра Воўка і Вожыка : апавяданні і казкі / А. М. Якімовіч. – Мінск : Пачатковая школа,
2016. – 58 с.
Гэты ўрок (у ім
могуць быць некаторыя змяненні) надрукаваны ў часопісе “Беларуская мова і
літаратура”, № 7, 2024 год.