Поиск по этому блогу

Творчы ўрок у 4 класе. СКЛОНАВЫЯ КАНЧАТКІ ПРЫМЕТНІКАЎ У ТВОРНЫМ І МЕСНЫМ СКЛОНАХ АДЗІНОЧНАГА І МНОЖНАГА ЛІКУ

 

Творчы ўрок у 4 класе. СКЛОНАВЫЯ КАНЧАТКІ ПРЫМЕТНІКАЎ У ТВОРНЫМ І МЕСНЫМ СКЛОНАХ  АДЗІНОЧНАГА І МНОЖНАГА ЛІКУ

 

Мэты: пазнаёміць вучняў са склонавымі канчаткамі прыметнікаў у творным і месным склонах адзіночнага і множнага ліку; выпрацоўваць уменні і навыкі абгрунтоўваць правапіс канчаткаў прыметнікаў паводле правіла; садзейнічаць развіццю маўлення; пашыраць слоўнікавы запас вучняў; абуджаць у іх цікавасць да беларускай мовы; вучыць выконваць правілы дарожнага руху.

 

Ход урока

1. Арганізацыйны момант.

Растлумачце прыказкі. Якую з іх вы возьмеце з сабою на ўрок? Чаму?

Навука для чалавека як сонца для жыцця.

Што галава, то і розум.

Сказаў, як звязаў [2, с. 178, 181, 184, “Беларускія прыказкі Я. Рапановіча”].  

2. Праверка дамашняга задання.

3. Арфаграфічная размінка.

Злучыце пачатак і канец прыказак. Устаўце прапушчаныя літары.

Родную ...                                          ў лад.

А..клад не ідзе...                               белы хлеб расце.

На ч..рнай зямлі…                           маці нікім не заменіш.

Ягад..а да яга..кі --  ...                      і поўны збан                       [2, с. 91, 98, 105, 115, “Беларускія прыказкі Я. Рапановіча”].

Знайдзіце ў прыказках словы, якія з’яўляюцца прыметнікамі.

4. Чыстапісанне.

Прачытайце народныя параўнанні.

Едзе як з гаршкамі.

Есці як верабейку.

Есць як назаўтра.

Як вы разумееце сэнс гэтых параўнанняў?

З якой літары яны пачынаюцца? Запішыце гэту літару да канца радка, чаргуючы яе з літарамі а, я.

       ае   яе   ае   яе

5. Паведамленне тэмы і мэт урока.

Гэта часціна вельмі ўпрыгожвае мову і любіць стаяць побач з назоўнікам. Яна ёсць у словазлучэннях “вясёлая хвілінка”, “цудоўны настрой”, “прыгожы клас”. Як называецца гэта часціна мовы?.. Так, так, прыметнік. Сёння ён пазнаёміць нас з правапісам сваіх канчаткаў у творным і месным склонах адзіночнага і множнага ліку.

6. Вывучэнне і замацаванне новага матэрыялу.

Запіска-"дапамагатка" "Склонавыя канчаткі прыметнікаў"

Выкарыстаўшы запіску-"дапамагатку", раскажыце, якія канчаткі маюць прыметнікі ў творным і месным склонах адзіночнага і множнага ліку.

м. і н. роды ў  адз. л.                 Т., М.  -ым, -ім.  

м. і н. роды ў  мн. л.                 Т -ымі, -імі.   М. -ых, -іх.

ж. род у   адз. л.                        Т. -ой (-ою), -ай (-аю), -яй (-яю).

                                                   М. -ой, -ай, -яй.

ж. р. у мн. л.                             Т. –ымі, --імі.  М. –ых, -іх.                                          

А цяпер уважліва паслухайце казку. Вас чакаюць цікавыя заданні.

Чытанне казкі ў спалучэнні з гутаркай і практычнай працай вучняў.

Аднаго дня Шпачку вельмі захацелася праведаць, ці на самай справе Сарока такая вялікая разумніца.

Шпачок вырашыў зрабіць гэта непрыкметна, каб не здагадалася і не пакрыўдзілася сяброўка.

Калі Сарока прыйшла да яго ў госці, ён сеў за стол і цяжка ўздыхнуў.

-- У цябе непрыемнасці? -- занепакоілася Сарока.

-- І не пытайся! -- адно што не заплакаў хітрун. -- У маім доме завёўся нядобры дамавік.

Сарока ўважліва паглядзела на суседа.

-- Доказы ў цябе ёсць?

-- Вось мае доказы! – прамовіў Шпачок і высока падняў над галавою спісаны няроўным почыркам ліст паперы.

Сарока ўзяла ў Шпачка гэты ліст, уважліва яго прачытала і сказала:

-- Значыць, ён просіць выканаць заданне?

-- Патрабуе! -- удакладніў Шпачок.

-- Яно не вельмі цяжкае, -- заўважыла Сарока і хутка выканала заданне "дамавіка".

Выканайце і вы заданне "дамавіка".

Гульня "А як у аўтара?"

Вызначце, у якім парадку павінны стаяць прыметнікі. У дужках напішыце склон прыметнікаў і назоўнікаў.

Узор.Чырвоным (Т.) алоўкам (Т.).

… сцежкай (вузкай), … сонцам (цёплым), … чалавекам (добрым), … зімой (снежнай), … красою (дзіўнаю), … колерам (жоўтым).

Словы для даведкі: снежнай, добрым, вузкай, дзіўнаю, цёплым, жоўтым.

У слове “жоўтым” пасля ж пішам о. А як вымаўляем? (Цвёрда.)

Лексічна-граматычная праца.

Устаўце патрэбныя прыметнікі. Можаце выкарыстаць прапанаваныя словы, а можаце падабраць свае. Пастаўце націск у прыметніках,  абазначце канчаткі і растлумачце іх правапіс. Пры неабходнасці звярніцеся да запіскі-"дапамагаткі".

1. … (Светлыя) кроплі расы пераліваліся на сонцы. 2. … … (Цёплай летняй) раніцай Міхась разам з … (малодшым) братам пайшоў у грыбы. 3. У … (сасновым) лесе весела пераклікаліся птушкі. 4 У сад прыляцелі… (крыклівыя) сойкі. 5. Па … … (пясчанай лясной) дарозе … праехаў (грузавы) аўтамабіль. 6. Мужчыны павольна прабіраліся па … (дрымучым) лесе. 7. На ўскрайку лесу стаяў (магутны) дуб.

Пастаўце ў творным склоне прыметнікі і назоўнікі ў словазлучэннях “светлыя кроплі”, “грузавы аўтамабіль”.

З канчаткамі якога склону супадаюць канчаткі прыметнікаў мужчынскага і ніякага роду ў месным склоне?

З канчаткамі якіх склонаў супадаюць канчаткі прыметнікаў жаночага роду ў месным склоне?

У слове “дуб” напісанне зычнай літары не адпавядае вымаўленню. Каб праверыць, якую літару патрэбна пісаць, звярніцеся да слова ласкава (утварыце яго памяншальна-ласкальную форму). (Дубок.)

Якое правіла вы прымянілі?

Пастаўце ў назоўным склоне прыметнік дрымучым. (Дрымучы.)

Як можна сказаць пра дрымучы лес? Прадоўжыце.

Стары, непраходны... (густы, глухі).

Ці з'яўляюцца аднакаранёвымі словы «дрымотны (дремотный)» і «дрымучы»?

Пры напісанні слова «дрымучы» ў якіх месцах вас падсцерагае Памылка Памылкаўна? Чаму?

Выдзеліце арфаграмы ў слове «дрымучы» і растлумачце іх правапіс.

Словы для даведкі: светлыя; цёплай летняй; малодшым; сасновым; крыклівыя; пясчанай лясной; грузавы; дрымучым; магутны.

Праца з загадкай-метаграмай.

Метаграмы -- граматычныя гульні-загадкі, заснаваныя на замене літары на іншую. 

Прачытайце і адгадайце загадку-метаграму.

                                               З р – кропля на траве начная,

                                               З к – прылада вострая, стальная. (Расакаса.)

                                                                      Аляксей Якімовіч.

Назавіце ў тэксце прыметнікі і назоўнікі, ад якіх залежаць прыметнікі. Вызначце іх  род, лік і склон. Як будзеце разважаць, тлумачачы  правапіс канчатка прыметніка? Пастаўце прыметнік у месным склоне множнага ліку. Параўнайце канчаткі ў адзіночным і множным ліку.

Хвілінка кемлівасці.

Складзіце сказ, у якім ёсць прыметнік у творным або месным склоне і слова з выбарам напісання зычных літар.

Узор. Над залатым кало(с, сс)ем кружыліся матылькі.

Як можна вызначыць склон прыметніка?

Гукавая гульня "Назавіце слова".

Прачытайце і назавіце патрэбнае слова.

Жоўтыя лісточкі

                                                        Падаюць з бярозкі.

                                                        Апусціла ўніз яна

                                                        Тоненькія … (коскі).

                                                                    Аляксей Якімовіч.

Дакажыце, што ў тэксце ёсць прыметнікі. Вызначце іх склон.

Праца са словам.

Знайдзіце прымету прадмета сярод надрукаваных слоў.

Вяснаакнокаляндаркемлівыназоўніккроквечар

            Алсеьбыўсмелы,незбаязлівагадзесятка

Выберыце патрэбнае тлумачэнне значэння слова “кемлівы”.

Кемлівы -- ломкі, нетрывалы. (Крохкі.)

Кемлівы -- здагадлівы, знаходлівы.

Кемлівы -- свежы, пругкі, ядраны. (Крамяны.) [1, стар. 167, 174, 175, “Тлумачальны слоўнік”].   

Перакладзіце на рускую мову слова "кемлівы". Параўнайце гучанне і напісанне.

Складзіце словазлучэнні са словам “кемлівы”. Пастаўце іх у творным і месным склонах адзіночнага і множнага ліку.

Не  з баязлівага дзясятка.

Падкрэсліце дзейнік і выказнік.

Раскрыйце сэнс выразу не з баязлівага дзясятка.

Перакладзіце выраз не з баязлівага дзясятка на рускую мову. (Не робкого десятка.)

Раскрыйце значэнне слова “дзясятак”.

Ці будуць з'яўляцца роднаснымі (аднакаранёвымі) словы “дзясятак”, “дзесяць”, “дзясяты”, “дзесяцера”.

Прадоўжыце рад.

Дзясятак яец, ...

Пры напісанні слова “дзясятак” у якім месцы вас падсцерагае Памылка Памылкаўна? Чаму?

Лінгвістычны каментарый настаўніка.

Ведайце! Дзясятак -- слоўнікавае слова. Запішыце яго ў слоўнік і выдзеліце арфаграмы.

Фізкультхвілінка.

Н а с т а ў н і к. Я буду чытаць вам сцвярджэнні, якія могуць быць правільнымі ці памылковымі. Калі вы згодны са сказаным, папляскайце ў далоні, калі не – прысядзьце.

1. Слова “праца” з’яўляецца дзеясловам. (Вучні прысядаюць.)

2. Слова “працавіты” з’яўляецца дзеясловам. (Вучні прысядаюць.)

3. Слова “працаваць” з’яўляецца дзеясловам. (Вучні пляскаюць у далоні.)

Гульня "Сказ-жартаўнік".

Ці згодны вы з такім тлумачэннем?

Штурм -- гэта марская бура, а шторм -- атака.

Запішыце сказ у выпраўленым варыянце. Знайдзіце прыметнік. У якім склоне (у творным ці ў месным) ён можа ўжывацца ў форме марской (-ою)?

Чытанне працягу казкі ў спалучэнні з гутаркай і практычнай працай вучняў.

Настаўнік. Паслухайце працяг нашай казкі.

Выканаўшы заданне "дамавіка", Сарока папрасіла Шпачка:

-- Уключы, калі ласка, тэлевізар. Вось-вось пачнецца мая любімая перадача "У свеце жывёл".

А Шпачку яшчэ хочацца праверыць кемлівасць Сарокі.

-- Я ўключыў бы, але ж...

-- У цябе ёсць яшчэ адно заданне дамавіка? -- здагадалася разумная Сарока.

-- Ёсць. Ён мне спаць не дасць, калі не выканаю гэтае заданне.

-- Хм, -- хмыкнула сяброўка Шпачка.

-- Не дасць спаць! -- паўтарыў Шпачок.

-- Ты яго бачыў калі-небудзь?

-- Не раз і не два бачыў. Ён маленькі, як жучок.

-- Такога маленькага баішся? -- усклікнула Сарока.

-- Кулачкі ў яго як жалезныя, -- панурыўся Шпачок.

-- Пакажы заданне! -- сказала Сарока.

Шпачок дастаў з шуфлядкі яшчэ адзін ліст паперы, на якім было напісана заданне "дамавіка". Сарока села за стол, выканала яго і ўсміхнулася сябру.

-- Сарока-белабока, ты вялікая разумніца! -- сказаў Шпачок і ўключыў тэлевізар.

Самастойная праца.

Выканайце і вы заданне "дамавіка". Спішыце. Вызначце, да якога назоўніка і ў чым дапасуюцца прыметнікі. Дапішыце іх канчаткі.

У прыродзе ўсё больш адчуваецца восень.

Парывы ветру зрываюць з дрэў лісты, усцілаючы зямлю пярэст.. чырвона-жоўт.. дываном.

Надвор’е псуецца.

Павялічваецца колькасць пахмурн.. дзён, усё часцей цярушыць дробн.. зацяжн..  дождж. Але і ў кастрычніку, асабліва ў пачатку месяца, усталёўваецца часам добр.. сонечн.. надвор'е.

У такія дні ў ясн.. і празрыст.. паветры плывуць тонк.. ніткі павуцінак з маленьк.. павучкамі-вандроўнікамі.

На сін... высок.. небе – ні хмаркі (В. Вольскі “Месяц за месяцам”, замалёўка “Кастрычнік”, стар. 60 -- 61). [3, с. 60 – 61, “Месяц за месяцам”].

Вызначце тэму гэтага тэксту.

У слове “адчуваецца” пішам два ц. А як чытаем? (Падоўжана.)

Перакладчыкі.

Перакладзіце на беларускую мову, абазначце канчаткі прыметнікаў.

С верными друзьями, о лучшем ученике, о ловких спортсменах, с надёжным другом, в синем небе, об умном котёнке, за толстым деревом, с вежливой девочкой, о любознательных школьниках.

Слоўнік: котёнок – кацяня; вежливый -- ветлівы; любознательный -- дапытлівы.

Складанне сказаў у спалучэнні са слоўнікавай працай.

-- Складзіце сказы, выкарыстаўшы наступныя прыметнікі з назоўнікамі. Вызначце іх род, лік і склон.

Шырокай лясной сцежкай; у высокім летнім небе; марознай снежнай зімой, у цёплы асенні дзень.

Вясёлая хвілінка.

Вымаўляем правільна. Я прачытаю верш, а словы – кар-кар-кар...  – потым прамовіце і вы.

                                                           Кар-кар-кар,

                                                           Кар-кар-кар…

                                                           Не люблю я цёмных хмар.

                                                           Закрычала так варона,

                                                           Бо была без парасона.

                                                           Кар-кар-кар…

                                                                      Аляксей Якімовіч.

Вучань лічыць, што прыметнік “цёмных” стаіць у… склоне … ліку. Абгрунтуйце сваё сцвярджэнне.

Якім дзецям адрасуецца гэты верш: вялікім ці малым? (Малым.)

Якой часцінай мовы з'яўляецца слова “малым” у пытанні?

Узбагачаем мову словам Якуба Коласа.

Раскрываючы дужкі, запішыце словы з выбарам літар. Выразна прачытайце вершаваныя радкі Якуба Коласа.

                                                           Гукае Міхась: "Баравік!"

                                                           І сам пр(ы, і)сядае на дол

                                                           Ды вочкамі во(д, дз)іць вакол.

                                                           Аж зірк -- м іж калюшак

                                                           Другі кап(е, я)люшык!

                                                           І што за асоба!

                                                           Краса і аздоба!

                                                           Не ч(о, ё)рны -- хутчэй сіваваты.

                                                           Дзябёлы, таўсматы,

                                                           На ёмкім камлі

                                                           С(я, е)дзіць пры зямлі,

                                                           Як нейкі асэсар

                                                           Ці важны прафесар.

                                                           Ну, проста не зводзіў бы воч!

                                                           Аж глянуў -- і трэці наўзбоч! [4, с. 13, “Раніца ў нядзельку”, з паэмы “Міхасёвы прыгоды”].

Назавіце прыметнікі. Вызначце іх род, лік і склон. Абазначце канчаткі.

Раскрыйце значэнні слоў “дол” (тут: зямля), “зірк” (тут: зірнуў і ўбачыў), “аздоба” (упрыгожанне), “дзябёлы” (тут: здаровы), “ёмкі” (тут: стройны, прыгожы), “асэсар” (тут: важны чын), “наўзбоч” (збоку).      

Тэст.

Падкрэсліце словазлучэнні з прыметнікамі ў творным склоне.

1. З добрым настроем.

2. Цікавую загадку.

3. Высокаю бярозаю.

7. Падвядзенне вынікаў урока.

Што вы ведаеце пра напісанне склонавых канчаткаў прыметнікаў у творным і месным склонах адзіночнага і множнага ліку?

8. Заданне на дом.

 

Спіс выкарыстанай літаратуры

 

1. Баханькоў , А., Гайдукевіч, І. Шуба , П.  Тлумачальны слоўнік беларускай мовы / А. Я. Баханькоў, І. М. Гайдукевіч, П. П. Шуба. Для сярэд. школы. 2-е выд., перапрац. і дап.  – Мінск : Нар. асвета, 1972. – 376 с.

2. Беларускія прыказкі, прымаўкі і загадкі / склад. Яўген Рапановіч. Выд. другое, перапрац. і дап.  – Мінск : Выш. шк., 1974. – 384 с.

3. Вольскі, В. Месяц за месяцам :  / Віталь Вольскі. – Мінск : Нар. асвета, 1979. -- 159 с.

4.  Колас, Я. Раніца ў нядзельку : вершы, апавяданні, казкі / Якуб Колас. —Мінск : Беларусь, 1969. — 224 с.

Упершыню надрукаваны ў дадатку да часопіса “Пачатковае навучанне: сям’я, дзіцячы сад, школа” ў № 22 (2017 год) не ў гэтым, а ў іншым, змененым варыянце.